“Ik heb zelf ook al deze fouten gemaakt in mijn loopbaan”, lacht de Nederlandse filmmaker Michael Zomer. “Ik denk ook dat het goed is dat je ze maakt. Zodat je leert van je fouten om beter te worden.” © Michael Zomer
Welke dingen hadden de professionals graag anders gedaan? Iedereen moet ergens beginnen en wanneer je de filmwereld betreedt, valt er veel te leren: van technische inzichten tot het vertellen van verhalen en het vinden van je plek binnen een grootschalige productie.
Onderweg fouten maken hoort bij het leerproces, maar leren van anderen ook. De Italiaanse documentairemaker en tv-presentator Roberto Palozzi, die het videoproductiebedrijf Erebus Productions runt en wildlife-, natuur- en geschiedenisfilms voor de Italiaanse tv maakt, zegt dat hij zijn vak met vallen en opstaan heeft geleerd.
Roberto brak door toen hij wilde dieren op Antarctica filmde, en volgens hem compenseerde het adembenemende landschap zijn praktische tekortkomingen. ‘Ik had helemaal geen ervaring, maar ik bevond me midden in een bevroren oceaan met zeehonden en keizerspinguïns, dus het was vrij makkelijk om met goede beelden thuis te komen. Niet omdat ik een goede filmmaker was, maar omdat alles om me heen zo prachtig was.’
Collega-documentairemaker Michael Zomer begon zijn carrière in de wereld van extreme sporten. Hij begon ooit in Nederland met het filmen van zijn vrienden bij het skateboarden, waarna hij diverse actiesporten in beeld bracht voor onder meer Discovery Channel en Red Bull. De laatste tijd is hij zich steeds meer gaan richten op subculturen. Hij filmt nu inheemse gemeenschappen in de verste uithoeken van de wereld. 'De laatste jaren is het vertellen van verhalen een stuk belangrijker voor me geworden', zegt hij. 'De beste reactie die ik nu kan krijgen is, 'Wauw, dat verhaal heeft me echt geraakt’. Ik heb altijd al een fascinatie gehad voor mensen die anders zijn, ook zonder camera in de hand. Ik leer ze graag beter kennen, zodat ik als filmmaker uit het hart gegrepen verhalen kan vertellen.'
Cameraregisseur en cinematograaf Juan Luis Cabellos AEC is gevestigd in Madrid, waar hij een goede naam heeft opgebouwd met een zeer gevarieerd aantal Spaanse series. Zijn jarenlange ervaring met filmen voor film en tv heeft hem geleerd hoe belangrijk een goede houding is ten opzichte van de mensen waar je mee samenwerkt.
‘Als professional in deze business moet je betrouwbaar zijn', zegt Juan. ‘Een filmteam werkt als een team dat de wielen vervangt tijdens een autorace. Als iemand tekortschiet, is de auto niet op tijd klaar. Bij voorkeur ben jij niet de onhandige monteur die de werkzaamheden vertraagt.’
Juan, Michael en Roberto vertellen hier wat ze hebben geleerd gedurende hun jaren van filmmaken en ze onthullen de negen belangrijkste fouten die je moet vermijden wanneer je begint in de filmbranche.