Freelance, stringer of staffotograaf: carrièretips voor jonge fotojournalisten van Brent Stirton

Hoe kun je het beste regelmatig werk krijgen in de competitieve wereld van fotojournalistiek? Toonaangevend fotojournalist Brent Stirton geeft zijn advies.
Een gespierde jonge man met zijn armen in de lucht en handen in elkaar staat op de oever van een rivier. Gefotografeerd door Brent Stirton met een Canon EOS R5.

"Als fotojournalist moeten je eigen projecten centraal staan. Vertrouw op het feit dat de manier waarop jij de wereld ziet uniek is", zegt Brent Stirton. "Als je met hart en ziel werkt, levert dat uiteindelijk interessante foto's op." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 25mm, 1/250 sec, f/7.1 en ISO 320. © Brent Stirton/Getty Images voor GEO Magazine

Fotojournalistiek is erg in trek, maar hoe vind je als student of recent afgestudeerde het beste regelmatig werk? Kun je het beste beginnen met freelanceopdrachten en kunnen ze leiden tot een baan als staffotograaf? En hoe groot is de kans dat je na een eenmalige grote opdracht regelmatig werk krijgt?

Veelvuldig bekroond fotojournalist en Canon Ambassador Brent Stirton geeft het antwoord op deze vragen. Brent is fulltime professioneel fotograaf sinds 1995 en heeft verhalen gemaakt voor bekende media, zoals The New York Times, Der Spiegel en National Geographic, en voor ngo's zoals Human Rights Watch. Hij heeft verschillende prijzen gewonnen, waaronder 13 felbegeerde World Press Photo-awards, en werkt momenteel als senior correspondent voor Getty Images en is een National Geographic Explorer.

Brent, die dit jaar ook spreekt op het Canon Student Development Programme, vertelt hier over de verschillende routes die je kunt volgen om fotojournalist te worden en de toekomst van freelancefotojournalisten. Verder geeft hij ook waardevol advies over de apparatuur die beginnende fotojournalisten nodig hebben.

Vijf jonge mensen met grote netten op hun hoofd gebruiken een omgevallen boom om een rivier over te steken. Gefotografeerd door Brent Stirton met een Canon EOS R5.

"Originele ideeën zijn belangrijk in het begin van je carrière. Vervolgens moet je een manier vinden om jezelf te onderhouden terwijl je deze ideeën in de praktijk uitwerkt", zegt Brent. "In het huidige klimaat is het een stuk lastiger om subsidies te krijgen voor heel complexe projecten. Je kunt eenvoudiger financiering krijgen voor projecten die over het algemeen minder complex zijn en toch mooie foto's opleveren." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 36mm, 1/250 sec, f/4 en ISO 1600. © Brent Stirton/Getty Images voor National Geographic

Zo word je freelancefotograaf

Brent zegt dat het voor beginnende fotojournalisten het belangrijkste is om genoeg financiële middelen te krijgen. Zo kun je aan je eigen projecten werken en een portfolio ontwikkelen. "Bepaal voor jezelf wat je wilt doen. Zoek vervolgens een baan, leef zuinig en zet zoveel mogelijk geld opzij. Dat kun je dan gebruiken om je eigen project te realiseren", zegt hij. "Dat kan in je eigen land zijn, in je eigen woonplaats of in het buitenland.

"Je moet unieke foto's kunnen maken van een situatie of probleem dat mensen nog niet kennen of waar al een tijdje geen aandacht meer voor is geweest. Als je bijvoorbeeld geïnteresseerd bent in wildlife, bedenk dan naar welke plek je zou kunnen gaan om een bepaald dier te kunnen fotograferen. Als conflicten je interesse hebben, kijk dan eens naar minder bekende conflicten. Uiteindelijk moet je een portfolio bouwen dat echt laat zien wie je bent."

Een groep jonge meisjes in identieke roze gympakjes en leggings vermaakt zich buiten een klein gebouw. Gefotografeerd door Brent Stirton met een Canon EOS R5.

"Als je als stringer wilt werken voor bureaus zoals AP, AFP, Reuters of Getty, moet je laten zien dat je dezelfde waarde kunt bieden. Dit kun je doen door je bereidheid te laten zien om op een bepaalde plek te blijven, uitmuntende foto's te maken en, niet onbelangrijk, door als eerste ter plaatse te zijn", zegt Brent. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24-70mm f/F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 29mm, 1/250 sec, f/5 en ISO 400. © Brent Stirton/Getty GEO Magazine

Zo word je freelancefotograaf

Om succesvol te zijn als freelancer, moet je regelmatig goede, originele projecten bedenken en deze ideeën omzetten in werk van topkwaliteit. Dit geeft je de vrijheid om aan je eigen projecten te werken, maar om financieel rond te komen, ben je wel afhankelijk van een regelmatige stroom werk. Dit pad biedt niet de zekerheid van een baan als staffotograaf.

Om als jonge freelancefotojournalist regelmatig werk te krijgen, is het belangrijk om relaties met beeldredacteuren te onderhouden. "In het begin moet je een ingang vinden in het wereldje en dat is niet makkelijk", zegt Brent. "Als je een verhaal wilt pitchen, moet je zorgen dat er raakvlakken zijn met de onderwerpen waar een bepaald medium wel vaker over publiceert. Stuur vervolgens een e-mail waarin je je kort voorstelt en voeg een aantal van je foto's toe, hooguit vijf. Die moeten echt heel goed zijn. Vertel de redacteur over het project waaraan je werkt en dat je ze graag geregeld wat werk zou willen sturen ter overweging.

"Beeldredacteuren ontvangen aan de lopende band e-mails. Ze zijn op zoek naar professionele foto's die in een oogopslag laten zien wie je bent, wat je doet en waarom ze jouw werk zouden moeten overwegen. Om te zorgen dat ze je vervolgens niet vergeten, kun je zo nu en dan wat van je laten horen. Doe dit alleen niet elke dag en stel geen eisen."

Werken als stringer

Een van de manieren om regelmatig freelancewerk te krijgen, is als stringer. Dit is een foto- of videograaf die door een medium wordt ingehuurd om verslag te doen van gebeurtenissen op een bepaalde plek. "Als je je kunt vestigen op een plek waar actuele thema's spelen, je betrouwbaar bent en je goede content kunt maken op regelmatige basis, dan kom je waarschijnlijk wel aan genoeg werk. Je wordt er alleen niet rijk van", zegt Brent. "Het werk als stringer kan soms leiden tot een baan als staffotograaf, maar de concurrentie is groot."

Freelancefotojournalisten moeten zichzelf en hun projecten vaak onderhouden met ander freelancewerk, zoals bruids-, fashion- of bedrijfsfotografie. Dit geeft je wel de kans om je algemene vaardigheden te ontwikkelen. "Andere soorten fotografie maken je uiteindelijk juist een betere fotograaf. Kijk er dus vooral niet op neer", vervolgt hij. "En als je even zonder opdrachten zit, werk dan altijd aan je eigen projecten."

Twee mensen bestuderen de achterkant van een Canon-camera.

Volg je een opleiding in fotografie of videografie?

Canon's Future Focus brengt fotografie- en filmstudenten in contact met professionals.
Een man in kleding van zijn stam kijkt uit op zee. Rechts van hem staat een kleine hut en op de achtergrond zien we een uitgestrekt gebergte. Gefotografeerd door Brent Stirton met een Canon EOS R5.

"Als beginnend fotograaf moet je in de eerste jaren alles aanpakken. Zo word je veelzijdig en leer je met verschillende soorten onderwerpen omgaan", zegt Brent. "Ik deed bruidsfotografie, fashion en nog veel meer om mijn projecten te financieren." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 24mm, 1/250 sec, f/5.6 en ISO 100. © Brent Stirton/Getty Images voor GEO Magazine

Eenmalige freelanceopdrachten als basis voor meer werk

Als je het geluk hebt dat je je droomopdracht krijgt aangeboden over een onderwerp of probleem dat je aan het hart gaat, moet je die kans met beide handen aangrijpen. "Het verbaast me hoe nonchalant mensen met sommige kansen omgaan", zegt Brent. "Er loopt enorm veel talent rond in de fotojournalistiek, dus als je de kans krijgt om zo'n opdracht te doen, dan moet je echt topwerk afleveren."

Dit kan namelijk een belangrijke springplank zijn voor meer freelancewerk of zelfs een aanstelling als staffotograaf.

De positieve en negatieve kanten van het werken als staffotograaf

Anders dan bij veel andere beroepen, hebben fotojournalisten geen duidelijk uitgestippeld carrièrepad. Het werken als staffotograaf wordt vaak gezien als het belangrijkste carrièredoel van een fotojournalist, omdat dit de zekerheid van een vast inkomen en de financiële ondersteuning biedt voor de projecten die je wilt doen. Als je het goed doet in je rol als staffotograaf, ligt er misschien wel een managementfunctie in het verschiet. Als staffotograaf worden er alleen wel andere dingen van je gevraagd en het werk heeft ook zo zijn beperkingen.

"Als staffotograaf moet je er niet van uitgaan dat je altijd je zin krijgt", zegt hij. "De marges in mediaorganisaties zijn tegenwoordig enorm krap, vooral bij geprinte media. We zitten nu in het gouden tijdperk van televisie- en documentairewerk, dus de kans is groter dat je succesvol bent met het maken van video's dan met foto's voor geprinte media.

"Als staffotograaf sta je onder grote druk en wordt er veel van je gevraagd. Je moet altijd leveren en je bent veel van huis. Als je een gezin hebt, moet je daar wel mee kunnen omgaan."

In de huidige mediawereld zijn er ook relatief weinig posities voor staffotografen. "Ik prijs mezelf zeer gelukkig met mijn werk als staffotograaf en de zekerheid die dat biedt. Het is echt een voorrecht", gaat hij verder. "Maar deze banen liggen niet voor het oprapen. Zo heeft National Geographic bijvoorbeeld maar twee staffotografen in dienst, voor zover ik weet. Op dit moment zijn er maar zeer weinig organisaties die de financiële slagkracht hebben en actief aan het werven zijn."

Een vrouw ligt op een bank, met haar handen boven haar hoofd en een mondkapje onder haar kin. In de hoek van de grijze kamer staat een kleine plant met feloranje bloemen.

Michele Spatari: van fotografiestudent tot professional

Nieuwsfotograaf Michele Spatari vertelt over het Canon Student Development Programme en hoe het zijn carrière een boost gaf.
Een man en een vrouw in een uitgedroogd landschap sluiten hun ogen voor het stof dat om hun oren waait. De een zit, de ander staat. Gefotografeerd door Brent Stirton met een Canon EOS R.

"Een van de dingen die freelancen zo moeilijk maakt, is dat je moet opboksen tegen zeer ervaren mensen met meer financiële middelen. Soms worden zij ook nog eens gesteund door een organisatie als The New York Times, die over veel geld en kennis beschikken. Dat is niet makkelijk", zegt Brent. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 24-105mm f/F4L IS USM-objectief, ingesteld op 39mm, 1/200 sec, f/18 en ISO 200. © Brent Stirton

Investeren in je apparatuur

Fotojournalisten moeten in verschillende uitdagende omstandigheden werken. Brent raadt daarom aan om te investeren in apparatuur van hoge kwaliteit. "Koop de beste apparatuur die je je kunt veroorloven", zegt hij. "Een Canon EOS R6, EOS R7 of EOS R8 kopen in plaats van een EOS R5 is helemaal prima. Als de nieuwste apparatuur toch wat te duur is, kun je altijd een goedkoper tweedehands exemplaar kopen.

"Je hebt een camera nodig die in alle omstandigheden werkt. Je moet er ook bij weinig licht mee kunnen werken, want je zult vaker in dat soort situaties komen dan je denkt.

"Als fotojournalist heb je door slijtage waarschijnlijk elke vijf jaar een nieuwe camerabody nodig. Objectieven zijn een investering voor de wat langere termijn. De huidige zoomobjectieven zijn heel goed en ik kan letterlijk mijn werk doen met één body en de Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM- en Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objectieven. Als je eenmaal betrouwbare apparatuur hebt, kun je daarna het beste je geld gebruiken om je projecten te financieren."

Twee jonge mannen in kleding van hun stam dragen met de hand gemaakte pijlen en bogen en lopen gehurkt door geel gras. Gefotografeerd door Brent Stirton met een Canon EOS R.

"Ik vertel fotografen altijd dat het belangrijk is om slim met je geld om te gaan", zegt Brent. "Een deel van het geld dat je verdient als je jong bent, moet je gebruiken om jezelf zekerheid te bieden in de toekomst. Investeer bijvoorbeeld ergens in, of dat nou in vastgoed, aandelen of iets anders is. Dit soort aspecten blijven vaak onbesproken." Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objectief, ingesteld op 30mm, 1/200 sec, f/18 en ISO 200. © Brent Stirton

Wees gedreven maar pragmatisch

Brent vertelt fotojournalisten in spe graag over de mogelijke valkuilen op hun weg, maar zegt ze ook dat het absoluut geweldig werk is. "Ons beroep wordt enorm geromantiseerd. Maar als je wilt slagen, moet je ook zakelijk onderlegd zijn", zegt hij. "Mensen vergeten soms dat het een baan is: je hebt een businessplan nodig, je moet vastberaden zijn en discipline en talent hebben.

"De meeste van ons worden niet rijk of beroemd. Je haalt er voldoening uit omdat het je passie is en omdat de problemen die je laat zien je aan het hart gaan. Het is geen gemakkelijk werk. Maar als je het goed aanpakt, is het leven als fotojournalist of als fotograaf in het algemeen echt geweldig."

David Clark

Gerelateerde artikelen

De beste camera's en objectieven voor fotojournalistiek

Kun je niet wachten op je eerste opdracht als fotojournalist? Onze experts vertellen je welke apparatuur je nodig hebt om aan de slag te gaan met documentairefotografie.

Een succesvol fotoportfolio maken

Vier professionele fotografen delen hun tips & tricks voor het samenstellen van het perfecte fotoportfolio, van het werken aan je verhaal tot het presenteren van je werk.

Pitchen voor opdrachten: inzichten uit de branche

Het kan lastig zijn om carrière te maken in de fotografiewereld, maar deze zeven tips van experts kunnen je helpen om een goede pitch neer te zetten en die opdracht binnen te halen.

Werk en studie combineren: Emirkan Cörüt

De fotografiestudent, agentschapfotograaf en Canon Ambassador deelt zijn tips om als student door te breken als fotojournalist.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro