ARTIKEL
TS-E-objectieven van Canon focussen op sushi
Sushi krijgt de hoofdrol in een speelse korte film, die toont hoe veelzijdig de TS-E-objectieven van Canon zijn voor wie bewegende beelden wil vastleggen.
ARTIKEL
Dankzij hun hoge mate van controle over perspectief en scherptediepte worden tilt-shiftobjectieven vaak geassocieerd met architectuurfotografie. Maar ze zijn zo veel veelzijdiger dan dat en worden ook veel gebruikt in andere genres, waaronder kunst- en productfotografie en fotojournalistiek.
Hier vertellen drie Canon-ambassadeurs precies waarom ze tilt-shiftobjectieven gebruiken in hun zeer verschillende werkgebieden. Ze leggen uit hoe ze met Canon TS-E-objectieven een unieke en inspirerende stijl kunnen creëren en delen hun tips om je te helpen datzelfde effect te bereiken.
Kunstfotograaf en Canon-ambassadeur Dafna Tal merkt dat ze met de groothoekfunctie van het Canon TS-E 17mm f/4L-objectief foto's kan maken die een groter gebied van de scène vastleggen (zoals in haar foto hierboven). "Ik kan dit doen met behoud van de authentieke verhoudingen met slechts één frame," zegt ze. Dafna erkent dat het mogelijk is om samengestelde foto's te maken door meerdere opnamen te maken met een standaardobjectief van 50 mm en deze samen te voegen. "Dit betekent echter dat je veel meer foto's moet maken om de hele scène erop te krijgen. Het is bovendien moeilijker om je voor te stellen hoe het eindresultaat eruit zal zien en het bewerken ervan duurt veel langer. En als er mensen of bewegende objecten in je beeld staan, bewegen ze misschien terwijl je die serie foto's maakt."
Dafna trekt parallellen tussen de stijl van haar werk en de klassieke schilderijen van religieuze scènes die haar hebben geïnspireerd. Haar werk is wereldwijd te zien in musea, galerieshows en fotografiefestivals. Haar serie A Lasting Faith is gericht op hedendaagse orthodox-christelijke monniken en nonnen.
"Veel interessante klassieke schilderijen geven een zeer groot gebied weer dat niet met een cameraobjectief kan worden vastgelegd, hoe groot het bereik ook is. Sommige zijn bijna panoramisch in alle richtingen. Hierdoor kan het oog van de kijker een groter gebied in het kunstwerk verkennen en zijn de schilderijen ook vrij van vertekening die inherent is aan ultragroothoek-cameraobjectieven."
Het voordeel van het maken van foto's met een tilt-shiftobjectief is dat de lijnen, vormen en andere elementen in een groot beeld prachtig in balans blijven. Mike Burnhill, de European Technical Support Manager van Canon Europa, zegt: "De Canon TS-E 17mm f/4L is een heel specialistisch objectief. Het is bedoeld voor architectuurfotografie, maar kan ook geweldig zijn voor landschappen en andere genres. Met de verschuivingsfunctie kun je panoramische beelden maken die naadloos op elkaar aansluiten, zonder dat er vertekening optreedt die anders kan optreden als je de camera beweegt. Ondanks het feit dat de Canon TS-E 17mm f/4L zo'n grote hoek en een groot aantal optische bewegingen biedt, levert dit objectief verbluffende optische prestaties met weinig vertekening dankzij de asferische objectieven van gegoten glas en vier optische UD-objectieven (Ultra-low Dispersion)."
"Wanneer ik het verschuivingselement van een tilt-shiftobjectief gebruik, zorg ik ervoor dat de camera en het objectief parallel aan het beeld worden geplaatst en dat deze perfect waterpas staan," zegt Dafna. "Je kunt je afbeelding met software bewerken om het verschuivingseffect achteraf in te bouwen, maar je verliest daarmee belangrijke details en de kwaliteit van de foto gaat omlaag. Om alles waterpas te houden, gebruik ik een goed, stabiel statief en gebruik ik de ingebouwde waterpaslibel om ervoor te zorgen dat de camera zowel verticaal als horizontaal waterpas staat om vertekening in het beeld te voorkomen. Ik vertrouw ook op de digitale waterpas van mijn Canon EOS 5D Mark IV, een geweldige functie, om het niveau van de camera zelf in de gaten te houden.
“Ik zorg ervoor dat mijn focus op de gewenste plek ligt en gebruik bij voorkeur een diafragma van f/8 om heldere en scherpe foto's te maken. Deze diafragmakeuze is echter niet altijd mogelijk als je fotografeert in donkere omstandigheden.
"Nieuwe objectieven van hoge kwaliteit vergroten je artistieke vrijheid, dus het is belangrijk dat je je objectieven van tijd tot tijd vernieuwt. Een tilt-shiftobjectief kan je hele manier van fotograferen veranderen. Het is niet voor elke fotograaf geschikt, maar als je het eenmaal onder de knie hebt, zijn de nieuwe mogelijkheden magisch."
“Bij het fotograferen van stillevens is het altijd belangrijk om iets speciaals en uniek te maken," zegt freelance reclame- en industrieel fotograaf en Canon-ambassadeur Eberhard Schuy. Hij legt uit dat het met een tilt-shiftobjectief mogelijk is om vrijer te werken en nauwkeuriger gebieden te creëren die in of uit focus zijn. "We kunnen werken met de plaatsing van de camera en een kleinere scherptediepte genereren dan mogelijk is met een standaardobjectief.
"Ik weet dat de gespecialiseerde constructie- en optische eisen van een tilt-shiftobjectief hoog zijn, wat wordt weerspiegeld in de prijs. Maar ik zou zeggen dat als je professionele productfotografie wilt doen, je een macro tilt-shiftobjectief nodig hebt. In het verleden werkten we lange tijd met grootformaatcamera's en was het bijna ondenkbaar om de kantel- en verschuivingsfuncties niet te gebruiken."
Na een klassieke fotografieopleiding werkte hij een paar jaar als fotografieassistent voordat hij afstudeerde als master in de fotografie aan de Handwerkskammer in Keulen. Vier en een half jaar als studiomanager van een internationaal reclamebureau en nog eens vier jaar als reclameassistent bij een internationaal industrieel bedrijf gaven Eberhard de vaardigheden die hij nodig had voor een succesvolle fotografiecarrière.
Voor zijn foto hierboven, genaamd Coffee at Night, gebruikte Eberhard het Canon TS-E 135mm f/4L Macro-objectief. "Met dit objectief kan ik een foto maken van het onderwerp met een langere brandpuntsafstand, wat naar mijn mening vooral treffend is bij stillevens. Ik gebruik deze langere brandpuntsafstand om het onderwerp duidelijk te isoleren van de achtergrond." De scherpe kop en schotel trekken de aandacht van de kijker, legt Eberhard uit.
“Vervolgens werk ik met het licht om dramatische verlichting en een mix van kleuren te bieden, met warme tinten aan de linkerkant en koelere tinten aan de rechterkant. Ik heb dit stilleven verlicht met een Fresnel-spotlight en gefotografeerd met mijn Canon EOS 5DS R met een Canon TS-E 135mm f/4L Macro-objectief."
Eberhard heeft echter niet altijd gewerkt met het Canon TS-E 135mm f/4L Macro-objectief. Hij heeft vele jaren gefotografeerd met het Canon TS-E 90mm f/2.8L Macro-objectief. Hij vindt dat de 90mm geweldig is om te gebruiken en nog steeds een krachtig onderdeel is van de uitrusting van elke productfotograaf. Maar uiteindelijk verkiest hij nu de 135mm voor het meeste van zijn werk. “Nu ik de 135mm in mijn studio heb, kan ik weer op dezelfde manier werken als in de analoge tijd", zegt hij. Hij legt uit dat de extra brandpuntsafstand perfect is voor foto's van stillevens, omdat deze het waargenomen perspectief van het onderwerp samendrukt. Dat resulteert in nauwkeurige proportionele weergaven van zijn onderwerpen. Bovendien versterkt de langere brandpuntsafstand het effect van een geringe scherptediepte. In combinatie met de kantelfunctie kan dit het onderwerp isoleren zoals geen ander objectief kan.
"In mijn ogen tenminste", zegt hij, "lijkt het erop dat Canon het TS-E 135mm f/4L Macro-objectief speciaal heeft uitgevonden voor de stillevenfotograaf!"
"Bij foto's van producten of stillevens gaat het er altijd om de aandacht van de kijker naar bepaalde delen in de afbeelding te trekken," legt Eberhard uit. "Werk met een groot diafragma en gebruik de kantelfunctie om alleen scherp te stellen op de gebieden die je scherp wilt weergeven. Door op deze manier foto's te maken, kun je zowel prachtige bokeh-effecten in de achtergrond als een extreme helderheid van je onderwerp creëren.
"Het is belangrijk te beseffen dat ongebruikelijke perspectieven bijzonder boeiend kunnen zijn. Foto's maken met een tilt-shiftobjectief dat een langere brandpuntsafstand heeft, versterkt elk effect dat je toevoegt aan de opname aanzienlijk."
Mike Burnhill zegt: "Het Canon TS-E 90mm f/2.8L Macro-objectief biedt het grootste bewegingsbereik van alle tilt-shiftobjectieven op de markt. Dankzij de brandpuntsafstand van 90 mm is dit objectief ook ideaal voor portretten. Met de kantel- en rotatiefuncties kun je prachtige portretten maken en heel precies het gebied bepalen dat je scherp wilt hebben. Gebruik een snel diafragma om de achtergrond nog waziger te maken."
Fotojournalist en Canon-ambassadeur Magnus Wennman heeft zijn langetermijnproject Where the Children Sleep vastgelegd met behulp van de Canon TS-E 45mm f/2.8 (een objectief dat de nieuwere Canon TS-E 50mm f/2.8L Macro vervangt in Canon's serie tilt-shiftobjectieven). Dit objectief kan een ongebruikelijke keuze lijken voor een persfotograaf die altijd onderweg is. Het project bracht hem naar allerlei omgevingen, met verschillende weers- en belichtingsomstandigheden die elke fotograaf zouden uitdagen creatief en technisch consistente beelden te produceren.
"Ik denk over het algemeen niet veel na over de technische kant van fotografie," zegt hij. "Ik wil gewoon werken [met de uitrusting] en een foto maken die me het gevoel geeft waarnaar ik op zoek ben in het verhaal. Het Canon TS-E 45mm f/2.8-objectief gebruik ik al jaren, vooral voor portretten. Het is ongelooflijk scherp en geeft me de mogelijkheid om met scherpte en onscherpte te werken op een manier die ik niet met andere objectieven kan bereiken. Het belangrijkste voor mij is dat ik het kanteleffect niet overdrijf. Soms gebruik ik het objectief zelfs zonder te kantelen."
In deze gevoelige serie over kinderen die door de oorlog ontheemd zijn geraakt, kon hij met het tilt-shiftobjectief van Canon de focus volledig op elk kind dat hij fotografeerde leggen. Dit leidde tot aangrijpende beelden waarbij de onderwerpen scherp waren en hun omgeving zacht en dromerig was, ondanks het feit dat veel van deze omgevingen hard en zelfs onveilig waren.
"We zijn overladen met foto's van gebombardeerde steden in Syrië en van mensen die de oorlog ontvluchten", legt hij uit. "Het is moeilijk om aan te zien. Op den duur wil je het liefst je ogen sluiten. Maar als je de kinderen ontmoet, zoals ik, in zulke herkenbare, alledaagse situaties, zoals wanneer ze gaan slapen, dan is het veel moeilijker om dit te negeren. Iedereen begrijpt bijvoorbeeld dat een kind veilig moet zijn in een veilige omgeving wanneer het 's avonds in slaap valt."
"Zorg ervoor dat je niet te ver kantelt", adviseert Magnus. "Het is gemakkelijk om te willen profiteren van de effecten die je ermee kunt bereiken, maar het is meestal niet goed als je te veel overdrijft."
Magnus zegt ook dat hij het moeilijk vindt om precies te zien waar de focus zich bevindt wanneer hij door de zoeker kijkt, maar: "Ik los dit op door veel foto's op een rij te maken en de scherpstelling steeds een beetje aan te passen terwijl ik fotografeer."
Mike Burnhill van Canon zegt: "Hoewel de Canon TS-E 45mm f/2.8 een fantastisch objectief is, is de Canon TS-E 50mm f/2.8L Macro de nieuwste update van de Canon-serie tilt-shiftobjectieven. Dit objectief introduceert macrofuncties naast de uitstekende optische prestaties, wat alles is wat je mag verwachten van Canon's legendarische objectieven uit de L-serie. Een alternatief gebruik van dit objectief is het maken van kunstmatige macrobeelden, naast het voor de hand liggende architectuur- of portretwerk. Door onderwerpen zoals een straat vanaf een hoog gezichtspunt vast te leggen, kun je de kantelfunctie gebruiken om het onderwerp minder scherp te maken. Dit geeft het voorkomen van een macrobeeld met de inherente geringe scherptediepte."
Magnus rondt zijn tilt-shiftadvies af: "Gebruik de modus voor continuopname en pas de scherpstelling handmatig aan terwijl je foto's maakt. Als je nog geen tilt-shiftobjectief hebt, raad ik je aan zoveel mogelijk te experimenteren met de camera's en objectieven die je al hebt. Kijk naar andere fotografen, maar probeer ook je eigen manier te vinden. Soms werkt het niet, maar op andere momenten wordt het magisch. Dat is de charme van fotografie."
Geschreven door
ARTIKEL
Sushi krijgt de hoofdrol in een speelse korte film, die toont hoe veelzijdig de TS-E-objectieven van Canon zijn voor wie bewegende beelden wil vastleggen.
ARTIKEL
Canon Ambassadors delen hun favoriete foto's die ze hebben gemaakt met objectieven uit de L-serie – en de verhalen achter de foto's
ARTIKEL
Neem een kijkje achter de schermen van Canon's objectievenfabriek in Utsunomiya en ontdek de technische hoogstandjes, de innovatie en het vakmanschap die de objectieven uit de L-serie zo indrukwekkend maken.
ARTIKEL
De wildlifefotograaf onthult hoe het Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM-superteleobjectief uit de L-serie onmisbaar is gebleken.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro