High fashion ontmoet stadscultuur in Leo Faria's printwerk

De Braziliaanse fashion- en straatfotograaf vertelt hoe hij zijn opvallende plaatjes schiet en waarom hij vindt dat een foto pas echt bestaat als hij is geprint.
Een fashionmodel in een felgele rok en een felroze jasje poseert op een drukke markt, terwijl een man met open mond langs haar heen loopt.

Fashion- en straatfotograaf Leo Faria legde dit opvallende beeld vast tijdens een redactionele shoot in Hongkong. "Een lokale man trok zomaar ineens dit fantastische gezicht en ik zei: 'deze foto hebben we, op naar de volgende'." Leo zet al zijn uiteindelijke afbeeldingen om in print, omdat hij vindt dat ze in een fysieke vorm moeten bestaan. Voor deze foto koos hij Canson® Infinity Edition Etching Rag. "Dit papier is in staat om de talloze verschillende structuren en kleuren in de foto te reproduceren en de scherptediepte te versterken," vertelt hij. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 65mm, 1/250 sec, f/4 en ISO400. ©Leo Faria

Leo Faria, een van de grootste namen in Brazilië op het gebied van fashion- en straatfotografie, heeft deze twee genres samengevoegd in één kunstvorm. Zijn in het oog springende beelden zetten catwalk-modellen en high fashion in een ruige, stedelijke omgeving, en zijn toepassing van kleur, stemming en beweging leverde hem internationaal lovende kritieken en tijdschriftopdrachten over de hele wereld op.

Deze Canson® Infinity Ambassador rondde onlangs een persoonlijk project af, waarin hij onderzocht hoe mensen uit verschillende culturen kleding gebruiken als een vorm van expressie en welke verschillen er zijn - of niet - in onze onderling verbonden wereld. Hier praat Leo over zijn werk en waarom hij vindt dat het geprinte beeld zo belangrijk is.

Een vrouw in een burka zit in een strandcafé en kijkt uit over de zee.

Leo heeft de hele wereld rondgereisd en gewone mensen in hun dagelijks leven gefotografeerd. "Deze foto is in Abu Dhabi genomen," licht hij toe. "De vrouw zat aan een verlaten strand in de verzengende hitte in haar eentje een sapje te drinken." Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark III (nu opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) met een Canon EF 70-200mm f/2.8L II USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 70-200mm f/2.8L III USM), ingesteld op 135mm, 1/800 sec, f/6.3 en ISO100. ©Leo Faria

Hoe en waarom heb je het combineren van fashion- en straatfotografie als stijl ontwikkeld?

"Sommige mensen reizen om verre plaatsen te ontdekken of om culinaire ervaringen op te doen, maar ik reis om nieuwe mensen te ontmoeten en ze te leren kennen, en de manier waarop ze zich uitdrukken via hun kleding hoort daarbij. Fashion speelt daar een heel grote rol in, maar de nadruk ligt voor mij op mensen. Straatfotografie is de basis van mijn werk. Binnen dat gebied voel ik me vrij om vast te leggen wat me werkelijk raakt. Ik heb een bepaalde stijl van fotograferen op straat ontwikkeld waarbij ik verschillende combinaties van licht en schaduw toepas om de natuurlijke gedragingen en uitdrukkingen van mensen die met hun dagelijkse leven bezig zijn, vast te leggen. Daardoor is het me gelukt fashion te fotograferen vanuit mijn perspectief, op een manier die verankerd ligt in een wijdere omgeving.”

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

Wat was de inspiratie voor je nieuwste persoonlijke project?

"Ik ben intens geïnteresseerd in de menselijke natuur en heb een diep verlangen om mensen uit verschillende culturen te leren kennen. Ik hoop dat mijn foto's bijdragen aan het vergroten van tolerantie en het ontkrachten van misvattingen over etniciteit, religie, gender en seksuele geaardheid. Ik wil mensen helpen inzien dat een reisbestemming veel meer inhoudt dan fantastische uitzichten, exotisch eten of shopping. Een reisbestemming is ook een ontmoeting met mensen en met cultuur. Ik geloof dat het leven uit veel meer bestaat dan alleen je eigen ervaringen en opvattingen. Er is een wereld vol kansen en mogelijkheden, en dat maakt ons zo interessant. Ik probeer de verschillen en overeenkomsten tussen culturen vast te leggen, en hoe ze onderling met elkaar verbonden zijn."

Een fashionmodel met een cowboyhoed loopt door een drukke straat in New York.

Een afbeelding uit een redactionele shoot op Times Square, New York, VS, geïnspireerd op de film Crocodile Dundee. Leo printte deze foto voor zijn persoonlijke collectie op Canson® Infinity Photo HighGloss Premium RC. "Dit is een onvergelijkbaar papier dat de juiste toon zet voor dit country-achtige verhaal van een meisje dat de grote wereldstad ontdekt," legt Leo uit. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/400 sec, f/2.8 en ISO640. ©Leo Faria

Waarom is het printen van je foto's voor jou zo'n belangrijk onderdeel van het proces?

"Mijn drijfveer om een foto te printen, is het verlangen om van iets digitaals iets ‘echts’ te maken. Een print maakt fysiek contact met een beeld mogelijk. Voor mij voelt het alsof een foto pas werkelijk bestaat als hij is geprint. Het is de cruciale laatste stap in het proces, en de stap waar ik me emotioneel het meest verbonden mee voel."

Welke printers en papiersoorten gebruik je?

"Ik heb een Canon imagePROGRAF PRO-4000 en een imagePROGRAF PRO-1000 in mijn studio staan. Het 12-inktensysteem zorgt voor rijke kleuren en diepe zwarttinten en laat zich prachtig combineren met de textuur, de gewichten en de wittinten van het digitale fine art- en fotopapier uit de Canson® Infinity-serie. Het printproces geeft me eindeloos veel mogelijkheden om het best denkbare resultaat te krijgen. Bovendien zijn de weergave en consistentie print na print uitzonderlijk goed, en ook de houdbaarheid is uitstekend."

Een strandventer loopt met tassen en accessoires en een stapel strohoeden op zijn hoofd over het zand.

Voor zijn meest recente tentoonstelling printte Leo zijn foto's op Canson® Infinity Museum Pro Canvas Matte. "Dit papier heeft een heel scherpe textuur die huidstructuren en weefsels op een verfijnde manier laat zien," legt hij uit. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 70-200mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 120mm, 1/8000 sec, f/2.8 en ISO250. ©Leo Faria

Een man in een blauw shirt en een blauwe broek en een vrouw met een groene top staan op een druk marktplein bij een kraampje met elkaar te praten.

Nog een foto uit Leo's tentoonstelling 'At the meeting of'. Lokale bewoners in kleurrijke kleding staan te kletsen bij een eetkraampje op een plein vol straathandelaren in de Braziliaanse gemeente Uberlândia, waar Leo werd geboren. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 70-200mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 102mm, 1/500 sec, f/2.8 en ISO500. ©Leo Faria

Welke Canson® Infinity-papiersoorten gebruik je het meest?

"Ik heb niet echt een voorkeur - ik gebruik graag alles wat in de serie beschikbaar is. Voor een tentoonstelling printte ik ooit meer dan 270 beelden op Canson® Infinity Museum Pro Canvas Matte. De tentoonstelling met de titel 'At the meeting of' werd gehouden in het Centro Municipal de Cultura in Uberlândia, in Brazilië, en toonde documentairefoto's van over de hele wereld die ik heb genomen gedurende een periode van zes jaar waarin ik verschillende culturen bestudeerde.

"Voor twee eerdere projecten gebruikte ik het matte Canson® Infinity Rag Photographique-papier en PhotoSatin Premium RC-papier. Aangezien dit twee heel verschillende papiersoorten zijn, kon ik met totaal verschillende technieken en effecten werken, van het montagestadium tot aan het eindresultaat. En dit betreft dan alleen mijn meest recente projecten: ik heb alle soorten papier van Canson® Infinity al eens gebruikt."

Een vel Canson® Infinity fine-artpapier komt uit een Canon PIXMA PRO-200 printer tevoorschijn. De print van een vrouwengezicht is net boven de mond gecropt en ze draagt lange, diamanten oorbellen en een diamanten ring

Canson® Infinity-papier is perfect om te gebruiken met de serie Professionele Fotoprinters van Canon. "De printsnelheden zijn voortreffelijk en de weergavestabiliteit tussen de prints onderling is perfect," aldus Leo.

Onlangs ben je gevraagd om vier nieuwe papiersoorten in de ARCHES®-serie van Canson® Infinity te testen. Welke voordelen zouden die voor je prints kunnen hebben?

"Het papier wordt gemaakt in de Arches-papierfabriek, waar ze al meer dan 500 jaar grafisch papier van topkwaliteit maken. De fabriek gebruikt een traditionele cilindermal voor het maken van fine art-papier, een productieproces waar veel tijd in gaat zitten en waardoor het papier een authentiekere ambachtelijke look and feel krijgt. Het papier van ARCHES® heeft een ongelooflijk pure, helderwitte afwerking zonder gebruik te maken van optische bleekmiddelen, wat betekent dat er geen chemicaliën aan het papier zijn toegevoegd. Ze maken het witste wit dat ik ooit heb gezien in fine art-media en omdat er geen optische witmakers worden gebruikt, zal de kleur na verloop van tijd ook niet vervagen of geel worden. De kleurenreproductie is fantastisch en de zwarttinten zijn diep en intens. Dit is revolutionair als het gaat om behoud van de scherpte en de textuur van een digitale afbeelding. Het is net als het verschil tussen een HD- en een 4K-video: zelfs voor het ongeoefende oog is het onmiddellijk zichtbaar."

Heb je voor je prints een voorkeur voor glanzend, semi-glanzend of mat papier?

"Ik kies altijd voor het papier dat het beste voor een bepaald beeld werkt. Ik denk dat het niet goed is om een standaard voorkeur te hebben. Ik vond het nodig om te experimenteren en in de loop der tijd alle varianten uit te proberen. Als je eenmaal wat ervaring hebt, ga je intuïtief de keuze maken. Ik kan nu tijdens het fotograferen al beslissen wat het ideale papier voor een beeld gaat worden, maar ik blijf toch graag experimenteren en nieuwe dingen proberen. De keuze van printer en papier is cruciaal voor het eindresultaat. Het gebruik van een fantastische printer en het kiezen van het perfecte papier zijn net zo belangrijk als het maken van de foto of het postproductieproces.”

Een vrouw in een kleurrijke jurk dansend in een veld onder een blauwe hemel.

Leo printte deze fashionfoto op Canson® Infinity Baryta Photographique II-papier. "Het geeft een zachte glans die de stralende lucht en de huidtinten accentueert, waarmee een nostalgische, analoge schoonheid gecreëerd wordt," aldus Leo. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief (inmiddels opgevolgd door de Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM), ingesteld op 16mm, 1/200 sec, f/16 en ISO200. ©Leo Faria

Een vrouw in een rode trui met een lange vlecht die een paar keer rond haar nek en hoofd gewikkeld is.

Deze foto is onderdeel van een persoonlijk project, werd genomen in een openluchtstudio in Brazilië en is geprint op ARCHES® BFK Rives®, een van de papiersoorten in het Canson® Infinity ARCHES®-portfolio. Voordat het werd uitgebracht, was Leo gevraagd dit papier te testen. "Dit is een puur wit papier met een natuurlijke korrel die de poriën en de textuur van de huid en het haar accentueert," aldus Leo. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 70-200mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 160mm, 1/200 sec, f/4.5 en ISO200. ©Leo Faria

Welke meerwaarde heeft je papierkeuze voor je werk?

"Sommige soorten papier kunnen de resultaten van het chemische printproces in analoge fotografie nabootsen. Een voorbeeld: Canson® Infinity Baryta Prestige heeft een coating van bariumsulfaat, waarmee het qua uiterlijk en esthetiek lijkt op conventioneel fotopapier, maar met een kleurenreproductie en een chromatisch spectrum van zeer hoge kwaliteit. Dankzij het brede assortiment texturen, gewichten en stijlen dat Canson® Infinity-papier te bieden heeft, krijgt mijn creativiteit bij het maken van prints de volledige vrijheid."

Hoe belangrijk is Canson® Infinity's certificatie voor printersystemen voor het produceren van je prints in beperkte oplagen?

"Canson® Infinity stelt hoge eisen aan een printstudio om binnen het programma gecertificeerd te kunnen worden. Een studio moet bijvoorbeeld een gereguleerde omgeving hebben met regelbare verlichting, en de muren moeten een bepaalde gestandaardiseerde kleur hebben. Ook de vochtigheidsgraad en de temperatuur moeten regelbaar zijn, en er dienen bepaalde procedures voor het omgaan met het papier gevolgd te worden. Een print afkomstig van een Certified Printer maakt een groot verschil voor een fotograaf en geeft bovendien het rustgevende gevoel van gegarandeerd de allerbeste kwaliteit en consistentie, voor prints die een leven lang meegaan."

Matthew Richards

Leo Faria's uitrusting

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Camera's

Canon EOS 5DS R

De Canon EOS 5DS R is ontwikkeld voor optimale spiegelreflexbeeldkwaliteit en beschikt over een resolutie van 50,6 Megapixel en een low-pass cancellation filter waarmee de scherpte van de sensor van de camera wordt geoptimaliseerd.

Lenzen

Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM

De klassieke brede zoom is de favoriet van velen. De nieuwe versie die Leo gebruikt, biedt geweldige scherpte over het gehele zoombereik. "Zoomlenzen zijn dynamischer als je met mensen op straat werkt," vindt Leo.

Canon EF 50mm f/1.2L USM

Dankzij het ongelooflijke f/1.2 grootste diafragma, levert de supersnelle EF 50mm f/1.2L USM geweldige prestaties bij weinig licht. Een lens waarmee je nauwkeurige creatieve controle houdt over scherpstelling en scherptediepte.

Canon EF 85mm f/1.2L II USM

Een professioneel kort teleobjectief, uitstekend toegespitst op het maken van opnamen bij weinig licht en voor situaties waarin een extreem geringe scherptediepte vereist is. Perfect voor creatieve portretfotografie. Leo zegt: "Voor redactionele fashionshoots in de studio gebruik ik meestal prime-objectieven."

Accessoires

Canon imagePROGRAF PRO-1000

Print je foto's in indrukwekkende kwaliteit met een 12-inktensysteem dat prints maakt tot A2-formaat. Leo zegt: "Het 12-inktensysteem zorgt voor rijke kleuren en diepe zwarttinten en laat zich prachtig combineren met de textuur, de gewichten en de wittinten van het digitale fine art- en fotopapier in de Canson® Infinity-serie."

Canon imagePROGRAF PRO-4000

De ultieme, betrouwbare grootformaat printer voor het printen van foto's en kunst, met ongeëvenaarde 44-inch uitvoer. "De kleurweergave en consistentie zijn uitstekend, elke print opnieuw," aldus Leo.

Gerelateerde artikelen

Zo kies je het juiste papier voor je fine art-prints

Wil je graag fine art-prints van tentoonstellingsniveau, maar weet je niet welk papier je moet kiezen? Een Canon Ambassador en twee experts delen hun advies.

Hoe je fotoprints voor een expositie voorbereidt

Ontdek alles wat je moet weten over het printen voor een expositie, van papierkeuze tot profielen en proofing.

Fashionfotografie: je stijl verkopen

Neem het advies van twee professionele fashionfotografes ter harte over hoe je je unieke creatieve visie vindt en deze verkoopt aan klanten.

Zes manieren waardoor je dankzij print een betere fotograaf wordt

Door dieper in de wetenschap van het printen van foto's te duiken kun je je compositie verbeteren, je je bewustzijn van kleuren vergroten en meer - misschien wel zonder dat je je het realiseert, aldus Keith Cooper.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro