De Canon EOS R5 combineert full-frame 8K interne RAW-video-opnamen met 4K-opnamen met hoge framesnelheid en oversampling in HQ-modus en legt daardoor een nieuwe standaard vast voor filmen met systeemcamera's.
De EOS R5 C bouwt voort op de succesvolle EOS R5 en tilt het concept van de hybride camera met hoge resolutie naar een hoger plan. De EOS R5 C-camera heeft dezelfde behuizing als de EOS R5 en beschikt over professionele Cinema EOS-functies en eigenschappen zoals 12-bits Cinema RAW Light, een speciale aansluiting voor Timecode-ingang/uitgang, het vermogen om 8K met 30p vast te leggen (tot 8K 60p bij externe voeding), en heeft een ingebouwde ventilator voor langdurige opnamesessies.
Drie filmmakers, Kevin Clerc, Martin Bissig en Ivan D'Antonio, hebben als eersten de videomogelijkheden van de EOS R5 C en de EOS R5 op de proef gesteld, ieder met hun eigen zeer verschillende eisen. Hier vertellen ze hoe de baanbrekende functies voor 8K en oversampled 4K aan al deze eisen voldeden.
Filmen in 8K en oversampled 4K-video
Kevin is een Franse reisfilmmaker met een geheel eigen vertelstijl met rijke beelden en expressieve audio. Tot zijn klanten behoren Discovery Channel Asia, Beautiful Destinations en Terres d'Aventure. Hij zocht de grenzen van de EOS R5 C op tijdens filmopnamen op Madeira en ontdekte daarbij dat het compacte formaat en de verfijnde weergave van de camera hem hielpen om een uniek beeld van het eiland vast te leggen.
Martin, specialist op het gebied van mountainbikefotografie, met klanten als Red Bull, Specialized, Oakley en Adidas, vult zijn indrukwekkende foto's op verzoek aan met video. Hier legt hij uit waarom de EOS R5 de perfecte partner was bij het filmen van de Zwitserse mountainbike-ster Lucas Huppert en een groot aantal andere atleten in actie.
Voor de bekroonde filmmaker Ivan, die muziekvideo's, korte films en reclamespotjes maakt, is het belangrijk om een camera eenvoudig te kunnen integreren in een professionele videoworkflow. Hij vertelt hier hoe hij de EOS R5 voor opnamen van het landschap in de bergachtige Italiaanse regio Abruzzen heeft gebruikt, en in de intiemere setting van een yogaklas.
Heb je Canon-apparatuur?
Een 8K-master gebruiken in een 4K-workflow
Ivan werd geïnspireerd om zijn landschapsgerichte film te maken "alsof het een set schilderijen was", met weinig camerabewegingen met behulp van een statief of vanuit de hand gestabiliseerde opnamen. "Het ongelooflijke detailniveau dat je met 8K bereikt, gaf het landschap een look die ik nog nooit eerder heb gezien", zegt hij. "Toen ik de film aan het nabewerken was, voelde het alsof ik er nog steeds was. Overal waar ik op het scherm keek, zag ik dezelfde details als toen ik op locatie was."
8K-input betekent niet noodzakelijkerwijs 8K-output. De 8K-videomogelijkheden van de Canon EOS R5C en EOS R5 bieden voordelen voor een 4K-workflow, waaronder de mogelijkheid om een 8K-frame tijdens het bewerken bij te snijden tot een 4K-beeld. Hierdoor kunnen er niet alleen verschillende kleinere opnamen worden gemaakt vanuit één camerapositie, maar kan ook software worden gebruikt om te zoomen, te pannen en te stabiliseren na het filmen.Canon EOS R5
"Ik heb al deze opties gebruikt", legt Ivan uit. "Als je filmt, heb je vaak haast, dus de mogelijkheid om één opname te maken en vervolgens de camera tijdens de postproductie te bewegen, is onbetaalbaar. Het weer in de bergen was erg slecht, dus ik moest in de korte perioden met goed licht snel opnamen maken. Er was niet genoeg tijd om van objectief te wisselen, maar tijdens het nabewerken heb ik wel wat close-ups van de 8K-master gemaakt."
"Toen ik de yogafilm aan het opnemen was, wist ik dat ik meer fragmenten aan de bewerking kon toevoegen zonder dat ik meerdere keren dezelfde asana [yogapositie] moest opnemen. Yoga is een langzame en gecontroleerde bezigheid, maar ik kon het ritme van de film verbeteren door de originele 8K-masteropname van het hele lichaam opnieuw te kaderen."
Met een uiteindelijke output van 4K voor zijn video, kon Ivan een 2x zoom gebruiken bij de nabewerking om een groter frame bij te snijden of langzaam in te zoomen tijdens statische poses. "Ik heb ook geprobeerd de 8K-beelden te bewerken in een 2K-tijdlijn", zegt hij. "Ik kon 4x inzoomen; het zag eruit alsof ik de video had opgenomen met een duur, parfocaal cinemazoomobjectief."
Kevin maakt zijn prachtige reisfilms in 4K, maar voor dit project op Madeira maakte hij het merendeel van zijn opnamen met de EOS R5 C in 8K DCI. Net als Ivan profiteerde hij van de hogere resolutie tijdens de postproductie.
"Een ander voordeel van filmen in 8K is dat je 4K-output met een hogere kwaliteit krijgt", voegt hij toe. "Ik filmde een triatleet op een strand in 8K 60p, en paste wat speed ramping toe bij de postproductie om de beelden te vertragen op het moment dat een aantal vogels op de achtergrond precies in lijn met haar kruin vloog. De vogels zijn heel klein in het frame, maar dankzij de 8K-opnameresolutie zijn ze heel duidelijk gedefinieerd in 4K."
4K-opnamen maken met oversampling en hoge framerates
De Canon EOS R5 biedt niet alleen 8K-master met volledige resolutie die kan worden geïntegreerd in een 4K-workflow, maar heeft ook een 4K HQ-modus. Hiermee wordt de video van 8K door middel van oversampling omgezet naar 4K-beelden die helderder zijn en minder ruis bevatten vergeleken met content die in 4K is opgenomen. De EOS R5 C zet 4K- en Full HD-beelden automatisch via oversampling bij opnamen onder 60p.
Het is ook mogelijk om 4K-opnamen te maken met een hoge framerate van 120 fps bij gebruik van de volledige breedte van de full-frame sensor van de EOS R5 C en de EOS R5, iets waar Martin van profiteerde bij het opnemen van atleten die gewaagde trucs uitvoerden.
"8K is waarschijnlijk overkill voor het soort video-opnamen dat ik normaal gesproken naast mijn fotografie maak, maar de mogelijkheid om opnamen te maken met 100 fps en 4K-resolutie biedt nieuwe mogelijkheden", zegt hij. "Het was moeilijk om te snappen wat er gaande was terwijl de jongens hun trucs deden, aangezien er zo veel gebeurde in zo'n korte tijd. Maar door op te nemen met 4K 100 fps, kun je alle bewegingen duidelijk zien."
Kevin gebruikte de mogelijkheid voor 4K-opnamen met hoge framerates van de EOS R5 C voor veel beeldreeksen in zijn reisfilm. "Het was heel effectief bij het filmen van de zee", vertelt hij. "Ik heb speed ramping toegepast op de golven en op bomen in een bos tijdens een lichte storm, zodat beweging werd vertraagd en daarna weer werd versneld. De resultaten waren zo duidelijk en scherp."
Het bijhouden van snelle onderwerpen kan veel vergen van een systeem voor automatische scherpstelling, maar het AF-systeem van de EOS R5 biedt ondersteuning voor alle AF-methoden bij het aanpassen van de Servo AF-prestaties voor films en biedt verbeterde tracking van gezichten met Eye Detection AF.
"De Eye Detection AF in de EOS R5 detecteert nu ook het hoofd van een onderwerp", vertelt Martin enthousiast. "Ik maakte opnamen van atleten die een helm en bril droegen, waardoor je hun gezicht niet echt kon zien. Maar de camera wist dat het een hoofd was en stelde daar op scherp, wat ongelooflijk is. Ik gebruikte het om de skateboarder in de film te volgen terwijl hij naar mij toe skatete, en de camera volgde zijn gezicht door het beeld."
De hybride benadering van de EOS R5 C is een combinatie van de autofocusvoordelen van de Canon EOS R System- en de Cinema EOS-serie. Als je de camera instelt op de fotomodus, gebruikt deze de geavanceerde Dual Pixel CMOS AF II die ook te vinden is in de EOS R5. Als je overschakelt naar de videomodus, krijg je de nauwkeurige en betrouwbare EOS iTR AF X-technologie die voor het eerst werd geïntroduceerd in de Canon EOS C70. Naast tracking van hoofden/gezichten en Eye Detection AF heeft de camera ook de functies voor automatische scherpstelling van de Cinema EOS, zoals het herkennen van alleen gezichten, en gedetailleerde snelheids- en reactie-instellingen.
Ontdek de Canon EOS R5 C
Beeldstabilisatie
De EOS R5 beschikt over Canon's in-body beeldstabilisatiesysteem (IBIS), een toonaangevende technologie voor fotografie die ook voordelen heeft voor video-opnamen vanuit de hand. De EOS R5 C heeft dezelfde geavanceerde 5-assige elektronische beeldstabilisatie als de Canon EOS C70, waarmee je enorm soepele en stabiele videoprestaties krijgt als de gebruiker rondloopt of pant. Beide technologieën zijn uiterst effectief en sluiten naadloos aan op de optische stabilisatie in Canon IS-objectieven.
Martin maakt voornamelijk opnamen vanuit de hand, dus dit was een functie waarmee hij erg blij was. "Op een gegeven moment wandelde ik met mijn vrouw een berg op voordat de zon opkwam, om wat beeldmateriaal te krijgen. Hoewel er niet veel licht was, ik zwaar ademde en de camera zonder statief gebruikte, was het zoekerbeeld perfect stabiel."
"Ik gebruik alle RF-objectieven van Canon met stabilisatie en de IS presteert zo goed", zegt Martin. "Zelfs bij het maken van opnamen uit de hand met het Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief op 200 mm, waren er geen cameratrillingen."
Tijdens Kevins shoot op Madeira filmde hij vanuit een kleine vissersboot in open water. "Op een boot is het heel lastig om goede, stabiele opnames te maken", vertelt Kevin. "Gewoon rechtop staan was al een uitdaging!" Maar de elektronische IS van de EOS R5 C, in combinatie met de EOS iTR AF X-autofocustechnologie van de camera, kon de omstandigheden prima doorstaan en gaf hem de vloeiende en stabiele beelden die hij nodig had.
De elektronische zoeker (EVF) op zowel de EOS R5 C als de EOS R5 was een ander hoogtepunt voor Martin. "Die heeft ongeveer 60% meer resolutie dan de EVF op de Canon EOS R, waardoor het veel analoger aanvoelt. Ik kon niet veel verschil zien toen ik het vergeleek met de optische zoeker van een spiegelreflexcamera. Bovendien is de framerate van 120 fps veel hoger, wat een groot voordeel is voor snelle actie."
De EOS R5 C en EOS R5 zijn, net als de EOS C70, ontwikkeld om te profiteren van alle voordelen van Canons innovatieve RF-vatting en RF-objectieven voor videografie, en toonaangevende IS en soepele, geruisloze AF-technologieën. De baanbrekende communicatiesnelheid en gegevensbandbreedte tussen camera en objectief maken onovertroffen elektronische onderdrukking van focus breathing mogelijk, en diafragma-aanpassing in kleinere stappen van 1/8 stops betekent dat veranderingen in helderheid nu veel vloeiender zijn. Omdat het ontwerp van het volledige systeem vanaf het begin gericht was op videografie én fotografie, geven de 8K-videomogelijkheden van de EOS R5 C en de EOS R5 allerlei filmmakers fantastische nieuwe creatieve mogelijkheden.
De uitrusting van Kevin Clerc
De essentiële uitrusting waarmee professionele filmmakers hun video-opnamen maken
Camera's
Canon EOS R5 C
Maak prachtige 8K-video's of ongelooflijke 45 Megapixel foto's, allemaal met deze supercompacte hybride camera, die het beste van Cinema EOS combineert met de voordelen van de EOS R-serie van Canon. De camera is overal op voorbereid. Jij ook?
Canon EOS R5
Een professionele, toonaangevende full-frame systeemcamera die fotografen en filmmakers foto's met hoge resolutie en 8K-video biedt.
Lenzen
Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM
Met een ultragroothoek en buitengewone scherpte dankzij de optische kwaliteit van de L-serie en de 5-stops beeldstabilisatie voor dynamische hoeken, zelfs in kleine ruimten.
Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM
Geef je fotografie met full-frame systeemcamera's een professionele uitstraling dankzij een 24-70mm zoom met een snel diafragma en 5-stops beeldstabilisatie.
Lenzen
Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM
De RF 70-200mm F2.8L IS USM is onderdeel van het trio onmisbare zoomlenzen voor professionals, en is de perfecte partner voor nieuws, sport en reizen.
Canon RF 5.2mm F2.8L Dual Fisheye
Leg de wereld in verbluffende 180° virtual reality vast met dit baanbrekende objectief uit de L-serie.