DOCUMENTAIRE

Beroemde fotografen delen hun gedachten en inspiratie

Lees enkele van de boeiendste uitspraken van beroemde fotografen uit verschillende vakgebieden die werken met Canon-apparatuur, van hun beste adviezen tot bespiegelingen over hun vak.
Een vrouw met littekens op haar bovenrug zit afgedraaid van de camera, gefotografeerd door Brent Stirton.

"Ik fotografeer altijd essays, want ik ben geïnteresseerd in een groter perspectief," zegt de befaamde fotograaf Brent Stirton, winnaar van talloze prijzen. "Ik geloof dat fotografie een enorm vermogen heeft om de elementen te verduidelijken die deel uitmaken van een probleem en ons laat zien wat de consequenties van onze acties werkelijk betekenen." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 42mm, 1/250 sec, f/3.2 en ISO 1600. © Brent Stirton

"Beroemd" is een subjectieve term, en misschien helemaal als het gaat om fotografen en hun werk. Maar er is geen tekort aan beroemde fotografen die met Canon-apparatuur werken en die erkenning hebben gekregen op hun vakgebied, of het nu gaat om documentaires, portretten, wildlife, architectuur en nog veel meer.

Dit succes bereiken is geen sinecure en velen van hen die prestigieuze onderscheidingen en opdrachten kregen, hebben hun vakmanschap en zakelijk inzicht na vele tegenslagen opgedaan. Daarom hebben ze een schat aan adviezen, inspiratie en overdenkingen over hun passie die de moeite van het lezen zeker waard zijn.

Lees uitspraken van:

Brent Stirton

Brents foto's geven een krachtig beeld van de wereld om ons heen. De Zuid-Afrikaanse documentairefotograaf en Canon Ambassador heeft meerdere keren de World Press Photo of the Year en Wildlife Photographer of the Year gewonnen voor zijn gevoelige werk.

Als een van de bekendste en buitengewoon gerespecteerde fotografen ter wereld van dit moment, zijn Brents gedachten over het belang van fotografie indringend. "Fotografie is het beste medium om culturele en taalbarrières te overstijgen, en het is waarschijnlijk het meest democratische communicatiemiddel ter wereld," zegt hij. "Het is gewoontegetrouw iets dat de meesten van ons op deze planeet onmiddellijk kunnen begrijpen, dankzij onze gemeenschappelijke menselijkheid. Maar we leven in het tijdperk van kunstmatige intelligentie, wat betekent dat fotojournalistiek beter moet worden beschermd en duidelijker moet worden erkend als waarheidsgetrouw dan ooit tevoren. Goede fotojournalistiek bezit te veel kracht ten goede om het niet te bewaken en beschermen."

Een jong meisje in een lange grijze jas en met een sjaal over haar hoofd zit op een paard in een draaimolen, gefotografeerd door Daniel Etter.

"Ik denk niet dat één beeld iets ten goede kan veranderen, maar het kan wel een klein deel uitmaken van een groter proces," zegt de Duitse Pulitzerprijswinnaar Daniel Etter. "Stel je eens een wereld voor zonder beelden. We kunnen natuurlijk lezen over wat er buiten ons kleine wereldje gebeurt, maar om empathie te voelen voor andere mensen, voor andere levende wezens, werken beelden veel sneller, op een meer instinctief niveau. En zo dragen ze bij aan ons begrip van de wereld, wat een begin kan zijn van vooruitgang." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief, ingesteld op 57mm, 1/1000 sec, f/4 en ISO 1600. © Daniel Etter

Daniel Etter

De zeer confronterende foto's van fotojournalist en Canon Ambassador Daniel worden regelmatig geplaatst in prestigieuze wereldwijde publicaties en door NGO's. Hij schrijft en maakt ook films, en is mentor van talloze fotografiestudenten in het kader van Canon's Student Development Programme bij Visa pour l'Image.

"Als je journalistieke verhalen wilt vertellen, begin dan dicht bij huis," adviseert Daniel aankomende professionals. "Kijk om je heen en probeer uit te vinden waar je binnen kunt komen. Maak je deel uit van een subcultuur? Prima, laat het me zien! Wat is het grootste sociale conflict in je woonplaats? Maak foto's achter de coulissen, fotografeer alles wat andere mensen normaliter niet zien. Laat het op een verrassende manier zien."

Diana Markosian

De Armeens-Amerikaanse documentairemaker Diana maakt multimediaprojecten waarbij ze diep duikt in persoonlijke verhalen. Ze levert regelmatig een bijdrage aan belangrijke publicaties, heeft een World Press Photo Award gewonnen, is genomineerd voor Magnum Photos, en wordt genoemd in MoMA's Favorite 10 Photo Books en TIME's Best Photo Books. Ze vertelt ons dat ze het beste advies op haar vakgebied kreeg toen ze Smoke van Wayne Wang en Paul Auster zag. In deze film uit 1995 zegt een van de personages tegen een fotograaf: "You'll never get it if you don't slow down, my friend” (Je zult het nooit begrijpen als je het niet wat rustiger aan doet, mijn vriend).

"Het voelde echt als een sleutelmoment," herinnert ze zich. "Ik denk dat ik als fotograaf eraan gewend was om voortdurend overal op te moeten reageren. Deze passage in Smoke veranderde mijn perspectief van wat fotografie voor me betekende. Het ging niet meer om reageren, maar om echt ergens aanwezig te zijn en bij dat moment stil te staan."

Sir Don McCullin

De Britse veteraan in oorlogsfotografie Sir Don is een van de grootste levende fotojournalisten ter wereld. Al meer dan 50 jaar legt hij conflicten en sociale problemen vast. Hij is het onderwerp geweest van retrospectieve tentoonstellingen en films, want veel van zijn foto's kregen terecht het predicaat 'iconisch'.

Over zijn aanpak bij het fotograferen van onderwerpen zegt hij: "Als je op straat rondloopt en foto's maakt van mensen, steel je in feite hun beeld zonder hun toestemming. Maar aan de andere kant doe ik het niet uit boosaardigheid of sluwheid. Ik doe het omdat ik probeer het menselijk bestaan vast te leggen.

Je moet een emotionele betrokkenheid hebben bij serieuze fotojournalistiek, als je mensen ziet die het zo zwaar te verduren hebben en weet dat hun leven op het spel staat. Je emotioneel bewustzijn moet echt 100% zijn. Ik probeer alleen te werken, omdat ik dan mijn eigen richtlijnen kan hanteren. Je balanceert op een heel dun koord wanneer je bent omgeven door dood en verwoesting. Bij alles wat ik in mijn leven heb gedaan, ben ik me daar altijd heel erg bewust van geweest, met een bijna evangelische benadering."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).
Een huilende vrouw houdt de hand vast van een soldaat die in een trein zit, gefotografeerd door Ilvy Njiokiktjien.

"Met nieuwe ideeën komen is het belangrijkste deel van dit werk. Verhalen bedenken die boeiend zijn voor een groter publiek," adviseert de Nederlandse fotograaf Ilvy Njiokiktjien. Gefotografeerd met een Canon EOS R5, een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 24 mm, 1/500 sec, f/3.2 en ISO 2000. © Ilvy Njiokiktjien

Gefotografeerd door fotograaf Fernando Guerra met de camera half onder water: fel gekleurde tropische vissen zwemmen in een vijver naast een kantoorgebouw.

"Het doel van mijn fotografie is een verhaal vertellen waarvan niemand wist dat ze het moesten horen, met schoonheid in het proces als dat kan," zegt de Portugese fotograaf Fernando Guerra. Deze opmerkelijke foto maakte hij voor een Braziliaanse studio voor architectuur en interieurontwerp, met zijn camera met polarisatiefilter half onder water. Gefotografeerd met een Canon EOS R5, een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon TS-E 17mm f/4L-objectief, ingesteld op1/50 sec, f/16 en ISO 400. © Fernando Guerra

Ilvy Njiokiktjien

Multimediajournalist en Canon Ambassador Ilvy is lid van een VII-fotoagentschap en werkt overal ter wereld aan opdrachten voor grote internationale uitgeverijen en NGO's. Ze heeft ook een multimediatentoonstelling van haar werk georganiseerd en won talloze prijzen, waaronder een World Press Photo Award en de Canon Female Photojournalist Award tijdens Visa pour l'Image.

"Ik heb altijd het gevoel dat mensen denken dat 'een goede fotograaf zijn' betekent dat je technisch goed bent," zegt ze. "Natuurlijk moet je enige basiskennis hebben, maar volgens mij is interesse in anderen, vriendelijk zijn, nieuwsgierig zijn, niet opdringerig zijn naar anderen toe, maar tegelijkertijd jezelf wel profileren, belangrijker. Doorgaan wanneer je nul op rekest krijgt. Als je deze vaardigheden in balans kunt brengen met je kennis van je camera, is dat de beste manier om succes te boeken, denk ik."

Fernando Guerra

Met een achtergrond in architectuur heeft Canon Ambassador Fernando een getraind oog voor de structuren die hij vastlegt, wat hem bekendheid heeft opgeleverd en opdrachten met fantastische werkwijzen overal ter wereld. Hij organiseerde solotentoonstellingen van zijn werk en is benoemd tot Architectural Photographer of the Year.

"Architectuurfotografie is een kwestie van geduld; van discipline ook, want ik heb een vastomlijnde missie te volbrengen. Mijn werk is om een idee te helpen overbrengen, meestal het project van iemand die het heeft ontworpen," vertelt Fernando. "Om uren in vliegtuigen te zitten, dagen in hotels, of een dag of twee in een huis of gebouw te wachten tot het licht goed is, daar is geduld voor nodig. En ja, ik weet dat het, nog steeds, veel aantrekkelijker klinkt dan het is. Maar het is belangrijk om nooit te vergeten dat je geduld moet hebben, je moet met onvoorwaardelijke liefde op jacht naar dat beeld."

Iemand houdt een hete stalen staaf vast, waarvan het uiteinde rood gloeit. Alleen het silhouet van de persoon is zichtbaar en er vallen lichtstralen vanuit de vele kieren aan de linkerkant van de ruimte. Deze foto werd in 1990 door James Nachtwey in Tsjechoslowakije gemaakt.

James Nachtwey over de kracht van de fotojournalistiek

De vooraanstaande fotograaf zit al meer dan 40 jaar in het vak en heeft in die tijd een aantal van de meest indrukwekkende en onrechtvaardige wereldwijde gebeurtenissen vastgelegd. Hij reflecteert op waarom de fotojournalistiek een belangrijke roeping blijft.
Silhouetten van onscherpe bomen tegen een oranje lucht bij zonsondergang, gefotografeerd met een Canon EOS R5 door Laura El-Tantawy voor haar serie Carrying Life: Motherhood and Water in Malawi.

"Ik ben er echt van overtuigd dat het menselijk oog op de wereld om ons heen belangrijker wordt nu AI een steeds grotere rol in ons leven gaat spelen," zegt fotojournalist Laura El-Tantawy. "Er komt steeds meer belangstelling voor het soort authenticiteit dat momenteel ondergewaardeerd wordt – een waarheidsgetrouwheid en een bevestiging van de menselijke natuur die mechanisatie nooit kan bieden, want de menselijke blik is onvervangbaar. Ik zie de komende jaren als cruciaal voor ons medium en heb een positief gevoel bij wat voor ons ligt, want ik denk dat ons werk in de toekomst zelfs nog relevanter wordt." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objectief, ingesteld op 105mm, 1/20 sec, f/6.3 en ISO 400. © Laura El-Tantawy

Laura El-Tantawy

De Brits-Egyptische fotograaf en Canon Ambassador Laura verkent ideeën rondom verbondenheid en identiteit, vaak op impressionistische en abstracte wijze. Haar werk is wereldwijd getoond in zowel groeps- als solotentoonstellingen en gepubliceerd in enkele van de bekendste kranten en tijdschriften, evenals in monografieën die ze zelf publiceerde.

"Elke generatie fotografen – in het verleden, nu en in de toekomst – heeft te maken met tegenslag; dat hoort erbij," zegt ze. "Dit komt deels omdat het medium in de pas loopt met technologie. Telkens wanneer nieuwe technologie wordt geïntroduceerd, is het werk en het bestaan van fotografen in gevaar. Op dit moment laveren we door de duidelijke en actuele aanwezigheid van AI en de schending van ons medium.

"Toen ik journalistiek en fotografie studeerde, hielden mijn docenten ons voor dat het medium dood was. Stel je voor dat je dit te horen krijgt als jonge dromer met de ambitie om de wereld te veroveren! En toch zijn we hier vandaag – en we scheppen, groeien en ontdekken nog steeds."

Martin Parr

De Britse documentairefotograaf Martin heeft een stijl die je onmiddellijk herkent en die hem wereldwijd beroemd maakte met zijn unieke perspectieven op de mensen en plaatsen die hij vastlegt. Zijn Martin Parr Foundation heeft tot doel andere Britse documentairefotografie aan te moedigen.

"Als ik een print van 50 x 76 cm wil verkopen voor £ 4000 (ruim € 4500), moet die print natuurlijk echt goed zijn," zegt hij over zijn vak. Daarom wil ik vooral zorgen dat ik de technische kant op orde heb, zodat de print er aan de muur ook prachtig uitziet. De print moet scherp zijn, de juiste kleuren hebben, het palet moet kloppen. Alles moet in balans zijn. Alles aan de print moet kloppen. En de print moet mooi genoeg zijn dat iemand er geld voor wil betalen. Dus ja, het is erg belangrijk om over de techniek te beschikken waarmee je je beloftes kunt waarmaken. Daarom hecht ik veel belang aan een goed bestand om mee te werken, met een hoge resolutie. Het is net als bij taal: hoe meer werkwoorden en zelfstandige naamwoorden je kent, hoe beter je jezelf kunt uitdrukken."

Een baby tamandoea of boommiereneter, op de rug van een volwassen tamandoea die in een grasland staat, gefotografeerd door Robert Marc Lehmann

"Een geweldige foto kan van alles zijn: een heel vertaal in één beeld, een prachtig wildlifebeeld van een bijzondere situatie in focus en kader, of een beeld dat bij de kijker tranen in de ogen brengt. Alles draait om emoties," zegt de Duitse fotograaf en cineast Robert Marc Lehmann. © Robert Marc Lehmann

Robert Marc Lehmann

Het werk van gepassioneerd natuurbeschermer en Canon Ambassador Robert was te zien in beroemde publicaties en hij won diverse prijzen, waaronder National Geographic Photographer of the Year.

"Ik heb veel van onze planeet gezien – meer dan 120 landen," vertelt hij. "Prachtige plekken, afschuwelijke plekken, plekken waar de meeste mensen nooit naartoe zouden willen of kunnen gaan. Mensen moeten weten wat er nog over is dat moet worden beschermd en ze moeten weten welke impact ze hebben op onze planeet – de impact op 15.000 km afstand van de producten in de supermarkt. Daarom had ik geen andere keuze dan een goede fotograaf of cineast te worden, want alles wat niet gefotografeerd of gefilmd wordt, is nooit gebeurd! Een rare uitspraak, maar met een kern van waarheid. Dit geldt ook voor de dieren en ecosystemen waarvan ik zoveel houd; alles wat niet wordt gered, is verloren."

Sebastião Salgado

Het Braziliaanse zwaargewicht op documentairegebied Sebastião is beroemd door zijn zwart-witbeelden van cruciale historische gebeurtenissen, vaak verteld in een langlopend, genuanceerd perspectief. Het voormalige lid van Magnum Photos werkt al meer dan 50 jaar in de fotografie, in meer dan 120 landen.

"De tijd die je besteedt aan fotografie in het veld beslaat maar één procent van de tijd [die ik aan mijn projecten werk]," zegt hij. "De tijd die ik neem om na te denken — voor te bereiden, te ontwerpen, het concept te ontwikkelen — duurt een heel leven. Dat is het punt van fotografie."

Tim Flach

De Britse fotograaf Tim fotografeert wildlife anders, vaak in een studio, en brengt een portretperspectief in zijn beelden van diverse soorten.

"Fotografie is volgens mij interessant als het je ervaring verbreedt, als het iets laat zien dat je met je ogen alleen niet kunt zien," zegt hij. "Het is altijd een grotere uitdaging om werk te maken met verschillende lagen. Op het ene niveau ontdek je wellicht meer over de soort. Op een ander niveau kan een bepaald dier je doen denken aan een science-fictionpersonage. Als je verbinding maakt en associeert, ga je je afvragen hoe mensen traditioneel de natuur hebben weergegeven. Het is erg belangrijk dat anders-zijn te appreciëren, het hart en het gevoel te raken terwijl we het laten zien."

• Lees ons volledige interview met Tim Flach

Wat hun specialisme ook is of hoe ervaren ze ook zijn, fotografen kunnen altijd van elkaar leren, misschien door vergelijkbare inzichten of gevoelens uit te wisselen, of door de vooroordelen van een ander aan de kaak te stellen. Fotografie is, net als andere creatieve disciplines, een vakgebied waarin je nooit stopt met leren.

De Fagradalsfjall-vulkaan in IJsland barst uit; lava stroomt eruit. Deze foto is vastgelegd door Paolo Pellegrin met een Canon EOS R5.

Paolo Pellegrin over de essentie van een foto vinden

De Italiaanse fotojournalist Paolo Pellegrin vertelt wat fotografie voor hem betekent en hoe hij omgaat met verminderend gezichtsvermogen.
Ella Taylor

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro