FILMMAKING

Hoe maak je een showreel die opvalt

Wil je je video's aan potentiële opdrachtgevers laten zien? Professioneel filmmaker en zoöloge Roxy Furman geeft 8 tips voor betere showreels.
Beeld van een papegaaiduiker met zijn uitgestrekte vleugels scherp en de planten op de voorgrond en de lucht op de achtergrond onscherp, gefotografeerd door Roxy Furman.

Tijdens een reis naar Schotland wist filmmaker Roxy Furman foto's en video's te maken van onderwerpen als herten, otters en papegaaiduikers. De video's geven een goed beeld van haar vakmanschap en in haar showreel zijn deze papegaaiduikers te zien samen met andere hoogtepunten uit haar wildlife-opnamen. © Roxy Furman

Voor beginnende filmmakers, videografen, regisseurs en alle anderen die van videografie hun werk willen maken, is een goedgemaakte showreel waarin je je technische vaardigheden demonstreert en je persoonlijkheid en interesses laat zien misschien wel het belangrijkste hulpmiddel om aan opdrachten te komen.

Welk soort showreel je maakt, is afhankelijk van de branche waarin je wilt werken: voor de wereld van documentaires moet je bijvoorbeeld laten zien dat je een verhaal kunt vertellen, terwijl het voor commerciële opdrachten vooral gaat om creativiteit en technische vaardigheden. Een showreel moet potentiële opdrachtgevers in elk geval een beeld geven van je werk en jezelf.

De Britse freelance filmmaker en fotografe Roxy Furman, die is gespecialiseerd in content over dieren en de natuur, voltooide in 2021 haar MA in wildlifefilmmaken en creëerde een indrukwekkende showreel om klanten aan te trekken (hieronder kun je haar volledige showreel zonder muziek bekijken). Roxy heeft via haar social-mediakanalen een groot publiek weten op te bouwen en heeft gewerkt voor organisaties als de BBC en de Britse Royal Society for the Protection of Birds, evenals voor merken als Rolex en Jack Wolfskin.

Voor Roxy is filmmaken een belangrijke manier om haar boodschap over het milieu over te brengen. "Ik realiseerde me dat storytelling door middel van film een grote impact kan hebben", zegt ze. "Vaak hebben we in de wetenschappelijke gemeenschap van die openbaringen over milieubehoud of dierenwelzijn, maar op papier zijn deze bevindingen niet zo makkelijk te verteren. Door het werk te presenteren in een film kun je die ruis vermijden."

Roxy heeft ondertussen niet alleen een aantal wildlifefilms op haar naam staan, maar weet nu ook precies hoe ze haar opnamen uit het veld het beste kan presenteren. Het begint allemaal met het maken van je eigen showreel en Roxy geeft hier advies over hoe je ervoor kunt zorgen dat je wordt gezien.

Twee mensen bestuderen de achterkant van een Canon-camera.

Volg je een opleiding in fotografie of videografie?

Canon's Future Focus brengt fotografie- en filmstudenten in contact met professionals.

1. Laat zien wat je doet

"Ik deelde mijn werk online, maar dat was hier en daar in posts op social media, in de veronderstelling dat mensen mijn werk wel online zouden vinden als ze het wilden zien. De realiteit met filmopdrachten is echter dat de mensen die daarover gaan, heel weinig tijd hebben om tussen posts op verschillende platforms op zoek te gaan.

"Een showreel is een goedgemaakte video die je kunt verspreiden om te laten zien wat je doet en hoe goed je erin bent. Het is een manier voor videografen om meer van hun werk in minder tijd te laten zien, wat vooral belangrijk is wanneer je net begint."

A still from Roxy Furman's showreel, showing a deer turned away from the camera with a black bird perched on its back.

2. Toon je persoonlijkheid

"Als je vijf mensen ieder een camera zou geven en ze op pad zou sturen om iets te filmen, zouden ze dit allemaal op een andere manier doen. Daarom is het belangrijk dat je persoonlijkheid en je filmstijl tot uiting komen in je showreel. Hier komen je vaardigheden als storyteller en de inbreng van je eigen touch om de hoek kijken. Toen ik mijn showreel maakte, wilde ik mijn persoonlijke kijk op de wereld laten zien."

3. Houd het kort

"Tijd is van belang bij showreels, omdat je de aandacht van de mensen wilt vasthouden en ze wilt interesseren voor je opnamen. Mijn showreel is korter dan twee minuten, maar zelfs als mensen maar de helft zien, hoop ik dat ze een idee hebben van wie ik ben, hoe ik filmen benader en wat ik kan leveren in een film.

"Er wordt wel gezegd dat een showreel tussen drie en vijf minuten moet duren, maar als 10 mensen ieder een showreel van vijf minuten insturen, kost het iemand dus bijna een uur om ze allemaal te bekijken."

4. Blijf bij je onderwerp

"Mijn werk omvat een aantal verschillende genres: behalve wildlife, heb ik films gemaakt over vrouwen in de maatschappij en ook een paar video's over eten. Maar voor de showreel werkte het niet om deze projecten te mixen. Dus heb ik besloten om mijn genres gescheiden te houden en mijn belangrijkste showreel uitsluitend te wijden aan wildlife. Hierdoor kon ik me echt concentreren op de vraag welke clips ik wilde delen, welke het verhaal het beste vertellen."

5. Varieer je opnamen

"Het is belangrijk om verschillende opnamen in je showreel te hebben, omdat mogelijke opdrachtgevers daaruit kunnen afleiden dat je kunt variëren. In mijn geval betekende dit dat ik ook wat technisch uitdagendere scènes moest toevoegen, zoals filmen bij tegenlicht. Verschillende brandpuntsafstanden, meerdere compositiestijlen en belichtingen voegen toe aan die variatie, waardoor je showreel de aandacht van de kijker vasthoudt en niet te eendimensionaal overkomt.

"Dat gezegd hebbende, mag de showreel ook niet schokkerig worden. Het is dus zaak om de variatie erin te houden en tegelijkertijd ervoor te zorgen dat elke scène in de volgende overvloeit en het een natuurlijk geheel wordt: de showreel als geheel moet als een film lijken en niet als een verzameling clips."

6. Stel je even voor

"Je showreel gaat niet alleen om opnamen die je met je camera maakt, maar ook om jou als persoon. Je moet dus een manier vinden om je voor te stellen. Ik heb dit gedaan met opnamen van mezelf achter de schermen, aan het werk met mijn camera's. Gelukkig had ik best veel van dat soort opnamen, van toen ik voor diverse merken filmde.

"Mocht je zulke opnamen niet hebben, dan kun je je persoonlijkheid misschien laten zien door de voice-over bij de beelden zelf in te spreken. Je kunt de showreel zelfs gebruiken om elementen van jouw typische stijl van filmen te tonen door bijvoorbeeld de tijd te nemen om details in close-up te laten zien en niet alleen grote brede landschappen."

Iemand kijkt in een camera en houdt deze rechts van de opname omhoog.

In de lift: de nieuwe generatie filmmakers

Door uitdagingen aan te gaan, samen te werken en voorbij poortwachters te stappen, verleggen de jonge creatieve professionals Ashleigh Jadee, Jack Harries en Irene Cruz de grenzen van film.
Beeld van een drijvende flamingo omringd met minuscule waterdruppels, gefotografeerd door Roxy Furman met een Canon EOS 5D Mark IV.

Roxy adviseert om in je opnamen te variëren met compositie en stijl. Maak je showreel aantrekkelijker door zowel close-ups als bredere beelden erin op te nemen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief, ingesteld op 182mm, 1/1000 sec, f/5 en ISO100. © Roxy Furman

Filmmaker Roxy Furman staat in een bos naast een Canon EOS R5 C-camera die hoog op een statief is geplaatst.

Roxy gebruikt haar Canon EOS R5 C voor een enorme verscheidenheid aan wildlife-opnamen die niet alleen in haar showreel te zien zijn, maar ook in films voor internationale merken. © Roxy Furman

7. Vergeet de muziek niet

"Opnamen maken is maar de helft van het werk; de showreel samenstellen kan net zo veel tijd in beslag nemen. Ik begin altijd door alle opnamen die ik wil gebruiken in één map te verzamelen. Ik bekijk opnamen die ik heb gemaakt en noteer op welke in- en uittijden ze in de showreel zouden passen. Dan kies ik de muziek, wat echt cruciaal is omdat de opnamen bij de maat en het ritme van de muziek moeten passen en niet omgekeerd.

"Voor een showreel of een andere korte video zoek ik rechtenvrije muziek online, maar voor langere video's vraag ik een componist om passende muziek te schrijven als soundtrack voor de film, omdat het dan makkelijker is om de stijl en lengte van de muziek aan te passen aan de opnamen. Denk goed na over de toon en het tempo van de muziek: passen die bij het gevoel dat de opnamen oproepen en bij de boodschap de je met je film of showreel wilt overbrengen?"

8. Puntjes op de i

"Vergeet niet om de puntjes op de i te zetten wanneer je showreel eenmaal is gemaakt, bijvoorbeeld de kleurgradatie. Ik werk veel met de Canon EOS R5 C, waardoor ik voor een groot deel zelf kan bepalen hoe mijn opnamen eruit gaan zien. Ik kan bijvoorbeeld een van de standaardopties voor Picture Styles (Beeldstijlen) gebruiken, waardoor ik de opnamen meteen een meer stilistische feel kan geven, al tijdens het filmen. Of ik gebruik de Canon Log-profielen, die ik achteraf op de computer kan graden."

Met de tips van Roxy kun je een werkwijze bepalen voor je eerste showreel, die 24/7 als uithangbord voor je videografie zal fungeren. Dit is je kans om niet alleen te laten zien wie je bent, wat je passie is en hoe goed je onderwerpen kunt vastleggen, maar ook om te demonstreren hoe goed je de functies en voorzieningen van de nieuwste hybride en cinemacamera's benut.

Matty Graham

Related articles

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro