ARTIKEL

De toekomstige filmmakers – hoe de volgende generatie doorbreekt

Door uitdagingen aan te gaan, samen te werken en voorbij poortwachters te stappen, verleggen de jonge creatieve professionals Ashleigh Jadee, Jack Harries en Irene Cruz de grenzen van film.
Filmmaker en activist Jack Harries leunt op een houten tafel om een opname te maken met zijn Canon-camera met microfoon.

"Het is heel interessant als je kijkt naar de ontwikkeling van camera's", zegt contentcreator en documentairemaker Jack Harries. "Elk jaar worden ze kleiner en goedkoper, maar van hogere kwaliteit, en dat is fantastisch want het maakt filmmaken toegankelijker. Iedereen kan nu een camera oppakken en een verhaal vertellen. Dat is zo indrukwekkend."

Het is een tijd vol grote veranderingen voor de filmindustrie - en degenen die opkomen als de filmmakers van de toekomst omarmen die verandering maar al te graag, om zo het uiterste te halen uit de uitdagingen die voor ons liggen.

Toen regisseur Ashleigh Jadee nog klein was, keek ze graag naar muziekzenders. "Ik keek niet echt naar tekenfilms, ik keek naar MTV", zegt ze. "Ik keek naar de making-of en dacht: 'Als ik ouder ben, wil ik dat doen'." Tegenwoordig is ze niet meer weg te denken uit de Britse muziekscene. Ze regisseert video's voor onder meer Skepta en Giggs en werkt mee aan campagnes voor merken als H&M.

Toen Jack Harries tijdens een tussenjaar besloot wat video's op YouTube te zetten, had hij geen idee dat JacksGap het begin zou zijn van een carrière die hem sindsdien van Groenland tot de jungle van Borneo heeft gebracht, waar hij verslag doet van de menselijke impact van klimaatverandering. De contentcreator, documentairemaker en activist heeft onlangs ook het milieuplatform Earthrise opgezet.

Voor de Spaanse filmmaakster en beeldend kunstenaar Irene Cruz, die twee speelfilms, een serie, reclamespots en videokunst heeft gemaakt, is film voortgekomen uit haar fotografiewerk. "Van jongs af aan uitte ik mezelf door middel van tekeningen of fotografie", zegt ze. "Dat is mijn moedertaal. Filmmaken is daar op een natuurlijke manier uit ontstaan."

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

Deze drie jonge filmmakers werken in zeer verschillende sectoren, maar hebben allemaal dezelfde weg afgelegd – van het inzetten van de kracht van social media en technologische ontwikkelingen tot het omarmen van de vele uitdagingen die op hun pad komen. Deze nieuwe generatie filmmakers profiteert niet alleen van de veranderingen in de filmindustrie, maar stimuleert deze ook.

Ashleigh, Jack en Irene delen hier waar ze tegenwoordig door worden gedreven om creatief te filmen.

Canon Future Filmmakers See no limits

1. Uitdagingen omarmen

"Eén ding dat ik in het begin van mijn carrière heb geleerd, is dat als iets moeilijk is, je er iets van leert", zegt Irene. Dat was zeker het geval bij haar favoriete project tot nu toe – haar eerste speelfilm, Diana.

"Normaal gesproken beginnen mensen met korte films, maar mijn eerste speelfilm maakte ik direct nadat ik met videokunst bezig was geweest", zegt ze. "Het was een uitdaging om met een groot project de filmwereld in te gaan." Het is een uitdaging die zijn vruchten heeft afgeworpen, waardoor Irene haar vaardigheden als regisseur bij grotere producties heeft kunnen ontwikkelen en tegelijkertijd haar carrière in de hedendaagse kunst heeft kunnen voortzetten.

Jack wordt geconfronteerd met uitdagingen door de zware onderwerpen die hij in zijn werk aansnijdt. "Ik zie klimaatverandering als de grootste verhaaluitdaging van onze tijd", zegt hij. "Dit moment dwingt ons een nieuw verhaal te vertellen, en dat intrigeert en stimuleert mij als filmmaker."

"Ik daag mezelf altijd uit om een betere regisseur te worden", zegt Ashleigh. "Wat me aanspreekt in een project is: 'Wordt het wat anders? Kan ik iets nieuws maken?" Na de overstap van filmen naar regisseren wil Ashleigh zich nu gaan richten op meer artistieke muziekvideo's, content met script en uiteindelijk film en tv. "Ik heb het gevoel dat ik veel succes heb gehad in de Britse muziekwereld en het is essentieel dat ik het stokje kan doorgeven aan de volgende generatie en verder kan met andere dingen", zegt ze. "Ik ga terug naar af en neem dezelfde stappen."

Filmmaakster Irene Cruz leunt glimlachend voorover en houdt het handvat van het statief van haar Canon-cinecamera vast.

"Vanachter de camera verhalen vertellen met behulp van beelden, dat laat me compleet voelen", zegt Irene. "Van elke uitdaging waarmee ik word geconfronteerd, leer ik – en daar word ik echt gelukkig van. Ik leer heel graag bij." © Irene Cruz

Ashleigh lacht en steekt haar tong uit terwijl ze op één been staat met haar armen uitgestrekt, in een mooi wit en crèmekleurig pak.

"Als je onbekend bent, kun je via social media je eigen marketing doen en jezelf op de kaart zetten", zegt Ashleigh. "Ik dacht altijd dat mensen me niet serieus zouden nemen als ik foto's van mezelf zou plaatsen. Vroeger bleef ik vaak op de achtergrond, maar mensen maken graag contact met een persoon."

2. Social media inzetten

"Ik ben een filmmaker die is begonnen op social media", zegt Jack (@jackharries), die 3,7 miljoen abonnees heeft op YouTube en 1,4 miljoen volgers op Instagram. "Ik heb het aan social media te danken dat ik een carrière heb en ik denk dat het een geweldige tool is als je er goed gebruik van maakt. Het leuke aan het maken van een YouTube-kanaal en van filmpjes op social media is dat ik een directe band heb met mijn publiek. De mogelijkheid om rechtstreeks feedback te krijgen en op een bepaalde manier het gesprek aan te gaan, voelt informeler aan dan een publiek – het voelt als een wederzijdse relatie."

Sinds het begin van zijn carrière op YouTube heeft Jack de sociale ruimte, die voortdurend in ontwikkeling is, verder verkend. Onlangs richtte hij de milieuorganisatie Earthrise op Instagram op, met als doel klimaatactivisme toegankelijk te maken. "In de afgelopen twee jaar is Instagram echt veranderd van een plek waar je foto's laat zien die je met je vrienden hebt genomen, in een plek voor activisme en voorlichting", zegt hij. "Dit zijn de middelen die binnen handbereik liggen voor de volgende generatie filmmakers."

Ashleigh (@ashleighjadeeee) is een groot voorstander van het creëren van een online merk voor jezelf. "Ik heb gemerkt dat veel creatieve professionals, vooral vrouwen, zich verstoppen op hun Instagram", zegt ze. "Ze posten alleen hun werk. Het is belangrijk om je persoonlijkheid te laten zien en ook een persoonlijk merk op te bouwen, omdat mensen graag de persoon erachter willen zien. Ik heb 100% werk van social media, omdat je direct in iemands gedachten zit. Het is een herinnering: 'Kijk, ik ben er nog'."

Filmmaker Jack Harries staat op het strand met een Canon EOS C300 Mark II-camera op zijn schouder.

"Als verhalenverteller moet je jezelf afvragen: 'Waar ben ik gepassioneerd over? Welke verhalen wil ik vertellen? Daarmee kom je verder in je carrière", zegt Jack, te zien op het eiland Kiribati in de Stille Oceaan met zijn Canon EOS C300 Mark II (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS C300 Mark III). "Ik vind het geweldig om samen verhalen te vertellen en nieuwe, innovatieve manieren te vinden om mensen aan het woord te laten die zo vaak buitengesloten worden in de gesprekken over het klimaat." © Jack Harries

Filmmaker Ashleigh Jadee staat op een zonnige dag in een drukke stadsstraat en regisseert de mensen om haar heen.

"Vertegenwoordiging is belangrijk", zegt Ashleigh. "Toen ik net begon, zag ik niemand die er net zo uitzag als ik. Veel meisjes die ik begeleid zeggen: 'Ik heb nog nooit een vrouwelijke regisseur gezien', en vinden het fijn dat ze met mij als jonge vrouw kunnen praten." © Ashleigh Jadee

3. Samenwerking en mentorschap

"Toen ik net begon, zag ik de kracht niet van samenwerken met mensen, maar dat is wel hoe ik mijn grote doorbraak kreeg", zegt Ashleigh. Een onverwacht gesprek op de set leidde tot de mogelijkheid om als coregisseur mee te werken aan een videoclip van een van haar favoriete artiesten – waardoor ze bekend werd.

"De regisseur die met mij filmde, Luke Biggins, had direct daarna een shoot met Roddy Ricch, waar ik groot fan van was", zegt ze. "Ik had zoiets van: 'Ik vind die vent geweldig', en Luke zei: 'Kom en help me dan regisseren'. Ik denk niet dat hij begrijpt hoe belangrijk dat was, maar het veranderde mijn leven. Toen die video uitkwam, keek iedereen anders naar me als regisseur."

Ashleigh neemt haar eigen leerlingen mee naar opnamen wanneer ze maar kan, als regisseurs, producers en om filmpjes achter de schermen te maken. "Dat betekent dat ze een showreel hebben met bekende artiesten", zegt ze. "Samenwerken met een bekendere naam is een goede manier om een voet tussen de deur te krijgen, dus dat probeer ik mijn leerlingen te bieden."

Irene (@irenecruzfoto) richtte zich op fotografie totdat een van haar docenten, videokunstenaar Eugenio Ampudia, haar aanmoedigde om zich tijdens haar masteropleiding in Madrid te verdiepen in video-installaties en -kunst. "Ik ontdekte een nieuwe wereld om me te kunnen uiten", zegt Irene. "Ik ben begonnen met film omdat er iemand in me geloofde."

"Ik denk dat de grootste les die ik de afgelopen jaren heb geleerd over filmmaken is dat het een samenwerkingsproces is", voegt Jack toe. "Toen ik begon met YouTube-video's, was de enige reden waarom we het kanaal konden laten groeien en een publiek konden opbouwen, omdat we konden samenwerken met andere YouTubers."

Filmmaker Jack Harries met een Canon EOS C70-videocamera.

"Wat ik zo geweldig vind aan de Canon EOS C70 is dat dit niet alleen een hoogwaardige cinemacamera is, maar ook uitstekend werkt voor social media", zegt Jack. De EOS C70 biedt niet alleen 4K met 120 fps, meer dan 16-stops dynamisch bereik en ingebouwde ND-filters, maar je kunt er ook aan de zijkant en aan de onderkant een statief op schroeven, waardoor hij zeer geschikt is voor het maken van verticale video-opnamen voor social media. "Ik vind het geweldig dat hij zo klein is, maar toch die beelden van bioscoopkwaliteit kan leveren. In zekere zin is de EOS C70 de ultieme moderne camera."

Filmmaker Irene Cruz glimlacht terwijl ze tegen de open kofferbak van een auto leunt. Voor haar staat er een Canon-camera op een statief.

"Het is voor mij heel belangrijk dat ik mijn camera kan vertrouwen, en met Canon heb ik dat ook", zegt Irene, die vaak een Canon EOS C300 Mark II gebruikt. "Ik werd verliefd op de camera door de beeldkwaliteit en de EF-objectieven die ik kende uit de fotografie. De kleurprofielen van Canon zijn ook geweldig. Met Canon Log 3 kan ik de foto's maken die ik wil." © Irene Cruz

4. Toegankelijke uitrusting

"Dankzij veranderingen in de technologie wordt filmen toegankelijker", zegt Irene, die haar eerste speelfilm en onlangs een documentaire heeft opgenomen met haar Canon EOS C300 Mark II. "Filmmakers in de jaren 50 hadden een groot team en veel geld nodig. Nu kun je met een beetje creativiteit en een minimaal team heel interessante dingen doen."

"Als je in je eentje werkt met een spiegelreflexcamera en een stabilisator, kun je op dit moment al zoveel filmen", zegt Ashleigh, die zichzelf heeft geleerd video-opnamen te maken met een Canon EOS 60D (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 90D), wat haar er toe heeft gebracht te gaan regisseren. "Ik vond het geweldig hoe veelzijdig het was. Ik werd er een echte creatieve duizendpoot van, want ik kon in een paar seconden van fotograaf naar videograaf overschakelen."

Jacks werkpaard van de afgelopen jaren was de Canon EOS C300 Mark II, waarmee hij zandstormen in Somaliland en opnamen in het bevroren Noordpoolgebied heeft doorstaan, evenals de wateren rondom de eilanden in de Stille Oceaan.

"Canon-camera's zijn in mijn carrière als filmmaker heel belangrijk voor me geweest. Ik ben begonnen met een Canon EOS 7D, daarna overgestapt op een EOS 5D Mark II (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV), daarna de EOS C300 Mark II en nu de EOS C70", zegt Jack. "De ontwikkeling van Canon-camera's is in zekere zin een afspiegeling geweest van de ontwikkeling van mijn eigen filmcarrière, en dat is een geweldige band.

Director Meji Alabi instructs singer Wizkid on the set of his latest music video, while a woman in a short pink dress lies on a rug and another woman in a yellow top adjusts a glass.

Een naam maken in de filmwereld

Drie aanstormende talenten in de filmindustrie vertellen hoe zij hun merken en platforms hebben opgebouwd, van het zoeken naar een mentor tot het ontwikkelen van een unieke stijl.

"De EOS C70 is echt fantastisch. Voor mij is het de perfecte camera, omdat hij zoveel functies combineert die ik wil. Hij is compact, maar heeft dezelfde kracht als een filmcamera. Hij heeft een ongelooflijke autofocus en je kunt er een statief op schroeven aan de zijkant, zodat je hem verticaal kunt zetten, wat geweldig is voor het maken van verticale video's voor Instagram.

"Wat ik zo mooi vind aan Canon-camera's is de toegankelijkheid en de kwaliteit", voegt Jack eraan toe. "Het feit dat ze vorm en functie perfect combineren, stelt je als filmmaker in staat om gewoon je werk te doen."

Regisseur Ashleigh Jadee zit aan een ontbijtbar terwijl een camera haar filmt. Ze kijkt naar haar laptop en glimlacht, terwijl ze in haar kladblok schrijft.

"Iedereen ziet nu het belang in van filmpjes achter de schermen bij hun opnamen", zegt Ashleigh. "Zelfs regisseurs maken video's en zijn online aanwezig. Toen Covid-19 toesloeg, konden we nergens heen. Het enige wat mensen deden was content bekijken, en dat is alles wat we nu doen – dus het is super belangrijk om online aanwezig te zijn."

Filmmaakster Irene Cruz zit op een rotsstrand naast een Canon-camera op een statief. Ze houdt een filmklapper vast.

"Eén ding wat me is opgevallen, is dat jonge filmmakers producties met een lager budget realiseren, maar met veel creativiteit en kwaliteit", zegt Irene, die de toekomst van filmmaken ziet in 'het combineren van verschillende platforms'. © Irene Cruz

5. Voorbij poortwachters stappen

"Vroeger moest je naar een kanaal gaan en zij zouden dan je werk distribueren, maar je kunt nu het hele proces overzien", zegt Jack. "Social media betekent dat iedereen een publiek kan opbouwen en bereiken, wat betekent dat je de traditionele poortwachters kunt overstijgen. Het is een groot voorrecht om die controle en vrijheid te hebben. Dat betekent dat het vertellen van verhalen wordt gedemocratiseerd. Hopelijk worden verhalen die verteld moeten worden, maar traditioneel gezien niet, toch gehoord."

Irene heeft ook social media ingezet naast traditioneel tv-werk in nieuwe indelingen voor meerdere platforms. "Een van mijn nieuwe projecten is een gewone serie van vijf afleveringen met Amazon, met extra betaalde content die beschikbaar is via Twitch", zegt ze. "Ik denk dat in de toekomst social media zullen worden gecombineerd met gewoon filmmaken."

"We zien een nieuw soort filmmakers die verschillende vaardigheden hebben", voegt Jack toe. "Mensen die produceren, filmen, bewerken, special effects doen en hun eigen distributie regelen. Hoewel het nogal overweldigend kan zijn om dat allemaal te overzien, is het echt prachtig om zoveel controle te hebben over het filmproces.

"Er zijn veel verschillende manieren om films te gaan maken. Als je films wilt maken, moet je gewoon een camera pakken, het verhaal vertellen dat je wilt vertellen, en dat met de wereld delen."

Lucy Fulford

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro