10 tips voor geweldige fashionfotografie

Ontdek de geheimen van indrukwekkende fashionfotografie met tips & tricks van de experts die je portfolio naar een hoger niveau tillen.
Een vrouw, gekleed in een oranje hoodie en oranje sokken, zit op een oranje stoel voor oranje muren en een oranje vloer. Ze leunt naar voren zodat haar ellebogen op haar knieën rusten en kijkt naar de camera. Gefotografeerd door Jaroslav Monchak met een Canon EOS R5.

"Ik werkte samen met een team bestaande uit een kledingstylist, een make-upartiest, een kapper en een fotoshootmanager", zegt fashionfotograaf en Canon Ambassador Jaroslav Monchak over deze kleurrijke foto. "Ik gebruikte één lichtbron: een studioflitser die op de witte muur aan de linkerkant gericht was. Hierdoor ontstond een zacht licht dat van de witte muur reflecteerde. Ik gebruik deze methode vrij vaak om zacht licht te krijgen dat op daglicht door een raam lijkt." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief, ingesteld op 70 mm, 1/125 sec, f/5.6 en ISO 125. © Jaroslav Monchak

De Oekraïense fashion- en commerciële fotograaf Jaroslav Monchak is gespecialiseerd in strak samengestelde, prachtig verlichte en stijlvolle portretten met genuanceerde verhalen. Zijn klanten zijn onder andere internationale merken en belangrijke fashionmagazines. Om de high-end foto's te leveren waarom zij vragen, moet hij technisch 'on top of his game' zijn, met name wat betreft de verlichting.

De Canon-ambassadeur, die in Lviv, Oekraïne is gevestigd, begon in 2005 foto's te maken, vooral landschapsfoto's en macrobeelden. "Toen ik uiteindelijk portretten probeerde, ontdekte ik dat ze me altijd iets nieuws boden: nieuwe emoties, nieuwe mensen, nieuwe energie", zegt hij. "Ik genoot er zo van dat ik besloot het naar een hoger niveau te tillen. Ik kocht toen mijn eerste DSLR en een 50mm-objectief. Na een tijdje werd ik een professional en opende ik mijn eigen studio waar ik mezelf leerde hoe ik met licht moest werken. Als je eenmaal onder de knie hebt hoe je met licht kunt werken en hoe je de camera moet bedienen, valt alles op zijn plaats."

Wat het vastleggen van de essentie van high fashion betreft, is de Canon EOS R5 de enige camera voor Jaroslav. "Dankzij de fantastische beeldkwaliteit kan ik de foto's direct na de fotoshoot aan de klant geven. Ik hoef ze niet eens te bewerken!" zegt hij. Jaroslav wisselt het Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, waarmee hij tijdens scènes bij weinig licht kan fotograferen met een groot diafragma, af met de Canon RF 28-70mm F2L USM. Dit objectief biedt de kwaliteit van een prime-objectief, maar dan met de veelzijdigheid van een zoomobjectief.

De fotografieschool van Jaroslav, Lighthouse, heeft duizenden studenten geholpen, waardoor hij goed weet hoe hij het beste uit zowel modellen als fotografen kan halen. "Ik vertel mijn studenten om met een close-up te beginnen en vervolgens geleidelijk uit te zoomen om handen, schouders, heupen en benen in het beeld op te nemen. Maar altijd geleidelijk; er is geen noodzaak om te haasten", zegt hij. "Krijg van geen enkele klik spijt! Deze methode stimuleert het natuurlijke gedrag van iemand, zowel achter als voor de camera."

Hier legt Jaroslav zijn technieken voor fashionfotografie uit en deelt hij 10 tips voor het nemen van professionele beauty- en fashionfoto's.

Een vrouw zit op een krukje en leunt naar voren. Haar ellebogen rusten op haar knieën. Gefotografeerd door Jaroslav Monchak met een Canon EOS R5.

"Deze fotoshoot was bedoeld voor een praktijkles in mijn fotografieschool", zegt Jaroslav. "Ik werkte hiervoor samen met mijn team dat bestaat uit een kledingstylist, een make-upartiest, een kapper en een beheerder van de fotoschool. We wilden de stijl van de jaren 80 nabootsen. Elk lid van het team heeft het werk perfect uitgevoerd. Ik maakte uitsluitend gebruik van het licht dat door het raam rechts van ons viel. Dat is mijn favoriete lichtbron." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief, ingesteld op 50 mm, 1/250 sec, f/2.8 en ISO 800. © Jaroslav Monchak

Een vrouw in een luchtig wit shirt staat buiten met haar armen boven haar hoofd. Ze staat met haar rug richting de camera, met haar gezicht iets richting de camera gedraaid en haar ogen dicht. Gefotografeerd door Jaroslav Monchak met een Canon EOS R5.

"Deze foto heb ik gemaakt met een 24-mm groothoekobjectief", vertelt Jaroslav. "Hierdoor kon ik de verhoudingen een beetje vervormen, terwijl er ook perspectief in de foto zit. Ik moedig fashionfotografen aan om ook eens groothoekopnamen te maken vanuit een laag standpunt. Soms ontstaan zo heel dynamische composities." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon Mount Adapter EF-EOS R en Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 24 mm, 1/2500 sec, f/2.8 en ISO 200. © Jaroslav Monchak

1. Houd de verlichting eenvoudig

"Als fashionfotograaf is het heel belangrijk om te leren hoe je licht op de goede manier gebruikt. Verlichting kan je foto maken of breken, maar dat betekent niet dat je veel geld moet besteden aan professionele verlichtingsapparatuur. Voor de meeste foto's gebruik ik slechts één lichtbron en een witte reflector. Denk eenvoudig: kies de locatie, bekijk waar je mee moet werken en denk dan na over hoe je dit kunt verlichten. Als het mogelijk is om opnamen bij alleen daglicht te maken, zal ik dat doen. Ik gebruik dan alleen een reflector om het licht te verbeteren. Als ik extra licht nodig heb, gebruik ik ofwel constant kunstlicht zoals een Canon Speedlite, óf een stroboscoop. Ik combineer deze twee nooit. Mijn advies is altijd maar één soort lichtbron te gebruiken.

"Mijn favoriete lichtbron is licht dat door een raam valt. Ik raad je echt aan om te leren hoe je werkt met daglicht door een raam, voordat je geld aan lampen uitgeeft. Vraag je model, misschien een familielid of vriend om te beginnen, om niet meer dan twee meter van het raam te staan of te zitten. Maak opnamen vanuit alle hoeken en van alle kanten om te begrijpen hoe het licht op het model valt en hoe dat van invloed is op het algehele beeld. Als je bijvoorbeeld gelijkmatig licht wilt, zonder schaduwen, draai je het model met het gezicht naar het raam en ga je zelf met je rug naar het raam staan. Dit licht is goed, maar niet erg interessant omdat het geen volume heeft. Draai het model ongeveer 30 graden. Je krijgt dan interessante schaduwen die de vorm van het gezicht benadrukken. Als je verder draait naar 45 graden, zie je nog meer verandering in contrast."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

2. Werk in een donkere studio

"Ik werk liever op locatie, maar soms is het nodig om in een studio te werken. Als je een studio-omgeving wilt creëren, raad ik aan de ruimte zo donker mogelijk te maken, omdat het belangrijk is dat daglicht niet in de weg zit. Gebruik een stroboscooplamp of een Canon Speedlite om de aandacht te richten op het model en het licht van een pilotlamp om scherp te stellen, en ga na waar de schaduwen en hooglichten zich bevinden. In de studio fotografeer ik doorgaans met een sluitertijd van ongeveer 1/125 sec."

3. Experimenteer met kunstlicht

"Ik gebruik liever een constante studiobelichting of een studio-stroboscoop, maar een ringlamp, meestal een enkele ronde TL-lamp of een aantal connected LED-lampjes in de vorm van een cirkel, kunnen ook handig zijn voor het fotograferen van fashion en beauty. Verlichtingsaccessoires, zoals softboxen, paraplu's en reflectoren, kunnen het uiterlijk en de intensiteit van het licht beïnvloeden. Een andere nuttige techniek is om te spelen met de richting van het licht en de afstand tussen het licht en het model. Al deze keuzes hebben invloed op het karakter van het licht dat je creëert. De beste manier om te leren wat werkt en wat niet werkt is te experimenteren. Voor zacht licht plaats ik grote softboxen dicht bij het model; voor hard licht gebruik ik standaardreflectoren met een diameter van 15-20 cm of een buis, hoewel dat moeilijker kan zijn om mee te werken omdat hierdoor harde schaduwen ontstaan. Hoe groter de softbox, hoe zachter het licht zal zijn en hoe kleiner het gebied, hoe harder het licht.

"Als ik op locatie ben of op straat opnamen maak, combineer ik soms een draagbare softbox van 60 bij 60 cm met een draagbare Canon Speedlite 430EX-flitser (opgevolgd door de Canon Speedlite 430EX III-RT), wat me interessant licht geeft op plaatsen waar geen stopcontact is."

Close-up van de onderkant van het gezicht en van het bovenlichaam van een vrouw die haar hoofd kantelt en een hand onder haar kin houdt. Gefotografeerd door Jaroslav Monchak met een Canon EOS R5.

"Dit was een commerciële fotoshoot voor sieraden", legt Jaroslav uit. "Ik heb een studioflitsers en softboxen gebruikt, zodat ik goede details, scherpte en een strakke witbalans kon creëren. In de commerciële fotografie zijn dit belangrijke factoren." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief, ingesteld op 54 mm, 1/125 sec, f/9 en ISO 125. © Jaroslav Monchak

4. Pas de witbalans aan

"Dankzij moderne Canon-camera's zoals de Canon EOS R5 krijg je direct nauwkeurige kleuren die niet verwerkt hoeven te worden en waar je geen filters voor nodig hebt. Dat gezegd hebbende, raad ik fotografen alsnog aan om — voor en tijdens de fotoshoot — alle mogelijke en optimale instellingen voor de belichting en witbalans te configureren. Een van de eerste dingen die je bijvoorbeeld moet doen voordat je met fotograferen begint, is de witbalans aanpassen. Stel deze telkens opnieuw in wanneer je naar een nieuwe locatie gaat. De kleuren die je in het echte leven ziet, zullen dan hetzelfde zijn als de kleuren die je op het scherm en in de print ziet. De camera reproduceert kleuren natuurgetrouw, maar als je je in een scène bevindt waarin het licht bijzonder warm of koel is, of met verlichting uit verschillende bronnen, kan het lastig worden. Als je pas begint met fashionfotografie, zijn de voorinstellingen van de camera handig, maar als je als een professional wilt fotograferen, maak je een foto van een grijze kaart en geef je de camera opdracht om de witbalans in te stellen met behulp van de instelling van de handmatige witbalans."

5. Kies de juiste camera

"Het kiezen van de juiste camera is net zo belangrijk als de verlichting. Ik heb camera's nodig die onder alle omstandigheden kunnen presteren en resultaten van hoge kwaliteit kunnen leveren. Als ik een extra hoge resolutie nodig heb, ga ik voor de EOS R5 met 45 Megapixel. De geproduceerde beeldkwaliteit en kleuren zijn prachtig en bijna levensecht.

"Ik ben heel blij met de mogelijkheid van de EOS R5 om video-opnamen in 4K te maken en de verhoudingen in de afgewerkte video aan te passen. Zo kan ik een horizontale video verticaal maken voor sociale media, zonder dat de kwaliteit achteruitgaat."

Een man in een kamer die met blauw en magenta neonlicht wordt verlicht, staart naar zijn reflectie in een ronde spiegel op een betegelde muur. Gefotografeerd door Jaroslav Monchak met een Canon EOS R5.

"Spiegels zijn geweldige decorelementen voor het spelen met compositie", zegt Jaroslav. "Ik vond de kleuren die door het neonlicht werden gecreëerd prachtig, dus ik vertrouwde hierop in plaats van extra kunstmatig licht toe te voegen." Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/160 sec, f/2.8 en ISO 5000. © Jaroslav Monchak

6 Experimenteer met verschillende objectieven

"Voor fashion- en beautyfoto's gaf ik altijd de voorkeur aan een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. Het was mijn allereerste zoomobjectief en ik ben er vandaag nog net zo blij mee als op de dag dat ik het kocht. Maar tegenwoordig gebruik ik liever de Canon RF 28-70mm F2L USM. Dit objectief is echt ongelooflijk, omdat het een soort combinatie tussen een vast objectief en een zoomobjectief is. Het f/2-diafragma is bijna hetzelfde als van een prime-objectief, maar tegelijkertijd biedt het een ontzettend flexibel bereik van brandpuntsafstanden. Dankzij deze kwaliteiten is dit objectief handig voor allerlei soorten fotografie, niet alleen voor fashionshoots.

"Ook gebruik ik de Canon RF 50mm F1.2L USM omdat dit een objectief met uitstekende scherpte is, waarmee ik tegelijkertijd de achtergrond kan vervagen. Ik kan heel goed het model er mee uitlichten of het hoofdonderwerp afzetten tegen de achtergrond.

"Wat de compositie van de foto betreft, raad ik je aan te experimenteren met alle brandpuntsafstanden die je tot je beschikking hebt. Dit is vooral handig als je zoomobjectieven hebt. Het is ook een goed idee om met de hoeken te spelen, voor een wat minder conventioneel resultaat. Als je een traditionelere foto wilt maken, leer dan de basisregels van composities, zoals de regel van derden of de gulden snede. Maar vergeet ook niet creatief na te denken. Soms krijg je een heel interessant resultaat door de regels te breken. Bij fotografie draait alles om creativiteit!"

7. Handmatige versus semi-automatische modi

"Ik gebruik meestal de handmatige modus, omdat ik hiermee meer controle heb over hoe het beeld eruit komt te zien. Maar als je op een bewolkte, winderige dag opnamen maakt op een locatie met een steeds andere lichtintensiteit, kun je door over te schakelen op de modus Diafragmaprioriteit [Av op het programmakeuzewiel op Canon-camera's] de belichting automatisch aanpassen. Dit betekent dat je je kunt concentreren op een aantal andere technische aspecten, zoals de houding van je model, de emoties die moeten worden overgebracht, en de compositie van het beeld."

Een vrouw zit op een kiezelstrand met een paar laarzen in haar hand en kijkt weg van de camera. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV door Kid Circus.

Twee fashionfotografen vertellen welke apparatuur onmisbaar voor hen is

Door full-frame systeemcamera's aan hun uitrusting toe te voegen, veranderen fashionfotografen Kid Circus en Jaroslav Monchak de manier waarop ze fotograferen.

8. Leer hoe je scherpstelt

"Wanneer je fashion- en beautyfoto's neemt, moet de focus meestal op het model liggen. Dat kan een opname van het volledige lichaam zijn als je een foto van een outfit maakt, of van een deel van het model als je schoenen, accessoires of make-up fotografeert. Autofocus is een handig hulpmiddel en een uiterst betrouwbare functie van de Canon EOS R5. Als je onderwerp beweegt (bijvoorbeeld springt, wegloopt of danst), kun je met Tracking AF met oog-/gezichtsdetectie het model volgen en scherp houden. Bij fashionfotografie is een snelle autofocus heel belangrijk, omdat je vaak dynamische foto's moet maken en de snelheid van de autofocus de bepalende factor wordt. Daarom is een functie zoals oogdetectie zo nuttig."

Je kunt ook de Touch & Drag AF-instellingen van de EOS R5 gebruiken. Hiermee kun je op het LCD-scherm van de camera met je vinger het scherpstelpunt veranderen.

Een vrouw in een pak die een kinderwagen duwt staat voorin in het kader, onscherp. Achter haar worden een meer en twee bergen scherp weergegeven. Gefotografeerd door Jaroslav Monchak met een Canon EOS R5.

"Deze foto was voor een commercial voor een kinderwagenmerk", zegt Jaroslav. "Het is ongebruikelijk dat je de kinderwagen zelf bijna niet in beeld hebt en dat er ook helemaal niet op is scherpgesteld, maar deze foto hoort bij een hele reeks foto's waarbij de focus wel op de kinderwagen lag. Ik gebruik graag lagen in een foto. Je ziet bijvoorbeeld duidelijk de eerste laag waar de vrouw met de kinderwagen staat. De tweede laag is dan de berg aan de linkerkant en de derde laag is de berg aan de rechterkant. Samen creëren ze volume en perspectief." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief, ingesteld op 62 mm, 1/1000 sec, f/6.3 en ISO 250. © Jaroslav Monchak

9. Haal alles uit het model

"Ik moest een keer een psychologe fotograferen. Ik zei dat ze zich moest ontspannen en dat ze zich geen zorgen hoefde te maken. Daarna gaf ze me het advies om in dit soort situaties nooit tegen modellen te zeggen: 'Relax, je bent gespannen!'. Dit maakt het namelijk alleen maar erger, het model raakt alleen maar meer gespannen. Begin in plaats daarvan met een paar mooie en eenvoudige natuurlijke houdingen en vertel het model dat alles goed gaat. Na een paar minuten zie je dat het model begint te poseren en dat het er natuurlijker uitziet.

"Sommige fotografen gebruiken het liefst snelle continu-opnamen, maar voor mijn stijl is dat te snel. Ik maak graag foto's met een interval van 2 tot 3 foto's per seconde. Op die manier kan ik het weloverwogen en kalm benaderen. Daar wordt het model ook rustiger van."

Als je begint met een langer objectief creëer je ook meer ruimte voor het model. Zodra je meer vertrouwen hebt gewonnen, kun je een korter objectief met een groot diafragma gebruiken.

10. Leer hoe je een team leidt

"Als jij als fotograaf de initiatiefnemer van het project bent, dan is het jouw verantwoordelijkheid en doel om je team optimaal te motiveren. Stylisten, make-upartiesten, het model, je assistenten... iedereen! Je moet ze inspireren en ervan overtuigen hoe belangrijk het is dat iedereen zijn eigen steentje bijdraagt aan het project, op precies de manier die jij voor ogen hebt. Het hele team moet hetzelfde doel nastreven, en dat hangt van jou af en van de manier waarop je het team aanstuurt. Het fijne hierbij is dat je je team zelf kunt samenstellen met mensen die je vertrouwt. Ik raad je hiervoor aan om van tevoren al goed te bepalen wat je wilt bereiken met je fotoshoot. Bij veel fashionprojecten is het voorbereidingsproces uitermate belangrijk. Maak een moodboard, zodat je aan de rest van het team precies kunt aangeven wat je wilt en wat je nodig hebt. Deze visuele hulpmiddelen zijn echt handig om je visie uit te leggen.

"In andere gevallen, meestal bij grote commerciële projecten voor een reclamebureau met een specifiek merk als opdrachtgever, stelt het bureau het team samen. Dat is dan een groot team van opdrachtnemers die je misschien niet altijd kent en die niet voor jou, maar voor dat reclamebureau werken. Maar je moet nog steeds mensen kunnen aansturen en inspireren. Helaas is alleen goede foto's maken niet genoeg, je moet ook leiding kunnen geven."

"En dat is het. Als je eenmaal weet hoe je met licht, de camera, het model en het team moet werken, kun je aan de slag!"

Natalie Denton

De apparatuur van Jaroslav Monchak

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Een Canon EOS R5-camera staat op een stuk beton vol graffiti.

Camera's

Canon EOS R5

De Canon EOS R5 kan foto's maken met 45 Megapixel bij maximaal 20 fps en combineert daarmee kwaliteit, prestaties en kracht. "De JPG in deze camera biedt goede kleuren en dankzij de fantastische beeldkwaliteit kan ik de foto's direct na de fotoshoot aan de klant geven. Ik hoef ze niet eens te bewerken", zegt Jaroslav. "Ook heeft de camera een heel betrouwbare Wi-Fi verbinding. Dat is handig omdat ik vaak met een laptop werk die op de camera is aangesloten."

Lenzen

Canon RF 50mm F1.2L USM

Dit RF-objectief tilt fotografische prestaties naar een ongekend hoog niveau. Het objectief biedt superieure scherpte, meer creatieve vrijheid en buitengewone prestaties bij weinig licht. "Met dit objectief kan ik met een heel open diafragma werken, op locaties met weinig natuurlijk licht", zegt Jaroslav. "Dit objectief zorgt steevast voor goede resultaten, en ik ben gek op de brandpuntsafstand van 50 mm."

Canon RF 28-70mm F2L USM

Dit objectief biedt uitzonderlijk hoge scherpteniveaus en weinig vertekening. Daardoor is het een favoriet onder vele fotografen, vooral fashionfotografen. "Dit objectief is echt ongelooflijk, omdat het een soort combinatie tussen een vast objectief en een zoomobjectief is", zegt Jaroslav. "Door dit soort kwaliteiten is het een handig objectief voor allerlei soorten fotografie."

Gerelateerde artikelen

Voldoen aan de veranderde vraag in de wereld van fashionfotografie

Experts bespreken de grootste uitdagingen in fashionproductfotografie en hoe technologie die kan overwinnen.

Outdoor-fashionportretten met een Canon RF-objectief

Sascha Hüttenhain vertelt hoe het Canon RF 135mm F1.8L IS USM-objectief hem heeft geholpen zijn creatieve portretideeën tot leven te brengen.

Catwalk versus street fashion: van camera tot print

Ontdek hoe Leo Faria de essentie van 'streetstyle' vastlegt en waarom het maken van grootformaat prints een belangrijke rol speelt in zijn werk.

Van concept tot nabewerking: hoe je een fashionshoot plant en uitvoert

Canon Ambassador Evely Duis begeleidt de opkomende professional Killian Jouffroy bij zijn eerste professionele fashionshoot.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro