WILDLIFE

Wildlife-verhalen: de overstap van foto naar video

Drie professionals delen hun tips voor het filmen van wildlife en leggen uit waarom de nieuwste EOS R System-uitrusting ideaal is voor hybride fotografen.
pro-filming-photographing-wildlife-1

Een vale gier zweeft boven de oceaan. "Vergeleken met een filmreeks kan één foto lang op zichzelf staan, worden bekeken en een eigen verhaal vertellen", aldus wildlife-fotograaf en filmmaker Christine Sonvilla. "Als je met een film een verhaal wilt vertellen, heb je verschillende scènes nodig, met verschillende groottes en instellingen." Gemaakt met een Canon EOS R5 C en een Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM-objectief, ingesteld op 500 mm, 1/2000 sec, f/7.1 en ISO 2000. © Christine Sonvilla en Marc Graf

Je zit in de wildernis en wacht geduldig op een Siberische steenbok om te fotograferen. Als het dier eindelijk verschijnt, maak je een paar foto's. Dan besluit je dat je dit speciale moment wilt filmen. Wat doe je dan? Zet een schakelaar om en begin te filmen. Zo eenvoudig kan het zijn om over te stappen van foto op video met het Canon EOS R System.

Nu de vraag naar videobeelden toeneemt - voor uitgevers en sociale media - ontdekken wildlife-fotografen hoe belangrijk het is om hun vaardigheden uit te breiden en de uitrusting te hebben waarmee ze naadloos van de ene indeling naar de andere kunnen overschakelen.

De Oostenrijkse wildlife-fotografen Christine Sonvilla en Marc Graf hebben veel gereisd en legden vast hoe belangrijk het is dat mens en dier samen leren leven. Ze gebruiken zowel foto's als video's om hun boodschap over te brengen. Met een Canon EOS R5- of EOS R5 C-camera, vaak gecombineerd met hun favoriete Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM-objectief, ontwikkelden ze een unieke stijl: het fotograferen en filmen van wildlife voor documentaires en persoonlijke projecten.

Onderwaterfotograaf Aleksander Nordahl onderzoekt daarentegen de problemen die onze oceanen teisteren, van uitgeputte kelpwouden tot afnemende populaties micro-organismen. De primaire camera van de Noorse fotograaf, voor zowel foto's als video's, is een Canon EOS R5, in combinatie met een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief. In een behuizing van een externe fabrikant die de camera onder water beschermt, filmt en fotografeert hij grote en kleine zeedieren, van walvissen tot kwallen.

In het tijdperk van hybride opnamen maken systeemcamera's en RF-objectieven de overgang van foto's naar video's gemakkelijker dan ooit. Hier vertellen de drie Canon Ambassadors hoe ze dat doen en geven ze tips voor degenen die de stap naar video willen zetten.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).
pro-filming-photographing-wildlife-video

Bouwen aan je verhaal

Wat voor video je maakt, wordt vooral bepaald door voor wie deze is en waar deze wordt bekeken, of dat nu voor een uitzending, website of sociale media is. Maar voor alle projecten, behalve de eenvoudigste, heb je een gedetailleerd storyboard nodig. Vaak moet je hiervoor aanvullend onderzoek doen. En soms heb je relevante begeleidende audio nodig. Als je voor een klant werkt, moet je precies weten wat deze verwacht. Vraag daarom om een gedetailleerde briefing.

"Bij het maken van een film kennen we drie fasen: de brainstormfase waarin je bespreekt hoe de film eruit moet komen te zien, het verzamelen van beeldmateriaal en daarna het monteren", zegt Marc. "Onthoud altijd dat één foto meer kan zeggen dan duizend woorden, maar dat één clip niet genoeg is. Denk na over verschillende perspectieven, het beeldformaat en zorg dat je genoeg beeldmateriaal hebt om iets interessants van te maken. Je hebt close-ups, groothoekopnamen en misschien luchtopnamen van het dier nodig."

Je moet ook nadenken over andere elementen, zoals of je iemand wil interviewen voor een wildlife-project. "In ons project over bruine beren richtten we ons op mensen en beren die dicht bij elkaar leven, dus moesten we mensen daarover interviewen", legt Christine uit. "Het gaat erom dat je denkt: Hoe kan ik de spanning opbouwen? Hoe eindig ik het verhaal?"

Wildlife-fotograaf en -filmmaker Christine Sonvilla hangend aan de takken van een hoge boom om het nest van een kroonarend te filmen.

Christine (op de foto) en Marc gaan tot het uiterste om hun foto's en video's vast te leggen, en vooruit plannen is essentieel. "Met visuele storytelling moet je de kijker stap voor stap begeleiden; je kunt niet van het begin naar het eind springen zonder de verbanden hiertussen te laten zien", vertelt Marc. "Er zijn veel elementen waarmee je rekening moet houden. Maak een storyboard en zorg dat je die verhaallijn in je hoofd hebt. Je wilt niet in de montagekamer in paniek raken omdat je te weinig beeldmateriaal hebt." © Christine Sonvilla en Marc Graf

Een geel-witte kwal pulseert boven een woud van groene kelp in een onderwateropname van Aleksander Nordahl, gemaakt met een Canon EOS R5 in een onderwaterbehuizing van een externe fabrikant.

Een vlammende kwal pulseert boven de uitgestrekte kelpwouden rond het eiland Grip bij Kristiansund in Noorwegen. "Kelp en kwallen zijn twee van mijn favoriete onderwerpen in de oceaan om te fotograferen en te filmen", zegt Aleksander. Gemaakt met een Canon EOS R5 en een Canon RF 15-35mm f/F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 17mm, 1/320 sec, f/5.6 en ISO 200. © Aleksander Nordahl

Audio opnemen voor wildlife-films

Op het gebied van audio zijn er veel verschillende opties. Zowel de EOS R5 als de EOS R5 C hebben een ingebouwde monomicrofoon en een multi-function shoe voor externe digitale microfoons zoals de Canon DM-E1D Directional Stereo Microphone. Richtmicrofoons vangen geluid op uit de richting waarop ze gericht zijn, maar je kunt ook kiezen voor microfoons die geluid uit alle richtingen even goed vastleggen.

Voor hun persoonlijke projecten hebben Christine en Marc een externe microfoon bij zich, maar voor documentaires werken ze samen met een gespecialiseerd audioteam. Zij leggen specifieke dierengeluiden vast en proberen omgevingsgeluiden uit de natuur op te vangen. Dit is echter niet altijd mogelijk omdat het afhangt van de afstand tussen hen en hun onderwerp.

Het is nog moeilijker om audio onder water op te nemen omdat de camera in een onderwaterbehuizing zit. "Ik maak mijn opnamen meestal in slow motion, dus de opgenomen audio is ook in slow motion. Daar heb ik dus niet zo veel aan", zegt Aleksander. "Maar je kunt ook een externe hydrofoon gebruiken, die de klik van een potvis kan opvangen en opnemen in hoge kwaliteit terwijl je filmt. Dit kun je dan tijdens de nabewerking toevoegen."

Geluid verplaatst zich echter sneller in water, wat weer heel andere mogelijkheden biedt. "Je kunt op die manier meer context geven aan je video", vertelt Aleksander. "Aan de oppervlakte lijkt het misschien heel stil, maar als je in de open oceaan duikt, hoor je onder water de beweging van een groot vrachtschip."

pro-filming-photographing-wildlife-video

Technische uitdagingen overwinnen

"Wildlife-filmmakers gebruiken langere objectieven. Hier komt het probleem van stabilisatie om de hoek kijken", zegt Christine. "Als je ook maar een beetje beweegt, moet je alles weer stabiliseren." Marc is het daarmee eens: "Dit is iets waarmee je rekening moet houden als je in het veld overschakelt van foto op video en als je de opstelling niet perfect op orde hebt."

Het Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objectief, waar Marc en Christine de voorkeur aan geven, heeft 5-stops beeldstabilisatie zodat de video-opnamen trillingsvrij zijn. Bovendien maken de Dual Nano USM-motoren snelle en bijna geruisloze AF mogelijk, zodat ze met gemak dieren kunnen volgen. Het paar koppelt het objectief aan de EOS R5 of EOS R5 C en vertelt dat met het EOS R System de overgang van foto's naar video's veel eenvoudiger is geworden. "Er is een breed scala aan instellingen en om ze op te slaan hoef je alleen maar op een knop te drukken", voegt Christine toe.

Als de EOS R5 in de videomodus staat, kun je je voorkeursinstellingen voor video-opname toewijzen aan de aangepaste opnamemodus C3. Deze kun je vervolgens activeren met de video-opnameknop als de camera in de fotomodus staat. "Af en toe schakelen we in het veld van foto over op video als we denken dat een bepaalde scène er geweldig uit zou zien in een reeks. Als we foto's nodig hebben om de film te promoten, schakelen we over op foto en maken we de opname", voegt Christine toe.

Christine en Marc hebben de EOS R5 C ook gebruikt om een vale gier te filmen in meeslepende 4K slow motion met 120 fps (hierboven). De lichtgewicht en compacte Cinema EOS-camera is perfect voor opnamen in het veld. Je legt hiermee tot 8K DCI RAW-video vast in 12-bits voor een filmische uitstraling.

pro-filming-photographing-wildlife

Onder water filmen met de EOS R5

Omdat Aleksander onder water is, waar hij maar beperkt kan bewegen, kan hij niet veel veranderen aan zijn instellingen als hij overschakelt van foto op video. "Ik film zoals ik fotografeer, want als je weinig tijd hebt, moet je snel zijn", legt hij uit. "Ik gebruik dezelfde belichting en ik hoef me geen zorgen te maken omdat de automatische scherpstelling van de EOS R5 erg goed is. Je kunt er gemakkelijk kwallen en andere micro-organismen mee volgen.

"Met de EOS R5 kan ik in Canon Log 3 echt hoogwaardige slow motion-video's maken", voegt hij eraan toe. "Dit is perfect voor onderwatervideografie omdat hij 4K met 100fps kan opnemen voor meeslepende slow motion. Omdat alles onder water langzaam beweegt, kun je dat gevoel overbrengen op mensen die zelf niet kunnen duiken."

Aleksander combineert zijn EOS R5 met een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief. Voor hem is dit de ideale brandpuntsafstand voor onderwaterfoto's en -video's. "Je kunt geen 50mm- of 200mm-objectief gebruiken als je met slecht zicht slechts 1 tot 5 meter voor je kunt zien", legt hij uit. "Met dit objectief heb je alles - geweldige beeldhoeken en stabiele, scherpe beelden."

Groene planten onder het oppervlak van een meer, gemaakt door Aleksander Nordahl met een Canon EOS R5 in een onderwaterbehuizing van een externe fabrikant.

"Deze foto heb ik afgelopen zomer gemaakt tijdens het zwemmen in het meer bij mij in de buurt", zegt Aleksander. "Het zwemmen door en fotograferen en filmen van deze prachtige omgeving slechts een paar centimeter onder het oppervlak is prachtig, bijna alsof je op een andere planeet bent." Gemaakt met een Canon EOS R5 en een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 20 mm, 1/250 sec, f/6.3 en ISO 500. © Aleksander Nordahl

Een blauw-witte kwal met littekens op het lijf drijft in een zwarte zee in een onderwateropname van Aleksander Nordahl, gemaakt met een Canon EOS R5 in een onderwaterbehuizing van een externe fabrikant.

"Een prachtige, door de strijd getekende kwal die overleeft in de woeste wateren van de Lofoten in Noorwegen", vertelt Aleksander. "Het licht was perfect en ik besloot om de opnamen ook in slow motion te maken. Het is geweldig om te zien hoe het dier zich door de golven voortbeweegt. Laat de frames bewegen in je compositie; beweeg je compositie niet", adviseert hij. Gemaakt met een Canon EOS R5 en een Canon RF 15-35mm f/F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 35mm, 1/320 sec, f/7.1 en ISO 640. © Aleksander Nordahl

RF-objectieven voor hybride workflows

Marc hoopt binnenkort Canon's allereerste hybride objectief, de RF 24-105mm F2.8L IS USM Z, te kunnen toevoegen aan de uitrusting van hem en Christine. Dit geavanceerde objectief is ontworpen voor het maken van zowel video's als foto's en combineert een veelzijdig opnamebereik met een superieure beeldkwaliteit. Het objectief stelt hiermee een nieuwe standaard voor creators van hybride content.

Het objectief heeft een 5,5-stops Optical Image Stabilizer, met maximaal 8-stops wanneer het objectief samenwerkt met de In-Body Image Stabilisation (IBIS) in een EOS R System-camera zoals de EOS R5. Hierdoor is hij ideaal voor het filmen van wildlife vanuit de hand. En ondanks de indrukwekkende mogelijkheden weegt dit objectief slechts 1430 gram, waardoor hij gemakkelijker te dragen is als je een dier over lange afstanden volgt. "Ik denk dat dit objectief onze manier van opnamen maken absoluut zal veranderen", zegt Marc.

Als je op zoek bent naar een ander lichtgewicht objectief maar met telefotobereik, dan biedt de Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM een Nano USM-motor voor snel en stil scherpstellen. Hij is bovendien weerbestendig, waardoor hij ideaal is voor moeilijke opnameomstandigheden.

Een man op straat in Italië houdt een camera omhoog met een Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z-objectief.

Ontdek Canon's eerste 24-105mm hybride objectief

Fashionfotograaf Jamie Ferguson en videograaf Kyle Jones bezoeken Florence om de mogelijkheden van de Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z en de Power Zoom Adapter PZ-E2 te laten zien.
pro-filming-photographing-wildlife-video

Nabewerking en kleurcorrectie

Het verfijnen van je beelden in de nabewerking zorgt voor een verhalende flow en een consistente uitstraling. Kleurcorrectie kan zo eenvoudig zijn als het veranderen van niveaus of curves in Adobe Photoshop als je met foto's werkt, maar zodra je video's gaat bewerken, moet je er rekening mee houden dat dit veel verwerkingskracht kan vereisen. Je hebt dus een Mac of PC nodig die deze taak aankan.

"En hier wordt het leuk", zegt Aleksander. "Als je opneemt in UHD en je zoekt die ene perfecte clip, dan realiseer je je hoe mooi deze wezens zijn. Het kan even duren voordat je kleurcorrectie onder de knie hebt, maar je zult er veel plezier aan beleven. Wees daarom niet bang om te spelen met wat er beschikbaar is."

Voor grotere producties hebben Christine en Marc een gespecialiseerd team, maar voor persoonlijke projecten gebruiken ze Premiere Pro en DaVinci Resolve. "Spelen met kleuren en belichting om alles precies goed te krijgen in elke reeks, zodat het eindproduct er samenhangend uitziet, is heel belangrijk", zegt Christine. "Hoe het allemaal samenkomt, maakt het verhaal tot wat het is."

Net zoals je je foto's in je fotobewerkingssoftware op verschillende manieren kunt bijsnijden, kun je tijdens het bewerken de kadrering van je video aanpassen door in te zoomen of bij te snijden om de compositie aan te passen. Je kunt ook verschillende video-indelingen kiezen, afhankelijk van de vraag of je een langere documentaire voor YouTube maakt of korte clips voor sociale media.

Alle drie de experts zijn het erover eens dat er veel opties en instelmogelijkheden beschikbaar zijn voor degenen die zich willen toeleggen op het filmen van wildlife. "Voor het eerst in de geschiedenis van de fotografie hebben we met het EOS R System camera's en objectieven die zijn ontworpen voor zowel professionele fotografen als filmmakers", zegt Marc. "Dus als je een Canon-camera hebt, bedenk dan dat je ook een professionele videocamera in handen hebt. Het zou toch zonde zijn om die niet te gebruiken."

Written by Nikita Achanta

Adobe, Photoshop en Premiere Pro zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van Adobe in de Verenigde Staten en/of andere landen.

DaVinci Resolve is een gedeponeerd handelsmerk van Blackmagic Design Pty Ltd.

Canon-camera's kunnen alleen onder water worden gebruikt in een geschikte behuizing van een externe fabrikant.

De uitrusting van Christine Sonvilla, Marc Graf en Aleksander Nordahl

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

De uitrusting van Christine Sonvilla en Marc Graf met Canon-camera's, -objectieven en -accessoires.

Camera's

Canon EOS R5

Maak sensationele foto's van 45 Megapixel met maximaal 20 fps of schakel snel naar 12-bits 8K RAW-video over de volledige breedte van de camerasensor. "We maken graag gebruik van het grote dynamische bereik van de camera. Hierdoor kunnen we tijdens de nabewerking alle details eruit halen", zeggen Christine en Marc. "Hij is compact en licht, dus we kunnen ermee filmen in gebieden waar je veel moet lopen. Ook de optie om over te schakelen naar 8K is een groot pluspunt." Aleksander voegt hieraan nog toe: "Zonder deze camera zou ik niet kunnen doen wat ik doe. Ik kan video's maken zonder kunstlicht en de slow motion-video's maken waar ik zo van houd."

Canon EOS R5 C

Maak prachtige 8K-video's of maak ongelooflijk gedetailleerde 45 Megapixel foto's met een camera die het beste van Cinema EOS combineert met de voordelen van het EOS R System. "Het is misschien een professionele Cinema EOS-camera, maar hij is superlicht, past gemakkelijk in elke rugzak en maakt opnamen van hoge kwaliteit mogelijk, zelfs in afgelegen gebieden waar grotere apparatuur niet gemakkelijk kan worden vervoerd", vertellen Christine en Marc. "We filmen meestal in 4K en gebruiken de minst gecomprimeerde codecs. Daarom zijn we erg blij met het ingebouwde koelsysteem voor langere opnametijden."

Objectieven

Canon RF 100-500mm F4.5.-7.1 L IS USM

Een 100-500mm-supertelezoom die details, helderheid en uitzonderlijke teleprestaties levert. "Het is een foto-objectief, maar we gebruiken hem ook voor het filmen, waarin hij goed tot zijn recht komt", zeggen Christine en Marc. "Hij is licht, maar maakt toch nog redelijke diafragma's mogelijk. Bovendien biedt hij een geweldige brandpuntsafstand voor wildlife-onderwerpen."

Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM

Leg meer vast, zelfs bij weinig licht, met dit snelle ultragroothoekobjectief uit de L-serie met 5-stops beeldstabilisatie. "Dit is mijn favoriete objectief en hij werkt echt goed onder water", zegt Aleksander. "Hij is zo scherp en legt echt geweldige foto's en video's vast als de belichting niet geweldig is."

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro