Een steeds terugkerende discussie is welke objectieven beter zijn: zooms of primes? Het antwoord op deze vraag hangt van veel factoren af en is misschien zelfs heel persoonlijk. De beeldkwaliteit van zoomobjectieven is nu zoveel beter dan toen ze voor het eerst op de markt kwamen, dat deze vraag vandaag de dag zelfs nog relevanter is.
Kort gezegd is het verschil tussen zoom- en prime-objectieven dat zooms meer flexibiliteit bieden door het grote bereik aan brandpuntsafstanden, waardoor je niet voortdurend van objectief hoeft te wisselen. Aan de andere kant bieden prime-objectieven over het algemeen betere optische prestaties, met lichtsterkere diafragma's en kortere minimale scherpstelafstanden – en niet te vergeten hun voordeel met betrekking tot grootte en gewicht. Dit kan echter een te simplistische voorstelling van zaken zijn, aangezien objectieven zoals de Canon RF 28-70mm F2L USM – een zoom die in beeldkwaliteit niet onderdoet voor prime-objectieven – het verschil laten vervagen. Laten we wat gedetailleerder naar een paar van de meestgebruikte objectieven en hun specifieke sterke punten kijken.
ARTIKEL
Deskundige mening: primes tegenover zoomobjectieven in het RF-tijdperk
Wat zijn de beste prime-objectieven?
Er zijn drie brandpuntsafstanden die als normale prime-uitrusting van een fotograaf worden beschouwd: 35 mm, 50 mm en 85 mm.
De Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM is Canon's 35 mm prime-objectief voor het RF-systeem. Dit kleine juweeltje heeft een lichtsterk diafragma van f/1.8 in een compact formaat, maar een van zijn opvallende kenmerken is dat de kortste scherpstelafstand voldoende dichtbij is voor macrofoto's met een vergrotingsmaatstaf van 1:2. Het 35-mm brandpunt biedt een breed beeldveld met een natuurlijk perspectief, waardoor dit bij veel fotografen een populair objectief is, bijvoorbeeld onder fotojournalisten.
De serie RF-objectieven omvat twee Canon 50 mm prime-objectieven. Een 50-mm brandpuntsafstand benadert het perspectief van het menselijk oog, waardoor dit een van de meestgebruikte brandpunten is. 50 mm objectieven zijn altijd lichtsterk en objectieven zoals de Canon RF 50mm F1.8 STM bieden een geweldige balans van prestaties, formaat, diafragma, en misschien nog wel belangrijker, prijs. Als je altijd alleen maar zoomobjectieven hebt gebruikt, is dit hét objectief om de prime-wereld te verkennen en te zien wat primes aan je fotografie kunnen toevoegen.
Voor diegenen die het allerbeste op het gebied van prime-objectieven willen, biedt de Canon RF 50mm F1.2L USM een sublieme beeldkwaliteit zonder compromissen – echter ten koste van een veel groter formaat en een substantieel hogere prijs dan het RF 50mm F1.8 STM-objectief.
Er zijn drie Canon 85 mm prime-objectieven, dus keuze genoeg voor gebruikers. De Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM is ideaal voor portretten, maar biedt ook 1:2 macro, waardoor dit objectief flexibel genoeg is voor uiteenlopende toepassingen. Het ultieme portretobjectief is de Canon RF 85mm F1.2L USM. Dit objectief biedt een prachtige weergave van onderwerpen, met mooie huidtinten en bovendien een adembenemende bokeh, zodat het onderwerp 'los komt' tegen een zachte achtergrond. Canon's 85mm f/1.2L objectieven zijn van oudsher de favoriete objectieven van portretfotografen, zowel in de FD- en de EF-vatting als nu in de RF-vatting.
Maar als het bokeh van de RF 85mm F1.2L USM niet zijdezacht genoeg voor je is, probeer dan eens zijn zusje, de Canon RF 85mm F1.2L USM DS, die een speciale optische coating heeft om een donzig zacht bokeh te bieden, resulterend in prachtige portretten die je met andere camerasystemen niet kunt maken.
Heb je Canon-apparatuur?
Wat zijn de beste zoomobjectieven?
Laten we nu naar zooms kijken. Er is maar één plek om te beginnen als je primes en zooms met elkaar wilt vergelijken: de Canon 24-70mm zoomobjectieven.
De Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM is hét standaardobjectief van veel fotografen. Het biedt een geweldige beeldkwaliteit en een groot bereik aan brandpuntsafstanden voor de meeste gangbare situaties, plus een lichtsterk diafragma, ingebouwde 5-stops optische beeldstabilisatie en Nano USM-motoren voor een soepele en stille scherpstelling die ideaal is voor video – dus zo ongeveer alles wat je nodig hebt. Wat ontbreekt in vergelijking met een prime-objectief is een lichtsterker diafragma, wat gebruikelijk zou zijn bij een objectief met vaste brandpuntsafstand. Let wel, f/2.8 is lichtsterk voor een zoomobjectief. Voor veel nieuws-, sport- of bruiloftsfotografen is dit het objectief dat ze het liefst gebruiken, omdat het de flexibiliteit biedt waarmee ze zich aan elke situatie kunnen aanpassen. De RF 24-70mm F2.8L IS USM is het standaardzoomobjectief, dat nieuwe maatstaven aanlegt.
Als we het toch over zooms hebben, moeten we het ook hebben over de zooms die alle prime-alternatieven aan de kant hebben geschoven: de Canon 70-200 mm-zoomobjectieven. Een van de typische voordelen van prime-objectieven is dat ze kleiner en lichter zijn dan zooms, maar dat geldt niet noodzakelijkerwijs voor tele-primes. Als je meerdere teleobjectieven nodig hebt, moet je meerdere grote prime-objectieven meenemen – maar waarom zou je dat doen als je ook slechts één 70-200mm-zoomobjectief kunt gebruiken, met de flexibiliteit van zijn bereik aan brandpuntsafstanden? Als gevolg daarvan zijn teleobjectieven met een brandpuntsafstand van 100 tot 200 mm bijna van de markt verdwenen en is het 70-200 mm f/2.8-zoomobjectief nu een van de meest voorkomende objectieven in de uitrusting van professionele fotografen.
De RF-serie biedt keuze uit twee Canon 70-200 mm zoomobjectieven: de RF 70-200mm F2.8L IS USM en de RF 70-200mm F4L IS USM, beide het kleinste objectief in hun klasse. Beide zijn tevens geoptimaliseerd voor video, dus de keuze draait in feite om de vraag of je een f/2.8-objectief nodig hebt (bijvoorbeeld voor uitzonderlijke prestaties bij weinig licht en een zeer geringe scherptediepte), of dat een minder duur f/4-objectief binnen je behoeften en budget past.
Deskundige mening: moet je overstappen op RF-objectieven?
Welke moet je kiezen, prime- of zoomobjectieven?
In de discussie over zooms tegenover primes krijgt Canon regelmatig de volgende specifiekere vragen:
Zijn prime- of juist zoomobjectieven het beste voor video?
Op die vraag is geen eenduidig antwoord te geven. Alle RF-objectieven zijn ontworpen met een aspect van videogebruik in gedachten – de meeste scherpstelmotoren zijn bijvoorbeeld voor video geoptimaliseerd, en het diafragmasysteem is ontworpen voor stappen van 1/8 stop (veel verfijnder dan de 1/3 stop in eerdere systemen) om zichtbare veranderingen in de belichting te voorkomen wanneer tijdens het filmen van diafragma wordt gewisseld. RF-objectieven met Nano USM-autofocustechnologie kunnen iets beter presteren voor video doordat ze zo stil zijn. Enkele van de objectieven met Nano USM zijn ook zodanig ontworpen dat focus breathing is geminimaliseerd, om vergroting van het onderwerp bij aanpassing van de scherpstelling te verminderen. Afgezien van deze overwegingen is de keuze van de benodigde brandpuntsafstand en diafragma-opening helemaal aan jou.
Maar of een zoom of juist een prime beter is voor video, hangt af van wat er wordt gefilmd. Voor drama is een prime-objectief bijvoorbeeld goed, omdat je in die situatie controle hebt over alle elementen van het filmen, zoals de positie van je onderwerp, en omdat je de mogelijkheid hebt om meerdere takes te doen. In het geval van documentairewerk of live-evenementen maakt de flexibiliteit van een zoomobjectief je het leven veel gemakkelijker, omdat je maar één kans hebt om het moment vast te leggen. Lees meer over de beste RF-objectieven voor video-opnamen.
Zijn prime- of zoomobjectieven het beste voor landschapsfotografie?
Hoewel dit een veel conventionelere vraag is, zijn er ook hier allerlei antwoorden mogelijk. Traditioneel worden groothoekobjectieven voor landschapsfotografie gebruikt. Een grote lichtsterkte is meestal niet heel belangrijk, aangezien een grote scherptediepte de gangbare vereiste is voor landschapsfoto's en deze vaak vanaf statief worden genomen. Dit betekent dat veel voordelen van prime-objectieven hier niet van belang zijn. Daarom zijn zoomobjectieven zoals de Canon RF 14-35mm F4L IS USM een ideale keuze. Met een uitstekende beeldkwaliteit, compacte afmetingen en een korte minimale scherpstelafstand biedt dit objectief veel flexibiliteit. Als je scènes met weinig licht fotografeert, zoals een landschap onder de sterrenhemel, dan is de Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM wellicht een betere optie, doordat het grotere diafragma je meer mogelijkheden geeft om de sluitertijd te verkorten en lichtsporen te voorkomen.
Als je het ultieme compacte landschapsobjectief wilt, overweeg dan het Canon RF 16mm F2.8 STM-prime-objectief. Maar een landschapsobjectief hoeft niet per se groothoek te zijn; kijk eens in de Canon-gids van objectieven voor landschapsfotografie.
Zijn prime- of juist zoomobjectieven het beste voor bruiloftsfotografie?
Mijn antwoord op die vraag is dat beide hun eigen plek hebben. De vereisten voor bruiloftsfotografie zijn breed. Dingen gebeuren snel, dus een zoom met een groot bereik aan brandpuntsafstanden is waarschijnlijk voor de meeste gebruikers in de meeste situaties de beste optie. Maar er zijn ook formelere momenten – geposeerde portretten, toespraken, enzovoort – waarop je met prime-objectieven zoals de Canon RF 50mm F1.2L USM of RF 85mm F1.2L USM markantere beelden kunt vastleggen dan met een zoomobjectief mogelijk is. Kijk eens in de Canon-gids voor de beste objectieven voor verschillende aspecten van bruiloftsfotografie.
Als je slechts één objectief zou kunnen kiezen, zou de Canon RF 28-70mm F2L USM een geweldige optie zijn. Hoewel hij relatief groot is, biedt hij de flexibiliteit van een zoom met de beeldkwaliteit en lichtsterkte van primes. Dit is een zoomobjectief dat niet onderdoet voor veel primes.
Conclusie
De keuze van het juiste objectief kan verwarrend zijn, want er zijn zo veel opties om uit te kiezen. De bovengenoemde objectieven zijn mijn suggesties, maar misschien niet ieders keuze. De keuze van een objectief kan heel persoonlijk zijn en niet iedereen ziet de wereld op dezelfde manier. Dat maakt fotografie en videografie ook zo leuk, opwindend en inspirerend. Dat is waarschijnlijk ook het mooiste aan werken bij Canon: de adembenemende beelden zien die jullie met Canon-camera's en -objectieven maken. Dus ga eropuit en maak foto's die me versteld doen staan!
Gerelateerde artikelen
-
ARTIKEL
Deskundige mening: overstappen op full-frame
Product Marketing Manager John Maurice over de vragen die je jezelf zou moeten stellen wanneer je overweegt een full-frame camera aan te schaffen.
-
ARTIKEL
De beste Canon-lenzen voor huwelijksfotografie
Huwelijksfotografen Julia Blumenthal en Gil Gropengießer en fotograaf voor bruiloften in het buitenland Fabio Mirulla onthullen hun favoriete lenzen.
-
ARTIKEL
De ontwikkelaars vertellen: Het verhaal achter het RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief
De ontwikkelaars onthullen vijf technische innovaties en baanbrekende technologieën van Canon's nieuwste telezoomobjectief met RF-vatting.
-
UITRUSTING
De beste RF-objectieven van Canon voor video-opnamen
Welke prime- en zoomobjectieven met RF-vatting moeten filmmakers en videografen kiezen bij het maken van video's?