Het was geen camera die Guerchom Ndebo's interesse in fotografie als eerste wekte. Het was een spiegel. In zijn jeugd werkte Guerchoms moeder als naaister en als kind was hij altijd gefascineerd door de reacties van haar klanten bij het passen van hun nieuwe kleding en als ze kijkend naar hun spiegelbeeld zichzelf op een nieuwe manier zagen. "Ik was nieuwsgierig en wilde hun emoties delen", legt de 22-jarige Congolese fotojournalist uit. Guerchom gebruikt nu zijn fotografie om anderen te helpen zijn geboorteland op nieuwe manieren te zien en Congo als het ware een spiegel voor te houden. Het is een land dat door buitenstaanders uitgebreid in beeld is gebracht – van de foto's van Alice Seeley Harris tegen slavernij in de 19de eeuw tot de felroze landschappen waarmee Richard Mosse in 2014 de Deutsche Börse-prijs won – maar de beelden van Guerchom laten het perspectief van een insider zien.
Guerchom, die nu communicatiewetenschappen studeert aan de Bujumbura Light University, beleefde zijn eerste grote doorbraak in de fotografie met zijn Congo's Charcoal-serie over houtskool in Congo. De serie werd opgezet als onderdeel van het Congo in Conversation-project, geleid door Canon Ambassador Finbarr O'Reilly voor de 11de editie van de Carmignac Photojournalism Award.
Toen Finbarr de prijs kreeg toegekend, wilde hij in eerste instantie zelf vanuit Congo verslag doen. Maar na het uitbreken van de coronapandemie herzag hij zijn visie en verruilde zijn rol van fotograaf voor die van curator. Het resultaat was een online samenwerkingsplatform waarop in Congo gevestigde journalisten en fotografen, waaronder Guerchom, hun verslaggeving voor multimedia konden delen en waarop verhalen over het land konden worden verteld door de mensen die daar woonden.
Guerchom Ndebo: Congo in een nieuw licht
Groeiprofiel
Voor zijn Congo's Charcoal-serie deed Guerchom onderzoek naar de illegale houtskoolhandel en volgde hij het proces van de productie door arbeiders in het Nationaal Park Virunga tot het verbruik in de kachels van de lokale bevolking. "Al zolang ik het me kan herinneren, is houtskool onderdeel van mijn dagelijks leven. Als kind vroeg ik me af hoe we op magische wijze hiermee ons eten konden koken", zegt Guerchom. "Toen ik bij Congo in Conversation betrokken raakte, wilde ik een onderwerp onderzoeken dat ik belangrijk vond voor mezelf en om te delen met anderen."
Dat was niet gemakkelijk. Het duurde lang om toegang te krijgen en de gewapende groepen die de handel controleren, vormden een potentieel gevaar. Maar toen zijn werk werd gepubliceerd, nam Guerchom's carrière een enorme vlucht. Na de tentoonstelling van zijn foto's in Parijs nam Getty Images contact op en begon Guerchom voor hen te werken als freelance verslaggever vanuit het oosten van Congo, met als eerste onderwerp de moord op de Italiaanse ambassadeur, Luca Attanasio, in februari 2021. De jonge fotojournalist heeft sindsdien reportages gemaakt voor het Franse persbureau Agence France-Presse (AFP) en zijn beelden van de uitbarsting van de vulkaan Nyiragongo in mei 2021 en de gevolgen ervan gingen de hele wereld over.
"Ik kom uit een gebied dat sinds lang ondervertegenwoordigd is in de media", zegt Guerchom. "Mijn land en mijn regio hebben zoveel verhalen die nog niet zijn verteld. Ik pitch voortdurend bij mijn redacteuren. Het komt niet vaak voor dat ik zonder ideeën zit."
Heb je Canon-apparatuur?
Voortdurend gevaar
In zijn werk, dat zich voornamelijk richt op het milieu, mensenrechten en cultuur, doet Guerchom vaak verslag van situaties die onvoorspelbaar en gevaarlijk zijn. Onlangs nog fotografeerde hij prodemocratische demonstraties en onlusten in Goma tijdens de avondklok die van kracht was vanwege de coronalockdown in de stad. "Je loopt als verslaggever altijd risico, vooral in mijn land waar je lastig toegang krijgt wanneer je werkt aan bepaalde onderwerpen die gevoelig liggen. Maar ik ken de regio goed, dus ik weet wel hoe het hier werkt", zegt hij. "Vooral bij demonstraties moet je voorzichtig zijn omdat de situatie ineens kan omslaan en soms wordt er met scherp geschoten, soms met traangas. Uit voorzorg probeer ik dan achter de politie te blijven."
Het kwam Guerchom goed van pas dat zijn eerste camera – een Canon EOS M50 – niet opviel. Hij vertelt: "Met die camera kon ik mijn werk doen zonder de aandacht te trekken. Dat was handig toen ik foto's maakte voor mijn project over houtskool, omdat ik niet overkwam als een professionele fotograaf. En omdat de camera zo licht is, kon ik me snel verplaatsen bij het fotograferen van protesten." Hij is nu overgestapt naar een Canon EOS R5. "Dat is de beste camera die ik tot nu in handen heb gehad", laat hij enthousiast weten. "De prestaties en kwaliteit zijn echt fenomenaal, en elke keer ervaar ik dat nog sterker."
Werk en studie combineren: Emirkan Cörüt
Een helpende hand
Zijn deelname dit jaar aan het Canon Student Development Programme (CSDP) heeft Guerchom geholpen om zichzelf als fotograaf en zijn carrière te blijven ontwikkelen. "Ik heb zoveel geleerd. Dit traject is heel belangrijk voor mij geweest", zegt hij.
Een groot voordeel van het programma was de kans voor Guerchom om één-op-één begeleiding te krijgen van Francis Kohn, directeur fotografie van het AFP. Het belangrijkste onderdeel waar ze zich op hebben gericht is editen, iets waar jongere fotografen, maar ook sommige gerenommeerde fotografen, moeite mee hebben. "Je kunt heel veel fantastische foto's maken, maar vervolgens moet je de essentie van het verhaal te pakken krijgen en daarop inzoomen", legt Francis uit.
Francis voegt eraan toe dat hij onder de indruk is van Guerchoms vermogen om meteen tot de kern te komen. "In zijn beelden weet hij complexe verhalen te vertalen naar iets wat mensen gemakkelijk kunnen begrijpen. Dat is heel lastig om voor elkaar te krijgen. Ik vind dat hij in zijn werk een echte rijpheid laat zien."
Francis, die zijn loopbaan bijna veertig jaar geleden begon als AFP-correspondent in Washington, geeft toe dat het een lastige tijd is voor een beginnend fotojournalist. "Maar ik zou het nooit iemand afraden om in deze branche te gaan werken. Met talent en doorzettingsvermogen kun je echt wat bereiken", zegt hij, en voegt eraan toe dat het Canon Student Development Programme een goede springplank is.
Guerchom is het daarmee eens. "Voor degenen onder ons die geen toegang hebben tot de conventionelere manieren om je carrière in de fotografie te starten, is het mentorprogramma de beste manier om snel te leren", zegt hij. "Ik hoop dat dit initiatief verder wordt uitgebreid zodat meer fotografen in ondervertegenwoordigde gebieden zoals Congo en andere Afrikaanse landen deze kans krijgen."
Wat betreft zijn eigen toekomst, heeft Guerchom grote dromen: "Ik wil hard blijven werken zodat ik ooit zelf een Canon Ambassador word en mijn ervaringen kan delen met anderen, kan bijdragen aan belangrijke onderwerpen, grote tijdschriften mijn foto's publiceren en ik tentoonstellingen kan houden zodat iedereen mijn werk kan zien", vertelt hij. "Verhalen vertellen aan de hand van beelden is mijn passie. Elke dag word ik beter en kom ik dichter bij het realiseren van deze dromen. En wanneer ze werkelijkheid zijn geworden, is mijn grootste droom om meer verhalen te blijven vertellen."
Gerelateerde artikelen
Van student tot Canon Ambassador
Documentairefotograaf Ksenia Kuleshova bespreekt haar carrière en geeft advies over hoe je verder komt in de fotojournalistiek.
Fotografie is een krachtig instrument voor verandering
Fotojournalist Muhammed Muheisen heeft tien jaar lang vluchtelingen vastgelegd, waarbij hij wordt gedreven door de overtuiging dat zijn fotografie een verschil kan maken.
Succes na het studentenleven: Otis Tree
De jonge filmmaker Otis Tree deelt zijn inzichten over hoe je na de universiteit meteen professioneel aan de slag kunt.
Hoe ga je desinformatie in de fotojournalistiek tegen?
We zien steeds vaker gemanipuleerde en 'deepfake' beelden, maar in hoeverre vormen ze een echte bedreiging? Drie branche-experts geven hun mening.