FILMMAKING

Een revolutie in filmen: de veelzijdigheid van de
Canon EOS C400

Visionair cinematograaf Sarah Thomas Moffat en gerenommeerd regisseur Brett Danton onthullen hoe de veelzijdige EOS C400 hun workflows verbetert, van solo-opnamen tot opstellingen met meerdere camera's en virtuele producties.
Een Canon EOS C400 op een kraanarm tijdens een opname.

Regisseur Brett Danton filmde op een OSVP-set met twee Canon EOS C400-camera's, één op een kraanarm en de andere op een gimbal, elk met een tracker erop.

Veelzijdigheid is een belangrijk voordeel bij moderne filmproducties, waarbij je een camera mogelijk de ene dag nodig hebt in een studio met meerdere camera's, de volgende dag in de uitrusting van een solofilmer bij een nieuwe opdracht, en weer een dag later op een drone gemonteerd voor een shoot op locatie. De Canon EOS C400 voldoet aan een breed scala van deze vereisten in één aanpasbare, compacte full-frame cinema-camera.

Twee ervaren cinematografen bespreken hoe de EOS C400 aan de vereisten voldeed in verschillende opnamesituaties, waaronder in het nieuwste (en op sommige manieren het meest veeleisende) veld: virtuele productie.

Een beeld van achter een Canon EOS C400 die wordt gebruikt tijdens een opname. Er zijn ook een camera-operator en andere crewleden te zien.

Intieme interviews met de Canon EOS C400

Sarah Thomas Moffat is een cinematograaf en DoP met meer dan 25 jaar ervaring op het gebied van speelfilms, commercials, televisie en, meest recentelijk, virtuele productie. Ze heeft talloze prijzen gewonnen, waaronder een aantal Best Cinematography Awards voor de Canadese korte film Boundless.

Sarah nam een intiem interview op met gebruik van het beschikbare licht met puur alleen de Canon EOS C400. Ze vertrouwde op de responsieve Dual Pixel CMOS AF II-autofocus van de camera om haar onderwerp scherp in beeld te houden.

"Als ik aan een documentaire werk, vind ik het belangrijk dat de persoon zich comfortabel voelt", legt Sarah uit. Geïnterviewden "zijn niet altijd gewend aan sets, en het delen van iets heel kwetsbaars en persoonlijks kan al overweldigend genoeg zijn zonder alle technologie, microfoons en mensen die toekijken."

Sarah filmde zelf met een EOS C400 als hoofdcamera en een EOS C70 aan de zijkant voor cut-aways. Ze bekeek en bediende beide camera's met de Canon Multi-Camera Control-app, waarmee ze de belichting en grijsfilters (ND's) kon bedienen en opnamen kon stoppen en starten. Hierdoor had ze geen andere operator nodig, leidde ze haar onderwerp niet af en hoefde ze het gesprek niet te onderbreken om een instelling aan te passen.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Voor Sarah was de geavanceerde automatische scherpstelling van de EOS C400 de sleutel tot deze manier van werken. In de modus Detect Only stelt de camera pas scherp als het gezicht van een persoon is gedetecteerd. Dit voorkomt dat er op objecten op de achtergrond of voorgrond wordt scherpgesteld. Het EOS iTR AF X-systeem biedt intelligente AF-tracking die blijft scherpstellen op het hoofd van een onderwerp, zelfs wanneer diegene wegkijkt van de camera. Deze functies maken het ideaal voor een solofilmer en zijn van onschatbare waarde in andere situaties, evenals bij intieme interviews. Het biedt ook ultraresponsieve tracking van lichamen, dieren en voertuigen die de hele sensor dekt.

Beverley De-Gale OBE zit op een stoel en praat één-op-één met Sarah Thomas Moffat, die een Canon EOS C400 heeft.

Sarah Thomas Moffat interviewde Beverley De-Gale OBE, medeoprichter en Director of Operations van de African Caribbean Leukaemia Trust (ACLT). Het gesprek over het gevoelige werk van de ACLT en het persoonlijke verhaal van hoe Beverley en haar echtgenoot ertoe kwamen het trust op te richten, vereiste een intiem, één-op-één interview zonder een grote crew en opvallende apparatuur. Sarah filmde het gesprek zelf met een Canon EOS C400 als hoofdcamera.

Sarah Thomas Moffat houdt een smartphone vast met daarop de Canon Multi-Camera Control-app, met een EOS C400 op de achtergrond.

Sarah gebruikte de Multi-Camera Control-app van Canon om de twee camera's te bedienen die ze voor het interview had opgesteld. Ze was ervan overtuigd dat de EOS C400 de echte huidtinten zou vastleggen bij het beschikbare light dankzij de gevoeligheid van de 6K full-frame stacked BSI-sensor en het indrukwekkende tonale bereik van de 12-bits Cinema RAW Light-indeling.

De Canon EOS C400 in een opstelling met meerdere camera's

Sarah gebruikte de Canon EOS C400 ook om een liveoptreden op een podium te filmen met theatrale verlichting.

"Dit zorgde voor een aantal unieke uitdagingen op het gebied van verlichting," zegt ze, vooral bij het behoud van de verschillende huidtinten van de acteurs in de sfeervolle, contrastrijke omgeving. Ze vertelt dat het dynamisch bereik van 16 stops van de full-frame BSI-sensor en de Triple Base ISO1 deze uitdagingen overwonnen. Ze leverden zelfs nog meer bereik dan ze had verwacht, met heel vloeiende donkere tinten zonder ruis.

Dit was een liveoptreden in theatrale setting, dus meerdere takes maken was geen optie. Er was een opstelling met meerdere camera's nodig. Sarah gebruikte vier camera's, die allemaal via het XC-protocol waren verbonden met een Canon RC-IP1000-controller, die zij bediende. "Ik kon alle vier de camerafeeds bekijken, controleren of ze overeenkwamen en ook de zoom, iris, grijsfilters en alles wat ik nodig had op elke camera regelen", zegt ze. "Ik kon een afzonderlijke camera aanpassen terwijl de operator zich concentreerde op het volgen van het beeld."

Bij traditionele live-uitzendsystemen met meerdere camera's wordt gebruik gemaakt van kleinere 2/3-inch sensoren, maar het is nu mogelijk om filmcamera's met grote full-frame sensoren te gebruiken. Deze leveren uitstekende prestaties bij weinig licht en een geringe scherptediepte in een live productieomgeving dankzij de geavanceerde connectiviteit van de EOS C400:

  • Ingebouwde 12G-SDI, die essentieel is voor de overdracht van 4K-signalen tot 60P over lange afstanden met hoge kwaliteit;
  • Wi-Fi en Ethernet voor realtime IP-streaming (SRT / RTSP) en bediening op afstand via het XC-protocol;
  • Tally Input, een rode LED-lamp en rand rond het LCD-scherm die de operator onmiddellijk laten zien dat de camera live is;
  • Return Input, waarmee de camera-operator de livefeed vanaf de switcher kan bekijken en kan zien welk deel van de productie momenteel live is (met name handig bij reclame-onderbrekingen of opnamen op verschillende locaties);
  • GENLOCK, waarmee alle camerasensoren in een productie met meerdere camera's kunnen worden gesynchroniseerd voor nauwkeurige, soepele timing bij het schakelen. GENLOCK is ook handig in een virtuele-productieomgeving om de camera te synchroniseren met LED-muren.

Sarah Thomas Moffat staat achter in een groot auditorium bij een control desk, en stuurt camera-operators aan die met Canon-filmcamera's het optreden op het podium filmen.

Sarah filmde met vier Canon-camera's een liveoptreden op een podium. Met deze opstelling "konden we vrijwel tegelijkertijd cross-shooting, masters en close-ups maken."

Sarah Thomas Moffat zit aan een control desk in een auditorium en bedient een Canon RC-IP1000-controller en kijkt naar een monitor voor haar.

De vier camera's werden allemaal via het XC-protocol verbonden met een Canon RC-IP1000-controller, waarmee Sarah veel instellingen van elke camera kon beheren.

De Canon EOS C400 als camera voor virtuele producties

"Virtuele productie is een nieuwe tool in het filmproces", zegt Sarah. Het is een evolutie van de avontuurlijke techniek van achtergrondprojectie, waarbij een LED-muur wordt gebruikt om een 3D-scène weer te geven met daarvóór een fysieke set en liveaction.

De EOS C400 past perfect in de virtuele-productieomgeving, zegt Sarah. "De camera is heel compact en eenvoudig om mee te werken; je kunt hem uitbreiden of op zichzelf gebruiken. Het gebruik ervan met de Canon Cinema-objectieven was een prachtige ervaring", omdat ze de bredere diafragma's kon gebruiken waaraan ze de voorkeur geeft om de scherptediepte in die omgeving gering te houden. "Het objectief wordt bovendien intern toegewezen, zodat je tussen prime-objectieven kunt schakelen zonder de vertraging van het opnieuw toewijzen, wat in het verleden behoorlijk lang duurde."

Het beeldmateriaal van de EOS C400, vastgelegd in full-frame 6K en opgeslagen in 12-bits Cinema RAW Light-indeling, was "zo vloeiend", zegt Sarah. "Ik zag nergens artefacten of ruis, waardoor ik een uitstekende basis kreeg om op te bouwen, met een geweldig bereik voor de nabewerking."

Sarah Thomas Moffat bedient een Canon EOS C400-camera en filmt een acteur in een ruimtepak voor een ruimtescène die wordt geprojecteerd op LED-schermen.

Sarah gebruikte de Canon EOS C400 in een virtuele productieomgeving, met liveaction voor een reeks LED-schermen. "Onze scène vond plaats in de ruimte", legt ze uit. "We creëerden een hooglicht van een ster aan de ene kant, en toen voegden we een mobiele muur toe met geïntegreerde stralen die afkomstig waren van geanimeerde kometen die voorbij vlogen. We hadden dus hooglichten, zwarttinten, schaduwen, tegenlicht, stralen, reflecties — alles wat we in die opname konden proppen."

Een Canon EOS C400-camera op een statief voor een ruimtescène, met een felle lichtstraal op het externe beeldscherm.

De complexe verlichtingsopstelling omvatte reflecties en de lichtstralen van passerende kometen die op het ruimtepak werden geprojecteerd. Het dynamisch bereik met 16 stops van de full-frame BSI-sensor legde alles zonder ruis of moiré vast. "Ik heb een filmachtergrond", zegt Sarah, "dus ik zie het als een negatief, en dit was een van de mooiste negatieven die ik in lange tijd had gezien."

De Canon EOS C400 in een virtuele productie bij weinig licht

De ervaren filmmaker en regisseur Brett Danton is het volledig met Sarah eens. Brett heeft gewerkt aan wereldwijde campagnes voor grote merken, waaronder Jaguar Land Rover, Emirates Airlines en Coca-Cola, en heeft intensief gebruik gemaakt van Canon Cinema EOS-camera's. Net als Sarah gebruikte hij ook de Canon EOS C400 in een virtuele productie, waarbij hij liveaction filmde tegen een reeks LED-schermen.

In dit geval toonden de schermen 3D-achtergrondscènes die waren gemaakt met generatieve AI. Deze waren ontworpen om creatieve concepten van deelnemers aan het WPP Creative Tech Apprenticeship-programma tot leven te brengen. Dit programma heeft als doel om gepassioneerde creatievelingen geavanceerde technologische vaardigheden aan te leren, zodat ze klaar zijn voor een carrière op het gebied van reclame, marketing en productie.

"De scènes waren behoorlijk donker," zegt Brett, "en we hadden minimale belichting, waarbij we werkten met het licht dat van de OSVP-set kwam. Ik zou verwachten dat camera's het moeilijk hebben in deze omstandigheden, maar de EOS C400, met zijn fenomenale bereik van 16 stops, gaf ons een fantastische kleurweergave en beelddiepte. Normaal gesproken zou ik behoorlijk wat ruis verwachten, maar die was er niet. De 6K full-frame BSI-sensor en het ingebouwde low-passfilter elimineren moiré.

"Het is de volgende stap in beeldkwaliteit. Normaal gesproken moeten we [in de nabewerking] alles uit het beeldmateriaal persen om de kleuren en details eruit te halen. Maar eerlijk gezegd hoefden we hier, buiten het toepassen van een LUT en een lichte gradatie, niet veel werk te doen om een echt prachtig beeld te krijgen."

Cinema-objectieven van Canon gebruiken

Tijdens de opname werden er voornamelijk Canon CN-R Prime-objectieven gebruikt. "Het is de look", legt Brett uit. "En je hebt volledige controle over de drop-off. Generatieve AI-scènes bevatten niet zoveel details [als in het echt] en zwarttinten worden een beetje melkachtig en grijs, dus op een OSVP-set wil je niet focussen op de achtergrond. Dankzij de snellere diafragma's kun je echt goed aansturen en prachtige opnames maken waarbij de focus meebeweegt.

"We hebben ook Flex Zooms gebruikt, die veel worden gebruikt voor OSVP-sets met een motion control-robot", voegt Brett toe. "De EOS C400 kon probleemloos op de robot worden geplaatst. Hij heeft alle juiste aansluitingen voor een OSVP-set, geen centje pijn. En natuurlijk neemt de camera alle metagegevens van de objectieven op, wat een groot verschil maakt in de workflow."

Brett vertelt dat hij meer speelruimte had bij de nabewerking dankzij de RAW-uitvoer van de 6K BSI-sensor met een dynamisch bereik van 16 stops. "Als je in 4K afwerkt, kun je bijsnijden of digitale stabilisatie toepassen als je dat wilt. Het beeldmateriaal van de EOS C400, EOS R5 C en EOS C500 Mark II kan bovendien allemaal prachtig worden gecombineerd."

Een virtuele productieset-up met Canon-camera's op een gimbal en op een kraanarm die een acteur met een cape aan en een spitse hoed op filmen vóór een projectie van een straatscène in het Wilde Westen.

Met meerdere Canon EOS C400-camera's, zowel op een gimbal als op een kraanarm, maakte Brett Danton opnames op een OSVP-set vóór een grote reeks LED-schermen met een enorme schermresolutie van 12960 x 2160.

Een Canon EOS C400-camera die is gemonteerd op een kraanarm op een OSVP-set voor een scherm met een wervelend blauw patroon.

Brett zegt dat het gebruik van Canon Flex Zoom-objectieven hem meer flexibiliteit gaf, waardoor hij de brandpuntsafstand kon wijzigen zonder de vertraging van het verwisselen en opnieuw toewijzen van prime-objectieven (om nog maar niet te spreken over de logistiek van het bereiken van de camera en objectieven aan het uiteinde van een kraanarm).

De Canon EOS C400 en Unreal Engine

Brett gebruikte de Canon Live Link-plug-in voor Unreal Engine, die in realtime metadata van de camera's en objectieven van de Canon EOS C400 vastlegde en deze doorgaf aan Unreal Engine via het CV-protocol. Dit betekent dat alle gegevens over bijvoorbeeld brandpuntsafstand, iris, ISO, ND en zelfs gyrogegevens rechtstreeks naar Unreal Engine worden verzonden, wat enorm bijdraagt aan het creëren van realistische virtuele producties.

Deze set-up werkte probleemloos, zegt Brett. "De Live Link-plug-in was heel betrouwbaar."

Daarnaast worden metadata van het CV-protocol ook ingesloten in alle opgenomen bestanden op de camera. Dit betekent dat ze ook kunnen worden gebruikt voor VFX en nabewerking, evenals voor virtuele productie. Sarah merkt op dat dit een grote vooruitgang is. Vertekeningsgegevens, bijvoorbeeld, "gaan vaak verloren tijdens de VFX-nabewerking", zegt ze. "Maar met de EOS C400 blijven deze metadata behouden door middel van kleurgradatie, VFX en al het andere, waarbij de werkelijke intentie van de cinematograaf, de expressie en emotie van de lens behouden blijven."

Een beeld vanuit het perspectief van de camera-operator van een Canon EOS C400 met een externe monitor waarop een interview te zien is dat in een OSVP-omgeving wordt gevoerd.

Virtuele productie is een aanzienlijke sprong vooruit ten opzichte van de traditionele oplossingen met een groen scherm, waardoor filmmakers in realtime visuele effecten in de camera kunnen produceren met behulp van een virtuele 3D-omgeving op een LED-muur. De Canon EOS C400 maakt de workflow mogelijk door realtime metadata van het objectief en vertekeningscorrectie van de camera naar Unreal Engine te verzenden via de Live Link-plug-in van Canon.

Een Canon EOS C400-camera op een statief, volledig uitgerust met een externe monitor en talloze andere accessoires.

De Canon EOS C400 kan op zichzelf worden gebruikt voor filmen vanuit de hand, of worden uitgerust met apparatuur voor gebruik in een studio zonder dat hiervoor uitbreidingsunits nodig zijn, zoals bij andere camera's wel het geval is.

Een veelzijdige cinemacamera

Dankzij zijn compacte grootte en ingebouwde connectiviteit is de EOS C400 enorm veelzijdig, zegt Brett. Je kunt hem vanuit de hand, op een drone of op een gimbal gebruiken. "De Steadicam-jongens, die meestal erg kritisch zijn op camera's, waren er gek op.

"Hij deed alles wat zijn 'grotere broers' kunnen en alles wat ik ervan vroeg", zegt Brett. "Voor die prijs kan ik drie EOS C400's op de set krijgen in plaats van één geavanceerdere camera en toch dezelfde kwaliteit krijgen. Sterker nog, met de Triple Base ISO van de EOS C400 kun je zelfs veel meer filmen bij weinig licht en echt je creativiteit aanboren. Dankzij het compacte formaat kun je hem meenemen in een cameratas en ongelooflijke kwaliteit realiseren op het strand, 's nachts, enzovoort."

Net als Brett roemt Sarah de veelzijdigheid en betrouwbaarheid van de Canon EOS C400. "Ik heb deze camera aan alles onderworpen in allerlei scenario's, en hij is met vlag en wimpel geslaagd", zegt ze. "Ik kan deze camera overal gebruiken. Ik kan er bijna alles mee doen, en ik kan erop vertrouwen. Dat is het belangrijkste."

  1. Het Triple Base ISO-systeem van de Canon EOS C400 biedt basisopties van 800, 3200 en 12800 ISO met minimale ruis bij filmen in Canon Log 2/3 of RAW.
Alex Summersby

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro