In de wereld van fashionfotografie, die nooit stilstaat, komen vakmanschap en verbeelding samen en is niet altijd alles wat het lijkt. Het eindproduct kan een luchtige editorial of een betoverende couturecampagne zijn, maar het verhaal achter de shoot kan net zo inspirerend zijn als het resultaat.
Kid Circus is een fotograaf die veel waarde hecht aan de mensen waarmee hij zowel voor als achter de camera samenwerkt. Zijn verhalen over de sfeer tijdens shoots zitten vol energie en het is dus ook niet zo gek dat zijn foto's vol karakter zitten.
"Je moet beseffen dat het een kleine wereld is", zegt hij. "Veel mensen vergeten dat. Maar als je prettig samenwerkt met mensen en ze positief over je denken, is de kans groter dat ze je aanbevelen bij anderen." Bovendien heeft dit ook invloed op de kwaliteit van de foto's die je uiteindelijk maakt.
Kid gaf in een eerdere aflevering van de Canon Learning-serie op YouTube al verschillende tips. Deze keer vertelt hij over hoe hij zijn weg in de fashionfotografie heeft gevonden, welke shoots voor hem het meest gedenkwaardig zijn en hoe die van hem de fotograaf hebben gemaakt die hij nu is. Hij vertelt ook hoe hij inspiratie haalt uit de creatieve en technische aspecten van de fotoshoots en hoe hij de componenten die hij het belangrijkst vindt tot leven brengt.
FASHION
Mijn drie favoriete shoots: Kid Circus over de content die hem heeft gevormd als fotograaf
Fashion ontmoet food
Kid is fashionfotograaf, maar heeft ook opdrachten gedaan voor twee voedselmerken. De tweede shoot was een hele gedenkwaardige voor hem. "Het was iemand met een achtergrond als chef", vertelt hij. "Hij was een dienst voor kant-en-klare maaltijden begonnen waarbij hij inspiratie putte uit zijn reizen over de wereld." Hij besloot het merk opnieuw te positioneren in de markt en stapte over van praktische bruine papieren verpakkingen naar felle primaire kleuren en opvallende grafische ontwerpen. Daarvoor had hij nieuwe foto's nodig. "Hij vond me op social media naar aanleiding van een shoot die ik een jaar eerder had gedaan voor een ander voedselmerk." Kids fashionportfolio en zijn ervaring met foodfotografie, hoewel gering, maakten hem de perfecte keuze voor deze shoot waarin fashion en food samen moesten komen.
Tijdens fashionshoots willen art directors of klanten nog wel eens de creatieve touwtjes in handen nemen. "Wat ik erg prettig vond, was dat hij naast het camerawerk ook op mij vertrouwde voor wat creatieve sturing", vertelt Kid. "Zijn enige instructie was dat het eruit moest zien als een echt, natuurlijk tafereel."
Kid begreep direct wat de klant wilde bereiken. "Hij liet me wat schetsen zien en ik wist meteen welke setontwerpers ik moest aanbevelen: de Set Sisters", zegt hij. "Het draaide niet alleen om productfoto's van het eten op borden, maar om de interactie van de modellen met het eten. De klant wilde dat het eruit zou zien alsof de modellen echt een gezellige avond thuis doorbrachten met vrienden, maar dan toevallig op een kleurrijke set en in maatpakken."
Er waren twee sets en vele modellen nodig, maar het werd uiteindelijk een van Kids favoriete shoots. Maar makkelijk was het niet. "De studio was meer geschikt voor foodfotografie en stillevens", zegt hij. "We hadden eigenlijk een grote witte studio nodig met aan beide kanten een studioset, zodat we eenvoudig van set konden wisselen." Nu moest het team, bestaande uit zes modellen, een foodstylist, de lichttechnicus en haar driekoppige team, de visagist, haarstylist, Kid, twee studio-assistenten en de videograaf, eerst met één set werken en vervolgens de set opbouwen voor de tweede scène.
Maar de grootte van het team was volgens Kid deels wat die dag zo leerzaam maakte. "In zulke situaties met zoveel mensen op de set wordt al snel duidelijk hoe belangrijk samenwerking is", zegt hij. "Er hoeft maar één iemand met het verkeerde been uit bed te zijn gestapt om de sfeer op de set of de kwaliteit van de shoot te verpesten. In dat laatste geval kom je daar soms pas achter nadat al het werk erop zit. Tijdens deze shoot was de samenwerking geweldig, zeker gezien het aantal mensen. Ook de foto's waren top."
Kid werkte met de Canon EOS 5D Mark IV, zijn werkpaard de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM, en het Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief. Maar de sfeer op de set is wat volgens hem de foto's uiteindelijk net dat extra's gaf. "In de loop van de dag ontstond er tijdens de shoot een hele fijne energie tussen iedereen, met vrolijke humor. Ik denk dat je dat goed ziet in de uiteindelijke resultaten", zegt hij.
Canon Learning-serie op YouTube
Het onvindbare model
"Deze shoot was voor een schoenenmerk uit Spanje", zegt Kid over zijn tweede meest gedenkwaardige shoot. "Ze hadden de foto's gezien van een shoot die ik een aantal jaar terug deed bij de Seven Sisters-kliffen in Sussex en wilden voor hun merkfoto's de Engelse kust als omgeving gebruiken."
Vanuit Spanje werden verschillende fashionstukken opgestuurd en de producer boekte een ervaren en bekend model. "Ze had een succesvolle carrière in de jaren 90 en de vroege jaren 2000 gehad en was perfect voor deze shoot", zegt hij. "Alles was helemaal geregeld."
Maar ondanks de goede intenties en duidelijke planning, ging het op de dag van de shoot al snel mis. "We reden heel Londen door om het model op te halen, maar ze bleek niet thuis. Ze had zich vergist in de dag en was ergens anders, twee uur buiten Londen. Ze vond het erg vervelend."
De klant had een harde deadline, dus Kid en zijn team moesten inventief te werk gaan. Het was de bedoeling dat het model zichzelf zou kleden, dus in één klap zaten ze zonder model en garderobe. Hoewel Kid veel connecties heeft in de modellenwereld, waren er op zo'n korte termijn niet veel opties. "Ik keek naar mijn producer Ari en zei: 'Misschien kunnen we het met jou als model proberen'", zegt hij. Ze was een kop kleiner dan het model, maar wilde het wel doen. "We liepen in allerijl een winkelcentrum in Kingston binnen om wat fatsoenlijke kleding te kopen, tikten 700 pond af en stapten snel in de auto naar Sussex."
Tegen alle verwachtingen in voltooide het team de shoot razendsnel. "Alles viel op zijn plaats en de klant was enthousiast. Ze wilden in de toekomst graag weer met ons samenwerken", zegt Kid. Wat hij hiervan heeft geleerd? "Je krijgt altijd wel van dit soort paniekmomenten. Wat telt is hoe je ermee omgaat. Je moet je kunnen aanpassen. Bij de pakken gaan neerzitten is geen optie. Je moet doorgaan en bedenken hoe je dit probleem kunt oplossen."
Een blik in de cameratas van twee fashionfotografen
Wanneer er magie ontstaat
Het derde verhaal van Kid draait niet om het overwinnen van tegenslag. "Het was een van die shoots waarin gewoon alles samenkwam", zegt hij. Het was zijn tweede beautyshoot ooit, zo'n anderhalf jaar na zijn eerste.
"Ik had een geweldige visagist geregeld en via via hadden we ook een hele goede haarstylist weten te strikken. Ons idee was om zeer geboetseerde kapsels te gebruiken tijdens deze beautyshoot", vertelt hij. "De visagist regelde een model van een vooraanstaand modellenbureau. Ik had nooit gedacht dat ik de kans zou krijgen om met dat model te werken."
Maar het was niet alleen het model, het was het hele team op de set dat deze shoot geweldig maakte. "De samenwerking tijdens deze shoot was gewoon voortreffelijk", zegt Kid. "We werkten echt als een team. Het model was veel expressiever dan we hadden verwacht. De haarstylist, de visagist en het model vormden die dag een ware drie-eenheid en dat zag je goed terug in de resultaten. Het was echt moeilijk om de beste foto's te kiezen."
Kid profiteert nog steeds van de aandacht die deze foto's kregen. "Dankzij die shoot kreeg ik een opdracht van een beautymerk en kwam ik in beeld voor andere opdrachten", zegt hij. "Telkens wanneer ik die foto's post, krijg ik ongelofelijk veel reacties."
Bij deze shoot draaide het niet om het overwinnen van obstakels, maar leerde hij hoe belangrijk het is om met het juiste team te werken. Voor Kid is dit onderdeel van je ontwikkeling. "Als je samenwerkt met mensen die heel goed zijn in wat ze doen, breng je zelf ook het beste in je naar boven", zegt hij.
De conclusie is dus dat alleen goede apparatuur niet genoeg is volgens Kid: je hebt de juiste mensen met de juiste instelling nodig om te slagen in de wereld van fashion- en beautyfotografie.
Bekijk de afspeellijst van de Canon Europe Learning-serie op YouTube voor meer inspiratie en advies van Kid Circus en andere contentcreators.
Gerelateerde artikelen
-
PRINTEN
Catwalk versus street fashion: van camera tot print
Ontdek hoe Leo Faria de essentie van 'streetstyle' vastlegt en waarom het maken van grootformaat prints een belangrijke rol speelt in zijn werk.
-
TECHNIEKEN
Het belang van kleur in fotografie
Drie professionele fotografen vertellen hoe de apparatuur en technologie van Canon hun het vertrouwen geven om kleuren nauwkeurig en stijlvol vast te leggen.
-
PORTRET
Outdoor-fashionportretten met een Canon RF-objectief
Sascha Hüttenhain vertelt hoe het Canon RF 135mm F1.8L IS USM-objectief hem heeft geholpen zijn creatieve portretideeën tot leven te brengen.
-
FASHION
Hoe een professionele fashionfotograaf de nieuwste trends vastlegt met geavanceerde technologie
Fotograaf en filmmaker Ian Hippolyte vertelt hoe zijn overstap naar de EOS R System-systeemcamera's van Canon zijn manier van werken heeft veranderd.