De full-frame look is populair onder filmmakers, maar kan de creatieve visie zelf beïnvloeden. "Een van de coolste aspecten van een full-frame sensor is dat deze subtiel de manier verandert waarop we verhalen vertellen", verklaart Spaans Director of Photography Juan Luis Cabellos (AEC).
Juan Luis heeft zich weten op te werken in de branche, van loader bij reclamespotjes en videoclips tot camera-assistent voor documentaires en televisie. Zijn eerdere documentairewerk blijft hem inspireren. "Reizen over de hele wereld was een ongelofelijke ervaring en heeft mijn opvatting over licht beïnvloed." Vandaag de dag is Juan Luis trots lid van het Spaanse genootschap van cinematografen (AEC) en filmt hij reclamespotjes en tv-series.
Zijn meest recente productie, de Amazon Original-serie El Desafio ETA, gaat over de strijd tussen de Spaanse politie en de Baskische separatisten van ETA. Bij zulke grote producties kun je je geen fouten permitteren, dus koos Juan Luis zijn uitrusting zorgvuldig uit. "Bij nieuwe releases kijk ik altijd naar de verbeterpunten, want ik wil altijd het beste beeld krijgen", zegt hij.
Toen hij de Canon EOS C500 Mark II voor het eerst gebruikte, vielen drie punten hem meteen op: "de full-frame look, de Cinema RAW Light-bestanden en de Sumire Prime-objectieven". Dankzij de 5.9K full-frame sensor, de optie om Cinema RAW Light met 12 bits of XF-AVC 4:2:2 met 10 bits te gebruiken en de compatibiliteit met zowel EF- als PL-objectiefvattingen, is het een geweldige keuze voor films.
Juan Luis spreekt uit ervaring na zijn filmwerk met de EOS C500 Mark II als hij zowel de creatieve als de praktische voordelen van filmen in full frame uiteenzet.
ARTIKEL
Hoe full frame de filmwereld beïnvloedt
Ongekende beeldkwaliteit
Full-frame sensors zijn al lang onmisbaar op fotocamera's, maar zijn pas sinds kort te vinden op cinemacamera's. Hiermee zetten ze nieuwe standaarden voor beeldkwaliteit. Met interne opnamen tot 5.9K kan de Canon EOS C500 Mark II zeer gedetailleerde beelden produceren.
"De beeldkwaliteit staat voor mij voorop", aldus Juan Luis. "Met deze camera krijg je interessante kleuren vol nuance, een groot dynamisch bereik met goede prestaties bij zowel veel als weinig licht en een uitstekende signaal-ruisverhouding. Ik vind het inzicht van Canon in de kwaliteit van beelden in alle aspecten, niet alleen resolutie, bewonderingswaardig, want nu zijn we al bij het prachtige 5.9K, maar ook de pixels zijn van hoge kwaliteit. Dat maakt echt een verschil voor mij."
Vastleggen in 5.9K maakt oversamplede 4K-uitvoer mogelijk voor haarscherpe resultaten, naast bijsnijden in het kader en opnamen stabiliseren tijdens de nabewerking. 12-bits opnamen resulteren ook in vloeiendere verlopen en geven je meer speelruimte om te finetunen tijdens het nabewerken dan 10 bits. "Dit plaatst de EOS C500 Mark II op een hoger niveau dan welke andere camera in zijn soort dan ook", vertelt Juan Luis.
Behalve met de kwaliteit van de bestanden is hij ook blij met het formaat en het gebruiksgemak van de camera. "Ik werk graag met camera's die het mij makkelijker maken", lacht hij. "De camera is superhandig in gebruik. Hij is ergonomisch, prettig om te bedienen en heeft een overzichtelijke interface. Er zijn veel toewijsbare knoppen waarvan je de functie kunt aanpassen en de belichtings- en scherpsteltools zijn gebruiksvriendelijk en gestandaardiseerd."
Met de interne ND-filters kun je de belichting aanpassen zonder het licht drastisch te veranderen. Omdat de camera zo compact is, kun je hem gebruiken in zeer diverse filmscenario's, van kleine ruimtes zoals auto's en liften tot dronemounts.
Heb je Canon-apparatuur?
Nieuwe creatieve mogelijkheden vanwege een ander perspectief
Maar full frame gaat verder dan zulke technische zaken en heeft ook een merkbare invloed op het verhalen vertellen zelf", verklaart Juan Luis. "Full-frame camera's bieden een ander perspectief, omdat je objectieven met een grotere brandpuntsafstand moet gebruiken voor vergelijkbare kijkhoeken als bij Super 35mm. Als je met objectieven met een grotere brandpuntsafstand werkt, kun je de scherptediepte terugbrengen tot heel smalle randen."
Op deze manier kunnen filmmakers nauwkeuriger bepalen waar de aandacht van de kijker door wordt getrokken. Het geeft het beeld ook een meer driedimensionaal karakter, omdat zowel de voor- als achtergrond waziger is ten opzichte van het onderwerp, legt Juan Luis uit.
"Wat er tussen personages gebeurt is doorgaans het belangrijkst bij films en tv-series. De achtergrond is dus irrelevant", weet Juan Luis. "Bij full-frame camera's is het kinderspel om de achtergrond te vervagen, zodat deze het publiek niet afleidt. Je legt niet alleen de aandacht op het verhaal, maar verandert ook de manier waarop je verhalen vertelt."
Dit werd pas echt duidelijk toen Juan Luis een Spaanse reclamespotje opnam met de EOS C500 Mark II, dat over een meisje ging waarvan de oma kwam te overlijden. "Tijdens de eerste bespreking met de regisseur waren we het erover eens dat we ons vooral moesten richten op de personages", herinnert hij zich. "Het draaide om hoe ze omgingen met de trieste situatie, dus de achtergrond is bijna continu onscherp om de blik van de kijkers op de acteurs te richten."
"Dat ging makkelijker in full frame dan met een Super 35mm-sensor. Wanneer je welk systeem gebruikt, Super 35mm of full frame, hangt af van het script. Ik ben ervan overtuigd dat de filmtechnieken altijd het verhaal moeten dienen."
Op een full-frame cinemacamera zoals de EOS C500 Mark II benut de grotere sensor het gehele beeld van een full-frame objectief. Hierdoor is een ander perspectief mogelijk met een bredere beeldhoek, vergeleken met dezelfde objectieven op camera's met een Super 35mm-sensor, die het beeld bijsnijden. Hoewel je hiervoor bij full-frame camera's objectieven met een langere brandpuntsafstand nodig hebt voor meer close-ups, levert dit meer voordeel op dan wanneer je groothoekobjectieven gebruikt, waar middelgrote groothoekobjectieven hun werkelijke brandpuntsafstand leveren zonder een bijsnijdfactor en in feite veranderen in ultragroothoekobjectieven.
De Canon EOS C500 Mark II heeft verwisselbare EF- en PL-objectiefvattingen en is compatibel met diverse objectieven. Maar Juan Luis heeft zijn persoonlijke voorkeuren. "Sumire Prime-objectieven hebben me flink verrast", glundert hij. "Ze bieden zowel warme als zachte resultaten en hebben een heel beheerst contrast."
Vergelijking van twee cinematografische krachtpatsers
"Bij dramaseries en in de reclamewereld zijn close-ups aan de orde van de dag. Wanneer mensen ernaar kijken, kijken ze naar de gezichten. Aan ons de taak om die gezichten intrigerend te maken voor de kijker. Sumire Primes maken het ons makkelijk, want ze laten huidtinten en -texturen zo goed zien."
Juan Luis waardeert ook de manier waarop Sumire Prime-objectieven sierlijke lichtringen creëert. "De bokeh in de achtergrond verandert lichten in kringen", legt hij uit. "Omdat de Sumire Primes 11 lamellen hebben, zie je geen geometrische vormen, maar worden lichten in de achtergrond prachtige cirkels. Iedereen is op zoek naar het juiste karakter voor elke klus. De Sumire Primes hebben hun eigen karakter, wat ik zo goed vind."
Flexibiliteit tijdens nabewerking
Full-frame objectieven hebben het voordeel van de grotere sensor, die het gehele gezichtsveld gebruikt. Bij 12-bits opnamen kun je een groter dynamisch bereik vastleggen en meer tinten. Het ligt dus voor de hand om een indeling te kiezen die zoveel mogelijk informatie bewaart. Bij de EOS C500 Mark II koos Juan Luis de efficiënte Cinema RAW Light-indeling van Canon voor optimale flexibiliteit tijdens de nabewerking. Cinema RAW Light biedt alle voordelen van bewerken met RAW-bestanden, zoals hooglicht- en schaduwdetails, maar met kleinere bestanden en is dus zeer handig.
Juan Luis probeert altijd de look and feel van zijn beeldmateriaal op de set vast te leggen, maar vindt het fijn als hij nog mogelijkheden heeft tijdens de nabewerking. "Werken met Cinema RAW Light-bestanden geeft je veel speelruimte, omdat je tijdens de nabewerking veel meer mogelijkheden hebt dan wanneer je een verwerkte codec gebruikt", legt hij uit. "Je kunt nauwkeuriger en subtieler kleurgradaties aanpassen en er is een grotere foutmarge."
"Voor mij is de kwaliteit van het bestand belangrijker dan de resolutie." In dit geval hebben we het beste van twee werelden: een hoge resolutie en een zeer goede codec. Een Cinema RAW Light-bestand met 12 bits maakt echt het verschil. Bij kleinere codecs heb je minder opties.
"Als je op zoek bent naar prachtige kleuren en huidtinten, groot dynamisch bereik en gebruiksgemak, dan kan jouw productie niet zonder de Canon EOS C500 Mark II", concludeert Juan Luis. "De Sumire Primes zijn uiteraard de perfecte combinatie voor prachtige beelden."