Wonderbaby's: de totstandkoming van een persoonlijk project

Voordat zijn dochter te vroeg werd geboren, had filmmaker Giulio Di Sturco geen weet van de wereld van neonatale intensive care. In een nieuwe documentaire wil hij een eerbetoon brengen aan deze medische pioniers.
In een still uit een video, opgenomen met een Canon EOS C70, ligt de hand van een volwassene in een couveuse met het kleine handje van de baby om één vinger geklemd.

"Wanneer je intieme momenten zoals deze filmt, is het heel belangrijk dat je voor hen als een naaste voelt", zegt Giulio. "Toen ik bijvoorbeeld het gezin filmde met de baby in hun armen, moesten ze voelen dat ik er was, dat ik deel ben van het verhaal. Ze moesten mij kunnen vertrouwen. En dat kost tijd." © Giulio Di Sturco

Giulio Di Sturco was samen met zijn gezin op een strand in Toscane toen hij aan de praat raakte met een andere vakantieganger. "Klopt het dat jouw dochter prematuur is geboren?" vroeg de man. Het bleek dat de vreemdeling professor Charles Christoph Roehr was, voorzitter van de European Society for Paediatric Research en vooraanstaand neonatoloog/intensivist en medisch wetenschapper.

De arts had de fopspeen waarop Giulio's dochter sabbelde herkend als een speciaal voor prematuren ontworpen speen. De fotograaf-filmmaker had zijn eerste twee maanden als vader doorgebracht in het ziekenhuis, wakend over zijn toen piepkleine dochtertje in een couveuse. De professor vertelde Giulio alles over zijn werk bij de innovatieve Neonatale Intensive Care Unit (NICU) in het Southmead Hospital in Bristol (VK), een van de weinige NICU's ter wereld die gespecialiseerd zijn om baby's die vóór de 24 weken zijn geboren, te helpen overleven.

"Foetale geneeskunde is eigenlijk nieuw, het bestaat pas 20 of 30 jaar", zegt Giulio. "Premature baby's worden 'wonderbaby's' genoemd, want als ze in een andere tijd waren geboren, hadden ze het niet overleefd. Couveuses zijn zodanig ver ontwikkeld dat ze nu temperatuur en vochtigheid op peil kunnen houden. Tot vijf jaar geleden was behandeling veel invasiever. Charles probeert zo weinig mogelijk te doen als alleen datgene dat de baby helpt om te willen overleven." De NICU moedigt bijvoorbeeld 'huid-op-huid'-contact aan tussen de baby en de ouders, dat onder zorgvuldig toezicht van de IC-verpleegkundigen gebeurt.

Giulio was gefascineerd door het werk van professor Roehr, zowel persoonlijk als beroepsmatig. Als meermaals bekroond beeldmaker werkt hij aan projecten waarin geavanceerde veranderingen op het gebied van milieu en technologie en de sociale impact ervan worden verkend. In 2017 fotografeerde hij Sophia, een humanoïde AI-robot, en met zijn doorlopende serie Aerotropolis richt hij zich op steden die voornamelijk bestaan als luchthaven. Hij was er echter niet zeker van of hij opgewassen zou zijn tegen de emotionele druk om een verhaal te filmen over een onderwerp dat zo dicht bij hem staat. Het was het geluid op de afdelingen dat hem is bijgebleven. "De baby's zitten vast aan al die sensoren waarmee ze worden bewaakt en die constant piepen op de achtergrond", herinnert hij zich. "Soms gaat er een alarm af en haast iedereen zich ernaartoe, maar je begrijpt niet waarom."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

Toch was hij ook nieuwsgierig om uit de eerste hand te ervaren wat zijn dochter in de eerste minuten van haar leven had meegemaakt. In Frankrijk, waar ze was geboren, proberen artsen achter gesloten deuren het leven van pasgeborenen te redden, maar in het Verenigd Koninkrijk mogen ouders erbij zijn. Dus besloot hij om in februari 2022 een week te gaan filmen in Southmead Hospital. Sindsdien is hij een aantal keren teruggegaan en dat was slechts het begin van een project dat voor hem persoonlijk heel belangrijk is geworden.

Filmmaker Giulio Di Sturco staat in blauwe operatiekleding te kijken naar het scherm van een Canon EOS C70-camera die hij op heuphoogte voor hem vasthoudt.

Giulio kreeg operatiekleding om te dragen terwijl hij in het ziekenhuis aan het werk was. Daardoor voelden gezinnen zich op hun gemak in zijn aanwezigheid, omdat het leek alsof hij "deel uitmaakte van het team". © Giulio Di Sturco

Het kiezen van de juiste uitrusting

Een ziekenhuisomgeving brengt veel uitdagingen met zich mee voor een filmmaker. Giulio overwoog eerst een hybride camera, maar besloot toch de Canon EOS C70 te gebruiken, die compact genoeg was om hem flexibel en onopvallend uit de hand te laten filmen en hem tegelijkertijd een groot dynamisch bereik en 4K-opnamemogelijkheden gaf. "Als je video-opnamen gaat maken, gebruik dan een videocamera", was het advies dat Giulio kreeg. "Dat was een geweldige tip. Ik zette het idee van foto's maken uit mijn hoofd. Ik moest denken als een filmmaker.

"Dat gezegd hebbende, het hielp wel dat ik in de eerste plaats een fotograaf ben, geen videomaker", vervolgt hij. "Ik ben flexibeler, ik kan mijn werk doen met minder apparatuur. In een omgeving als deze kun je niet met een heel team gaan filmen. Een videomaker zou iemand nodig hebben om het geluid te doen, een tweede camera... Ik ben een onemanband."

De uitrusting van Giulio bestaat uit twee objectieven: de Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM en de Canon RF 28-70mm F2L USM. "Ik denk dat ik zo'n 80% van de tijd dat laatste gebruik", zegt hij. "Dat objectief was perfect voor als er iets gebeurde, zoals een geboorte of spoedgeval. Ik wist dat ik gemakkelijk een groothoekopname of een echte close-up kon maken. En daarna, op de momenten waarop alles rustig was, pakte ik het macro-objectief om op de details in te zoomen. De combinatie van die twee werkte perfect voor mij."

Een still uit een video, opgenomen met een Canon EOS C70, die een close-up laat zien van het gezicht van een zorgverlener met een chirurgisch mondmasker die haar mond en neus bedekt.

Uitdagingen en kansen

Het moeilijkste deel was om toestemming van de gezinnen te krijgen om te mogen filmen. Heel begrijpelijk, want het is ook wel veel gevraagd om zo'n kwetsbare periode van hun leven vast te leggen. "Het ligt heel gevoelig", zegt Giulio. "Charles en het team kenden de patiënten goed en konden inschatten wie geïnteresseerd zou zijn om mee te doen aan de film."

Het feit dat Giulio zelf iets soortgelijks had meegemaakt, was belangrijk. "Ik sprak dan met hen, vertelde hun mijn verhaal en waarom ik dit deed."

Belichting was ook een hele uitdaging. Baby's die bijvoorbeeld fototherapie krijgen vanwege geelzucht, worden in het donker onder blauwe lampen gelegd, wat resulteerde in een ietwat sciencefiction-achtige, futuristische sfeer. "Er waren ongeveer 10 verschillende lampen in de kamer en ze hadden allemaal een andere kleur – een ware nachtmerrie", zegt Giulio. "Eerst probeerde ik het met kunstlicht, maar toen realiseerde ik me dat de lampen onderdeel zijn van het verhaal. Ze laten je zien dat dit om een ziekenhuis gaat."

Daarnaast waren spoedgevallen lastig om te filmen. "Het is moeilijk om te volgen, te begrijpen wat er met de baby aan de hand is, om het geluid vast te leggen", zegt Giulio. "Zo trok een baby zijn beademingsbuisje eruit, dus moesten ze hem opnieuw intuberen. Ik wilde de scène vastleggen op een gevoelige manier. Ik wilde niet dat het storend was voor degene die de film ziet of voor de ouders.

"Er heerst een vreemd ritme op de afdeling, dagen voelen daar als jaren. Meestal gebeurt er niets. De tijd lijkt te vertragen. Als ouder wacht je voortdurend op slecht nieuws dat op elk moment kan komen. Ik wilde die emotionele spanning op beeld vastleggen."

Het hoofd en de schouders van een bebrilde persoon die naar een kleine vogel kijkt die alert op een werkbank staat.

De Canon-apparatuur achter All That Breathes

Cineast Ben Bernhard legt uit hoe hij de effecten van Delhi's toxische lucht in beeld brengt met een Canon EOS C500 Mark II in zijn door Sundance ondersteunde documentaire.

Als afwisseling op de groothoekopnamen waarin je het medisch personeel aan het werk ziet, gebruikte Giulio zijn RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objectief om de aandacht van de kijkers op de kleine handjes en voetjes van de baby's te vestigen, waarbij de rest onscherp is. "Deze shots laten je weten dat er een baby is, maar die zie je eigenlijk niet. Je hoeft ook niet alles te zien. Je kunt luisteren naar het geluid en je voorstellen wat er gebeurt."

Een still uit een video, opgenomen met een Canon EOS C70, van drie zorgverleners rondom een couveuse die naar de baby erin kijken, met veel ziekenhuisapparatuur en monitors aan één kant van de couveuse.

Giulio is van plan om op andere innovatieve NICU's in Toronto, Nederland en mogelijk ook Australië te filmen, waar "ze baanbrekend onderzoek doen bij vroeggeboren baby's en nu operaties in de baarmoeder uitvoeren", zegt hij. © Giulio Di Sturco

Volgende stappen

De film is een project in ontwikkeling, waarbij nog meer opnamen zijn gepland op andere NICU's. Of het nu een losse documentaire of een serie wordt, Giulio wil 'een dag in het leven' op de afdeling in Bristol laten zien aan de hand van realtime ervaringen van medisch personeel, ouders en baby's, afgewisseld met interviews. Hij hoopt daarna hetzelfde te kunnen doen voor andere innovatieve units over de hele wereld.

Hoewel hij nog steeds wordt achtervolgd door de geluiden van de NICU waar zijn dochter ter wereld kwam, is het maken van deze film zijn manier om "iets terug te geven", zegt hij, door hun werk bekendheid te geven met deze film zodra die klaar is. "Dit is een wereld waar ik eerst niets vanaf wist. Het zijn fantastische mensen die op de neonatale intensive care werken. En ik wilde een eerbetoon aan hen brengen."

Rachel Segal Hamilton

De uitrusting van Giulio Di Sturco

De belangrijkste uitrusting die professionals gebruiken om te filmen

Giulio Di Sturco die in operatiekleding een Canon EOS C70 vasthoudt met een externe microfoon eraan bevestigd.

Camera

Canon EOS C70

De eerste Cinema EOS-camera met RF-vatting heeft Canon's geavanceerde 4K Super 35mm DGO-sensor. "De kwaliteit die je met deze camera krijgt, is belangrijk omdat je weet dat het geen probleem is als je naderhand moet bijsnijden", zegt Giulio.

Lenzen

Canon RF 100mm F2.8L MARCO IS USM

Een professionele macrolens met een toonaangevende 1,4x vergroting en een variabele Spherical Aberration Control om de bokeh aan te passen. "Het is voor mij niet belangrijk om alles te laten zien", zegt Giulio. "Met dit objectief kan ik op de kleinste details scherpstellen."

Canon RF 28-70mm F2L USM

De RF 28-70mm F2L USM biedt de beeldkwaliteit die je eerder zou verwachten van een prime objectief. Bovendien profiteer je van een maximaal diafragma van f/2 voor meer creatieve vrijheid. Giulio zegt: "Dit objectief gaf me de vrijheid om bij een scène in het ziekenhuis te kiezen voor een groothoekopname of juist een close-up."

Gerelateerde artikelen

Een revolutie van sensors – DGO

Leer hoe de EOS C300 Mark III en EOS C70 een dynamisch bereik van meer dan 16 stops kunnen bieden dankzij Canon's revolutionaire nieuwe sensortechnologie.

Met een beperkt budget opnamen maken met de Canon EOS R

Filmmaker Simeon Quarrie vertelt hoe filmmakers met de kleinste Cinema EOS-camera meer kunnen doen met minder.

De beste RF-objectieven van Canon voor video-opnamen

Welke prime- en zoomobjectieven met RF-vatting moeten filmmakers en videografen kiezen bij het maken van video's?

Videospecificaties EOS C70 vs EOS R5 C vs EOS R5

Drie compacte, maar krachtige tools voor filmmakers. Maar hoe verhouden hun videofuncties zich tot elkaar en welke van de twee voldoet het beste aan jouw behoeften?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro