Van veranderende gewoonten en verwachtingen van gebruikers tot de opkomst van productie-oplossingen op afstand: de moderne broadcastomgeving is dynamisch en zit vol potentieel. Online weergave, zowel op sociale kanalen als digitale services op aanvraag, is nog steeds het gebied dat de meeste groei laat zien. Daarom zijn beelden van hogere kwaliteit de norm geworden en wordt de industrie gedwongen om afscheid te nemen van producties die alleen in HD worden gemaakt.
Vanwege de gigantische veranderingen die de pandemie teweeg heeft gebracht, moesten broadcasters overstappen op levering op afstand. De langzame trend naar het filmen op afstand raakte in een stroomversnelling toen de wereldwijde omstandigheden broadcasters dwongen om opkomende workflows en toekomstige immersieve technologieën te implementeren.
Adrian Pennington, een mediatechnologiejournalist, en Jack Adair, Canon Europe Product Marketing Specialist, bespreken hier de top vijf trends in de huidige broadcastindustrie en hoe Canon's veelzijdige beeld-ecosysteem voldoet aan de moderne behoeften van broadcasters.
ARTIKEL
Vijf trends die zorgen voor een transformatie van de broadcastindustrie
1. Oplossingen voor productie op afstand voor de nieuwe norm
"De belangrijkste huidige trend op het gebied van broadcasting is productie op afstand", zegt Adrian. "Tijdens de pandemie raakten producties op afstand in een stroomversnelling. Elke broadcaster moest blijven uitzenden en dat betekende dat er technologie moest worden gebruikt die al over de hele linie bestond, zodat het personeel op afstand kon blijven werken en effectief camera's kon bedienen en workflows kon volgen via een IP, met behulp van softwaretools."
Hiertoe behoorden oplossingen zoals Canon's XC Protocol, waarmee een camera op afstand kan worden bediend via een IP. "Het voordeel hiervan is dat als je een opstelling hebt met meerdere Canon-camera's, waarbij het niet uitmaakt of die zich in een studio of buiten bevinden, je PTZ-camera's en Cinema EOS-camera's kunt hebben die allemaal via een Canon RC-IP100 Remote Camera Controller worden bediend", zegt Jack. "Er is in wezen een Canon-beeld-ecosysteem gecreëerd met volledige bediening op afstand."
Canon's PTZ-camera's, waaronder het vlaggenschip de CR-N500 (hierboven afgebeeld) en de Canon CR-N300, zijn bedoeld voor bediening op afstand, omdat je kunt pannen, kantelen en inzoomen met meerdere camera's die allemaal door één persoon worden bediend. "In situaties zoals realityprogramma's kun je dus de hele scène zien en snel reageren door de hoek van een camera te wijzigen en zo de juiste momenten vast te leggen", legt Jack uit.
Camera's zoals de Canon XF605 beschikken ook over een reeks verbindingsopties zoals een 12G-SDI, HDMI en een 8-Pin RS422-afstandsbediening, voor een naadloze integratie in livestream-opstellingen met meerdere camera's.
Heb je Canon-apparatuur?
Hoor meer van het gesprek in deze aflevering van de Shutter Stories-podcast van Canon:
2. Objectieftechnologie met hogere resoluties
Broadcasters evolueren in de richting van opnamen met hogere resoluties, waarbij ze vertrouwen op de optische topkwaliteit van 4K-objectieven. "In de cinematografische industrie wordt al veel content opgenomen in 4K en 8K, maar in de broadcastindustrie wordt nog veel gedaan in HD", zegt Jack. "4K HD en 4K UHD worden nu steeds populairder bij live broadcasts en hier hebben mensen de juiste objectieven voor nodig."
Van toonaangevende ENG- en EFP-objectieven tot Canon's xs-technologie in DIGISUPER-studio en veldobjectieven: door objectieven aan te bieden die zowel met HD- als 4K-uitvoer werken, vergemakkelijkt Canon de overgang naar workflows met hoge resoluties. In de cinematografische categorie bestaan er veel broadcasttoepassingen voor full-frame-camera's en objectieven die uitstekende natuurgetrouwe beelden produceren.
"Een andere recente trend is het gebruik van objectieven en opnamen voor een cinematografische stijl in live broadcasts", zegt Adrian. "Hierbij gebruiken broadcasters camera- en objectiefpakketten die meer controle bieden over de scherptediepte voor een wazige achtergrond. Dit zorgt voor een overtuigender en rijker visueel verhaal voor bepaalde aspecten van live broadcasts. Voorheen werden cine-objectieven alleen gebruikt voor de hoogtepunten, maar nu is alles live en hebben broadcasters deze uitrusting in hun arsenaal opgenomen."
3. HDR en de vraag naar beelden van hogere kwaliteit
Streaming TV-giganten zoals Netflix en Amazon Prime hebben met streams in hoge resoluties de grenzen op het gebied van broadcastnormen verlegd. Terwijl TV normaal leveringen in 1080p accepteert, bieden online platforms zoals YouTube beelden in 4K en zelfs 8K, evenals een hoog dynamisch bereik, wat zorgt voor de rijkste en scherpste beelden ooit.
Volgens Adrian wordt HDR al snel een eis in plaats van een optie. "Toen UHD enkele jaren geleden werd geïntroduceerd, was de vraag of je zou kiezen voor een hoge resolutie of andere opties, zoals een hoge framerate, HDR of audio van hoge kwaliteit", zegt hij. "Nu is de consensus dat je al deze dingen nodig hebt, waarbij HDR het belangrijkste element is. In 2020 begonnen broadcasters HDR te gebruiken in live broadcasts, waarbij BT Sport de pionier was."
"Er zijn steeds meer mensen die beelden van een betere kwaliteit willen zien" stemt Jack in. "De industrie moet met camera's komen die deze kwaliteit bij de mensen thuis kunnen bieden. Daarom richt Canon zich sterk op HDR-opnamen en dit zal een uiterst belangrijk punt blijven."
De camera's in de Cinema EOS-serie, waaronder de Canon EOS C300 Mark III, EOS C300 Mark II, EOS C700 FF en de EOS C70, kunnen allemaal intern HDR-opnamen maken, wat zowel zorgt voor meer realistische beelden als kleurdiepte. "HDR biedt je iets dat meer lijkt op wat het menselijk oog kan zien", zegt Jack. "Het betekent ook dat je veel meer informatie in de lichtere en donkerdere gebieden van een beeld kunt vastleggen dan met SDR."
Canon's 4K HDR-monitoren voor referentieweergaven, zoals het nieuwe draagbare 18-inch DP-V1830 professionele display, zorgen voor monitoring op de set van natuurgetrouwe kleuren.
Films maken na de lockdown: meningen uit het veld
4. Systeemcameratechnologie waarmee je meer met minder kunt doen
De dagen dat er één bestand moest worden geleverd voor een uitzending op een kanaal in een tijdslot van een uur, zijn voorbij. De huidige broadcastomgeving eist meer van elke programmering: elk onderdeel moet werken op TV, online streamingdiensten en een reeks verschillende sociale platforms.
Naarmate de technologie zich ontwikkelt, is het nu mogelijk om meer te doen met minder. Camera's zoals de Canon EOS R5 beschikken nu over een full-frame 45MP CMOS-sensor in een compacte body, terwijl Canon's meest compacte Cinema EOS-camera, de EOS C70, dezelfde revolutionaire 4K Super 35mm DGO-sensor heeft als de veel grotere EOS C300 Mark III, die een dynamisch bereik van meer dan 16 stops biedt.
"Met Canon's RF-systeemcamera's kun je beelddetails goed vastleggen, omdat RF-objectieven full-frame zijn", zegt Jack. "De hoeveelheid informatie die je kunt vastleggen met een full-frame-sensor is enorm, waardoor je een veel groter dynamisch bereik kunt vastleggen met minder ruis. Canon wilde de RF-technologie naar een videocamera brengen. De Canon EOS C70 geeft mensen de vrijheid om te werken met het nieuwe RF-glas, terwijl de vattingadapter EF-EOS R 0.71x ervoor zorgt dat je EF-glas kunt blijven gebruiken met de camera. Het werkt ook als snelheidsbooster, zodat je een extra lichtstop krijgt bij gebruik van EF-objectieven."
5. Meeslepende technologie die grenzen verlegt
Immersieve technologieën zijn al een aantal jaar een opkomende trend, waarbij virtual reality (VR) en augmented reality (AR) hun potentieel nog niet volledig hebben vervuld. Met een toenemende nadruk op virtuele oplossingen tijdens de pandemie en mensen die headsets gebruiken om de wereld te ervaren terwijl ze thuis zitten, beginnen broadcasters het potentieel van toekomstige technologieën te bevatten.
Met het RF 5.2mm F2.8L Dual Fisheye-objectief brengt Canon immersieve technologie naar de befaamde L-serie. Met dit compacte, stereoscopische RF-objectief kun je VR-opnamen van 180° maken bij gebruik met compatibele full-frame camera's met RF-vatting, zoals de Canon EOS R5. "Je legt meer informatie in beelden vast omdat het wordt gebruikt met een full-frame, 8K-sensor", zegt Jack. "Als je een ruimte wilt vastleggen voor VR, is kwaliteit natuurlijk een ontzettend belangrijk element. Die hogere resolutie geeft je meer realisme en details."
Immersieve technologie gaat verder dan pure VR en omvat het gebruik van virtuele producties: filmen op podia omgeven door LED-schermen die locaties weergeven die veranderen, evenals andere technologieën. "Een deel van deze immersie bestaat uit UHD, de kwaliteit van het surroundgeluid, HDR en hogere framerates", gaat Jack verder. "Het metaverse vereist 3D-content en middelen die makkelijk vervoerd kunnen worden tussen webdomeinen. Om te kunnen groeien, moet de immersie een goede ervaring zijn, er fantastisch uitzien en geweldig klinken zonder problemen of buffering. In de toekomst zal content makkelijker en democratischer te maken zijn in 3D."