Er gaat veel geld om in de Nigeriaanse filmindustrie. Volgens een rapport van het UNESCO Institute for Statistics waren ontwikkelingslanden verantwoordelijk voor 59% van de wereldwijde filmproducties in 2015, een ontwikkeling waarbij de bloeiende filmindustrie in Nigeria een belangrijke rol speelde. In 2010 werden er in één jaar 1074 films gemaakt, wat de Nigeriaanse filmindustrie tot een van de productiefste ter wereld maakt. Het is niet voor niets dat de industrie bekendstaat als Nollywood — na Bollywood een goede tweede in het aantal films dat wordt geproduceerd.
Maar wat zit er achter dit succes? Hoe houden filmmakers in Nigeria dit zeer hoge productietempo vol? En wat betekent de term Nollywood eigenlijk voor de mensen die in deze industrie werken?
"Ik zou het omschrijven als een collectief bewustzijn", zegt Daniel Ehimen, een regisseur en cinematograaf die films, reclames en documentaires maakt. "In Hollywood of Bollywood heb je een structuur met veel specialisaties, verschillende beroepsverenigingen, vakbonden en regelgeving. Wij hebben dat niet. In Nollywood moet je meerdere petten op hebben."
Nollywood: de trend en de toekomst
"Je hebt regisseurs die ook producent, schrijver en cameraman of -vrouw zijn. Maar daarom kunnen we juist zo snel werken. We zijn eraan gewend geraakt om de efficiëntste manier te vinden om de klus te klaren. Deze industrie ontvangt geen steun van de overheid of de private sector, maar draait puur en alleen op ondernemers die risico's nemen. En dat gaat vaak mis, maar die mislukkingen leiden uiteindelijk wel tot progressie. Er is nu meer oog voor details."
Daniel legt uit dat een groot deel van de films uit Nigeria drama's of thrillers zijn. "Je vindt hier geen ondernemers of producenten die een soort Mission: Impossible-blockbuster of Lord of the Rings-achtig epos maken, al hebben we wel de verhalen die op die schaal zouden kunnen worden verteld. Het draait meer om het soort films dat we kunnen maken in tegenstelling tot wat we graag zouden willen maken. Qua visual effects en dergelijke hebben we nog een inhaalslag te maken, maar dat kost tijd."
Flexibel blijven met de EOS C500 Mark II
Toen Daniel begon met filmen waren er drie dingen waaraan zijn camera moest voldoen. "Allereerst wilde ik een camera die betrouwbaar was. Daarnaast wilde ik de instellingen eenvoudig kunnen aanpassen. Ik heb geen tijd om door talloze menu's te bladeren om een functie te zoeken. En ten slotte wilde ik een fantastisch dynamisch bereik waarmee ik mijn artistieke plannen kon uitvoeren. Het Cinema EOS System voldeed aan al deze eisen, en ik wist dat het een goede basis zou vormen om verder te groeien."
Vóór de release van de Canon EOS C500 Mark II was de originele Canon EOS C700 Daniels primaire camera. De Canon EOS C700 is volgens hem "prachtig in een studio-omgeving waar je een aantal ondersteunende camera's hebt en de mankracht om deze te bedienen", maar het kleinere, modulaire ontwerp van de Canon EOS C500 Mark II en EOS C300 Mark III past beter bij zijn guerrillastijl van filmen.
Heb je Canon-apparatuur?
"Als we willen werken met de Canon EOS C700, moeten we apparatuur huren, maar met de compacte camera's kunnen we zelf betaalbare gimbals aanschaffen. Met alle apparatuur bij de hand kunnen we creatief te werk gaan op de set. Als we bijvoorbeeld een camera op een auto willen bevestigen, spelen het gewicht en de veiligheid een cruciale rol. Maar de Canon EOS C500 Mark II en EOS C300 Mark III zijn zo licht en modulair dat je ze op elke rig kunt bevestigen.
"De Cinema EOS-serie is nu zo gegroeid dat er een camera is voor vrijwel elk scenario. Ik kan de Canon EOS C70 gebruiken als dashboardcamera en in andere kleine ruimtes. Ik kan mijn EOS C500 Mark II of de EOS C300 Mark III gebruiken als mijn hoofdcamera, en als ik een grotere crew heb met camerasliders en -dolly's kies ik voor de EOS C700 FF."
De voordelen van de DGO-sensor en Cinema RAW Light
De verbeteringen in sensortechnologie en -verwerking in de Canon EOS C500 Mark II en de EOS C300 Mark III met DGO-sensor geven Daniel nieuwe mogelijkheden.
"Ik maakte opnamen in een dorp waar niet veel stroom was. Tijdens een scène met maanlicht moest ik lantaarns gebruiken voor extra licht", herinnert hij zich. "Een tijd terug had ik nooit verwacht dat ik zoiets zou kunnen filmen, omdat bij een donkere scène alles met een ISO hoger dan 200 veel te veel ruis zou bevatten of om enorm veel extra belichting zou vragen. Maar met de Canon EOS C300 Mark III en de DGO-sensor kun je de details in het zwart zien. Zelfs met een minimale hoeveelheid licht kon ik nog steeds scherpe beelden produceren."
Door Netflix goedgekeurd: Cinema EOS-camera's van Canon
Door de mogelijkheid om op te nemen in Cinema RAW Light kan Daniel ook efficiënter werken en is de kwaliteit van zijn producties verbeterd. "Bij het maken van een film met de Canon EOS C500 had ik wel acht tot tien schijven nodig om de beelden te bewaren. Nu met de Mark II zijn dat er hooguit twee voor een hele film in 5,9K Cinema RAW Light.
"Ik heb nu veel meer plezier. Ik kan LUT's maken tijdens de nabewerkingstestfase en deze op de camera laden om me te helpen bij het nemen van creatieve beslissingen. Voorheen pasten we de opnamen pas aan tijdens de werkelijke nabewerking, maar nu zien we direct hoe de beelden eruit zullen zien. En als het niet bevalt, kunnen we meteen aanpassingen doen. Zo hoeven we minder opnamen opnieuw te doen en snijden we in de productiekosten.
De volgende stappen voor Nollywood
De Cinema EOS-camera's bieden dus vrijheid en kwaliteit. Hoe ziet Daniel de nabije toekomst van Nollywood? "Persoonlijk zou ik graag meer volksverhalen willen vertellen. Films die onze identiteit tonen en laten zien wie we nu zijn en ons eraan herinneren wie we waren", zegt hij. "We hebben meer dan 200 stammen met elk een unieke geschiedenis en herkomst.
"Ik denk dat we nu ook showrunners zullen hebben dankzij de inkomsten van de verkoop aan streamingplatforms zoals Netflix en Amazon. De financiële slagkracht zal een boost krijgen dankzij de besparingen die we kunnen realiseren door te filmen met kleinere crews. Zo kunnen we onafhankelijk verhalen vertellen, zonder te worden gecensureerd. Onze vrijheid zal aanzienlijk toenemen.
"Ik verwacht meer bijzondere en unieke films. Dat unieke karakter zal commerciële voordelen bieden voor filmmakers, en de diversiteit en vernieuwing op de wereldwijde markt stimuleren. Ik denk dat dit op zijn beurt de nieuwe generatie zal helpen te begrijpen wie ze zijn en wat hun plek in de wereld is."
Gerelateerde artikelen
Hoe voelt het om een vrouwelijke filmmaker te zijn?
Regisseur Ashleigh Jadee en filmmakers Carys Kaiser en Heather Hughes vertellen waarom de toekomst er rooskleuriger uitziet voor vrouwen die in de filmindustrie willen werken.
Hoe full-frame filmen mijn verhalen beïnvloedt
Director of Photography Juan Luis Cabellos vertelt hoe de full-frame sensor van de EOS C500 Mark II hem helpt de aandacht van kijkers te bepalen en zijn verhalen te vertellen.
Waarom een speciale Cinema EOS-camera kiezen?
Waarom zou je een cinema-camera kiezen als je met hybride camera's al zoveel kunt doen? Ontdek zes redenen waarom een Cinema EOS-camera voor videografen de beste keuze is.
Professionele videotermen die je moet weten
Stap je over van foto's naar video's? Canon's begrippenlijst met 32 professionele videotermen, van 'Canon Log' tot 'Wide DR', maakt filmen een stuk minder ingewikkeld.