Bij fashionfotografie is het erg belangrijk om zorgvuldig te plannen: van het kiezen van modellen, kleding, make-up en algemene looks, tot de specifieke camera's, objectieven en accessoires die nodig zijn om alles vast te leggen. Wat zijn de belangrijkste creatieve en praktische stappen die professionals volgen om een fashionshoot-concept realiteit te maken? Professioneel fashionfotograaf Evely Duis begeleidt haar jonge collega Killian Jouffroy tijdens het proces.
Killian komt uit België en is bezig met het afronden van een opleiding cinematografie in Brussel. Hij heeft een passie voor bewegende beelden, maar voelt zich ook al lange tijd aangetrokken tot fotografie. Hij legt uit: "Ik ben in de eerste plaats fotograaf en dan pas filmmaker, maar er zijn onderling veel raakvlakken. Bij het maken van foto's moet je hét moment vastleggen, terwijl je bij video ook nog andere dingen moet vastleggen én je scherpstelling en kadrering in het oog moet houden."
Killian begon drie jaar geleden als zelfstandig portret- en lifestylefotograaf en hij krijgt de laatste tijd steeds meer opdrachten. Als jonge fotograaf die niet kan wachten om nieuwe vaardigheden en kennis op te doen, was het best pittig om tijdens de COVID-19-pandemie helemaal alleen te werken. Killian twijfelde dan ook geen moment toen Evely, een doorgewinterde professionele fotograaf, hem de kans bood om voor het eerst bij een fashionshoot mee te draaien.
Evely is geboren en getogen in Nederland en heeft haar eigen fotografiestudio. Ze heeft voor enkele van de grootste modemerken ter wereld gewerkt. Ze staat bekend om haar nauwgezette planning, creatieve flair en gewoonte om tweedehands items in haar shoots te gebruiken. Evely keek ernaar uit om Killian kennis te laten maken met de wereld van fashionfotografie.
Een fashionshoot plannen en uitvoeren
Stap 1: planning en voorbereiding voorafgaand aan shoot
Evely en Killian ontmoetten elkaar op een ochtend in haar studio voor de shoot, maar de voorbereiding voor die dag was al weken eerder begonnen. "Ik plan shoots graag vooruit zodat ik weet wat er op de dag zelf moet gebeuren", legt Evely uit. "Allereerst verzamel ik moodboards voor de styling, bekijk ik modellen en hun beschikbaarheid en zoek ik naar fashiontrends."
De twee fotografen werkten een paar weken aan het samenstellen van moodboards met verschillende ideeën voor de shoot. Ze kozen uiteindelijk voor de boy-meets-girl 'Tinker, Tailor'-look. Dit sprak het duo aan omdat ze als man en vrouw samenwerken en het bovendien goed aansloot op hun fotografiestijl. Evely zegt dat ze graag één hoofd-moodboard maakt met inspiratie voor trends, belichting en composities. Daarnaast maakt ze verschillende kleinere moodboards voor bijvoorbeeld kleding, stylingkeuzes, modellen met specifieke looks, enzovoort.
Ze plant dus nogal ver vooruit, maar Killian pakt het normaal anders aan. Hij richt zich meer op de technische aspecten van fotografie en belichting. "Ik maak vooral portret- en lifestylefoto's, dus ik focus me vooral op het vinden van de juiste locatie en belichting die ik die dag nodig heb. Ik weet niet heel veel over kleding, dus ik vond het erg interessant om hier meer over te leren van Evely", zegt hij.
Stap 2: de camera's en objectieven kiezen
Nadat ze screenshots en foto's met elkaar hadden gedeeld om inspiratie op te doen, ontmoetten Evely en Killian elkaar op de dag van de shoot. Als fulltime professioneel fotograaf werkt Evely met de Canon EOS R5. De Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM is het objectief dat ze het vaakst gebruikt. Dit objectief uit de L-serie biedt ongekend scherpe foto's, plus een constant groot diafragma en 5-stops beeldstabilisatie voor prestaties in alle lichtomstandigheden. Ze gebruikt ook de Canon RF 85mm F1.2L USM vanwege de flatteuze compressie en mogelijkheid om een geringe scherptediepte te produceren.
Killian gebruikte die dag de Canon EOS R6 en dezelfde objectieven als Evely. Soms stapten ze over op de Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM om de 1:1-vergroting te gebruiken voor uitgesneden close-ups en foto's van details (rechtsboven).
Evely vertelt dat ze veel werkt met de Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM (en de EF-tegenhanger) en de Canon RF 85mm F1.2L USM, maar dat ze bijna nooit foto's maakt met een groot diafragma, ondanks dat de objectieven die mogelijkheid wel bieden. "In 95% van de gevallen maak ik foto's bij f/5.6 of daar in de buurt", zegt ze. "In fashionfotografie draait het om make-up, haar en styling, en bovenal om de fashion zelf. Je hebt niet zoveel aan foto's met een groot diafragma en scherpe ogen als de kleding en make-up niet net zo scherp zijn. Daar draait het uiteindelijk om voor de klant."
Dit maakt fashionfotografie bijzonder toegankelijk voor studenten en nieuwkomers, omdat je een professionele look kunt creëren met betaalbare objectieven, zoals de Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM en Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM.
Volg je een opleiding in fotografie of videografie?
Stap 3: testfoto's, styling en compositiekeuze
Evely en Killian startten de dag met het nemen van testfoto's van elkaar om de belichting te controleren, iets wat Evely meestal niet met haar model doet. Ze bereidt normaal de set namelijk helemaal voor om tijd en geld te besparen.
Dan de styling. Het combineren van tweedehands en hedendaagse kledingstukken is een constant thema in de fashionfoto's van Evely. Door een modern jasje te combineren met een vintage sjaal (foto boven), liet ze Killian zien dat je voor originele foto's niet per se de nieuwste kleding hoeft te gebruiken. Evely begint graag met eenvoudige looks en werkt in de loop van de dag toe naar complexere combinaties. "Ze vertelde me dat dit voor iedereen makkelijker is", legt Killian uit. "De visagist kan de look zo in lagen opbouwen in plaats van steeds make-up weg te halen. De styling van het haar kan zo ook sneller worden gedaan."
Evely legt uit dat bij het samenstellen van foto's het een enorm verschil maakt of de foto's voor tijdschriften of posters worden gemaakt, of voor online gebruik en social media. Foto's waarin het model groter in het frame wordt weergegeven, bijvoorbeeld alleen met het hoofd en de schouders zoals in de foto linksboven, zijn meer geschikt voor social media. Het formaat van de foto op smartphones komt groter en krachtiger over wanneer deze op zo'n klein apparaat wordt bekeken.
"Voor social media gebruik ik een 4x5-crop, maar bij foto's voor tijdschriften moet ik rekening houden met de negatieve ruimte rond het model. Hier kan namelijk tekst worden geplaatst", legt ze uit.
Stap 4: het model aansturen
Killian heeft gemerkt dat zijn meest succesvolle fotoshoots vaak die zijn waar het onderwerp het voortouw neemt en hij alleen wat suggesties geeft voor de positie van het lichaam en het gezicht om de uiteindelijke look te creëren. Hij vertelt zijn modellen niet om een specifieke pose aan te nemen. Dit verschilt eigenlijk niet veel van de manier van werken van Evely.
"Professionele modellen kunnen mijn suggesties meestal prima in hun eigen stijl vertalen", legt ze uit. "De kledingstijl is leidend bij mijn aanwijzingen. Voor foto's van een grote golvende jurk is beweging nodig, dus dan werken we bijvoorbeeld vanuit een staande positie. Ik bespreek ook met de modellen hoe zij dit op een natuurlijke manier zouden overbrengen."
Evely en Killian waren het met elkaar eens dat hoe meer ze een model in een pose zouden forceren, hoe ongemakkelijker en krampachtiger het resultaat zou zijn. In plaats daarvan kozen ze voor een krachtig concept en lieten ze het model daar haar eigen invulling aan geven, wat leidde tot natuurlijke, vloeiende poses die bij de kleding pasten.
Als je in een studio werkt met een team om je heen, kunnen de Canon EOS R5 en EOS R6 met behulp van tethering via Wi-Fi of USB op je pc of Mac worden aangesloten, zodat je de foto's direct kunt zien en de noodzakelijke aanpassingen kunt maken. Beide fotografen hadden hun camera tijdens de shoot aangesloten op een laptop, wat ze om verschillende reden handig vonden. Zo is het niet meer nodig om de foto's later van een geheugenkaart te downloaden, wat tijd bespaart tijdens de nabewerking. Daarnaast zijn fouten, oneffenheden of andere verbeterpunten beter zichtbaar op een groot scherm. "Het hele team kan op het scherm kijken", legt Evely uit. "Modellen kunnen hun poses bekijken en uit zichzelf aanpassingen doorvoeren, de visagist(e) kan op basis van de foto's de make-up bijwerken en zelfs een art director of vertegenwoordiger van de klant kan zo een creatieve bijdrage leveren aan de shoot."
Young Photographer: hoe je aan de slag kunt gaan in de fashionfotografie
Kom meer te weten over hoe je een verhaal kunt vertellen met foto's in deze aflevering van de Shutter Stories-podcast van Canon:
Stap 5: nabewerking van de gekozen foto's
Na de shoot legden beide fotografen de camera even aan de kant. Op een andere dag ontmoetten ze elkaar vervolgens weer om samen de foto's te bekijken en de beste exemplaren te kiezen voor nabewerking.
"Het kost me een half uur om een foto te bewerken. Als ik tien, twintig of meer foto's moet bewerken, dan lukt me dat niet meer aan het einde van een lange dag fotograferen. Ik ga dan even wat anders doen en doe de nabewerking een andere dag. Ik ga ook te veel op in de shoot om direct na afloop de foto's te bewerken. Als het even kan, doe ik de nabewerking een week of twee later", zegt Evely. "Ik doe het altijd op deze manier. Het kost mij misschien een half uur om een foto te bewerken, maar iemand met minder ervaring heeft waarschijnlijk meer tijd nodig."
Killian en Evely voerden eerst wat algemene bewerkingen uit en selecteerden hun favoriete foto's. Dit deden ze door aan de hand van bepaalde criteria goede foto's te bewerken tot alleen de beste overbleven. Bij elke stap beoordeelden ze een foto steeds kritischer door naar steeds kleinere details te kijken. Uiteindelijk kwamen ze zo tot een selectie van een aantal favorieten die ze vol trots aan een klant zouden presenteren.
Killians zijportret van het model in een bloes met motief (rechtsboven) was een van de favorieten van Evely. Door met een langer objectief dichterbij te komen, wist Killian het model te isoleren van de set en een intiem portret te maken. "Het contrast van de sterke gelaatsuitdrukking en de leuke kleding werkt geweldig en zorgt voor een goed gebalanceerde foto", zegt Evely. "De pose en gelaatsuitdrukking werken zelfs over tien jaar nog, dat is wat ik zo mooi vind aan de foto. Het beeld is echt tijdloos."
Killian voegt toe: "Voor de belichting van deze foto had Evely het geweldige idee om een stuk karton te gebruiken als lichtvormer. Het kostte wat tijd om het in orde te krijgen, maar toen elke flits correct was ingesteld, was de belichting echt waanzinnig. Het is erg verschillend in elk deel van de foto. Dat is wat voor mij het contrast in deze foto maakt en contrast is alles voor mij."
Credits voor shoot: Jet Rooswinkel, haar en make-up; Zohra Sabbahi, model
Gerelateerde artikelen
Uitrusting, contactpersonen en carrière: 8 belangrijke vragen
Canon Ambassador Lucia Griggi vertelt hoe je kunt opvallen tussen de rest, hoe je je carrière kunt opbouwen en hoe je je kunt presenteren tegenover klanten.
Laat je creativiteit de vrije loop met prints
Fashion- en modefotografe Wanda Martin vertelt over het proces achter haar solo-expositie en legt uit hoe ze verschillende Canon-printers heeft gebruikt voor contrasterende visuele resultaten.
Fashionfotografie: je stijl verkopen
Neem het advies van twee professionele fashionfotografes ter harte over hoe je je unieke creatieve visie vindt en deze verkoopt aan klanten.
Fashion en flitsen: vijf tips voor dramatische beelden
High-fashionfotograaf Ian Hippolyte laat zien hoe je met belichting drama en diepte aan je foto's kunt toevoegen.