De online fashionindustrie zit nooit stil en heeft een onverzadigbare honger naar beelden. Tijdens de COVID-19-pandemie vond er een aanzienlijke verschuiving plaats naar online shoppen, waarbij de behoefte aan beelden nog groter werd. Er is een toegenomen vraag naar dynamische digitale middelen die naadloos kunnen worden geïntegreerd in de platforms van fashionmerken en retailers. Daarbij moet deze integratie zo efficiënt en schaalbaar mogelijk worden uitgevoerd.
Zulke uitdagingen zijn gesneden koek voor workflowspecialisten op het gebied van digitale middelen, waaronder SpinMe. "In de meeste gevallen voeren we onze werkzaamheden voor klanten uit door hun huidige systemen, apparatuur en software onder de loep te nemen", legt CEO David Brint uit. "Daarna kijken we naar knelpunten en geven we tips waarmee de bedrijven hun processen kunnen stroomlijnen."
Een belangrijk onderdeel van het proces is ervoor zorgen dat klanten de juiste camera-apparatuur hebben. Met Canon's Software Development Kit (SDK) kunnen camera's zoals de Canon EOS R5 worden geïntegreerd in grote systemen voor e-commercefotografie zoals de fotografiemachines van StyleShoots, waarbij de resultaten worden geüpload naar de systeemsoftware voor een soepele workflow.
Het uitgebreide klantenbestand van SpinMe bestaan onder andere uit Harrods, Macy's en Selfridges & Co. Het bedrijf heeft de handen ineengeslagen met Canon om klanten te voorzien van uitzonderlijke beelden. Zo kunnen de betreffende merken zich onderscheiden en kunnen conversies worden gemaximaliseerd.
David van SpinMe en Richard Harvey, Canon UK Industry Pro/B2B Sector Manager, delen hun inzichten in de huidige uitdagingen en trends in de wereld van de fashionproductfotografie.
De vijf grootste uitdagingen in de wereld van fashionproductfotografie en hoe ze kunnen worden overwonnen
1. Omgaan met toenemende volumes aan beelden
Het grootste probleem in de fashionproductfotografie van vandaag de dag is de enorme hoeveelheid digitale middelen die nodig is voor e-commercesites, PR, marketing, sociale media en meer. "Het is een enorme uitdaging om te voldoen aan die groeiende vraag", zegt David.
"Veel van onze klanten zijn merken en retailers, en zij willen allemaal meer producten online zetten, want dat is op dit moment hun belangrijkste verdienmodel. Ze hebben speciale merchandise-teams die zeggen dat ze meer opnamen moeten maken van elk product, aangezien de conversieratio hoger wordt naarmate er meer beelden worden toegevoegd. Ondertussen zeggen hun marketingteams dat ze meer creatieve beelden moeten inzetten of dat ze misschien 360°-foto's moeten gebruiken, en dat ze meer content moeten maken voor sociale media. Opeens heb je wel tien keer zoveel foto's nodig als vroeger."
"Er komt meer bij kijken dan alleen de vele foto's en video's die gemaakt moeten worden", vervolgt David. "Het wordt ook belangrijker om alle benodigde informatie over het product, zoals het gewicht, de verpakking en de wasinstructies, te verzamelen en aan bestanden toe te voegen."
Heb je Canon-apparatuur?
Gestroomlijnde processen in de studio zijn van groot belang om aan al deze vereisten te voldoen. Daarom is er volgens Richard een grote verschuiving gaande bij e-commercestudio's, die van traditionele flitsbelichting overstappen op continue ledverlichting. "Dit houdt in dat ze het model niet langer van een fotostudio naar een filmstudio hoeven te verplaatsen om bepaalde content te creëren, zoals 360°-foto's. Veel van deze aanpassingen zijn mogelijk met Canon's SDK, waarmee je de camera op afstand kunt bedienen. Zo kun je eenvoudig wisselen tussen video's en foto's. Daarnaast kun je ook de bestandsindeling wijzigen, de ISO instellen, en ga zo maar door. Veel van Canon's professionele camera's zijn voorzien van deze functies. Hierdoor kan Canon een SDK-workflow op maat maken voor elk groot e-commercebedrijf."
2. Een efficiënte workflow ontwikkelen
Om knelpunten te vermijden, is er een robuuste en efficiënte workflow nodig voor het indexeren, bewerken en exporteren van foto's.
"De buffer van de camera's speelt een grote rol bij het maken van grote hoeveelheden beelden", aldus Richard. "Als het opslaan van opnamen te lang duurt, kun je niet door naar het volgende product: eerst moet het vorige product worden verwerkt. De sensor maakt de foto, de buffer verwerkt hem en stuurt hem door naar de bewerkingssoftware."
"Klanten hechten veel waarde aan de Wi-Fi-functie van hun camera's. De Canon EOS R5 heeft 5G voor de razendsnelle overdracht van opnamen. Daarnaast gebruikt het standaard tetheringsysteem USB-C, wat ook heel snel is."
Volgens David is de hechte samenwerking tussen SpinMe en Canon van essentieel belang. "Hoe sneller en efficiënter de wisselwerking tussen onze workflow en de Canon-camera's is, onder andere op het gebied van downloadsnelheid, beeldkwaliteit en de informatie die je aan foto's kunt toevoegen tijdens het fotograferen, hoe gestroomlijnder de studio kan werken."
"We voeren veel vroege tests uit met nieuwe camera's. Zo kunnen we alvast bepalen hoe we ze kunnen integreren in de SpinMe-software. De EOS R5 is een grote sprong vooruit. We konden al vroeg met deze camera werken en zo een band scheppen tussen Canon en SpinMe."
3. Optimale beeldkwaliteit garanderen
Dat je snel veel digitale middelen moet creëren, wil nog niet zeggen dat je kunt inleveren op beeldkwaliteit. "Hoe beter en duidelijker de beelden, hoe minder vaak producten worden teruggestuurd, wat bijdraagt aan de omzet van de klant", legt David uit.
De juiste weergave van het product kan door klanten worden gemeten, aldus Richard. "E-commercestudio's lijken een beetje op nachtclubs. Ze zetten de muziek heel hard en laten de modellen bewegen, dus er moet overal op kunnen worden scherpgesteld. De gezichtsherkenning en Eye AF-technologie van de nieuwste EOS-camera's zorgen voor de optimale prestaties waar de klant naar verlangt.
"Dit geldt ook voor de grote sprongen vooruit in ISO-prestaties. Een van de nadelen van de continue ledverlichting in studio's is dat deze een veel lager luminantieniveau heeft dan traditionele flitsers. Maar de verbeteringen in performance bij camera's zoals de Canon EOS R5 en de Canon EOS R6 zorgen ervoor dat je een hogere ISO kunt gebruiken en toch scherpe, bruikbare opnamen kunt maken."
Een nieuwe aanpak van fotografie voor fashionretail
4. De juiste kleurweergave
Een foto of video creëren die een getrouwe en nauwkeurige weergave is van een kledingstuk of product is de sleutel tot klanttevredenheid. "Retouren zijn een van de grootste kostenposten van een retailer, dus alles wat je tijdens de verkoop kunt doen om het percentage retouren te verkleinen, is interessant", zegt David. "Het is heel belangrijk om de juiste kleuren weer te geven. Daar gaan we zeer nauwkeurig mee om."
Gelukkig wordt de kleurenwetenschap van Canon alom geaccepteerd. "Fotografen houden van de kleur, en die is consistent", zegt Richard. "Je kunt opnamen maken met een Canon EOS 5D Mark IV of Canon EOS R5 zonder dat het postproductieteam in de stress schiet omdat je twee verschillende sensoren hebt gebruikt."
5. De capaciteit uitbreiden om meer beelden te produceren
De vraag naar video, 360°-foto's en 3D-content maakt het productieproces een tandje ingewikkelder. Dit geldt ook voor de COVID-proof processen, waarvan de effecten op de langere termijn nog onduidelijk zijn.
"Tijdens de pandemie konden e-commerceklanten slechts de helft van het aantal studio's gebruiken, zodat medewerkers afstand van elkaar konden houden", legt Richard uit. "Maar vanwege nieuwe klanten en de groei van online fashionverkoop moesten ze juist meer vastleggen. Ze gingen op zoek naar nieuwe manieren om foto's uit video's te halen om zo de tijd op de set te halveren. De Canon EOS R5 maakt video's in 8K, waar een studio tijdens postproductie foto's met 35 MP van kan maken."
"Bij fashion is er steeds meer vraag naar 360°-foto's, wat uit data is gebleken. Shoppers willen een product helemaal rondom kunnen zien, of het nu een sportschoen of een jurk is. Maar hoe doe je dat? Maak je een video of maak je meerdere foto's achter elkaar? Nieuwe camera's zoals de Canon EOS R5 bieden meerdere opties om aan deze vereiste te voldoen."
"Het proces draait voornamelijk om efficiëntie. Vroeger bepaalden de fotografen wat er gebeurde in de studio's, maar vandaag de dag hebben de financiële afdelingen steeds meer zeggenschap. Zij herkennen het koopgedrag van eindgebruikers en weten welke impact retouren hebben, en ze hebben inzicht in de manier waarop een 360°- of pinch-and-zoom-foto invloed heeft op het doorverkopen van producten. Gelukkig zijn Canon's nieuwe camera's uitgerust met functies die aan deze eisen voldoen en maken deze functies het verbeteringstraject van Canon-technologie mogelijk."