"Als je filmt met een full-frame camera, kun je vanwege de sensorgrootte zelf met kleinere scherptediepte werken", vertelt Juan Luis Cabellos. "Voor dezelfde beeldhoek met een full-frame camera als Super 35mm heb je langere objectieven nodig en dus minder scherptediepte. Zo kun je veel nauwkeuriger bepalen waarop je wilt scherpstellen." © Juan Luis Cabellos
De full-frame look is populair onder filmmakers, maar kan de creatieve visie zelf beïnvloeden. "Een van de coolste aspecten van een full-frame sensor is dat deze subtiel de manier verandert waarop we verhalen vertellen", verklaart Spaans Director of Photography Juan Luis Cabellos (AEC).
Juan Luis heeft zich weten op te werken in de branche, van loader bij reclamespotjes en videoclips tot camera-assistent voor documentaires en televisie. Zijn eerdere documentairewerk blijft hem inspireren. "Reizen over de hele wereld was een ongelofelijke ervaring en heeft mijn opvatting over licht beïnvloed." Vandaag de dag is Juan Luis trots lid van het Spaanse genootschap van cinematografen (AEC) en filmt hij reclamespotjes en tv-series.
Zijn meest recente productie, de Amazon Original-serie El Desafio ETA, gaat over de strijd tussen de Spaanse politie en de Baskische separatisten van ETA. Bij zulke grote producties kun je je geen fouten permitteren, dus koos Juan Luis zijn uitrusting zorgvuldig uit. "Bij nieuwe releases kijk ik altijd naar de verbeterpunten, want ik wil altijd het beste beeld krijgen", zegt hij.
Toen hij de Canon EOS C500 Mark II voor het eerst gebruikte, vielen drie punten hem meteen op: "de full-frame look, de Cinema RAW Light-bestanden en de Sumire Prime-objectieven". Dankzij de 5.9K full-frame sensor, de optie om Cinema RAW Light met 12 bits of XF-AVC 4:2:2 met 10 bits te gebruiken en de compatibiliteit met zowel EF- als PL-objectiefvattingen, is het een geweldige keuze voor films.
Juan Luis spreekt uit ervaring na zijn filmwerk met de EOS C500 Mark II als hij zowel de creatieve als de praktische voordelen van filmen in full frame uiteenzet.