"Soms heb ik van tevoren het voornemen om focusstacking te gebruiken. Maar meestal is een geval van kijken wat er in het landschap is en daarop reageren", legt landschapsfotograaf Chris Ceaser uit. "Het hangt eigenlijk allemaal af van de relatie tussen elementen op de voor- en achtergrond. Focusstacking komt pas echt tot zijn recht wanneer het onderwerp op de voorgrond heel dichtbij is." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 24mm, 0,4 sec, f/11 en ISO 100. © Chris Ceaser
Toen de 18e-eeuwse Italiaanse schilder Canaletto zijn beroemde afbeeldingen van Venetië maakte, onderschreef hij het artistieke principe vedute: het afbeelden van een echte plaats met absolute nauwkeurigheid. Dit principe probeert Chris Ceaser, een doorgewinterd landschapsfotograaf, liefhebber van prints en Canson® Infinity-ambassadeur, zelf ook na te bootsen. "Vanaf het allereerste begin voelde ik me aangetrokken tot weidse vergezichten, omdat we dat in het echt ook met onze ogen zien", aldus Chris. "Als ik naar een vallei kijk, wil ik je die hele scène laten zien."
Maar hoe bereik je totale nauwkeurigheid in landschapsfotografie? Voor Chris bestaat het uit twee elementen. De eerste is zorgen voor absolute helderheid in de camera. De tweede is zorgen voor hetzelfde op de print.
Chris gebruikt vaak focusstacking om het eerste te bereiken met zijn Canon EOS R5. Bij deze techniek worden meerdere opnamen met verschillende scherpstelpunten gemaakt van de scène, waarna de foto's tot één definitief bestand worden samengevoegd. Hierdoor ontstaat een zeer grote scherptediepte en een scène rijk aan details. "Als je een vergezicht wilt reproduceren met de precisie van een schilderij van Canaletto, moet je alles scherp krijgen", zegt Chris. "Bij scènes met sterke elementen helemaal op de voorgrond en ver op de achtergrond, is focusstacking de enige manier waarop je de benodigde scherptediepte krijgt om die details in het hele kader eruit te laten springen."
Chris gebruikt de precisie en professionele functies van de Canon imagePROGRAF PRO-300- en imagePROGRAF PRO-1000-printers, in combinatie met Canson® Infinity-papier, om vedute op een print te krijgen. Hier bespreekt hij zijn proces voor focusstacking in landschapsfotografie en hoe hij die vastgelegde details tot leven brengt op prints.