De Wild-West-geest vangen met Flex Zoom-objectieven

Toen DoP Jonathan Jones een filmtrailer wilde maken met een Western als thema, waren twee full-frame cine-objectieven van Canon alles wat hij nodig had.
Een man bestudeert de monitor op een grote camera-rig. Een persoon met een zwarte cowboyhoed is zichtbaar op de voorgrond.

DoP Jonathan Jones (afgebeeld) heeft een achtergrond in het filmen van wildflife voor tv-programma's zoals Planet Earth, en is daarom uiterst bekend met moderne zoomlenzen en hoe goed ze werken onder zware omstandigheden. Voor zijn ambitieuze Wild West-filmtrailer plaatste hij Canon's Flex Zooms perfect op een complete camera-rig, waardoor de focus-puller alles eenvoudig scherp in beeld kan houden. © Ember Films

Als het om cinema gaat, is een filmtrailer in Hollywood-stijl een kunstvorm op zichzelf. Het formaat heeft actie, drama, introducties van personages, speciale effecten en een plagerige glimp van het plot; en dat allemaal visueel pakkend in drie minuten of minder. Natuurlijk, het team dat normaal gesproken een trailer in elkaar zet, heeft de luxe van het hebben van alle opnames van de volledige film om bij het bewerken uit te kiezen. Dat was echter niet het geval voor DoP Jonathan Jones van Ember Films.

De regisseur en cinematograaf die meerdere Emmy’s heeft gewonnen en wiens werk varieert van natuurhistorische tv-programma’s tot commerciële projecten, filmde zijn eigen filmtrailer van nul af aan, om te laten zien wat een creatieve filmmaker in zeer korte tijd tot stand kan brengen. Het zal niet bevreemden dat dit een complexe onderneming bleek.

Het project vereiste een ingewikkelde planning en materiaal dat zeer snel kon worden gebruikt, zonder compromissen op het gebied van kwaliteit. Jonathan gebruikte de Canon EOS C500 Mark II, samen met Canons eerste premium full-frame zoom-objectieven voor professionele cinemaproducties, de CN-E20-50mm T2.4 L F / FP en de CN-E45-135mm T2.4 L F / FP.

"De tijd voor de opnames was erg krap", legt hij uit. "We hadden maar twee dagen om alles te filmen en letterlijk elke opname die we hebben gemaakt, zit in de trailer. En we namen niet meer dan een paar takes bij elke scène."

Hoewel het zich afspeelt in het Wilde Westen, is de trailer niet typisch wat je van dat genre zou verwachten. Het is eerder een meer genuanceerde, moderne kijk op de Western, met de nadruk op de personages en natuurlijk op de verbluffende beelden.

Gebruik van het trailerformaat om de creativiteit te laten zien

"De oorspronkelijke thuisbasis van grootformaat objectieven en zooms was het Western-genre; grote filmlandschappen, groot inzoomen tot in de ogen, al die dingen", zegt Jonathan. "Dus gingen we op onderzoek uit bij een permanente Western-filmset die ik 10 jaar geleden had gebruikt in het Verenigd Koninkrijk. Ik wist dat het perfect kon zijn. Omdat we zo'n strak schema hadden, konden we het team niet steeds naar een nieuwe locatie brengen. We moesten een project vinden waar we het hele verhaal konden vertellen, zonder meer dan 10 meter te hoeven schuiven. En dat is precies wat we hebben gedaan."

Goodbye Justice, de fictieve filmtrailer vertelt een romantisch verhaal dat zich halverwege de 1860’s afspeelt, net na de Amerikaanse burgeroorlog. Het is een tijd van onrust, de slavernij is afgeschaft en er wonen mensen met tegengestelde meningen op dezelfde plaats.

Het trailer-formaat heeft een aantal voordelen ten opzichte van een korte film, voor wat Jonathan wilde bereiken. "Een trailer geeft je een geweldige kans om creatief te zijn", vertelt hij. "Het is een goede manier om veel verschillende scènes na elkaar te laten zien, zonder dat je moet rechtvaardigen waarom er een wijziging is. Als je een korte film maakt, moet alles in elkaar overlopen en moet je de dialogen in acht nemen. Na twee minuten kun je je publiek al kwijt zijn, terwijl ze alleen één scène en één opname hebben gezien.

"Een trailer brengt een verhaal over, hij brengt een emotie over, maar hij toont ook meerdere soorten belichting, meerdere cameraposities en meerdere camerastijlen, wat je gewoon niet zou kunnen doen in een meer traditioneel verhalend stuk."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

Het filmen van een trailer brengt ook de apparatuur en de objectieven tot hun uitersten, want het is essentieel dat ieder detail wordt gevangen in vaak moeilijke omstandigheden, zoals fel achtergrondlicht, slecht verlichte binnenopnamen, explosies, snelle actie en de subtiliteiten van romantische scènes. Dat is waar de codec met hoge bit-diepte van de full-frame Canon EOS C500 Mark II gelegen kwam. Zo konden de kleuren nauwkeurig worden vastgelegd en kon een reeks framerates worden gebruikt om elke opname te evenaren.

Een man in pak en zwarte hoed staart direct in het objectief van een grote camera-installatie.

De Canon Flex Zooms leverden nauwkeurige kleuren en weefsels voor een reeks verschillende huidtinten en leeftijden. © Ember Films

Vogelperspectief van een man die een grote camera-installatie door de straat van Western-dorp filmset trekt.

Een speciaal gebouwd Western-dorp was de ideale keuze voor de opnames van de trailer, aangezien alle locaties op dezelfde plaats waren, hetgeen tijd bespaarde bij het wisselen van scènes. © Ember Films

Accurate huidtinten vastleggen bij een etnisch diverse cast

Een van de belangrijkste dingen die Jonathan zocht bij het gebruik van de Canon Flex Zooms was de manier waarop ze huidtinten vastlegden. "Het bereiken van een accurate mix van huidtinten is de heilige graal", zegt hij. "Huid heeft zulke minuscule details en verbazende rondingen, en hij reageert heel interessant op licht. Dus als je meerdere verschillende huidtinten ziet, dan is dat een geweldige test.

"Onze mannelijke hoofdrolspeler heeft een zwarte huid, onze vrouwelijke hoofdrolspeelster heeft een erg bleke, witte huid, en onze schurk is een oudere man, dus hij heeft een oudere en verweerde huid. Dat is een geweldige omgeving om door je objectief te bekijken. Wat is de reactie ervan? Hoe worden dingen weergegeven als we er een erg sterkt licht op zetten? Wat als we het licht reflecteren?

"Je kon al binnen een paar seconden zien, dat deze objectieven subliem werkten. We hebben helemaal geen effectfilters gebruikt. De Canon Flex Zooms gaan hoofdzakelijk worden gebruikt voor drama, films en reclamefilms; de hoge regionen van het spectrum. Je zou ze voor letterlijk alles kunnen gebruiken, maar het zullen vooral ambitieuze producties worden."

Het voordeel van de Flex Zoom

Zooms zijn vooral handig voor snelle setups en natuurlijk directe veranderingen in de brandpuntsafstand zonder de camera's en accessoires te hoeven resetten. Jonathan merkte dat ze perfect waren voor zijn noden terwijl hij de trailer aan het filmen was.

"Ik gebruikte zooms vanwege de setup en de snelheid waarop moest worden gefilmd", zegt hij. "Om te kunnen doen wat wij gedaan hebben in twee dagen, hadden we de timing vastgelegd op intervallen van vijf minuten. Zo strak was het schema. Het wisselen van objectieven kon daar niet meer bij. Dus ik zou op de dolly kunnen zitten en zeggen, 'Oké, laten we eens proberen met een 50mm. Nee, beter met een 85mm.' Binnen een seconde ben je daar, met de zoom. En optisch komen ze nu zo dicht in de buurt van primes dat je zou moeten muggenziften, ze naast elkaar zou moeten zetten en echt pixel voor pixel zou moeten bekijken om het verschil nog op te merken.

"In het verleden waren zooms meer als een tweede optie. Maar het geweldige van deze Canon Flex Zooms is dat ze samen een bereik van 20mm tot 135mm dekken. Meer heb je niet nodig. Zelfs als een opname overwegend gemaakt wordt met een prime-objectief, dan nog zal ik altijd zooms op de set hebben, want als het tijdschema onder druk komt te staan, dan kan ik de zooms aanzetten, zodat we een scène ongelooflijk snel kunnen schieten."

De Flex Zooms verschillen van andere cineobjectieven omdat ze over het hele zoombereik hetzelfde consistente en snelle T2.4 diafragma bieden. "Hoewel zooms niet het ongelooflijk snelle diafragma hebben zoals sommige primes, is het geweldige van full-frame dat je feitelijk toch een kleinere scherptediepte krijgt", legt Jonathan uit. "Je kunt dezelfde esthetische scherptediepte bereiken door aan het langere eind verder weg te zijn. En het is gemakkelijker om scherp te stellen."

Inzoomen tijdens het filmen om nadruk te leggen op dramatische momenten werd als eerste door filmmakers van Westerns gebruikt en dit was precies iets dat Jones ook in zijn trailer wilde doen. "Het is echt moeilijk om in te gaan zoomen als je een traditioneel drama filmt, bijvoorbeeld van een bepaalde periode, maar dat geen Western is", vertelt hij. "Je zou het gewoon niet gaan doen. Maar bij deze Western-trailer deden we het wanneer het de fotografie of de emotie verbeterde.

Een close-up van het Canon CN-E20-50mm T2.4 L F / FP-objectief dat is bevestigd aan een Canon EOS C500 Mark II-camera.

Canon-cinezoomobjectieven: de eerste shoot met de CN-E20-50mm T2.4 L F / FP

DoP Ian Murray maakt kennis met de Flex Zoom CN-E20-50mm T2.4 L F / FP, een van de twee nieuwe full-frame cinezoomobjectieven.
Een grote camera-installatie filmt een man op een wit paard die in de richting van de camera rijdt, door de straat van een dorp in het Wilde Westen.

Een filmtrailer in Hollywood-stijl staat een regisseur toe zijn creativiteit te gebruiken en iets visueel verbluffends te produceren. Omdat het wordt geschoten in snel tempo, moet alles op rolletjes lopen, dus apparatuur van professionele kwaliteit is essentieel. © Ember Films

Een man ligt op zijn rug op een ronde tafel in een Western-bar en lijkt gewond. Een andere man leunt over hem heen, terwijl hij zijn hemd opentrekt. Een cameraman naast hen filmt de scène met een grote camera en objectief.

Met het eindresultaat in gedachten, wilde Jonathan dat alles levensecht bleef bij het filmen van zijn trailer, dus gebruikte hij natuurlijke en nauwkeurige belichting. © Ember Films

Filmen in een reeks omgevingen

Jonathan vertelt dat de verscheidene filmomgevingen die werden gebruikt in de Goodbye Justice-trailer goed werden afgehandeld door de twee Flex Zoom-objectieven, die makkelijk waren in gebruik in een reeks scenario’s. "Deze objectieven leveren een schoon beeld, heel klassiek en controleren de overstraling", zegt hij. "Als je overstraling wilt en je werpt er licht op, dan laten ze een prachtige overstraling zien.

"Ik hoefde niet op een andere manier te belichten dan bij het gebruik van enige andere camera’s of objectieven", vervolgt hij. "We hadden een gerichte sterke zon buiten, dus we gebruikten veel weerkaatsing en diffusie. De binnenopnamen waarbij ik veel praktisch licht gebruikte, deden we ‘s nachts. Dus ik gebruikte niet veel kaarsen, maar vulde de ruimte met panelen met zacht licht, lichtweerkaatsing, reflectoren.

"Ik hield het vrij eenvoudig omdat ik deze film niet te gestileerd wilde maken, aangezien hij zich afspeelt in het Wilde Westen in de 19e eeuw. Waar we echt op letten, was de textuur. Je hebt de beste apparatuur nodig om dit vast te leggen en dat is precies waar de CN-E20-50mm T2.4 L F / FP en de CN-E45-135mm T2.4 L F / FP echt hun toegevoegde waarde lieten zien. Ze zijn zo snel in gebruik en leveren een schoon en natuurlijk beeld, niet te 'digitaal' of te klinisch."

Het werk als directeur en DoP tegelijk bij deze complexe en veeleisende opname, was iets waar Jonathan wel aan gewend is, maar het hielp wel dat hij zijn Canon-apparatuur altijd kon vertrouwen. Die apparatuur stond nooit in de weg van zijn creatieve visie en zijn zeer praktische dubbelrol.

"In de cinematografie is er niet één regel die past in alle situaties", zegt hij. "Het draait allemaal om de esthetiek. Het gaat om de richting en de intentie van elke opname. Ik keek naar de monitor en wist dat mijn golfvormen en alles goed waren; geen overbelichting en geen onderbelichting. Wat goed werkte was een echt natuurlijke soort belichting. Mijn Canon-uitrusting voldeed volledig."

Met het volste vertrouwen in de snelheid en de uiteindelijke beeldkwaliteit van zijn apparatuur, en de natuurlijke look die deze combinatie hem hielp te bereiken, kon Jonathan focussen op het beste halen uit de acteurs en het decor om zodoende een trailer te maken die Hollywood met trots zou produceren.

Adam Duckworth

Jonathan Jones’ uitrusting

De essentiële kit waarmee filmmakers trailers maken

A man adjusts a large camera rig on the set of an old-fashioned Western bar.

Camera

Lenzen

Canon CN-E45-135mm T2.4 L F / FP

Dit hoogwaardige cinemaobjectief is verkrijgbaar met EF- en PL-vatting en is ontworpen voor gebruik op full-frame 35mm- en Super35mm-camera's. Het objectief biedt een constante maximale T-stopwaarde van 2.4 over het zoombereik.

Gerelateerde artikelen

Snelle acties van Ember Films met de Canon EOS C700 FF

Ontdek hoe dit bekroonde productiebedrijf binnen drie dagen een trailer in bioscoopstijl maakte met de Canon EOS C700 FF.

Overzicht van de Canon Cinema-objectiefserie

Ontdek de professionele Cine Prime-, Zoom- en Servo-objectieven die toonaangevende optische technologieën en innovatief design samenbrengen

De Canon-apparatuur voor de FX-serie Pistol

Ontdek de Canon-camera's en -objectieven die Pistol-DoP Anthony Dod Mantle gebruikte om de punksubcultuur op het scherm te brengen.

De Canon-camera's achter Icarus van Netflix

Jake Swantko, de Director of Photography van de Oscarwinnende documentaire over sportdoping, laat zien hoe hij de documentaire heeft opgenomen met vier verschillende Canon-camera's.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro