Nigella Lawsons kookprogramma's zijn een lust voor het oog: van het overheerlijke eten en de beroemde gastvrouw tot de sprankelende kleuren en de prachtige bokeh. Haar recentste zesdelige serie 'Cook, Eat, Repeat' – gebaseerd op een kookboek met persoonlijke verhalen en recepten – leerde kijkers lockdownklassiekers te maken, zoals bananenpudding, brood zonder kneden, karamelcustard en verrukkelijke mac-and-cheese met krab.
Achter de camera staat director of photography Robin Fox, die Nigella voor zijn lens heeft gehad voor 'Simply Nigella' in 2015, 'At My Table' in 2017 en 'Cook, Eat, Repeat' in 2020. Op zijn cv prijken daarnaast ook documentaires, reclames en series. Zo heeft hij onlangs opnames aan de Westelijke Jordaanoever afgerond voor de Netflix-serie 'Captive' en heeft hij reclames voor huidverzorgingsproducten gefilmd voor Estée Lauder, waarbij hij 'van rauw naar wauw' is gegaan. Het filmen van Nigella's programma's is echter zijn droombaan.
"Ik ben al tijden een groot fan van haar programma's. Deels omdat ze zo mooi zijn vormgegeven," legt hij uit. "Alles ziet er prachtig uit. Als er één kookprogramma was dat ik wilde filmen, dan was het een programma van haar."
Nigella's programma's zijn oogstrelend, met beelden waarvan het water je in de mond loopt. Hier vertelt Robin hoe Canon's assortiment Cine Primes en bepaalde filmkeuzes voor deze oogstrelende beelden zorgen en hoe de Canon EOS R5 de recentste serie een nieuwe dimensie gaf.
ARTIKEL
Wanneer alles er mooi moet uitzien – de kookprogramma's van Nigella Lawson filmen
Eten als kunst
"Of het nu om taart of curry gaat, er zijn bepaalde dingen die je nodig hebt om een gerecht op de gevoelige plaat vast te leggen. Denk hierbij aan kleur, textuur, contrast, glans en vorm," zegt Robin. "De belichting moet voor elk element worden aangepast om de mooiste opnamen te maken.
"Ik ben voortdurend op zoek naar de beste manier om mijn onderwerp het juiste tegenlicht te geven. Op die manier krijgt het zijn vorm en het juiste contrast, terwijl ik genoeg 'vuller' gebruik zodat je ook in donkere gebieden genoeg details kunt onderscheiden. Het is vaak beter om het licht te laten weerspiegelen in het eten, dan om het gerecht rechtstreeks te belichten."
Om bij elke opname de juiste belichting te gebruiken, gebruikt regisseur Dominic Cyriax het liefst één camera. "Als je meerdere camera's gebruikt, besteed je niet genoeg aandacht aan elke opname," zegt Robin. "We filmen elk proces vijf keer met één camera met prime-lenzen. Die maken de beelden nóg sprankelender."
Het is een compleet andere benadering dan bij de alledaagse look van traditionele kookprogramma's, die zijn gefilmd met zoomlenzen en meerdere camera's. "Veel programma's gebruiken drie camera's. Eén staat op de presentator of presentatrice gericht, één op het eten en één filmt van bovenaf," legt Robin uit. "Wij filmen alles vijf keer. Het is tijdrovend, maar zo krijg je wel alle details in beeld.
"Als DoP vind ik het daarom een geweldige baan. Er wordt overal aan gedacht. Alles wordt zo mooi mogelijk gefilmd – zowel het eten als Nigella. We zijn er veel tijd aan kwijt, en dat is te zien. Alles is precies goed."
Heb je Canon-apparatuur?
Filmische beelden met Cine Primes
De filmische beelden van het programma zijn mogelijk door een set Cine Prime-lenzen van Canon. "Ik ben als zelfstandige altijd erg blij geweest met de betaalbaarheid en de resultaten van deze lenzen," zegt Robin. "Ze zijn vergelijkbaar met lenzen die minstens twee keer zo duur zijn en de resultaten zijn prachtig. Ze zijn heel snel en leggen scherpe beelden vast, zonder dat die eruitzien alsof ze van een video komen. Opnamen zien er altijd filmisch uit en de huidtinten zijn prachtig. Meer kun je niet vragen."
Omdat de afleveringen zijn gefilmd in een soundstage, moet zorgvuldig camerawerk ervoor zorgen dat het net lijkt alsof je samen met Nigella in een gezellige keuken staat. "Het moet zo geloofwaardig mogelijk overkomen. Daarom filmen we met weinig scherptediepte," vertelt hij. "We zorgen ook voor overstraling wanneer dat kan, zodat de beelden een zonnige sfeer krijgen. Die twee elementen zijn belangrijk voor de vormgeving."
Er zijn vier lenzen die elk hun eigen taak hebben op de set. "De Canon CN-E35mm T1.5 L F wordt gebruikt bij een groothoekopname," legt Robin uit. "De Canon CN-E50mm T1.3 L F wordt gebruikt voor overzichtsbeelden, wanneer Nigella tegen de camera praat. De Canon CN-E85mm T1.3 L F is haar close-uplens, wanneer ze tegen de camera praat en doet alsof ze kookt. De Canon CN-E135mm T2.2 L F staat gericht op het aanrecht en is ingesteld met weinig scherptediepte, voor mooie, lange beelden van het aanrecht."
En dankzij Nigella zorgt een kristallen eenhoorn soms voor de prachtige bokeh die je in het programma ziet. "We hebben een trucje bedacht als we de Canon CN-E135mm T2.2 L F gebruiken. We zetten willekeurige glazen voorwerpen op het aanrecht, voor de lens, zodat we kunnen spelen met de verstrooiingscirkels en bokeh optreedt," vertelt hij. "Nigella zag ons daarmee in de weer toen we voor het eerst met haar samenwerkten. Ze vond het grappig. Vervolgens kocht ze een kristallen eenhoorn die we voor de camera konden zetten. We noemden hem Gary en hij gaat al drie programma's mee. Hij schittert in bijna elk shot dat we op die manier maken."
Goedgekeurd door Netflix: EOS-cinemacamera's van Canon
Een full-frame krachtpatser: de Canon EOS R5
Voor het nieuwste programma heeft Robin een nieuwe B-camera toegevoegd aan zijn uitrusting: de Canon EOS R5. Deze camera werd uitgebracht toen hij voorbereidingen trof voor 'Cook, Eat, Repeat'. De full-frame systeemcamera werd gebruikt om opnamen in 4K te maken op een gimbal, voor shots op locatie waarbij Nigella tegen de camera praat, maar ook voor publiciteitsfoto's. "Ik stond ervan versteld," zegt Robin. "Dit is de eerste fotocamera die ik ken die de look van onze hoofdcamera kan evenaren. Ik kan niet uitleggen hoe dat komt. Misschien komt het door de gammacurve, maar de resultaten zijn verbluffend. Het is werkelijk fantastisch."
De crew heeft een week lang opnamen gemaakt buiten de studio. Hierbij werd Nigella bijvoorbeeld in de straten van Londen gefilmd terwijl ze tegen de camera praatte. "Aan het eind van de eerste dag bekeken we alle rushes en zagen we dat de opnamen van de Canon EOS R5 oogstrelend waren," aldus Robin. "We zagen geen enkele fout in scherpte of kwaliteit. We vervingen onze hoofdcamera door de EOS R5 en toen we de resultaten zagen, hadden we daar geen spijt van."
Wanneer Robin Nigella tijdens haar werk in de studio volgde met de Cine Primes, moest focus-puller Ollie Lockett voortdurend haar bewegingen in de gaten houden. "We filmden vrijwel alles op T2. Nigella beweegt veel heen en weer achter het aanrecht, waarbij er voortdurend op haar moet worden scherpgesteld. Je moet haar bewegingen kunnen voorspellen. Het is net een dans, maar Ollie is er bijzonder goed in. Iedereen die voor hem moest invallen, heeft aangegeven het ontzettend lastig te vinden."
Maar na de eerste tests met de Canon EOS R5 bleek dat deze taak rustig kon worden overgelaten aan het krachtige EOS ITR AF X-autofocussysteem van de camera, dat gebruikmaakt van deep-learning AI. Canon's actiecamera EOS-1D X Mark III maakte hier voor het eerst gebruik van. "Zodra hij zijn onderwerp heeft gevonden, verliest hij dat niet meer uit het oog," legt Robin uit. "De EOS R5 was opgewassen tegen ons werk."
Als DoP van Nigella's programma's mag je niet alleen de mooiste gerechten vastleggen, er zijn nog veel meer voordelen. "Omdat we elk gerecht vijf keer koken om het proces te filmen, staan er vijf gerechten klaar waar de crew van mag smullen," zegt Robin lachend. "We hebben allemaal al een vork in onze kontzak. Aan het eind van de dag kennen we het recept uit ons hoofd, en proberen we het in het weekend na te maken."
Robin voegt eraan toe: "Het is een feest om met Nigella samen te werken. Ze is in het echt net zo als in haar programma's. Ze is opgewekt en heeft een positieve invloed op de crew."