ARTIKEL
Surfactie vastleggen met de Canon EOS-1D X Mark III
Hoe filmmaker Peiman Zekavat warmte, uitputting en piranha's trotseerde om het jungle-avontuur van Laura Bingham te filmen met een Canon EOS C300 Mark II.
ARTIKEL
De snelle ontwikkeling van systeemcamera's heeft een reeks baanbrekende technische innovaties geïntroduceerd en de Canon EOS R5 laat zien dat de systeemcamera's van de toekomst ook aanzienlijke sprongen voorwaarts zullen zetten. Functies van de baanbrekende EOS R System-camera's van Canon, zoals stille opnamen en verbeterde prestaties bij weinig licht, plus een reeks snellere, lichtere en scherpere RF-objectieven met geavanceerde ontwerpen, laten zien welke voordelen full-frame systeemcamera's te bieden hebben. Sommige mensen hebben de DSLR daarom al ten dode opgeschreven.
Maar de waarheid is ingewikkelder. Hoewel systeemcamera's met open armen worden ontvangen door fotografen in bepaalde genres, zoals bruiloft-, portret- of documentairefotografie, valt voor fotografen die sport, wildlife of andere genres met snelle actie vastleggen niet aan de superioriteit van DSLR's te toornen. Ondanks de groei van de markt voor systeemcamera's maken DSLR's nog steeds meer dan 53% uit van de huidige cameraverkoop (volgens cijfers van CIPA voor de totale wereldwijde levering van digitale camera's met verwisselbare objectieven, januari t/m december 2019). De DSLR is dus nog steeds springlevend.
Bovendien zijn systeemcamera's niet de enige camera's met geavanceerde innovaties. De Canon EOS-1D X Mark III is een professionele DSLR met nieuwe, geavanceerde functionaliteit. De functies omvatten deep learning-technologie voor een betere nauwkeurigheid van de autofocus tot 14 fps met volledige AF/AE-tracking (of 20 fps in Live View), 5,5K RAW-video-opnamen en een compleet nieuw ontworpen CMOS-beeldsensor met een groter dynamisch bereik. Het laat zien dat Canon zich inzet om zijn toonaangevende DSLR te laten vooroplopen op het gebied van technologische innovatie en het fotograferen van onderwerpen waar milliseconden ertoe doen. Wat maakt een DSLR nou zo bijzonder?
Voor Canon Ambassador Samo Vidic, die sporten zoals wielrennen, surfen en motorsport vastlegt, is de DSLR gewoon zijn ideale uitrusting. "Voor wat ik doe is de Canon EOS-1D X Mark II of Canon EOS-1D X Mark III nog steeds mijn ideale werkpaard", zegt hij. "Ik weet zeker dat systeemcamera's de toekomst zijn voor veel mensen, maar op dit moment zie ik persoonlijk geen reden om te veranderen."
"Dankzij de verhoogde framerate van de Canon EOS-1D X Mark III is het eenvoudiger om goede foto's te maken. Bovendien vind ik de nieuwe functies geweldig, zoals de [Smart Controller]-knop voor het wijzigen van de autofocuspunten. Heel efficiënt en gebruiksvriendelijk. Ik stond echt versteld van de AF-prestaties."
Hoewel systeemcamera's vaak worden aangeprezen als kleiner en lichter, zegt Samo dat dit weinig invloed heeft op zijn keuze. "Ik heb geen kleine camera nodig als ik aan het werk ben. Ik heb sowieso altijd twintig kilo aan uitrusting bij me, inclusief alle grote objectieven", zegt hij. "Ik geef de voorkeur aan een grotere camera voor sportfotografie om die grote objectieven te kunnen gebruiken, en de Canon EOS-1D X Mark III voelt perfect in mijn handen. Als ik portretten of foto's van mijn kinderen maak, gebruik ik de Canon EOS R omdat deze gemakkelijk mee te nemen is. De camera past gewoon in mijn zak. Maar voor het vastleggen van snelle actie heb je een snelle autofocus nodig en de Canon EOS-1D X Mark III is wat dat betreft perfect voor mij. Ik ben er heel blij mee."
Het verschil tussen DSLR's en systeemcamera's is echter meer dan alleen een persoonlijke voorkeur. Mike Burnhill, European Technical Support Manager bij Canon Europe, legt uit dat DSLR's inherente ontwerpfuncties hebben die ze altijd een voorsprong geven in bepaalde scenario's.
"Elektronische zoekers [EVF's] werken in sommige situaties goed, maar ze hebben ook hun nadelen", zegt Mike. "De zoeker is het belangrijkste onderdeel van een camera, want je gebruikt het om het beeld dat je erdoor ziet te kadreren. EVF's zijn geweldig als je bijvoorbeeld fotografeert in zwart-wit, omdat je het beeld monochroom kunt bekijken voordat je de foto maakt. Je kunt ook een zojuist gemaakte foto bekijken, wat een zeer nuttige functie is."
Een EVF heeft in bepaalde situaties echter ook nadelen. Wanneer fotografen bijvoorbeeld een sportevenement vastleggen, kijken ze vaak met één oog door de zoeker terwijl ze met het andere oog de omgeving in de gaten houden. Dus als ze foto's maken tijdens een voetbalwedstrijd, zien ze een speler die strak is uitgesneden door een lang objectief, maar zien ze ook waar de bal zich bevindt en wanneer deze in het frame komt. Het is een vaardigheid die ook van toepassing is bij het vastleggen van snelle dieren, zoals een jagend jachtluipaard. Dit is niet eenvoudig te doen met een EVF.
"Als je met beide ogen open fotografeert en je verschillende gradaties van helderheid ziet, is dat geen aangename ervaring", zegt Mike. "Het is net alsof je de hele dag door slechts één glas in je zonnebril hebt. Een EVF heeft ook een lichte vertraging in vergelijking met een optische zoeker; het licht moet op een sensor vallen en wordt vervolgens verwerkt door een processor die met een andere processor is verbonden, en pas daarna komt het via de EVF naar buiten. Die vertraging wordt korter naarmate systeemcamera's zich ontwikkelen, maar het geheel zal nooit zo snel zijn als de snelheid van het licht.
"Een EVF is niet gemaakt om op die manier te fotograferen, waardoor het een keerzijde is voor fotografen die deze techniek gebruiken. Je kunt het omzeilen door te anticiperen op wat er in een opname gaat gebeuren, maar hoe sneller de actie, hoe beter je moet anticiperen. Of je moet meer foto's nemen, meer opslagruimte gebruiken en meer tijd besteden aan nabewerking."
Het andere grote verschil tussen een DSLR en een systeemcamera is het AF-systeem. "Een DSLR heeft een aparte chip voor scherpstellen, in plaats van dit via de sensor te doen", legt Mike uit. "Deze chips hebben één enkel doel - scherpstellen - en net als bij elke technologie is een onderdeel dat slechts één taak heeft, beter dan een onderdeel dat meerdere taken moet uitvoeren.
"Een speciale AF-chip geeft de DSLR enkele voordelen. Een van de grootste voordelen is dat er meer vervaging kan worden gedetecteerd. Als een onderwerp heel erg onscherp is, kan een DSLR dit dus sneller detecteren en verwerken dan een systeemcamera zou doen. Als de beelden met deze camera's allebei maar een kleine beetje onscherp zijn, is het verschil in scherpstelsnelheid marginaal. Maar als er een groot verschil is, is een DSLR sneller omdat met de AF-chip sneller kan worden scherpgesteld. Simpel gezegd gaat een DSLR veel sneller van volledig onscherp naar scherp."
Naast de inherente verschillen in de zoekers en AF-systemen op DSLR- en systeemcamera's, zullen de twee systemen volgens Mike in de toekomst steeds meer dezelfde technologieën delen. "De interface van de zoeker is het echte verschil tussen een systeemcamera en een niet-systeemcamera", zegt hij. "Alle andere onderdelen, inclusief de sensor en mechanica, kunnen van het ene type camera naar het andere worden verplaatst."
Mike is van mening dat zowel DSLR- als systeemcamera's nog een toekomst hebben, deels omdat fotografen gewoon een voorkeur hebben voor bepaalde systemen. "De volgende generatie groeit op met systeemcamera's en zullen deze als de norm beschouwen, maar veel gevestigde fotografen blijven de camera's gebruiken die ze gewend zijn", vervolgt hij. "Als de nieuwe technologie iets kan wat de oude technologie niet kan, is het een reden om te wisselen."
"Als je techniek echter afhankelijk is van een optische zoeker, wegen de voordelen op tegen de nadelen. Ik verwacht dat veel fotografieliefhebbers in de nabije toekomst met systeemcamera's gaan werken omdat er producten worden uitgebracht die voldoen aan hun behoeften of vereisten, maar professionele, gespecialiseerde fotografen houden langer vast aan de DSLR's, zoals de Canon EOS-1-serie."
Geschreven door
Meer informatie over de verschillen tussen DSLR's en systeemcamera's vind je op de cameravergelijkingspagina van Canon.
ARTIKEL
Hoe filmmaker Peiman Zekavat warmte, uitputting en piranha's trotseerde om het jungle-avontuur van Laura Bingham te filmen met een Canon EOS C300 Mark II.
ARTIKEL
Hoe filmmaker Nick Kennedy de unieke filmmogelijkheden van Canons nieuwe DSLR gebruikte om snelle surfacties vast te leggen.
ARTIKEL
Actiefotograaf en Canon-ambassadeur Richard Walch vergelijkt de twee soorten full-frame camera's en laat zien wanneer hij voor de een of voor de ander zou kiezen.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro