Voor beginnende filmmakers, videografen, regisseurs en alle anderen die van videografie hun werk willen maken, is een goedgemaakte showreel waarin je je technische vaardigheden demonstreert en je persoonlijkheid en interesses laat zien misschien wel het belangrijkste hulpmiddel om aan opdrachten te komen.
Welk soort showreel je maakt, is afhankelijk van de branche waarin je wilt werken: voor de wereld van documentaires moet je bijvoorbeeld laten zien dat je een verhaal kunt vertellen, terwijl het voor commerciële opdrachten vooral gaat om creativiteit en technische vaardigheden. Een showreel moet potentiële opdrachtgevers in elk geval een beeld geven van je werk en jezelf.
De Britse freelance filmmaker en fotografe Roxy Furman, die is gespecialiseerd in content over dieren en de natuur, voltooide in 2021 haar MA in wildlifefilmmaken en creëerde een indrukwekkende showreel om klanten aan te trekken (hieronder kun je haar volledige showreel zonder muziek bekijken). Roxy heeft via haar social-mediakanalen een groot publiek weten op te bouwen en heeft gewerkt voor organisaties als de BBC en de Britse Royal Society for the Protection of Birds, evenals voor merken als Rolex en Jack Wolfskin.
FILMMAKING
Hoe maak je een showreel die opvalt
Voor Roxy is filmmaken een belangrijke manier om haar boodschap over het milieu over te brengen. "Ik realiseerde me dat storytelling door middel van film een grote impact kan hebben", zegt ze. "Vaak hebben we in de wetenschappelijke gemeenschap van die openbaringen over milieubehoud of dierenwelzijn, maar op papier zijn deze bevindingen niet zo makkelijk te verteren. Door het werk te presenteren in een film kun je die ruis vermijden."
Roxy heeft ondertussen niet alleen een aantal wildlifefilms op haar naam staan, maar weet nu ook precies hoe ze haar opnamen uit het veld het beste kan presenteren. Het begint allemaal met het maken van je eigen showreel en Roxy geeft hier advies over hoe je ervoor kunt zorgen dat je wordt gezien.
Volg je een opleiding in fotografie of videografie?
1. Laat zien wat je doet
"Ik deelde mijn werk online, maar dat was hier en daar in posts op social media, in de veronderstelling dat mensen mijn werk wel online zouden vinden als ze het wilden zien. De realiteit met filmopdrachten is echter dat de mensen die daarover gaan, heel weinig tijd hebben om tussen posts op verschillende platforms op zoek te gaan.
"Een showreel is een goedgemaakte video die je kunt verspreiden om te laten zien wat je doet en hoe goed je erin bent. Het is een manier voor videografen om meer van hun werk in minder tijd te laten zien, wat vooral belangrijk is wanneer je net begint."
2. Toon je persoonlijkheid
"Als je vijf mensen ieder een camera zou geven en ze op pad zou sturen om iets te filmen, zouden ze dit allemaal op een andere manier doen. Daarom is het belangrijk dat je persoonlijkheid en je filmstijl tot uiting komen in je showreel. Hier komen je vaardigheden als storyteller en de inbreng van je eigen touch om de hoek kijken. Toen ik mijn showreel maakte, wilde ik mijn persoonlijke kijk op de wereld laten zien."
3. Houd het kort
"Tijd is van belang bij showreels, omdat je de aandacht van de mensen wilt vasthouden en ze wilt interesseren voor je opnamen. Mijn showreel is korter dan twee minuten, maar zelfs als mensen maar de helft zien, hoop ik dat ze een idee hebben van wie ik ben, hoe ik filmen benader en wat ik kan leveren in een film.
"Er wordt wel gezegd dat een showreel tussen drie en vijf minuten moet duren, maar als 10 mensen ieder een showreel van vijf minuten insturen, kost het iemand dus bijna een uur om ze allemaal te bekijken."
4. Blijf bij je onderwerp
"Mijn werk omvat een aantal verschillende genres: behalve wildlife, heb ik films gemaakt over vrouwen in de maatschappij en ook een paar video's over eten. Maar voor de showreel werkte het niet om deze projecten te mixen. Dus heb ik besloten om mijn genres gescheiden te houden en mijn belangrijkste showreel uitsluitend te wijden aan wildlife. Hierdoor kon ik me echt concentreren op de vraag welke clips ik wilde delen, welke het verhaal het beste vertellen."
5. Varieer je opnamen
"Het is belangrijk om verschillende opnamen in je showreel te hebben, omdat mogelijke opdrachtgevers daaruit kunnen afleiden dat je kunt variëren. In mijn geval betekende dit dat ik ook wat technisch uitdagendere scènes moest toevoegen, zoals filmen bij tegenlicht. Verschillende brandpuntsafstanden, meerdere compositiestijlen en belichtingen voegen toe aan die variatie, waardoor je showreel de aandacht van de kijker vasthoudt en niet te eendimensionaal overkomt.
"Dat gezegd hebbende, mag de showreel ook niet schokkerig worden. Het is dus zaak om de variatie erin te houden en tegelijkertijd ervoor te zorgen dat elke scène in de volgende overvloeit en het een natuurlijk geheel wordt: de showreel als geheel moet als een film lijken en niet als een verzameling clips."
6. Stel je even voor
"Je showreel gaat niet alleen om opnamen die je met je camera maakt, maar ook om jou als persoon. Je moet dus een manier vinden om je voor te stellen. Ik heb dit gedaan met opnamen van mezelf achter de schermen, aan het werk met mijn camera's. Gelukkig had ik best veel van dat soort opnamen, van toen ik voor diverse merken filmde.
"Mocht je zulke opnamen niet hebben, dan kun je je persoonlijkheid misschien laten zien door de voice-over bij de beelden zelf in te spreken. Je kunt de showreel zelfs gebruiken om elementen van jouw typische stijl van filmen te tonen door bijvoorbeeld de tijd te nemen om details in close-up te laten zien en niet alleen grote brede landschappen."
In de lift: de nieuwe generatie filmmakers
7. Vergeet de muziek niet
"Opnamen maken is maar de helft van het werk; de showreel samenstellen kan net zo veel tijd in beslag nemen. Ik begin altijd door alle opnamen die ik wil gebruiken in één map te verzamelen. Ik bekijk opnamen die ik heb gemaakt en noteer op welke in- en uittijden ze in de showreel zouden passen. Dan kies ik de muziek, wat echt cruciaal is omdat de opnamen bij de maat en het ritme van de muziek moeten passen en niet omgekeerd.
"Voor een showreel of een andere korte video zoek ik rechtenvrije muziek online, maar voor langere video's vraag ik een componist om passende muziek te schrijven als soundtrack voor de film, omdat het dan makkelijker is om de stijl en lengte van de muziek aan te passen aan de opnamen. Denk goed na over de toon en het tempo van de muziek: passen die bij het gevoel dat de opnamen oproepen en bij de boodschap de je met je film of showreel wilt overbrengen?"
8. Puntjes op de i
"Vergeet niet om de puntjes op de i te zetten wanneer je showreel eenmaal is gemaakt, bijvoorbeeld de kleurgradatie. Ik werk veel met de Canon EOS R5 C, waardoor ik voor een groot deel zelf kan bepalen hoe mijn opnamen eruit gaan zien. Ik kan bijvoorbeeld een van de standaardopties voor Picture Styles (Beeldstijlen) gebruiken, waardoor ik de opnamen meteen een meer stilistische feel kan geven, al tijdens het filmen. Of ik gebruik de Canon Log-profielen, die ik achteraf op de computer kan graden."
Met de tips van Roxy kun je een werkwijze bepalen voor je eerste showreel, die 24/7 als uithangbord voor je videografie zal fungeren. Dit is je kans om niet alleen te laten zien wie je bent, wat je passie is en hoe goed je onderwerpen kunt vastleggen, maar ook om te demonstreren hoe goed je de functies en voorzieningen van de nieuwste hybride en cinemacamera's benut.
Related articles
-
STUDENT
Pitchen voor opdrachten: inzichten uit de branche
Het kan lastig zijn om carrière te maken in de fotografiewereld, maar deze zeven tips van experts kunnen je helpen om een goede pitch neer te zetten en die opdracht binnen te halen.
-
STUDENT
Een succesvol fotoportfolio maken
Vier professionele fotografen delen hun tips & tricks voor het samenstellen van het perfecte fotoportfolio, van het werken aan je verhaal tot het presenteren van je werk.
-
FILMMAKING
Tier Zero en de EOS R5 C
Ontdek hoe een creatief bureau uit Toronto innovatieve en inspirerende content maakt met de kleinste Cinema EOS-camera van Canon.
-
ARTIKEL
Een naam maken in de filmwereld
Drie aanstormende talenten in de filmindustrie vertellen hoe zij naamsbekendheid hebben gekregen, van het vinden van een mentor tot het ontwikkelen van een unieke stijl.