Canon Ambassador en bruidsfotograaf Fabio Mirulla gebruikt veel flitsers in zijn werk en gelooft dat deze ook een prachtig effect kunnen hebben op documentairefotografie. 'Flitsers zijn een belangrijk onderdeel van je uitrusting', legt hij uit. 'Ik gebruik twee Canon Speedlite 600EX-RT's, maar wil de Canon Speedlite EL-1 aanschaffen, want die lijkt perfect te zijn voor mijn werk.' Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objectief, Canon Speedlite 600EX-RT (nu opgevolgd door de Canon Speedlite 600EX II-RT) en Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT (nu opgevolgd door de Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT (Ver.2)), ingesteld op 1/125 sec, f/2 en ISO3200. © Fabio Mirulla
Veel mensen vinden dat je flitsers en fotojournalisme niet kunt combineren. Een flitser kan onnatuurlijk aanvoelen en fotojournalisten moeten snel op spontane gebeurtenissen kunnen reageren waardoor er niet altijd tijd is voor de voorbereiding die een meer natuurlijke externe flitser vraagt. Daarnaast geloven veel mensen dat er geen ruimte is voor subjectiviteit in verslaggeving en dat creatief gebruik van flitsers de authenticiteit van een scène kan verstoren.
Niet iedereen is het daar echter mee eens. 'Mensen zeggen altijd flitsers en reportages niet kunnen worden gecombineerd', zegt Italiaanse Canon Ambassador Fabio Mirulla, een bruidsfotograaf die huwelijken op een natuurlijke, fotojournalistieke manier vastlegt. 'Maar we komen vaak in situaties terecht waar een goede Speedlite lastige momenten kan oplossen of je kan helpen iets creatiefs te creëren zonder de gebeurtenissen te beïnvloeden.'
Fabio noemt vijf flitstechnieken voor trouwreportages die ook voor fotojournalisme en documentairefotografie kunnen worden gebruikt.