"Het woord fotografie is afgeleid van het Grieks en betekent 'tekenen met licht'", vertelt Ian Hippolyte. Het is een toepasselijke opmerking, omdat werken met licht een essentieel onderdeel is van het werk van de fotograaf. Ians prachtige fashionfoto's – vaak dramatisch, vol glamour en met een kunstzinnige esthetiek – hebben hem maar liefst 73.000 YouTube-abonnees en 21.000 volgers op Instagram opgeleverd die zijn indrukwekkende werk niet alleen bewonderen maar het ook proberen na te bootsen.
Ians adviezen op YouTube zijn gericht op alle aspecten van het fotograferen, maar het was zijn recente tutorial over belichting, How To Use Light, Four Different Ways, waarmee hij pas echt de aandacht trok, en die tot nu toe meer dan 400.000 keer is bekeken. Met belichting kun je het eindresultaat van je foto's volledig veranderen: denk aan belichting van achteren of van voren, hard licht of zacht licht. Maar veel fotografen, zelfs ervaren professionals, vinden de technische aspecten ervan vaak intimiderend.
Ian, die in Londen woont, adviseert om je daar niet door te laten afschrikken. "Het is heel belangrijk dat je weet hoe je licht kunt gebruiken, of het nu gaat om natuurlijk licht of kunstlicht, en hoe je het kunt manipuleren", legt hij uit. "Veel mensen beginnen met natuurlijk licht omdat dat er altijd is. Wanneer je eenmaal gaat experimenten met kunstlicht kom je erachter dat hierbij dezelfde principes gelden: je vervangt gewoon de zon door een flitser of een lamp."
Ian gebruikt al jarenlang uitrusting van Canon en werkte in het verleden vooral met de Canon EOS 5D Mark IV in combinatie met een Canon EF 24-70mm f/2.8L USM-objectief (inmiddels opgevolgd door de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM). Korte tijd geleden heeft hij echter voor het eerst de Canon EOS R5 met het Canon RF 28-70mm F2L USM- en het Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM-objectief uitgeprobeerd.
Hier deelt Ian zijn beste tips en technieken voor het maken van prachtig belichte fashionfoto's en vertelt hij hoe de overstap naar systeemcamera's hem heeft geholpen zijn vaardigheden nog verder uit te breiden.
Belichtingstechnieken voor fashionshoots
1. Benadruk gelaatstrekken
Ian raadt iedereen aan te experimenteren, vooral als je net aan het begin van je carrière staat, maar hij heeft desondanks zijn eigen favoriete lichtopstelling: "Ik belicht mijn werk graag van bovenaf met fel, meer spiegelend licht dat heel direct is. Je foto's krijgen daarmee een bioscoopachtig aanzien."
Om dit effect te bereiken, plaatst hij het licht net boven, maar voor het gezicht van de onderwerp. "Als je het pal boven iemands hoofd plaatst, krijg je een heleboel onflatteuze schaduwen, maar als je het net voor het onderwerp zet, krijg je die bioscoopachtige uitstraling terwijl het licht nog steeds flatteus is, en je kunt dan ook de botstructuur van het gezicht beter laten uitkomen."
Voeg er daarna invullicht aan toe om ongewenste schaduwen weg te werken, laat licht weerspiegelen in de ogen van het onderwerp en dan ben je klaar. "Voor mij zijn catch-lights heel belangrijk", zegt Ian, "want als je de ogen van iemand laat oplichten, zien ze er levendiger uit."
Heb je Canon-apparatuur?
Maar deze lichtopstelling werkt niet voor iedereen: "Je moet weten welk effect het licht zal hebben op je onderwerpen", legt Ian uit. "Als je het gezicht van een ouder iemand fotografeert, dan wil je waarschijnlijk met zachter licht werken, en invullicht gebruiken dat je vóór die persoon zet, omdat je bij weinig licht schaduwen krijgt die onflatteus kunnen zijn."
2. Experimenteer met instellingen
"In de studio gebruik ik bij het fotograferen in eerste instantie vaak een flitser en stroboscopen", vertelt Ian. "Ik werk met een sluitertijd van 1/200 sec, want dat is de synchronisatiesnelheid van de flitser. Ik begin meestal met f/8, omdat ik de meeste dingen scherp wil hebben, en ik probeer de ISO vrij laag te houden. Maar als ik dan begin met fotograferen, stel ik misschien een langere sluitertijd in zodat ik met de belichting kan spelen en wat vervaging aan de foto's kan toevoegen. Ik speel ook met het diafragma, met iets op de voorgrond dat een beetje wazig is.
"Bij het fotograferen met de EOS R5 maakte ik een serie foto's met lichttekening. Ik combineerde flitslicht en continue belichting met langere sluitertijden om een wazig schaduweffect te krijgen."
Ian gebruikte de EOS R5 met het Canon RF 28-70mm F2L USM- en het Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM-objectief, en vertelt dat hiermee de kwaliteit "duidelijk veel hoger was" dan bij oudere objectieven. "Het gaat natuurlijk niet alleen om uitrusting, maar ik denk wel dat hoe beter je technologie is, hoe gemakkelijker je je werk kunt doen", zegt hij.
3. Improviseer met hulpmiddelen en modifiers
Ian geeft de voorkeur aan weinig licht omdat zijn werk hiermee meer sfeer krijgt. "Voor deze foto's hebben we meer felle lichtbronnen gebruikt, rasters op lampen gezet en een schijnwerper-effect gebruikt", legt hij uit. "In een van de foto's [hieronder] loopt er een strook licht over het oog van het model en de rest van de foto is vrij donker – we wilden de nadruk leggen op de make-up en hebben dat gedaan met licht."
Tegenwoordig gebruikt Ian een modifier om de stijl van het licht in zijn foto's aan te passen, maar in het verleden heeft hij ook verschillende andere hulpmiddelen gebruikt om de gewenste stijl te bereiken, van plastic platen waarop hij water had gesproeid om een raam na te bootsen tot twee grote stukken karton om het hierboven genoemde 'strookeffect' te bereiken.
Volgens Ian is een simpele opstelling vaak net zo effectief als een uitgebreide. "Bij sociale media is er één bepaalde stijl die mensen graag willen zien. Hoe dramatischer de styling en belichting, hoe meer reacties ik krijg", zegt hij. "Maar soms zijn het gewoon mijn eenvoudigste foto's die ik het mooist vind, en daarom gaat het er mij bij het fotograferen niet altijd om hoeveel reacties ik op sociale media krijg."
Buitenportretten met flitser
4. Leg beweging vast en mis nooit een moment
Ian gebruikt beweging als een van de manieren om zijn foto's 'feeling' te geven, maar zijn favoriete foto's zijn lang niet altijd de foto's die hij voor ogen had. "Het zijn die momenten die je tussendoor vastlegt, waarbij alles op zijn plaats valt", legt hij uit. "Ik fotografeer meestal snel en met een flitser, en gebruik ook continu een korte sluitertijd, omdat ik dan veel opties heb."
Om er zeker van te zijn dat hij de foto's krijgt die hij voor ogen heeft, gebruikt Ian altijd automatische scherpstelling, zelfs als hij in een studio werkt en dus meer tijd heeft. "We proberen een beweging vast te leggen, iemand die loopt, springt, schopt – en ik wil erop kunnen vertrouwen dat het resultaat steeds weer scherp is, en dat is met de automatische scherpstelling van Canon altijd het geval. Op de Canon EOS R5 is deze nog beter, omdat hiermee ook het gezicht en de ogen worden gevolgd.
"Ik fotografeer meestal met een zoomobjectief, omdat ik daarmee snelle aanpassingen kan maken", vervolgt hij. "Met de Canon RF 28-70mm F2L USM kun je omlaag gaan tot f/2, en dat is echt goed. Hiermee wordt wat meer licht binnengelaten dan bij f/2.8 – ik zag dat meteen."
De manier waarop Ian werkt, betekent dat hij bij de nabewerking door een enorme berg foto's moet gaan – "soms wel 1500 foto's, terwijl je er maar acht van gebruikt". Maar hij benadrukt dat dit altijd beter is dan "dat ene frame te missen waarin alles precies goed is".
5. Vind je eigen identiteit in de nabewerking
Tijdens de postproductie komen Ians foto's heel goed uit de verf. "Dat is de fase waarin ik een foto echt karakter kan geven", legt hij uit. "De manier waarop je een foto nabewerkt, maakt veel verschil voor je stijl."
De Canon EOS R5 is een 45 Megapixel-camera – "dat is 15 Megapixel meer dan mijn Canon EOS 5D Mark IV", zegt Ian. "Bij mijn beautyfoto's maken die extra details om mee te werken veel verschil bij het retoucheren. Als ik een portret vanaf de schouders maak, kan ik gewoon bijsnijden tot het gezicht omdat de foto zoveel details heeft, zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit."
Ian gebruikt doorgaans een macro-objectief voor beautywerk, omdat hij daarmee een stuk dichter bij het onderwerp kan komen en de mate van detail kan vastleggen die hij bij de nabewerking nodig heeft. "De Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM is heel scherp, licht en gebruiksvriendelijk", zegt hij. Hiermee kan hij dichter bij het onderwerp komen en toch genoeg breedte behouden voor flexibiliteit.
"Ik weet nooit precies waarvoor ik de foto ga gebruiken", legt hij uit. "Je wilt niet naar Instagram of andere sociale media gaan en dan ontdekken dat je niet de compositie kunt maken die je wilt omdat je niet kunt bijsnijden."
Gerelateerde artikelen
Fashionfotografie: je stijl verkopen
Neem het advies van twee professionele fashionfotografes ter harte over hoe je je unieke creatieve visie vindt en deze verkoopt aan klanten.
Tips voor het maken van markante headshots
Van beheersing van de verlichting tot je onderwerp op zijn gemak stellen – fotograaf Ivan Weiss over het maken van moderne headshots met het EOS R System van Canon.
28 Oct 2021
Hoe een flitser je reportage kan verbeteren
Canon Ambassador Fabio Mirulla legt uit hoe zijn innovatieve flitstechnieken voor bruidsfotografie ook kunnen worden gebruikt voor fotojournalisme.
Laat je creativiteit de vrije loop met prints
Fashion- en modefotografe Wanda Martin vertelt over het proces achter haar solo-expositie en legt uit hoe ze verschillende Canon-printers heeft gebruikt voor contrasterende visuele resultaten.