VERHALEN

Koning van de cinematische stilbeelden: de castinggeheimen van Gregory Crewdson

Casting hopeful Charlie Fitzhugh poses for Gregory Crewdson in 2007.
Gregory neemt twee castingfoto's van elk potentieel model dat hij ziet: een portretfoto en een zijaanzicht. Gefotografeerd in 2007 met een Canon EOS 5D en een EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. Productiecastingfoto, 'Beneath the Roses', 2003-2008. © Crewdson Studio, met dank aan Gagosian

Kunstfotograaf Gregory Crewdson is de koning van de cinematische stilbeelden. Zijn tot in de puntjes geënsceneerde foto's focussen op alledaagse omgevingen op het Amerikaanse platteland. Hij tovert deze om in cinematische werelden, gekenmerkt door sfeervolle verlichting en onbehaaglijk passieve onderwerpen. Met productiebudgetten waarmee je een kleinschalige speelfilm zou kunnen maken, neemt hij de rol van regisseur op zich op de set. Hij heeft altijd een uitgebreid plan om absolute perfectie te bereiken in zijn foto's. In dit proces is er geen onbelangrijke rol weggelegd voor de casting, zoals zijn partner en castingverantwoordelijke Juliane Haim onthult in deze inspirerende documentaire over de werkmethodes van de befaamde Amerikaanse fotograaf.

Op Camerimage 2017 in Polen, waar Gregory in de schijnwerpers stond naast filmmaker David Lynch, onthulde Juliane de intieme documentaire die ze had gemaakt over het leven op de set met de kunstfotograaf. Ze filmde de voorbereidingen van Gregory's reeks 'Beneath the Roses', een tentoonstelling uit 2005 met stadspanorama's, sinistere open plekken in het bos en verlaten straten. Zo documenteerde ze zijn onvermoeibare zoektocht naar de perfecte foto. Het resultaat was de 24 minuten lange documentaire 'There But Not There' (volledige film hieronder), die de praktische processen achter deze bekende foto's uit de doeken doet.

Gregory neemt twee castingfoto's van elk potentieel model dat hij ziet: een portretfoto en een zijaanzicht. Gefotografeerd in 2007 met een Canon EOS 5D en een EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. Productiecastingfoto, 'Beneath the Roses', 2003-2008. © Crewdson Studio, met dank aan Gagosian

"Ik vind het castingproces niet bepaald leuk. Het bezorgt me vooral stress", zegt Gregory over het onderwerp van de documentaire. "Ik wil het liefst geen interactie tussen mezelf en het onderwerp, op een handvol uitzonderingen na. Wanneer het model op de set verschijnt, vind ik het juist goed dat er een bepaalde spanning en onbehaaglijkheid heerst."

De camera is een alibi dat je kunt gebruiken om kenmerken bloot te leggen die je normaal gezien niet zou verkennen.

En toch zijn de castingfoto's die Gregory neemt met zijn Canon EOS 5D cruciaal om te bepalen hoe het eindproduct eruit zal zien. Er worden tijdens de casting slechts twee foto's genomen van elk model: een portretfoto en eentje iets meer van opzij. De uiteindelijke grootformaatfoto's van Gregory zijn erg gedetailleerd, dus zijn de castingfoto's cruciaal om te bepalen hoe hij de essentie van het onderwerp het best kan vastleggen. "In de kern heeft fotografie iets erg intens en voyeuristisch”, vertelt hij. "Ik hecht veel waarde aan de interactie tussen de camera en het model. Er komt een beetje schaamte of schuldgevoel kijken bij het hele gebeuren. Dat is een belangrijk element. De camera is een alibi dat je kunt gebruiken om kenmerken bloot te leggen die je normaal gezien niet zou verkennen."

Model Maurice Peterson looks into the far distance for one of his two casting shots.
Zoals dit al 25 jaar bij het meeste werk van Gregory het geval is, vindt de casting en de uiteindelijke high-end productiefotografie plaats in Massachusetts. Daar is hij een bekend gezicht. Op deze foto staat Maurice Peterson voor een goudkleurige achtergrond in de zomer van 2007. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D en een EF 24-70mm f/2.8L USM-objectief. Productiecastingfoto, 'Beneath the Roses', 2003-2008. © Crewdson Studio, met dank aan Gagosian

"Ik voel me niet zo op mijn gemak met camera's", geeft Gregory toe. "Maar de Canon EOS 5D is het verlengde van mezelf geworden. Ik vond hem fantastisch. We hebben veel productiestilbeelden genomen met de camera, hij werd een belangrijke schakel in het proces."

Op zoek naar het perfecte figuur

Deze tekenen van onbehaaglijkheid bij potentiële modellen zijn een belangrijk deel van wat Gregory zoekt. "Het heeft iets te maken met het medium: een foto is een moment dat bevroren is in de tijd. Je zoekt dus iets dat niet onmiddellijk beschikbaar is in plaats van iets letterlijks of iets dat voor de hand ligt. Op de een of andere manier ben ik steeds op zoek naar een gevoel van intimiteit in het moment."

De casting kan gestructureerd verlopen, maar gebeurt soms ook erg spontaan. "Er zijn momenten geweest dat we over straat liepen en iemand zagen van wie ik zei: 'Die persoon moet op de foto'", vertelt Gregory. Dan gaat Juliane eropaf en vraagt ze of hij of zij wil meedoen aan het project.

Kate Smith holds a card with her name written on it for her casting shot.
Gregory heeft het laatste woord over wie hij fotografeert, maar na die keuze is er weinig communicatie tussen het model en de fotograaf op de set. In plaats daarvan geeft Gregory Crewdsons partner en casting director, Juliane Haim, de instructies van de fotograaf door. Gefotografeerd in 2007 met een Canon EOS 5D en een EF 24-70mm f/2.8L USM-objectief. Productiecastingfoto, 'Beneath the Roses', 2003-2008. © Crewdson Studio, met dank aan Gagosian

De laatste 25 jaar heeft Gregory bijna exclusief gewerkt in één buurt in Massachusetts. Daardoor is hij er, zoals hij het zelf zegt, "een beetje een bekend gezicht geworden." Het team volgt een script dat eigenlijk een paginalange beschrijving is. De deelnemers aan de casting lezen die pagina en beslissen of ze al dan niet op de foto willen. "Dan ga ik vaak zitten om hun een paar van zijn boeken te tonen", zegt Juliane. "Vaak zeggen ze dan: 'Wauw, ik ken deze foto's'."

A one-page description of the photograph The Haircut
Iedereen die meewerkt aan de fotoshoot, krijgt een paginalange beschrijving van hoe de foto eruit moet zien volgens Gregory. Dit is de beschrijving voor de foto 'The Haircut', die deel uitmaakt van zijn recente reeks 'Cathedral of the Pines'. Gregory en Juliane vonden de beschrijving zo intrigerend dat ze er een screenplay voor een film van hebben gemaakt, getiteld 'Reflective Light'. Gregory wil de film regisseren in 2018.

Juliane is de enige constante voor de modellen: zij heeft tijdens het hele proces van casting tot shoot contact met hen. "Ik ben de persoon die tijd met hen doorbrengt achter de schermen en hen geruststelt over wat ze gaan doen", zegt ze. "Maar dan breng ik hen naar de set en verdwijn ik. Vanaf dat moment hebben ze contact met Gregory, op een afstand. Het is fascinerend: wat hij ziet in het landschap en in mensen, ziet hij op een heel ander niveau."

Huck Deisignore successfully posing to feature in a Gregory Crewdson photograph.
Huck is een centrale figuur in de film en komt ook voor in Gregory's recente reeks 'Cathedral of the Pines'. "Het boomlogo van 'Cathedral of the Pines' is geïnspireerd door haar tattoo van een boom, waarover ze vertelt in de film", vertelt Juliane. "Veel crewleden lieten een soortgelijke tattoo zetten tijdens het maken van de reeks. Ze is een beetje een muze voor ons allemaal." De foto is genomen in 2007 met een Canon EOS 5D en een EF 24-70mm f/2.8L USM-objectief. Productiecastingfoto, 'Beneath the Roses', 2003-2008. © Crewdson Studio, met dank aan Gagosian

Op de set met Gregory Crewdson

Zodra ze bij Gregory zijn, worden de modellen in een set geplaatst met een combinatie van natuurlijk en gepositioneerd licht. "We weten waar het licht zal vallen, waar ze moeten staan, wat ze zullen dragen. Er moeten alleen nog kleine technische aanpassingen worden gedaan aan hun houding, zoals hun schouders of hoofd. Maar wij geven weinig instructies", zegt Gregory.

Onverwachte veranderingen aan zo'n specifieke visie, door bijvoorbeeld het weer of een tegenvallende casting, kunnen voor problemen zorgen op de set. Maar deze veranderingen kunnen ook bepalend zijn voor het uiteindelijke beeld, legt Gregory uit: "Je werkt hard om het beeld dat je in je hoofd hebt uit te werken, en dan moet je het opgeven voor iets anders. Dat is waar de magie vandaan komt. Als je iets uit je hoofd fysiek wilt voorstellen, is er altijd wel wat noodzakelijke teleurstelling", filosofeert hij. "Maar dit leidt tot iets dat op zichzelf staat. Dat moet je kunnen accepteren zoals het is."

Raadpleeg de productpagina voor meer informatie over de nieuwste EOS 5D-camera, de EOS 5D Mark IV.

Geschreven door Daisy McCorgray


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Canon Professional Services

Leden krijgen toegang tot CPS Priority Support, zowel lokaal als op grote evenementen, een snelle Fast Track-reparatieservice en mogen, afhankelijk van het niveau van het lidmaatschap, gratis materiaal lenen en profiteren van een kosteloze retourzending plus kortingen bij onderhoud. Ook kunnen ze gebruikmaken van exclusieve ledenaanbiedingen.

Aanmelden

Ontdek meer

Canon Professional Services