Ontdek wat Canon's Flex Zoom-cinema-objectieven zo bijzonder maakt

Snel, flexibel en een ongelofelijke beeldkwaliteit: de Flex Zoom-serie voegt nog meer veelzijdigheid toe aan professionele producties in 4K en 8K HDR.
Een vrouw met een kopje in haar handen staat voor een Canon Cinema EOS-camera met daarop een Canon Flex Zoom-objectief bevestigd.

Canon's Flex Zooms bieden dezelfde scherpe, strakke look als Canon's EF Cinema Primes, met de natuurlijke kleuren en prachtige huidtinten waar Canon's cinema-objectieven bekend om staan.

Snel en flexibel, met een uitmuntende filmische beeldkwaliteit: Canon's Flex Zoom cine-objectieven geven hoogwaardige filmproducties extra diepgang.

De Canon Flex Zoom-serie werd uitgebracht met twee full-frame objectieven met een PL- of EF-vatting – de CN-E20-50mm T2.4 L en CN-E45-135mm T2.4 L. Twee Super 35mm-opties maken de Flex Zoom-serie compleet, met optimale optische prestaties en flexibiliteit die voldoen aan de eisen van talloze filmmakers.

"De Canon CN-E14-35MM T1.7 L S / SP en CN-E31.5-95MM T1.7 L S / SP hebben veel eigenschappen gemeen met hun full-frame tegenhangers", legt Canon Europe Product Marketing Specialist Jack Adair uit. "De body is vergelijkbaar en ze bieden dezelfde adembenemende beeldkwaliteit bij producties in 4K en 8K HDR, evenals dezelfde geavanceerde ondersteuning voor metagegevens van het objectief.

"De enige aanzienlijke verschillen zijn de brandpuntsafstand, de maximale T-stopwaarden en het feit dat twee van de Flex Zooms full-frame dekking bieden, en de andere twee Super 35mm."

Het modulaire ontwerp van de Flex Zooms houdt in dat de vattingen verwisselbaar zijn tussen EF en PL door een door Canon geautoriseerd servicecentrum en dat de objectieven van Super 35mm naar full-frame en vice versa kunnen worden omgezet met een relaiskit. Dankzij hun flexibiliteit maken deze objectieven alle beloften waar.

Wat zijn de belangrijkste eigenschappen van de Flex Zoom-serie en hoe voldoen deze hoogwaardige cinema-objectieven aan de behoeften van de cameraregisseurs en filmmakers van nu?

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Profielfoto's van drie acteurs, een zwarte man, een Aziatische vrouw en een witte vrouw, die allemaal naar links kijken.

1. Snelste cinema-zoomobjectieven voor hun brandpuntsafstand

Canon's Flex Zoom-objectieven behouden een constante maximale T-stopwaarde over het hele zoombereik – een heldere T1.7 met de Super 35mm Canon CN-E14-35MM T1.7 L S / SP en CN-E31.5-95MM T1.7 L S / SP, en T2.4 met de full-frame CN-E20-50mm T2.4 L en CN-E45-135mm T2.4 L. Zowel de Super 35mm als de full-frame Flex Zooms zijn de snelste cinema-zoomobjectieven in hun klasse die hun brandpuntsafstanden bestrijken.

"Omdat er veel licht op het objectief valt, kunnen de Flex Zooms uitstekend presteren bij weinig licht,” zegt Jack. "Wat ook belangrijk is, is dat deze grote T-stops een ongelofelijk geringe scherptediepte bieden, waarmee je krachtige, filmische content kunt maken, of je nu filmt in full-frame of Super 35mm."

Zelfs met deze geringe scherptediepte is het vervagingseffect heel zacht. Alle Flex Zoom-objectieven zijn uitgerust met irissen met 11 lamellen, wat resulteert in een prachtige, ronde bokeh.

"Veel van de oude cinema-objectieven hebben een duidelijke, hoekige bokeh, maar de CN-E20-50mm T2.4 L voelt aan als een volwassen en modern cinema-objectief, waardoor het perfect is voor commercials", volgens cameraregisseur Ian Murray, die met de full-frame Flex Zoom mocht experimenteren tijdens de opnames van een korte film (zie hierboven). "Het beeld achter de actrice had een ronde, zachte bokeh, terwijl het vervagingseffect door het grote formaat ervoor zorgde dat ze op prachtige wijze loskwam van de achtergrond."

Een Canon Cinema EOS-camera met een Flex Zoom-objectief, op een tafel in een western-bar.

Dankzij hun snelle maximale T-stop en iris met 11 lamellen leveren alle objectieven van de Canon Flex Zoom-serie prachtige, filmische beelden op. "Er is ook een zacht verloop in scherpstelling, vrijwel geen focus breathing en uitstekende parfocale prestaties", voegt Jack eraan toe. © Ember Films

Een man houdt een Canon Cinema EOS-camera met een Flex Zoom-objectief vast. Hij filmt een vrouw met een kopje in haar handen.

"In tegenstelling tot veel moderne full-frame-objectieven, die heel strak zijn en zonder karakter, heeft de Canon CN-E20-50mm T2.4 L een bepaalde verfijndheid en een rijke sfeer", aldus cameraregisseur Ian Murray.

2. Ongeëvenaarde beeldkwaliteit

Canon's Flex Zooms zorgen voor een gedetailleerd en verfijnd beeld dankzij hun brandpuntsafstandbereik, met uitstekende beeldkwaliteit die vergelijkbaar is met die van andere primes en zooms uit Canon's serie cine-objectieven, aldus Jack.

"Alle vier de Flex Zooms zorgden voor heldere beelden met warme huidtinten en een prachtige kleurreproductie", vervolgt hij. "Deze pure look is uitstekend voor hoogwaardige films en documentaires. Veel mensen willen een bepaalde look bereiken met een objectief, maar een van de voordelen van de Flex Zooms is dat je begint met een blanco basis die je kunt aanpassen met filters van derde partijen."

Cameraregisseur Jonathan Jones waardeert de beeldkwaliteit van de Flex Zooms bij het maken van een filmtrailer (zie hieronder) met een Canon EOS C500 Mark II gecombineerd met Canon CN-E20-50mm T2.4 L- en CN-E45-135mm T2.4 L-objectieven.

"Deze objectieven leveren een strak beeld, heel klassiek, en controleren de overstraling", zegt Jonathan. "Als je overstraling wilt en je werpt er licht op, dan laten ze een prachtige overstraling zien."

Jonathan koos voor eenvoudige belichting om te voorkomen dat zijn opname te gestileerd werd. "We zochten naar structuur en daar heb je de best mogelijke apparatuur voor nodig", vervolgt hij. "De Flex Zooms zijn snel in gebruik en leveren een strak en natuurlijk beeld, niet te 'digitaal' of te klinisch."

3. Veelzijdig zoombereik

Elke combinatie van Flex Zoom-objectieven biedt de gewenste brandpuntsafstand voor een scala aan producties. De full-frame Flex Zooms hebben een gecombineerd zoombereik van 20-135mm, terwijl de Super 35mm Flex Zooms gecombineerd een bruikbaar bereik van 14-95mm hebben.
Zoals Jonathan aangeeft, had hij bij het opnemen van zijn filmtrailer veel baat bij een objectief met de flexibiliteit van een breed brandpuntsafstand, zonder in te leveren op de optische kwaliteit.

"Ik gebruikte zooms vanwege de setup en de snelheid waarop moest worden gefilmd", zegt hij. "Om te kunnen doen wat wij gedaan hebben in twee dagen, hadden we de timing vastgelegd op intervallen van vijf minuten. Zo strak was het schema. Er was geen tijd om van objectief te wisselen. Ik kan op de dolly zitten en zeggen: 'Oké, laten we het eens proberen met een 50mm. En nu een 85mm.' En in een handomdraai heb je een zoom-objectief. Optisch gezien lijken ze zoveel op primes dat je amper het verschil ziet."

Een cameraman staat achter een Canon Cinema EOS-camera waarop een Canon Flex Zoom-objectief is bevestigd.

Uitleg over de cine-objectieven van Canon

Canon Cine-lenzen zijn het product van een halve eeuw ervaring met Cinema-lenzen. Maar welk prime-, zoom- of servo-objectief is geschikt voor jou?
Een close-up van een Canon Flex Zoom-objectief dat aan de body van een camera wordt bevestigd.

"De Flex Zooms zijn beschikbaar met een EF- of PL-vatting, waardoor ze aan Cinema EOS-camera's of camera's van andere merken kunnen worden bevestigd", legt Jack uit.

Een zijprofiel van een Canon CN-E14-35mm T1.7 L S / SP-objectief.

De mogelijkheid om via een relaiskit van een PL-vatting over te stappen naar een EF-vatting, en van Super 35mm naar full-frame, biedt filmmakers maximale flexibiliteit.

4. Flexibele vattingen

Zoals de naam al zegt, zijn Canon's Flex Zoom-objectieven een flexibele oplossing voor geavanceerde filmproducties. Alle vier de objectieven zijn beschikbaar om te worden gekocht of gehuurd met een PL- of EF-vatting. De vattingen kunnen worden omgewisseld wanneer dat nodig is, voor extra flexibiliteit. Deze betaalde service is beschikbaar via door Canon geautoriseerde centra of geautoriseerde externe bedrijven.

Je kunt de Flex Zooms ook laten verwisselen tussen Super 35mm en full-frame. Dankzij de bijbehorende relaiskit kunnen door Canon geautoriseerde centra het voorelement, de scherpstelring en de irisring verwisselen op de CN-E14-35MM T1.7 L S / SP en CN-E31.5-95MM T1.7 L S / SP, zodat het objectief een full-frame beeldcirkel projecteert. De CN-E20-50mm T2.4 L en CN-E45-135mm T2.4 L kunnen ook worden geconverteerd voor de beeldcirkel van een Super 35mm.

Een Canon CN-E45-135mm T2.4 L Flex Zoom-objectief met een kap.

Elk van de Flex Zoom-objectieven hebben een filterdraad van 112mm waarmee je externe inschroefbare filters kunt gebruiken om het beeld te verbeteren of om het voorelement te beschermen. © Ember Films

De rubberen flap aan de achterzijde van een Canon Flex Zoom-objectief wordt met een vinger naar achteren gehouden om te laten zien hoe de flensafstand wordt aangepast.

Een andere gedeelde eigenschap is de verstelbare flensafstand waarmee de focus aan de voor- en achterzijde kan worden afgesteld. Deze aanpassing is mogelijk met een schroevendraaier met een platte kop via een rubberen flap op de achterkant van het objectief.

5. Robuust ontwerp

Canon Flex Zooms zijn speciaal ontworpen om te voldoen aan de eisen van hoogwaardige filmproducties. Ze zijn compact en bestaan uit duurzame metalen onderdelen.

"De kwaliteit van deze objectieven is fenomenaal", zegt Jack. "Niet alleen zijn ze robuust genoeg om in verschillende omstandigheden te worden gebruikt, ze zijn ook eenvoudig en nauwkeurig in gebruik. De Flex Zoom-serie heeft een consistente diameter, gear-posities die voldoen aan de industriestandaard en gear-rotatiehoeken bij alle objectieven. Hierdoor kunnen ze eenvoudig worden gecombineerd met externe scherpstelaccessoires en objectiefondersteuning.

"Dankzij dit consistente en uniforme ontwerp hoeven gebruikers zich daar geen zorgen om te maken op de set, waardoor ze productief, snel en efficiënt te werk kunnen gaan en ze hun volledige aandacht bij de productie kunnen houden."

Een cameraman filmt twee jonge mannen die vechten op een tafel in een western-bar, met een Canon Cinema EOS-camera met een Canon Flex Zoom-objectief.

"De Canon Flex Zooms zullen hoofdzakelijk worden gebruikt voor drama, films en commercials: de hoge regionen van het spectrum", zegt Jonathan. "Je zou ze voor letterlijk alles kunnen gebruiken, maar het zullen vooral ambitieuze producties worden." © Ember Films

6. Geavanceerde communicatie van objectiefgegevens

Omdat ze voldoen aan de algemeen aanvaarde communicatiestandaarden, kunnen de Canon Flex Zooms worden ingezet in een virtuele productieomgeving.

"Alle vier de objectieven ondersteunen de protocollen van Cooke /i Technology en Zeiss eXtended Data op PL-vattingen", legt Jack uit. "Ze hebben ook een Lemo 4-pin-connector voor de ondersteuning van metagegevens bij camera's die niet voldoen aan deze protocollen. Dit geeft het objectief positiegegevens die kunnen worden ingevoerd in virtuele systemen. Dat houdt in dat wanneer de camera en het objectief pannen, kantelen en zoomen, de virtuele achtergrond ook wordt aangepast om een natuurlijk beeld weer te geven."

De EF-vatting maakt communicatie tussen Canon's metagegevens mogelijk. Hierdoor kunnen gebruikers gebruikmaken van geavanceerde camerafuncties bij het filmen met een compatibele Cinema EOS-camera – inclusief de Dual Pixel Focus-Guide voor verbeterde nauwkeurigheid bij handmatige focus pulling.

De Flex Zoom-serie heeft zowel full-frame als Super 35mm-opties, waarmee Canon een veelzijdig objectiefbereik heeft afgeleverd voor moderne filmmakers die uitmuntende, filmische beeldkwaliteit verlangen voor hun hoogwaardige producties.

Marcus Hawkins

Gerelateerde artikelen

De Wild-West-geest vangen met Flex Zoom-objectieven

Toen DoP Jonathan Jones een filmtrailer wilde maken met een Western als thema, waren twee full-frame cine-objectieven van Canon alles wat hij nodig had.

De eerste shoot met de CN-E20-50mm T2.4 L F / FP

DoP Ian Murray vertelt over zijn ervaring met het nieuwe hoogwaardige cineobjectief van Canon, dat hij gebruikte in combinatie met de EOS C500 Mark II.

Op de set bij Lammas Park

Ontdek hoe filmmakers van Lammas Park Jade Ang Jackman en Samona Olanipekun hun inspirerende korte films tot leven brengen met Canon-apparatuur.

De uitrusting achter het succes van de winnaars en genomineerden van Sundance en de Oscars

Onverslaanbare kleuren, groot dynamisch bereik en talrijke objectiefopties zijn slechts enkele van de redenen waarom bekroonde DoP's voor Canon-apparatuur gaan.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro