ARTIKEL

Fine art-fotografie: je stijl verfijnen en je naam vestigen

Fine art-fotograaf Menna Hossam en de in Londen gevestigde hedendaagse galerie-eigenaar Giles Huxley-Parlour delen onmisbare tips over hoe je succes kunt behalen in de kunstwereld.
Een model in een oudroze jurk in een bos. Op de achtergrond is opkomende mist te zien.

Canon Ambassador Menna Hossam is al haar hele leven gefascineerd door fine art en weet die passie nu tot uiting te laten komen in haar dromerige, betoverende foto's. "Ik heb een groene locatie gekozen met de look and feel van een bos. Met roze en blauwe rookbommen heb ik de sprookjesachtige sfeer proberen te benadrukken", vertelt ze. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief, ingesteld op 41 mm, 1/1250 sec, f/2 en ISO 800. © Menna Hossam

In een wereld waarin fotografiegenres in elkaar overlopen – van bruiloftsfotografie in documentairestijl tot fotojournalisme dat eerder in een galerie thuishoort – rijst de vraag: waarin onderscheidt zich fine art-fotografie van andere genres?

"Het is de visie van een kunstenaar gevat in een beeld; er zit een idee achter", zegt Menna Hossam, Egyptische fine art-fotografe en Canon Ambassador.

"Het is een project of een conceptueel proces waarvan het eindresultaat een bepaalde kunstzinnige betekenis heeft en niet zomaar een beeld is van de wereld", vult de in Londen gevestigde galerie-eigenaar Giles Huxley-Parlour eraan toe, die onder andere Alec Soth, Joel Sternfeld en Martin Parr vertegenwoordigt.

Of je nu begint als fotografisch kunstenaar, of je als professioneel fotograaf in een ander genre de overstap wilt maken naar de kunstwereld, er zijn een aantal dingen die je in je achterhoofd moet houden. Menna en Giles geven je tips om een goede reputatie op te bouwen en een succesvolle carrière als fine art-fotograaf tegemoet te gaan.

1. Ga er niet van uit dat je vanzelf wordt 'ontdekt'

Hoewel je het af en toe wel eens hoort, is het volgens Giles erg onwaarschijnlijk dat een commerciële topgalerie bij toeval een fotograaf ontdekt. "Pas als een galeriehouder er zeker van is dat er voldoende interesse in een bepaalde fotograaf is, benadert hij of zij de fotograaf om te bekijken of ze een expositie kunnen organiseren", zegt Giles. "Het gebeurt vrijwel nooit dat er een expositie wordt gehouden, alleen doordat iemand zijn portfolio heeft opgestuurd. Ik heb nog nooit werk van een fotograaf tentoongesteld die contact met mij had opgenomen. Ik neem altijd zelf contact op, en dan alleen met fotografen waarvan ik weet dat ze een goede reputatie hebben."

Menna maakt al bijna tien jaar de meest betoverende fine art-fotografie, maar pas een aantal jaar geleden zei ze haar fulltimebaan als art director en fotograaf bij een reclamebureau op. "Ik heb altijd als fotograaf gewerkt, maar ben pas in 2018 als freelancer begonnen", vertelt Menna. "Het was echt een sprong in het diepe. Gelukkig heb ik een groot netwerk en deed het nieuws dat ik als freelancer was begonnen, snel de ronde. Alles is toen echt in een stroomversnelling geraakt."

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

2. Denk op de langere termijn

"Je moet een lange adem hebben wil je de top van de fotografiewereld bereiken", waarschuwt Giles. "Als jouw werk boven een bepaalde prijsgrens zit, zal niemand je werk puur en alleen kopen vanwege de foto zelf. Mensen kopen dan vooral de kunstenaar."

Galerieën kopen dus eigenlijk een merk en er gaan heel wat jaren overheen voordat je zo'n merk hebt opgebouwd. Je zult eerst jarenlang fotoboeken moeten publiceren, exposities moeten houden en het respect van critici en de fotografiegemeenschap moeten verdienen om uiteindelijk op dat punt te belanden dat een verzamelaar naar jouw foto's aan de galeriemuur kijkt en niet alleen de afzonderlijke beelden bewondert, maar ook alles waar je als kunstenaar voor staat. Giles' eerste tip is om niet te focussen op het verkopen van fine art-prints, maar om "gewoon aan de slag te gaan en ervoor proberen te zorgen dat je als een goede fotograaf en een goede kunstenaar wordt gezien".

Een model in een lange roze jurk op een rotsstrand, met een boek in haar handen. Achter haar zijn kabbelende golven te zien.

Menna heeft heel wat jaren besteed aan het verfijnen van haar fine art-stijl. Deze foto van een model dat de Griekse godin Eleos moet voorstellen, is ontstaan uit haar interesse voor Griekse mythologie. "Eleos staat voor mededogen, troost, barmhartigheid en compassie", vertelt ze. "Ze is hier afgebeeld als een verlegen, broze, kwetsbare en droevige jonge vrouw." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) en een Canon EF 85mm f/1.8 USM-objectief, ingesteld op 1/320 sec, f/2.2 en ISO 125. © Menna Hossam

3. Verfijn je unieke artistieke visie

Het barst in de wereld van de zogenaamde fine art-fotografen. Hoe zorg je ervoor dat je opvalt? "Je moet goed zijn", benadrukt Giles. Talent is niet genoeg. "Je hebt ook heel veel inzet, zelfkritiek en advies nodig. Probeer een mentor te vinden en kijk of je bijvoorbeeld als assistent van een bekende fotograaf aan de slag kunt gaan. Zorg ervoor dat mensen je werk zien en probeer zo veel mogelijk feedback te krijgen."

Menna heeft volop geëxperimenteerd waardoor ze nu echt haar eigen stijl heeft ontwikkeld. Een stijl die zichtbaar verschilt van het werk van andere Egyptische fotografen van nu. "Ik vond het in het begin echt lastig", geeft ze toe. "Ik wist niet welke kant ik uit wilde en er waren zo veel dingen die ik wilde proberen. Uiteindelijk bepalen de kleuren, de compositie en het verhaal dat je vertelt, wie je bent als kunstenaar. Je moet een bepaalde identiteit hebben."

4. Zorg ervoor dat je werk zichtbaar is

Wanneer je kunstprojecten maakt waar je echt trots op bent, moet je ervoor proberen te zorgen dat je werk zo veel mogelijk wordt tentoongesteld", zegt Giles. Kijk of er open oproepen voor festivals of groepsexposities zijn, organiseer samen met collega's je eigen show of tentoonstelling en doe aan zo veel mogelijk wedstrijden mee. Vaak worden de inzendingen voor dit soort wedstrijden beoordeeld door galeriehouders, curatoren, critici en andere invloedrijke mensen uit de fine art-fotografiewereld, dus ook als je niet wint, kun je wel worden opgemerkt en wie weet onthouden ze je naam.

Het is daarnaast erg belangrijk om online vindbaar en aanwezig te zijn, bijvoorbeeld via een website en sociale media. Voor Menna is Instagram ontzettend belangrijk. Haar foto's worden wereldwijd gedeeld en door honderden mensen geliket. Op dit punt in je carrière draait het erom dat je collega's voor je klaarstaan, je werk delen en je ondersteunen", zegt Giles. "Je moet deel uitmaken van een online community. Dat is net zo belangrijk als een 'echt' netwerk hebben."

Twee vrouwen in zwierige witte jurken met om hen heen witte tule en takken.

"Voor deze shoot hebben we voor een wit thema gekozen. Op die manier konden we een betoverende sfeer creëren waarin de dromerige jurken van ontwerpster Iman Saab er echt uitspringen", zegt Menna. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 17-40mm f/4L USM-objectief, ingesteld op 40 mm, 1/160 sec, f/11 en ISO 160. © Menna Hossam

5. Zorg voor een extra bron van inkomsten

Sinds Menna in 2018 als freelancer begon, werkt ze ook als fotograaf voor modemerken. Zo is ze verzekerd van een stabiel inkomen. "Ik heb in het begin gekeken welk genre het dichtst bij mijn fine art-stijl in de buurt kwam en ik was er al snel over uit dat dat mode was", vertelt ze. "Ik ben mode en fine art gaan combineren. Klanten willen met me werken vanwege mijn eigen stijl. Ik ben niet 100% commercieel. Ik creëer ook kunstzinnige beelden waarin producten op een andere manier worden afgebeeld."

"Je moet er eerst voor zorgen dat je financieel stabiel bent", zegt Giles. "Word bruiloftsfotograaf, doe alles wat nodig is om geld te verdienen met je camera. Pas dan heb je de vrijheid en de tijd om aan je eigen projecten te werken, zonder dat je je druk hoeft te maken over je inkomsten. Vrijwel alle topfotografen doen ook commercieel werk, maar dat weet eigenlijk niemand", gaat Giles verder. "En dan hebben we het dus over mensen die duizenden prints verkopen."

6. Overdrijf niet wat prijs betreft

Als je voor een van je eerste exposities de prijs van je foto's gaat bepalen, moet je niet te hebberig zijn, zegt Giles. "Ik sta er altijd versteld van dat er zo veel jonge fotografen zijn die hetzelfde bedrag vragen als iemand die al 40 jaar lid is van Magnum Photos en al 50 fotoboeken heeft uitgegeven. Je moet jezelf eerst bewijzen. Mik niet op topprijzen, maar op topkwaliteit. Je wilt dat mensen je werk kopen en er met anderen over praten, en dat gaat niet gebeuren als je aan ieder werk een prijskaartje van 5.000 euro hangt en je niet één van je creaties verkoopt." Als je eenmaal op het punt bent dat jouw werken in een galerie hangen, zal de prijs worden bepaald aan de hand van de prijs van werken van je collega's. "Zij bepalen in welke groep jij 'valt'. Dat is iets heel subtiels en is afhankelijk van het soort werk", zegt Giles.

Een close-up van een muur met ingelijste foto's, met in de verte een bezoeker die een foto van een van de werken maakt.

Hoe krijg je je werk vertegenwoordigd door een galerij?

We vragen Katy Barron van de Michael Hoppen Gallery in Londen om advies voor opkomende fine art-fotografen.

7. Stel je vanaf het begin professioneel op

Maar ook zolang je je werken nog niet voor duizenden euro's verkoopt, moet je ze met alle respect behandelen, want dat verdienen ze. Als Menna nu terugdenkt aan het begin van haar carrière, is er één ding dat ze anders zou hebben gedaan: een printer van een betere kwaliteit gebruiken, zoals een printer uit het professionele PIXMA- en imagePROGRAF-printerassortiment van Canon. "De printkwaliteit is erg belangrijk", zegt ze. "Mijn foto's zijn helder en levendig, maar als de print dat niet is, heb ik er niets aan."

Giles raadt aan om je werk in kleine oplagen van maximaal tien stuks te printen. "Je kunt je foto's in verschillende formaten printen en bijvoorbeeld een beperkt aantal echt grote prints maken. Maar persoonlijk vind ik dat wat ouderwets. Je kunt het beter simpel houden. Print je werk op het formaat dat jij vindt dat het moet hebben en bepaal de prijs. Houd ook een overzicht bij van wat je hebt verkocht en aan wie."

Een vrouw in een lange blauwe baljurk met achter haar een hoge, donkere heg.

"Ik heb er altijd van gedroomd om een fotoshoot te doen met Assepoester-thema, geïnspireerd op Disney", zegt Menna. "Ik heb voor de Koninklijke tuinen van de Praagse burcht gekozen om een vorstelijke sfeer te kunnen creëren. Het model moest net als het personage een onschuldige uitstraling hebben en de jurk moest vergelijkbaar zijn met haar iconische blauwe baljurk." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 17-40mm f/4L USM-objectief, ingesteld op 40 mm, 1/1000 sec, f/4 en ISO 320. © Menna Hossam

Een model in een korte witte jurk met lange geplooide sleep in een tuin met naast haar een grote klassieke vaas.

Ook in Menna's commerciële modeshoots is haar fine art-werk terug te zien. "De collectie van Mariam Dawoud is geïnspireerd op de renaissance. Ik wilde daarom kunstzinnige foto's maken waarin ik de schoonheid van haar creaties kon laten zien." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 50mm f/1.8 STM-objectief, ingesteld op 1/1000 sec, f/2.5 en ISO 400. © Menna Hossam

8. Netwerken, netwerken en nog eens netwerken

"Alle succesvolle kunstenaars en fotografen hebben één ding gemeen: het zijn ondernemers", zegt Giles. "Hoewel ze nu misschien tot de beste fine art-kunstenaars behoren, is het hen allemaal niet komen aanwaaien. Ze hebben zich echt naar de top moeten netwerken. Je moet deel zien uit te maken van de juiste community, met mensen praten die jou kunnen helpen. Je moet iemand vinden die je in het wereldje kan introduceren. Ga koffie drinken met die persoon, vraag om advies en kom zo steeds dichter bij je doel."

Menna's netwerk speelt een cruciale rol in haar werk. De teams waarmee ze aan haar eigen fine art-projecten werkt, bestaan uit mensen uit de modewereld, zoals modeontwerpers, stylisten, make-upartists, setontwerpers en modellen die haar visie delen. "Samen creëren we kunst", zegt ze.

9. Zorg voor een goede relatie met je galerie

Als je eenmaal op het punt bent beland dat je samenwerkt met een commerciële galerie, moet je je zo professioneel mogelijk opstellen", zegt Giles. "De beste kunstenaars met wie ik samenwerk, zijn net zo goed zakenmensen. Toon enthousiasme, opper ideeën en wees zichtbaar voor de galerie; fysiek door privébezoeken of door telefonisch en per mail contact te houden. Dit betekent uiteraard niet dat je constant aanwezig moet zijn, want dat werkt averechts, maar uiteindelijk zijn het wel de kunstenaars die zich – op een positieve manier – met de galerie bemoeien, die het meeste succes hebben."

Rachel Segal Hamilton

Gerelateerde artikelen

  • ARTIKEL

    Zo kies je het juiste papier voor je fine art-prints

    Wil je graag fine art-prints van tentoonstellingsniveau, maar weet je niet welk papier je moet kiezen? Een Canon Ambassador en twee experts delen hun advies.

  • ARTIKEL

    Kunstzinnige actiesportfoto's maken

    Lorenz Holder vertelt hoe hij de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-lens gebruikte om een foto te maken van een skateboarder in actie onder een geometrisch viaduct.

  • ARTIKEL

    Je eigen fotoprints verkopen: advies van een professional

    Door haar eigen fotoprints van de kust van Cornwall te verkopen, tilde Carla Regler haar carrière naar een hoger plan. Lees hier hoe ze dit deed.

  • ARTIKEL

    Fashionfotografie: je stijl verkopen

    Neem het advies van twee professionele fashionfotografes ter harte over hoe je je unieke creatieve visie vindt en deze verkoopt aan klanten.

  • Meld je aan voor de nieuwsbrief

    Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro