"Als ik mensen moet fotograferen bij zonnig weer, zeggen zij vaak dat het zulk goed weer is voor foto's. En ik vertel ze dan dat het favoriete weer voor fotografen juist bewolkt en grijs weer is!"
Fotojournalist en Canon Ambassador Nikolai Linares maakt regelmatig portretten voor verschillende persbureaus, en hij gebruikt daarbij vaak kunstmatige lichtbronnen, van Speedlite-flitsers tot draagbare LED-verlichting, als aanvulling op het omgevingslicht om het gewenste resultaat te krijgen. Dit is met name belangrijk om te voorkomen dat details verloren gaan in donkere schaduwen die veroorzaakt worden door fel zonlicht. Tijdens een recente opdracht in de buitenlucht, waarbij hij skateboarder Diego Fiorese fotografeerde in het Fælledparken Skatepark in Kopenhagen, Denemarken, gebruikte Nikolai een high-speed Canon Speedlite EL-1 samen met de al net zo snelle Canon EOS R3.
Met de ongelofelijke burst-snelheid van 30 fps en de mogelijkheid om de flitser te synchroniseren met de elektronische sluiter, is de Canon EOS R3 de perfecte keuze voor buitenportretten. Hij kan niet alleen probleemloos subtiele veranderingen in de gezichtsuitdrukking van de persoon die wordt gefotografeerd vastleggen, maar ook razendsnelle actie bevriezen.
Dankzij de combinatie van flexibele regelfuncties, snelle recycling, een actief koelsysteem en de lange levensduur van de accu van de Canon Speedlite EL-1 kan deze flitser bij high-speed fotograferen alles moeiteloos kan bijhouden. Om de belichtingsopties verder uit te breiden, gebruikte Nikolai een Canon Speedlite Transmitter ST-E10 op de multi-function shoe van de EOS R3, zodat hij de Speedlite EL-1 wireless kon bedienen.
Hoe slaagde Nikolai erin om tijdens deze shoot het beste uit zijn uitrusting te halen, en welk advies zou hij fotografen geven die vergelijkbare opdrachten voor portretfotografie met een flitser aannemen?
ARTIKEL
Belichting op locatie: maak je buitenportretten beter met een flitser
De flitser als belangrijkste lichtbron gebruiken
Nikolai gebruikt meestal maar één Speedlite als hij buitenportretten maakt, "vooral omdat de mensen die ik fotografeer maar weinig tijd hebben," legt hij uit. "Als de zon schijnt, kan ik het zonlicht gebruiken als vullicht, zodat het lijkt alsof ik twee lichtbronnen heb."
Nikolai raadt aan om een paar testfoto's te maken, eerst zonder de Speedlite, om de belichting voor de achtergrond in te stellen, en daarna met de Speedlite ingeschakeld, om de optimale flits-output te bepalen. Met de Canon EOS R3 kun je ook de indicator voor het verticale belichtingsniveau in de zoeker gebruiken om een indruk te krijgen van het belichtingsverschil tussen de omgevingsbelichting en de flitsbelichting voordat je de foto maakt.
"Als je de zon gebruikt, dan moet je weten hoe je de achtergrond wilt belichten. Bij het close-upportret van Diego met de zon achter hem, was hij zodanig belicht dat zijn gezicht zonder flitser helemaal donker was, maar ik kon nog wel randlicht zien rond zijn haar en muts, en het licht door de bomen op de achtergrond.
"Toen ik eenmaal kon zien dat dat wel goed was, kon ik de sluitertijd, het diafragma en de ISO vergrendeld laten en daarna gewoon de juiste hoeveelheid flitslicht vaststellen zodat zijn gezicht niet zou verdwijnen in het donker, of juist helemaal overbelicht zou zijn. En dat hangt af van hoe ver je de Speedlite van het onderwerp zet en hoeveel output je gebruikt."
Heb je Canon-apparatuur?
Je kunt ook de E-TTL-modus voor automatische flitsbelichting (Evaluative Through-the-Lens) van de camera gebruiken. Hiermee wordt berekend hoeveel licht de flitser moet produceren en de uitvoer wordt vervolgens op basis daarvan ingesteld. De Canon EOS R3 beschikt ook over een Face Priority-optie, die werkt met de AF op basis van de gezichtsdetectie en oogdetectie van de camera. Als je deze optie selecteert, wordt de flitsmeting alleen vanaf het gezicht van het onderwerp uitgevoerd. "Ik heb de modus voor automatische belichting gebruikt en dat werkte heel goed," vertelt Nikolai. "Maar voor deze shoot heb ik de handmatige instelling gebruikt omdat ik meer creatieve controle over het licht wilde in combinatie met het felle zonlicht."
De positie van de flitser bepalen
Met de Canon Speedlite Transmitter ST-E10 op de flitsschoen van zijn Canon EOS R3 beschikte Nikolai over de vrijheid om de Canon Speedlite EL-1 op een afstand van tot wel 30 meter te bedienen. In tegenstelling tot de radiotransmitters die Nikolai in het verleden heeft gebruikt, heeft de Speedlite Transmitter ST-E10 geen accu nodig, maar krijgt hij in plaats daarvan voeding via de multi-function shoe van de camera. En hij heeft één menuknop waarmee het instellingenmenu van de Speedlite direct op het scherm van de camera wordt weergegeven.
"Voor sommige foto's heb ik de Speedlite op een statief gezet," vertelt Nikolai. "Voor de foto waarop Diego boven mij staat, heb ik links van de foto een statief gezet en de flitskop gezoomd zodat het licht alleen op zijn gezicht viel. Als je naar zijn broek kijkt, kun je zien dat hij de zon in de rug heeft."
Bij het maken van de actiefoto's bij de skateschansen hield Nikolai de Speedlite EL-1 echter in zijn hand. "Als je daar een statief neerzet, is dat gewoon te gevaarlijk, en ik wist ook niet waar hij precies zou landen. We hadden het zo gepland dat hij vanaf de rechterkant in beeld zou komen, de schans op zou gaan en dan aan mijn linkerkant weer omlaag zou skaten. Op die manier kon ik me zonder afleiding erop richten om hem in het kader te krijgen.
Hoe maak je een indrukwekkend sportportret?
"De Canon EOS R3 en de Speedlite El-1 sluiten heel goed op elkaar aan," gaat Nikolai verder. "Soms kan het gebruik van een flitser voor vertraging zorgen vanwege de oplaadtijd en dergelijke, maar bij deze set-up was dat niet het geval."
Controle over de schaduwen
Nikolai raadt iedereen die voor het eerst een flitser voor buitenportretten gebruikt aan om te fotograferen vanuit een positie waarin de zon niet direct achter je staat – vooral in de herfst en winter, wanneer de zon overdag laag aan de hemel staat. "Je loopt anders het risico dat je eigen schaduw voor je in het kader terechtkomt," legt hij uit. "Hetzelfde geldt als je een Speedlite op afstand bedient en je hem op een statief of iets dergelijks hebt gezet.
"Je moet dus goed nadenken over wat je doet met de schaduwen in de foto's die je hebt gemaakt op dagen met veel zon, en je moet er ook voor zorgen dat je de flitser gebruikt in de schaduwgebieden van je onderwerp."
De flitser als vullicht gebruiken
Het gebruik van belichting voor de lichte gebieden en het toevoegen van een invulflits voor de schaduwen zijn klassieke technieken waarmee je buitenportretten op zonnige dagen flatteuzer kunt maken. Maar als je een groot diafragma wilt gebruiken om de scherptediepte te verminderen of om een snel bewegend onderwerp vast te leggen, heb je een Speedlite nodig die kan synchroniseren bij korte sluitertijden.
Zowel de Canon Speedlite EL-1 als de Speedlite Transmitter ST-E10 bieden ondersteuning voor high-speed synchronisatie via wireless communicatie, en Nikolai maakte daar gebruik van toen hij een sluitertijd van 1/4000-1/6400 sec gebruikte om Diego in de lucht te fotograferen.
"Voor één foto wilde ik kijken of we hem in de lucht konden fotograferen en tegelijkertijd beweging in zijn voeten en armen kon laten zien in de foto. Ik heb toen de sluitertijd teruggebracht tot 1/160 sec, en kon zo de beweging in zijn voeten en armen zichtbaar maken. Op de foto valt hij, maak ik ben toch erg tevreden met de foto, omdat hij laat zien dat je bij het skateboarden niet altijd helemaal goed landt."
Handmatige flitser voor maximale output
"Op de dag van de shoot was er veel fel zonlicht, dus ik wist dat ik het uiterste uit de Speedlite moest halen," legt Nikolai uit. "Omdat we in de volle zon moesten werken, had ik voor de meeste foto's zoveel mogelijk flits-output nodig. Ik stelde de Speedlite in op 1/1 in de handmatige modus omdat ik wist dat ik hiermee full-power flitsen zou hebben bij het indrukken van de ontspanknop. Toen ik de 30fps-modus op de Canon EOS R3 gebruikte, kon de flitser natuurlijk geen 30 full-power flitsen per seconde leveren, maar ik had nog steeds een heleboel opties om uit te kiezen."
De Speedlite EL-1 is veel meer dan gewoon een krachtige tool bij flitsfotografie in fel zonlicht, omdat de flits-output ervan kan worden teruggebracht tot een fijne 1/8192e aan full power. Hij heeft ook een ingebouwde tweekleurige LED-modelleringslamp. "Ik kon die bij deze opnamesessie niet gebruiken omdat ik bij fel zonlicht moest fotograferen, maar ik had hem anders zeker gebruikt omdat ik heel graag portretten bij weinig licht maak," vertelt Nikolai. "In de winter heb ik meestal kleine LED-lampen bij me, en misschien kan ik met de modelleringslamp van de EL-1 iets vergelijkbaars doen als het donker genoeg is."
Nikolai Linares' uitrusting
De belangrijkste apparatuur die professionals gebruiken om foto's te maken
Camera
Canon EOS R3
Een camera waarmee je als nooit tevoren sport, wildlife en nieuws kunt fotograferen. Met de AF op basis van de gezichtsdetectie en oogdetectie van de camera kun je razendsnel en heel nauwkeurig de focus vastzetten op onderwerpen. "Op het moment dat Diego in beeld kwam, werd de focus meteen op hem vastgezet," zegt Nikolai. "Ik moet zeggen dat dat voor mij echt iets nieuws was."
Objectieven
Canon RF 28-70mm F2L USM
Een geavanceerd zoomobjectief uit de L-serie met supersnel f/2 diafragma voor uitzonderlijke beeldkwaliteit.
Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM
Een professioneel macro-objectief met een toonaangevende 1,4x vergroting en een variabele Spherical Aberration Control om de bokeh aan te passen.
Accessoires
Canon Speedlite EL-1
Een geavanceerde Speedlite met uitmuntende betrouwbaarheid en ultrasnelle prestaties in een robuuste weerbestendige behuizing.
Canon Speedlite Transmitter ST-E10
Een compacte, handige multi-function shoe-accessoire waarmee je je compatibele Speedlite-flitsers op afstand kunt verbinden en bedienen.
Canon Multi-Function Shoe Adapter AD-E1
Een multi-function shoe-adapter die conventionele Speedlite-flitsschoenen met een weerbestendige voet aanpast voor camera's met een multi-function shoe.