De Canon-cinecamera's zijn formidabele tools voor zowel gevestigde als beginnende filmmakers. Hoge-resolutiesensoren, Dual Pixel CMOS AF en Canon Log zijn beschikbaar met één druk op de knop en maken het makkelijker dan ooit om professionele video's te maken zonder dat je daar per se een opleiding voor moet hebben gevolgd.
Hoe geavanceerd de apparatuur die je gebruikt ook is, de basiselementen voor het maken van films blijven belangrijk. Van de kadrering tot de compositie, en van welke opname-indelingen je moet gebruiken tot hoe je de beste resultaten krijgt zonder een grote crew om je te helpen... Je raakt nooit uitgeleerd.
In dit artikel behandelen we enkele belangrijke elementen om professionele video vast te leggen aan de hand van de deskundige inzichten van twee professionele filmmakers. Director of Photography Patrick Smith maakt films en docudrama's voor bijvoorbeeld BBC, Netflix en Channel 4, terwijl filmmaker en post-productiespecialist Ollie Kenchington aan het hoofd staat van Korro Films, een bekroond productiehuis dat gespecialiseerd is in reclames, documentaires en branded content.
Of je nu de volgende stap wilt zetten als filmmaker of gewoon je bestaande vaardigheden wilt opfrissen, deze basistips zijn bijzonder waardevol voor elke filmmaker.
Basisprincipes voor filmmakers: zes tips die zelfs professionals moeten weten
1. Ontdek verschillende manieren om scherp te stellen
De ontwikkelingen op het gebied van cameraresoluties volgen elkaar snel op, 4K-streaming wordt steeds populairder en televisies worden groter en groter. Het is daarom belangrijker dan ooit dat de scherpstelling nauwkeurig is. Decennialang werden objectieven handmatig scherpgesteld door professionele focustrekkers. Canon loopt nu niet alleen voorop met de eerste ultrageavanceerde AF-technologie voor video, Dual Pixel CMOS AF, maar heeft met de unieke Focus Guide-functionaliteit ook een fantastisch hulpmiddel voor handmatig scherpstellen ontwikkeld.
Canon's Dual Pixel CMOS AF is een revolutie op het gebied van automatisch scherpstellen. Het gebruikt een fasedetectiesysteem met sensoren om onderwerpen te herkennen en deze te volgen. Je kunt de snelheid en de respons van het systeem aanpassen, slimme algoritmen voor gezichtsdetectie gebruiken en zelfs het touchscreen van de camera gebruiken om scherp te stellen. Als je objectieven met handmatige scherpstelling gebruikt, geeft de Focus Guide-functie van Canon aan in welke richting je de scherpstelring moet draaien. Bovendien krijg je een duidelijk visueel signaal wanneer je onderwerp scherp is. Met een beetje vallen en opstaan leer je uiteindelijk welke methode het beste bij de situatie past.
Heb je Canon-apparatuur?
2. Experimenteer met de beeldverhouding
De meeste bioscoop- en tv-films worden gefilmd in 16:9 Ultra High Definition (UHD) 4K met een resolutie van 3840 x 2160, 19:9 DCI 4K of Cinema 4K bij 4096 x 2160. Verticale 9:16-shots voor social-mediavideo's zijn ook heel populair en camera's zoals de Canon EOS C70 kunnen in deze beeldverhouding filmen.
Veel filmmakers geven echter de voorkeur aan de brede look van de klassieke CinemaScope, waarbij het beeld opzettelijk wordt vervormd om het heel breed te maken. Dit wordt meestal gedaan met een speciaal anamorphic objectief op de camera en aangepast tijdens de nabewerking om de verschillende verticale en horizontale dimensies van het beeld te produceren. Klassieke anamorphic kenmerken zijn een ovaalvormige bokeh en lange, horizontale overstraling.
Een aantal geavanceerde Canon-camera's maakt correctie van anamorphic objectieven mogelijk, zodat je deze op een aangepast breedbeeldformaat kunt zien. Om een ruwe benadering te krijgen van het uiteindelijke beeld, gebruiken sommige filmmakers een standaard sferisch objectief en snijden ze de beelden bij tijdens de nabewerking.
"Voor beginnende filmmakers is de beeldverhouding een hele eenvoudige manier om de waargenomen esthetiek te verbeteren", zegt Patrick. "Met één druk op de knop kun je hele gewone beelden een zeer filmische uitstraling geven en de waargenomen kwaliteit een boost geven. Je voegt alleen maar zwarte lijnen toe aan de boven- en onderkant van het beeld, maar de kijker associeert dat automatisch met een bioscoopfilm.
"In veel documentaires wordt tegenwoordig gevarieerd met de beeldverhouding en worden 4:3 archive, 16:9-beelden en 2:35 CinemaScope-beelden gebruikt voor interviews. Het is eerlijk gezegd een beetje valsspelen, maar toch raad ik het regisseurs aan omdat het je meer opties geeft qua compositie. De beeldverhouding kan heel goed helpen bij het vertellen van een verhaal."
3. Vind de juiste framerate
De framerate verwijst naar het aantal beelden dat de camerasensor in één seconde kan vastleggen, meestal 23,98, 24, 25, 29,97, 30, 50 of 60 fps. De framesnelheid kan verschillen afhankelijk van de PAL- of NTSC-televisieregio.
Gebruikelijke PAL-snelheden zijn 25 en 50 frames en NTSC gebruikt 29,97 en 59,94, hoewel 24 vaak wordt gebruikt voor een echte filmische look. Bij bewerking op een tijdlijn van 25 of 29,97p kan 50/59,94 fps worden vertraagd tot de helft van de snelheid. Hogere framesnelheden zoals 100, 120, 150, 180 of 240 fps kunnen worden vertraagd voor super slow motion.
Patrick is vooral enthousiast over framerate-opties van de Canon EOS C300 Mark III, waaronder de snellere slow motion. "Met 120 frames in 4K kun je echt alle kanten op. Documentairefilmmakers willen de wereld graag vanuit een ander perspectief laten zien en slow motion is een van de manieren om dat te doen. Vaak is een snelheid van 120 frames precies snel of langzaam genoeg, dus het is heel prettig om die mogelijkheid te hebben."
Termen die je moet kennen wanneer je begint met filmen
4. Gebruik Cinema RAW Light voor de ultieme controle
Filmmakers kunnen kiezen uit verschillende bestandsindelingen. Sommige indelingen leveren betere kwaliteit, wat je terugziet in de bestandsgrootte. Voor optimale beeldkwaliteit en controle kun je vaak het beste de RAW-gegevens van de sensor gebruiken, maar de bestanden zijn dan vaak enorm groot.
Canon's Cinema RAW Light-indeling levert aanzienlijk kleinere bestanden zonder dat dit ten koste gaat van de beeldkwaliteit, en met het grootste dynamische bereik. De optie is beschikbaar op camera's zoals de Canon EOS C200, EOS C500 Mark II, EOS C300 Mark III, EOS R5 en EOS-1D X Mark III.
Met Cinema RAW Light kun je kleuren flexibeler aanpassen, de witbalans nauwkeuriger instellen, verscherpen en ruisonderdrukking toepassen tijdens de nabewerking. "Ik behandel Cinema RAW Light net als alle andere bestanden", zegt Ollie. "Ik upload het in het systeem, zet het op de tijdlijn en ga aan de slag. Het bevat ongelofelijk veel kleurinformatie.
"Er is geen gamma op de RAW-opname toegepast, dus je kunt kiezen voor Rec.709, Canon Log 3, Log 2 of Log", gaat hij verder. "Je kunt de ISO, gamut, gamma, witbalans, tint, hooglichten, schaduwen en scherpte aanpassen."
5. Bepaal wanneer je een crew nodig hebt
Of je alleen filmt of hulp krijgt van een crew, is vaak afhankelijk van het budget. Maar dat is niet het enige, zegt Patrick. "Bij beslissingen op dat vlak wil ik altijd betrokken worden", zegt de ervaren documentairemaker. "Hoe kleiner de crew, hoe langer je de opnames kunt maken, en met een grotere crew kun je juist weer sneller werken.
"Veel regisseurs en producenten maken zich zorgen over de onderlinge relaties en de voetafdruk van een documentairecrew, dus hoe kleiner je team, hoe beter. Soms werkt het erg bevrijdend als je alleen maar met een regisseur op pad gaat om te filmen.
"Daar staat tegenover dat een deskundige crew je ook veel creatieve vrijheid kan bieden. Wanneer je ondersteuning hebt van andere mensen die bijvoorbeeld de lastige technische klusjes op zich nemen, hoef jij je alleen maar te focussen op de creativiteit, de belichting en het verhaal."
6. Film en corrigeer in HDR
De meeste standaardschermen zijn niet in staat om het volledige helderheidsbereik van een camera te reproduceren, dus veel filmmakers filmen in een standaard dynamisch bereik met de Rec. 709-kleurruimte. Nu het aanbod televisies en smartphones met een groot dynamisch bereik maar blijft groeien, wordt het voor filmmakers steeds belangrijker om in HDR te filmen.
HDR voldoet aan de Rec.2100-standaard voor schermen die een veel groter helderheidsbereik kunnen weergeven, dus filmen in HDR met PQ of HLG-instellingen (Hybrid Log Gamma) is essentieel. Camera's als de Canon EOS C300 Mark III, EOS C500 Mark II, EOS C700 FF en EOS C70 bieden allemaal interne HDR-opnamen. Met de EOS C200 kun je filmen in RAW, wat vervolgens in HDR kan worden verwerkt.
Kleurcorrectie is niet nodig voor opnames met PQ en HLG. Laatstgenoemde is bovendien achterwaarts compatibel met Rec 709-standaarden voor weergave op standaardschermen, waardoor je sneller kunt werken.
Gerelateerde artikelen
Goedgekeurd door Netflix: Cinema EOS-camera's van Canon
Van de EOS R5 C tot de EOS C500 Mark II: ontdek hoe de Cinema EOS-serie voldoet aan de opnamenormen voor Netflix Originals.
Vergelijking van twee cinematografische krachtpatsers
Documentairemaker Ben Sherlock onderzoekt wat de Super 35mm EOS C300 Mark III en de full-frame EOS C500 Mark II te bieden hebben in het veld.
Waarom een speciale Cinema EOS-camera kiezen?
Waarom zou je een cinema-camera kiezen als je met hybride camera's al zoveel kunt doen? Ontdek zes redenen waarom een Cinema EOS-camera voor videografen de beste keuze is.
Hoe voelt het om een vrouwelijke filmmaker te zijn?
Regisseur Ashleigh Jadee en filmmakers Carys Kaiser en Heather Hughes vertellen waarom de toekomst er rooskleuriger uitziet voor vrouwen die in de filmindustrie willen werken.