ARTIKEL

Basisprincipes voor filmmakers: zes tips die zelfs professionals moeten weten

DoP Patrick Smith en filmmaker Ollie Kenchington vertellen hoe je je beelden tot leven brengt door een aantal basisfilmregels onder de knie te krijgen.
Canon Cinema EOS-camera's op statieven in een studio.

Van framerates en HDR tot codecs en composities – om professionele filmbeelden vast te leggen moet je eerst de basisprincipes voor filmmakers onder de knie krijgen. © Patrick Smith

De Canon-cinecamera's zijn formidabele tools voor zowel gevestigde als beginnende filmmakers. Hoge-resolutiesensoren, Dual Pixel CMOS AF en Canon Log zijn beschikbaar met één druk op de knop en maken het makkelijker dan ooit om professionele video's te maken zonder dat je daar per se een opleiding voor moet hebben gevolgd.

Hoe geavanceerd de apparatuur die je gebruikt ook is, de basiselementen voor het maken van films blijven belangrijk. Van de kadrering tot de compositie, en van welke opname-indelingen je moet gebruiken tot hoe je de beste resultaten krijgt zonder een grote crew om je te helpen... Je raakt nooit uitgeleerd.

In dit artikel behandelen we enkele belangrijke elementen om professionele video vast te leggen aan de hand van de deskundige inzichten van twee professionele filmmakers. Director of Photography Patrick Smith maakt films en docudrama's voor bijvoorbeeld BBC, Netflix en Channel 4, terwijl filmmaker en post-productiespecialist Ollie Kenchington aan het hoofd staat van Korro Films, een bekroond productiehuis dat gespecialiseerd is in reclames, documentaires en branded content.

Of je nu de volgende stap wilt zetten als filmmaker of gewoon je bestaande vaardigheden wilt opfrissen, deze basistips zijn bijzonder waardevol voor elke filmmaker.

Het touchscreen van een Canon EOS C70 toont het gezicht van een vrouw met Focus Guide-indicatoren.

De Dual Pixel CMOS AF-technologie van Canon herkent onderwerpen en volgt ze. De rechthoek wordt groen als het onderwerp is scherpgesteld, waardoor gebruiksgemak en nauwkeurigheid worden verbeterd tijdens handmatig scherpstellen. © Fergus Kennedy

1. Ontdek verschillende manieren om scherp te stellen

De ontwikkelingen op het gebied van cameraresoluties volgen elkaar snel op, 4K-streaming wordt steeds populairder en televisies worden groter en groter. Het is daarom belangrijker dan ooit dat de scherpstelling nauwkeurig is. Decennialang werden objectieven handmatig scherpgesteld door professionele focustrekkers. Canon loopt nu niet alleen voorop met de eerste ultrageavanceerde AF-technologie voor video, Dual Pixel CMOS AF, maar heeft met de unieke Focus Guide-functionaliteit ook een fantastisch hulpmiddel voor handmatig scherpstellen ontwikkeld.

Canon's Dual Pixel CMOS AF is een revolutie op het gebied van automatisch scherpstellen. Het gebruikt een fasedetectiesysteem met sensoren om onderwerpen te herkennen en deze te volgen. Je kunt de snelheid en de respons van het systeem aanpassen, slimme algoritmen voor gezichtsdetectie gebruiken en zelfs het touchscreen van de camera gebruiken om scherp te stellen. Als je objectieven met handmatige scherpstelling gebruikt, geeft de Focus Guide-functie van Canon aan in welke richting je de scherpstelring moet draaien. Bovendien krijg je een duidelijk visueel signaal wanneer je onderwerp scherp is. Met een beetje vallen en opstaan leer je uiteindelijk welke methode het beste bij de situatie past.

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Een Canon EOS C70 is opgesteld om een vrouw in de verticale opnamemodus te filmen.

De Canon EOS C70 is een nieuwe generatie Cinema EOS-camera met RF-vatting boordevol handige functies, zoals responsieve touchscreenbediening en verticale opnamen. © Fergus Kennedy

2. Experimenteer met de beeldverhouding

De meeste bioscoop- en tv-films worden gefilmd in 16:9 Ultra High Definition (UHD) 4K met een resolutie van 3840 x 2160, 19:9 DCI 4K of Cinema 4K bij 4096 x 2160. Verticale 9:16-shots voor social-mediavideo's zijn ook heel populair en camera's zoals de Canon EOS C70 kunnen in deze beeldverhouding filmen.

Veel filmmakers geven echter de voorkeur aan de brede look van de klassieke CinemaScope, waarbij het beeld opzettelijk wordt vervormd om het heel breed te maken. Dit wordt meestal gedaan met een speciaal anamorphic objectief op de camera en aangepast tijdens de nabewerking om de verschillende verticale en horizontale dimensies van het beeld te produceren. Klassieke anamorphic kenmerken zijn een ovaalvormige bokeh en lange, horizontale overstraling.

Een aantal geavanceerde Canon-camera's maakt correctie van anamorphic objectieven mogelijk, zodat je deze op een aangepast breedbeeldformaat kunt zien. Om een ruwe benadering te krijgen van het uiteindelijke beeld, gebruiken sommige filmmakers een standaard sferisch objectief en snijden ze de beelden bij tijdens de nabewerking.

"Voor beginnende filmmakers is de beeldverhouding een hele eenvoudige manier om de waargenomen esthetiek te verbeteren", zegt Patrick. "Met één druk op de knop kun je hele gewone beelden een zeer filmische uitstraling geven en de waargenomen kwaliteit een boost geven. Je voegt alleen maar zwarte lijnen toe aan de boven- en onderkant van het beeld, maar de kijker associeert dat automatisch met een bioscoopfilm.

"In veel documentaires wordt tegenwoordig gevarieerd met de beeldverhouding en worden 4:3 archive, 16:9-beelden en 2:35 CinemaScope-beelden gebruikt voor interviews. Het is eerlijk gezegd een beetje valsspelen, maar toch raad ik het regisseurs aan omdat het je meer opties geeft qua compositie. De beeldverhouding kan heel goed helpen bij het vertellen van een verhaal."

Drie Canon Cinema EOS-camera's op statieven: een EOS C300 Mark III, een EOS C500 Mark II en een EOS C70.

De sluitertijd wordt aangepast op basis van de framerate. Een goede vuistregel is om de '180-gradenregel' te volgen. Dit houdt in dat je de framerate ongeveer verdubbelt en die waarde als sluitertijd instelt. Dus bij 30 fps ga je voor 1/60 sec., en bij 240 fps ga je voor 1/500 sec. © Patrick Smith

3. Vind de juiste framerate

De framerate verwijst naar het aantal beelden dat de camerasensor in één seconde kan vastleggen, meestal 23,98, 24, 25, 29,97, 30, 50 of 60 fps. De framesnelheid kan verschillen afhankelijk van de PAL- of NTSC-televisieregio.

Gebruikelijke PAL-snelheden zijn 25 en 50 frames en NTSC gebruikt 29,97 en 59,94, hoewel 24 vaak wordt gebruikt voor een echte filmische look. Bij bewerking op een tijdlijn van 25 of 29,97p kan 50/59,94 fps worden vertraagd tot de helft van de snelheid. Hogere framesnelheden zoals 100, 120, 150, 180 of 240 fps kunnen worden vertraagd voor super slow motion.

Patrick is vooral enthousiast over framerate-opties van de Canon EOS C300 Mark III, waaronder de snellere slow motion. "Met 120 frames in 4K kun je echt alle kanten op. Documentairefilmmakers willen de wereld graag vanuit een ander perspectief laten zien en slow motion is een van de manieren om dat te doen. Vaak is een snelheid van 120 frames precies snel of langzaam genoeg, dus het is heel prettig om die mogelijkheid te hebben."

De Canon EOS C500 Mark II wordt bevestigd aan een drone.

Termen die je moet kennen wanneer je begint met filmen

Stap je over van foto's naar video's? Canon's begrippenlijst met 27 professionele videotermen, van 'anamorphic' tot 'Wide DR', maakt filmen een stuk minder ingewikkeld.

4. Gebruik Cinema RAW Light voor de ultieme controle

Filmmakers kunnen kiezen uit verschillende bestandsindelingen. Sommige indelingen leveren betere kwaliteit, wat je terugziet in de bestandsgrootte. Voor optimale beeldkwaliteit en controle kun je vaak het beste de RAW-gegevens van de sensor gebruiken, maar de bestanden zijn dan vaak enorm groot.

Canon's Cinema RAW Light-indeling levert aanzienlijk kleinere bestanden zonder dat dit ten koste gaat van de beeldkwaliteit, en met het grootste dynamische bereik. De optie is beschikbaar op camera's zoals de Canon EOS C200, EOS C500 Mark II, EOS C300 Mark III, EOS R5 en EOS-1D X Mark III.

Met Cinema RAW Light kun je kleuren flexibeler aanpassen, de witbalans nauwkeuriger instellen, verscherpen en ruisonderdrukking toepassen tijdens de nabewerking. "Ik behandel Cinema RAW Light net als alle andere bestanden", zegt Ollie. "Ik upload het in het systeem, zet het op de tijdlijn en ga aan de slag. Het bevat ongelofelijk veel kleurinformatie.

"Er is geen gamma op de RAW-opname toegepast, dus je kunt kiezen voor Rec.709, Canon Log 3, Log 2 of Log", gaat hij verder. "Je kunt de ISO, gamut, gamma, witbalans, tint, hooglichten, schaduwen en scherpte aanpassen."

Director of Photography Patrick Smith zittend op de vloer, met mondkapje op, tijdens opnames in een ziekenhuis.

Volgens DoP Patrick Smith heeft een kleinere crew zo zijn voordelen bij het filmen van documentaires. "Je moet rekening houden met je omgeving, helemaal nu met COVID-19. Vooral als ik bij mensen thuis op bezoek ga, doe ik altijd mijn best om zo voorzichtig mogelijk te zijn en mijn voetafdruk te beperken", zegt hij. © Patrick Smith

DoP Patrick Smith filmt een kind dat aan het voetballen is met een Canon EOS C70-cinecamera op een handheld gimbal.

Veel Canon-camera's, zoals de EOS C70 die Patrick hier gebruikt, zijn ideaal voor een kleine crew of als je alleen werkt. Ze beschikken over hoogwaardige audio die intern kan worden opgenomen, Dual Pixel CMOS AF voor de juiste scherpstelling en ingebouwde beeldstabilisatie. © Patrick Smith

5. Bepaal wanneer je een crew nodig hebt

Of je alleen filmt of hulp krijgt van een crew, is vaak afhankelijk van het budget. Maar dat is niet het enige, zegt Patrick. "Bij beslissingen op dat vlak wil ik altijd betrokken worden", zegt de ervaren documentairemaker. "Hoe kleiner de crew, hoe langer je de opnames kunt maken, en met een grotere crew kun je juist weer sneller werken.

"Veel regisseurs en producenten maken zich zorgen over de onderlinge relaties en de voetafdruk van een documentairecrew, dus hoe kleiner je team, hoe beter. Soms werkt het erg bevrijdend als je alleen maar met een regisseur op pad gaat om te filmen.

"Daar staat tegenover dat een deskundige crew je ook veel creatieve vrijheid kan bieden. Wanneer je ondersteuning hebt van andere mensen die bijvoorbeeld de lastige technische klusjes op zich nemen, hoef jij je alleen maar te focussen op de creativiteit, de belichting en het verhaal."

Opname van achteren van een man die aan een bureau met twee schermen zit. Een Canon EOS C200-cinecamera staat naast hem op het bureau.

Canon-camera's zoals de EOS C200 bieden HDR-opnamen, een functie die steeds belangrijker wordt gezien de groeiende vraag naar HDR-content.

6. Film en corrigeer in HDR

De meeste standaardschermen zijn niet in staat om het volledige helderheidsbereik van een camera te reproduceren, dus veel filmmakers filmen in een standaard dynamisch bereik met de Rec. 709-kleurruimte. Nu het aanbod televisies en smartphones met een groot dynamisch bereik maar blijft groeien, wordt het voor filmmakers steeds belangrijker om in HDR te filmen.

HDR voldoet aan de Rec.2100-standaard voor schermen die een veel groter helderheidsbereik kunnen weergeven, dus filmen in HDR met PQ of HLG-instellingen (Hybrid Log Gamma) is essentieel. Camera's als de Canon EOS C300 Mark III, EOS C500 Mark II, EOS C700 FF en EOS C70 bieden allemaal interne HDR-opnamen. Met de EOS C200 kun je filmen in RAW, wat vervolgens in HDR kan worden verwerkt.

Kleurcorrectie is niet nodig voor opnames met PQ en HLG. Laatstgenoemde is bovendien achterwaarts compatibel met Rec 709-standaarden voor weergave op standaardschermen, waardoor je sneller kunt werken.

Adam Duckworth

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro