Toen sportfotograaf Molly Darlington de opdracht kreeg om de non-league voetbalclub 1874 Northwich FC in het Britse Cheshire te fotograferen, was dat voor de voormalige Canon Ambassador een kans om naar haar roots terug te keren. "Daar begon ik met foto's maken", herinnert ze zich. "Ik ging het team fotograferen toen ik zestien was, tijdens mijn eerste jaar aan het college. Ik heb het team drie of vier jaar gevolgd, of het nu thuis of uit speelde, terwijl ik fotografie op A-niveau en aan de universiteit studeerde. Dus het was leuk om terug te gaan."
Hoewel ze voor deze fotosessie een stap terug in de tijd deed, nam ze een camera mee die nieuwe wegen baant: de Canon EOS R3. "Ik wist niet wat ik kon verwachten, want ik had nog nooit een systeemcamera gebruikt, maar ik was er echt van onder de indruk", zegt ze. "Normaal gebruik ik de Canon EOS-1D X Mark III en ik kon de EOS R3 aanpassen zodat die vergelijkbare functies had. Maar hij is een stuk lichter om te dragen."
Molly had één RF-objectief voor deze klus – de Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM – en gebruikte een Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM (inmiddels opgevolgd door de Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM) voor opnamen op grotere afstand, die op de EOS R3 was bevestigd met een Control Ring-vattingadapter EF-EOS R. Ze voegde er een Canon Extender EF 1.4x aan toe (inmiddels opgevolgd door de Canon Extender EF 1.4x III) voor een groter bereik om spontane portretten te maken van de teammanager aan de andere kant van het veld. "Ik wist niet of ik de adapter en de extender tegelijkertijd kon gebruiken", bekent Molly. "Maar de camera presteerde er niet minder om."
Actie in het non-league voetbal met de Canon EOS R3
Uitdagingen in de voetbalfotografie
Volgens Molly brengt het fotograferen van een non-league voetbalwedstrijd een paar opvallende uitdagingen met zich mee in vergelijking met wedstrijden in de Engelse Premier League. "Tegenwoordig hebben bijna alle Premier League-clubs een goede led-verlichting, terwijl je bij een non-league club schijnwerpers kunt hebben die niet zo sterk zijn en soms een gele kleurzweem geven.
"En dan heb je ook nog de achtergrond", vervolgt ze. "In de Premier League heb je een vol stadion achter de spelers – tenminste, dat was zo voor de COVID-pandemie – dat je kunt vervagen met een groot diafragma om de spelers te laten opvallen. Maar op het terrein van een non-league club heb je hekken en huizen die de aandacht trekken.
"Natuurlijk is het spel zelf tijdens een non-league wedstrijd minder snel. Dit maakt het fotograferen iets gemakkelijker, omdat bijvoorbeeld de schoten op het doel iets langzamer gaan. Maar aan de andere kant kan het lastiger zijn om te voorspellen waar de bal heen gaat."
Het tragere verloop van de wedstrijd weerhield Molly er niet van om de grenzen van de Canon EOS R3 op te zoeken en de maximale framerate van 30 fps van de elektronische sluiter te gebruiken. "Ik denk niet dat ik die snelheid altijd nodig heb", zegt ze. "Als je niet oppast, maak je tijdens één voetbalwedstrijd zomaar duizenden foto's. De mogelijkheid om de burstsnelheid tussen 15 fps en 3 fps in te stellen, is wel heel handig.
Heb je Canon-apparatuur?
"Het kunnen fotograferen met 30 fps komt goed van pas als je foto's maakt van enthousiaste managers die al schreeuwend op en neer springen", aldus Molly. "Het vergroot je kans om een foto te maken waarop ze hun ogen niet dicht hebben en geen raar gezicht trekken."
Spelers met autofocus volgen bij 30 frames per seconde
Een functie van de Canon EOS R3 waarmee Molly erg over te spreken was toen ze het managementteam van 1874 Northwich FC fotografeerde, was de nauwkeurige en snelle tracking-AF van personen. "De gezichtstracking, en met name de oogdetectie, presteerde zeer goed, en het was vrij eenvoudig om afwisselend op de manager en de comanager scherp te stellen", zegt ze. "Zelfs met de 1.4x extender op mijn 400mm-objectief kon de camera moeiteloos schakelen tussen twee paar ogen.
"Ik zag ook dat de tracking de spelers echt volgde tijdens de wedstrijd", vervolgt Molly. "Als ik op een speler had scherpgesteld, en er rende iemand anders door het kader, dan bleef de camera de eerste speler volgen."
Molly verhoogde de trackinggevoeligheid van de EOS R3 iets, want dat doet ze bij al haar camera's. "Dat vind ik gewoon prettiger", legt ze uit. Ze hield ook de autofocus op de ontspanknop ingeschakeld in plaats van scherp te stellen via de AF-knop aan de achterkant. "In het verleden heb ik beide methoden gebruikt, maar ik vind scherpstellen via de sluiterknop het prettigst."
Molly legt niet alleen de actie op het veld vast, maar fotografeert ook het leven rond het veld. Ze zegt dat de gevoelige AF (die met een 50mm of 85mm f/1.2-objectief zelfs bij een donkerheid van EV -7,51 kan scherpstellen), samen met de in-body beeldstabilisatie en de hoge ISO-prestaties van de EOS R3 hielpen toen ze opnamen maakte bij de draaipoortjes en in de clubwinkel, waar ze de gevoeligheid af en toe opvoerde tot ISO8000. "Ik heb geen zichtbare ruis gezien zoals je bij andere camera's kunt verwachten. En bij minder licht was er ook geen enkel probleem met de automatische scherpstelling."
Off-road met de Canon EOS R3
De essentiële professionele functies van de EOS R3
De fantastische autofocus en de niet-aflatende snelheid van de Canon EOS R3 zijn misschien de grote blikvangers, maar er zijn meer dan honderd updates 'onder de motorkap' ten opzichte van de EOS R5 die de camera tot een perfect gereedschap maken voor fotografen zoals Molly. De snellere schermopstarttijd, bijvoorbeeld, betekent dat de camera sneller klaar is om te fotograferen en dankzij een kortere ontspanvertraging van slechts 20 milliseconden is het veel makkelijker om beslissende momenten in een wedstrijd vast te leggen.
Daarnaast zijn er praktische verbeteringen waardoor Molly de EOS R3 moeiteloos naast haar EOS-1D X Mark III in haar professionele workflow kan inpassen, zoals de gedeelde accu LP-19 en de mogelijkheid om netwerkinstellingen tussen de camera's uit te wisselen. "Je kunt weliswaar een heel scala aan EOS-1D X Mark III-instellingen op een CFexpress-kaart kopiëren en die overzetten op de EOS R3, maar de nuttigste zijn voor mij de FTP-instellingen, want die zijn soms lastig in te stellen", aldus Molly.
Dankzij de overeenkomsten tussen de Canon EOS R3 en de EOS-1D X Mark III duurde het uiteindelijk niet lang voordat Molly vertrouwd was met de nieuwe camera. Zelfs de overstap naar een elektronische zoeker was niet zo'n grote sprong.
"Het grootste deel van de tijd merkte ik niet echt dat ik met een elektronische zoeker fotografeerde", zegt Molly. "Sommige mensen vertelden dat ze het een grote verandering vonden om van een EVF naar een optische zoeker te gaan, maar ik kan niet zeggen dat ik veel verschil heb gemerkt.
"Over het algemeen voelde de camera robuust en stevig aan, en leek hij erg op de Canon EOS-1D X Mark III", concludeert Molly. “Het is beslist een camera die ik mezelf in de toekomst fulltime zie gebruiken. Ik denk dat we over niet al te lange tijd allemaal met systeemcamera's fotograferen."
1 Bij gebruik van een f/1.2-objectief (objectieven met een Defocus Smoothing-coating (DS) uitgezonderd), middelste AF-punt, One-Shot-modus, op kamertemperatuur en bij ISO100.
De uitrusting van Molly Darlington
De belangrijkste apparatuur die professionals gebruiken om foto's te nemen
Camera's
Canon EOS R3
Deze full-frame systeemcamera is ontworpen met het oog op de behoeften van professionele sportfotografen, zoals AF-tracking bij 30 fps en een hoogwaardige EVF zonder blackouts.
Canon EOS-1D X Mark III
De ultieme creatieve uitrusting met uitstekende prestaties bij weinig licht, deep learning-AF en 5,5K RAW-video. Molly gebruikt twee van deze professionele spiegelreflexcamera's, samen met een EOS-1D X Mark II die ze bij voetbalwedstrijden gebruikt als camera op afstand achter het doel. "Die is geweldig om actiefoto's te maken en de hoge ISO-prestaties zijn daar ook enorm handig bij. De robuuste bouw en de weerbestendige afdichting zijn belangrijk als je buiten fotografeert", aldus Molly.
Objectieven
Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM
Dit hoogwaardige f/2.8-telezoomobjectief levert uitzonderlijke beeldkwaliteit in een compacte body en is bestand tegen alle omstandigheden.
Canon EF 16-35mm f/2.8L IS III USM
De nieuwste versie van het Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief dat Molly gebruikt is een hoogwaardig ultragroothoekobjectief met een constant maximaal diafragma van f/2.8. "Ik heb altijd een groothoekobjectief bij de hand voor het geval ik een foto wil maken van de spelers bij een mooie zonsondergang", zegt Molly. "Ik gebruik het ook voor foto's vanachter het doel."
Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM
Een geliefd objectief bij professionele fotografen: lichtsterk, flexibel en geschikt voor elk type opdracht. Molly: "Wanneer ik een voetbalwedstrijd ergens tussen het strafschopgebied en de hoekschopcirkels fotografeer, gebruik ik de 70-200mm. Het zoombereik geeft me de flexibiliteit om doelpunten en reacties van de spelers vóór me vast te leggen."
Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM
De opvolger van Molly's favoriete objectief is een lichtsterk supertelezoomobjectief dat professionele prestaties levert, ideaal voor sport-, nieuws- en wildlifefotografie. "Dit is mijn favoriete objectief. Ik gebruik het voor actie, maar ook voor foto's van mensen die naar de wedstrijd kijken, waaronder managers en fans in het publiek", aldus Molly.
Accessoires
Canon Control Ring-vattingadapter EF-EOS R
Oudere EF-objectieven geschikt maken voor gebruik op systeemcamera's als de EOS R3. De ring is instelbaar en gemakkelijk te vinden terwijl je gewoon door de zoeker blijft kijken. Zo kun je met de hand verschillende instellingen kiezen.
Canon Extender EF 1.4x III
Ideaal voor pers-, sport- en natuurfotografie. Hij vergroot de brandpuntsafstand van de tele(zoom)objectieven uit Canon's L-serie met een factor 1,4x. Molly gebruik het oorspronkelijke model voor foto's van managers aan de zijlijn. "Soms sta je aan de andere kant van het veld ten opzichte van de dug-outs, maar met de Canon Extender kun je wat dichterbij komen", zegt ze.
Gerelateerde artikelen
Zo breek je door in sportfotografie
Reuters-fotografe Molly Darlington deelt zes onmisbare tips en tricks voor jonge fotografen die door willen breken in sportfotografie.
Het amateurvoetbalproject van Eddie Keogh
Zweet, modder en wankele doelpalen… Ontdek waarom de officiële fotograaf van het Engelse voetbalteam zijn zondagmorgens doorbrengt met het fotograferen van amateurvoetbalwedstrijden.
De beste Canon-apparatuur voor sportfotografie
Sportfotografen Jorge Ferrari en Richard Heathcote vertellen op welke Canon-apparatuur zij vertrouwen voor hun buitengewone actiefoto's.
Aan de slag als sportfotograaf: professionele tips
Van de beste uitrusting tot de kenmerken van een geweldige foto, drie professionele sportfotografen delen hun 15 beste tips om van je hobby je beroep te maken.