Een drastisch veranderend landschap filmen met de EOS R5

De voor een Oscar genomineerde documentaire Haulout van debuterend filmmaker Evgenia Arbugaeva is een krachtig verhaal over de impact van de opwarming van de aarde. Hier vertelt ze over het maken van de film, de uitdagingen die op haar pad kwamen, de apparatuur die ze gebruikte en waarom ze zowel graag met foto's als met video werkt.
Filmmaker Evgenia Arbugaeva en haar broer Maxim Arbugaev zitten bij het raam en kijken naar een grote groep walrussen op het strand. De foto is gemaakt met de Canon EOS R5.

Evgenia Arbugaeva en haar broer Maxim Arbugaev (in de foto hierboven) werkten samen met marinebioloog Maxim Chakilev drie maanden aan een film vanuit een afgelegen hut. "We konden echt alle kanten op met de beelden die we hadden. Tijdens de nabewerking hadden we continu het gevoel dat we het verhaal nog duidelijker voor het voetlicht moesten brengen", vertelt ze. "Hoe meer we wegknipten, hoe sterker en doelgerichter de film werd." © Evgenia Arbugaeva

Canon Ambassador Evgenia Arbugaeva heeft een succesvolle carrière als fotograaf. Voor haar documentairewerk legt ze vaak geïsoleerde mensen op afgelegen plekken vast. Ze heeft verschillende onderscheidingen ontvangen voor haar werk, waaronder een National Geographic Storytelling Fellowship en een Infinity Award van het International Center of Photography in New York.

Voor één bepaald project vond Evgenia dat foto's niet voldoende waren om het volledige verhaal te vertellen. Daarom maakte ze samen met haar broer en filmmaker Maxim Arbugaev haar allereerste film: een documentaire van 25 minuten genaamd Haulout. De naturalistische en meditatieve film vertelt het verhaal van de groeiende impact van klimaatverandering op de walruspopulatie in de Noordelijke IJszee.

Haulout werd genomineerd voor een Academy Award in de categorie 2023 Best Documentary Short Film en werd onderscheiden door het American Film Institute en de International Documentary Association (IDA). Kortom, een buitengewoon indrukwekkende start van de carrière van Evgenia als filmmaker.

Een beeld uit de documentaire Haulout van Evgenia Arbugaeva, die werd gefilmd met een Canon EOS R5. Een man zit op een bankje buiten zijn hut terwijl er rook uit de schoorsteen van de hut komt.

In haar eerste documentaire focust Evgenia zich op de impact die de opwarming van de aarde heeft op de walruspopulatie in het noordpoolgebied. "We wilden de kijker meenemen naar de hut die we gebruikten om te filmen en ze van daaruit zelf de omgeving laten ervaren, zonder ze allerlei boodschappen mee te geven", zegt ze. © Evgenia Arbugaeva en Maxim Arbugaev

De totstandkoming van een idee

Evgenia kwam op het idee voor de film terwijl ze aan een ander project werkte waarbij ze de Tsjoektsjen vastlegde, een inheemse gemeenschap die boven de poolcirkel aan de kust van de Tsjoektsjenzee leeft. Toen ze op een dag enkele jagers op hun jacht vergezelde, kwam ze op een afgelegen strand terecht waar een kleine houten hut stond.

"Het zand was donker, het leek wel verbrand, en er lagen overal botten", vertelt ze. "De jagers vertelden me dat elk jaar duizenden walrussen naar dit strand trekken en dat een wetenschapper ze komt bestuderen. Mijn interesse was direct gewekt."

Een jaar later, in 2019, kwam ze terug met haar broer om in het bijzijn van marinebioloog Maxim Chakilev de walrussen te fotograferen.

Evgenia is gefascineerd door mensen die op zeer afgelegen plekken hun werk doen, zoals vuurtorenwachters en meteorologen, maar in dit geval was er een belangrijker verhaal om te vertellen. De walrussen komen tijdens hun jaarlijkse migratie altijd naar dit gebied. In het verleden rustten ze altijd op het zee-ijs, maar door de opwarming van de aarde is dat er in deze tijd van het jaar niet meer. Daarom moeten ze wel op het strand gaan liggen.

Het gevolg is dat het aantal walrussen op land drastisch is toegenomen. Naar schatting komen tot wel 100.000 dieren aan land in het gebied en nemen ze alle ruimte in. Ze schrikken snel, waardoor ze in paniek op hol kunnen slaan en zo andere walrussen vertrappen en doden.

"Het verhaal was enorm boeiend, maar tegelijkertijd ook heel beangstigend", zegt Evgenia. "Op deze plek in het bijzonder zie je direct wat de opwarming van de aarde betekent voor deze populatie."

In 2020 besloten Evgenia en Maxim dat ze een film wilden maken en dus namen ze contact op met Maxim Chakilev, die het bezoek geen enkel probleem vond. Hij begon met zijn veldwerk in augustus en het trio woonde uiteindelijk drie maanden in de hut.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Een beeld uit de documentaire Haulout van Evgenia Arbugaeva, die werd gefilmd met een Canon EOS R5. Een man wandelt met een wandelstok boven een gletsjerspleet langs.

Mijn beelden zijn wat statischer, terwijl de beelden van mijn broer dynamischer zijn. Hij is tenslotte filmmaker", zegt Evgenia. "Maar ik denk dat die combinatie juist heel goed werkte. De onbeweeglijkheid in mijn opnamen voegde echt wat toe aan de esthetiek van de film en het meditatieve tempo." © Evgenia Arbugaeva en Maxim Arbugaev

Een beeld uit de documentaire Haulout van Evgenia Arbugaeva, die werd gefilmd met een Canon EOS R5. Een man staat in de deuropening van een hut die wordt omringd door walrussen.

Tijdens de opnames van Haulout moest Evgenia de balans zien te vinden tussen esthetische overwegingen en de praktische aspecten van het filmen van walrussen. "Ik dacht veel na over hoe ik de ambiance van de locatie kon overbrengen, maar ook over hoe we onze aanwezigheid daar konden beperken. Ik wilde namelijk meer ruimte geven aan onze hoofdrolspeler en de dieren", zegt ze. © Evgenia Arbugaeva en Maxim Arbugaev

Op locatie filmen met de EOS R5

Evgenia besloot haar film te maken met de Canon EOS R5. "Ik had nog nooit een film gemaakt, dus ik wilde niet eerst volledig vertrouwd raken met een andere camera", zegt ze. "De EOS R5 is licht en heeft een compacte body. Dit gaf me meer vertrouwen bij het werken en bewegen met de camera.

"Ik gebruik meestal de autofocus bij het maken van foto's, dus het werken met de scherpstelring was helemaal nieuw voor mij. De functie Focus peaking van de camera was een heel handig hulpmiddel. [Hiermee worden de randen van de scherpstelgebieden van de scène omlijnd in een kleur die ik zelf kan kiezen.]"

Voor Haulout moesten verschillende soorten beelden worden vastgelegd. Evgenia en haar broer Maxim gebruikten daarvoor verschillende Canon-objectieven, waaronder de Canon RF 50mm F1.2L USM en de Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM. Evgenia's favoriete objectief voor fotografie is echter de Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM en voor video bleek dat niet anders.

"In zo'n krappe plek als de hut had ik een groothoekobjectief nodig en 24 mm is echt de limiet voor mij", zegt ze. "De 70 mm van het andere uiteinde van het objectief kwam goed van pas voor portretten en voor het filmen van de walrussen. Ze waren echt zo dichtbij. We hoefden alleen maar de deur te openen en daar lagen ze."

Een beeld uit de documentaire Haulout van Evgenia Arbugaeva, die werd gefilmd met een Canon EOS R5. Een man kijkt door het raam van een hut naar een grote groep walrussen op een strand.

Soms moest er worden gefilmd bij weinig licht. "Ik filmde vaak lange tijd vanuit de hand en de optische beeldstabilisatie van de Canon RF-objectieven werkte heel goed", zegt Evgenia. © Evgenia Arbugaeva en Maxim Arbugaev

Een beeld uit de documentaire Haulout van Evgenia Arbugaeva, die werd gefilmd met een Canon EOS R5. Een man loopt weg van meerdere walrussen op een strand. In de verte is de zee zichtbaar.

"Geluid kan zo'n belangrijke rol spelen. Dat is een van de dingen die het maken van een film zo interessant maakt", zegt Evgenia. "Dat mis ik soms wel eens bij fotografie. In het noordpoolgebied heeft de wind bijvoorbeeld vrij spel, dus het geluid van de wind en de zee kan een rol spelen in het verhaal." © Evgenia Arbugaeva en Maxim Arbugaev

Uitdagingen tijdens het filmen

Drie maanden wonen in een kleine, afgelegen hut brengt natuurlijk zo zijn uitdagingen met zich mee. Een praktisch probleem was bijvoorbeeld het opladen van accu's. "We moesten een generator gebruiken die behoorlijk wat lawaai en stank veroorzaakte. We konden dus niet zomaar even onze accu's opladen", zegt Evgenia. "We moesten heel selectief zijn bij onze filmkeuzes en werktijden."

Ook het filmen van de walrussen, die tot 3,6 meter lang en 1700 kilo zwaar kunnen worden, was niet altijd even makkelijk. "Ze zien er misschien wel agressief uit, maar ze zijn heel kwetsbaar omdat ze niet in hun natuurlijke leefomgeving zijn", legt ze uit. "Ze zijn heel alert en schrikken van onbekende geuren of geluiden, zoals het lawaai van de generator. Als ze bang zijn, kunnen ze in paniek raken en massaal op hol slaan. We moesten dus zeer discreet zijn om ze niet te storen."

Vanwege hun slechte zicht kunnen onbekende rechtopstaande objecten walrussen afschrikken. Dit betekende dat Evgenia en Maxim soms niet rechtop konden staan. "We moesten heel voorzichtig vanaf het dak filmen. Om in de juiste positie te komen, moesten we heel langzaam kruipen en absoluut niet opstaan", vertelt ze verder. "Als we op het strand in de buurt van de walrussen waren, was het belangrijk om heel laag bij de grond te blijven."

De opnamen bewerken

Evgenia en Maxim keerden na de opnamen huiswaarts met zo'n 60 uur aan beelden, die veelal waren vastgelegd in 4K DCI RAW-videobestanden en in Canon Log. Ze filmden in 4K en niet in een hogere resolutie omdat ze zo minder opslagruimte nodig zouden hebben. Ook hoefden ze zo minder vaak de generator te gebruiken om apparatuur op te laden voor het uploaden van de bestanden.

En toen kwam de volgende uitdaging: alle beelden moesten worden bekeken en bewerkt tot een film van 25 minuten. Evgenia deed dit samen met filmeditor Joshua Chadwick. "We kozen ervoor om het verhaal op een eenvoudige, lineaire manier te vertellen. Een duidelijk verhaal van begin tot eind", zegt Evgenia. "Dat voelde natuurlijk en eenvoudig. Het contrast, een eenvoudige structuur maar een complex en zeer verdrietig onderwerp, leek me een goede manier om het verhaal te vertellen."

Geluid was een ander belangrijk element van de film. Er is geen muziek en op de opgenomen waarnemingen van Maxim Chakilev na wordt er niet gepraat. In plaats daarvan horen we het ruisen van de golven, het waaien van de wind en de kreten van de walrussen en zeevogels. Het geluid in de film werd voornamelijk opgenomen met aparte opnameapparatuur.

"We wisten dat geluid een belangrijk element zou worden en we hebben er tijdens de nabewerking veel aandacht aan besteed met onze geluidstechnicus Anastasia Dushina", vertelt Evgenia. "Het was fascinerend om te zien hoe anders de visuele elementen uit de verf kwamen toen er geluid onder werd gezet"

Drie jonge Afghaanse jongens zitten op een muur voor een groot water en zijn diep in gesprek. Eén van de jongens houdt een roze sandaal vast.

Moeten fotografen vaardigheden op het gebied van video leren?

Fotojournalisten Ilvy Njiokiktjien en Magnus Wennman bespreken de waarde van video, hun eigen ervaringen met dit format en de uitrusting waar ze op vertrouwen om verhalen te vertellen met bewegende beelden.

Van foto naar video

Het filmen was een uitdaging, maar Evgenia heeft genoten van het leerproces. "Ik vond het heel leuk om op een voor mij nieuwe manier een verhaal te vertellen", zegt ze. "Ik merkte dat de gedachtegang in mijn hoofd compleet anders was tijdens het regisseren en het werken met beweging en geluid. Ik dacht meer na over de structuur van het verhaal en wat we moesten filmen."

Heeft Evgenia ook bepaalde elementen van fotografie gemist? "Fotografie is heel gefragmenteerd en dat heb ik wel gemist. Bij een film moet je de aandacht van je publiek continu vasthouden en zeer zorgvuldig omgaan met de tijd die je van de kijkers krijgt", zegt ze. "Het grootste verschil is dat je bij het maken van een film meer lagen aan het verhaal kunt toevoegen, zoals geluid. Ik kan wel stellen dat ik door deze ervaring fotografie nog meer ben gaan waarderen.

"Ik heb nu deze film gemaakt, maar dat betekent niet dat ik nu filmmaker word. De kunstvormen zijn allebei zo mooi en speciaal op hun eigen manier. Ik denk dat ik tussen beide blijf switchen."


Bekijk de voor een Academy Award genomineerde documentaire Haulout van Evgenia Arbugaeva en Maxim Arbugaev.

David Clark

De apparatuur van Evgenia Arbugaeva

De essentiële kit voor professionele filmmakers

Een foto van bovenaf van de apparatuur van Evgenia Arbugaeva, met onder meer een Canon EOS R5 en verschillende Canon-objectieven en -accessoires.

Camera

Canon EOS R5

De ultieme hybride camera met uitmuntende functies voor het maken van films. Evgenia werkte soms met de EOS R5 bij weinig licht en vanuit de hand. Ze maakte daarbij optimaal gebruik van de in-body IS met 5 assen, die in combinatie met bepaalde objectieven tot wel 8 stops stabilisatie biedt.

Lenzen

Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM

De RF 24-70mm F2.8L IS USM beschikt over een snel diafragma en beeldstabilisatie, plus een Nano USM-motor voor geruisloze scherpstelling. Dit is het favoriete objectief van Evgenia voor zowel foto's als video's vanwege de grote brandspuntsafstand, van groothoek tot korte telefoto.

Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM

Leg de wereld vast met uitzonderlijke flexibiliteit en kwaliteit dankzij dit compacte f/2.8 telefoto-objectief met een 5-stops Image Stabilizer voor fantastische resultaten vanuit de hand, een kortere scherpstelafstand tot 0,7 m en de snelste AF ooit. "De beeldstabilisatie van dit objectief is echt geweldig", zegt Evgenia.

Canon RF 50mm F1.2L USM

Dit objectief biedt een hoger niveau van optische prestaties voor full-frame fotografie. Dankzij uitzonderlijke helderheid en scherpte zie je duidelijk meer details, zelfs aan de rand van het beeld. "Maxim kon dankzij het grotere diafragma van het RF 50mm F1.2L-objectief ook bij weinig licht werken. Dat vond hij erg prettig", zegt Evgenia.

Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM

Een compact zoomobjectief van 100–400 mm met 4-stops beeldstabilisator en hoogwaardige optica bieden superieure scherpte en sublieme prestaties. "We hadden dit objectief nodig om walrussen van veraf te filmen en mensen een idee te geven van de enorme omvang van de scène", zegt Evgenia.

Accessoires

Canon-vattingadapter EF-EOS R

Deze adapter is ontworpen voor gebruik met het Canon EOS R Systeem en maakt het mogelijk EF- en EF-S-lenzen te gebruiken met de EOS R-camera. Evgenia gebruikte de adapter om de EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM op de EOS R5 te bevestigen.

Gerelateerde artikelen

Meedoen aan filmfestivals: wat heeft een documentaire nodig om getoond te worden?

Filmmakers werken vaak maanden of zelfs jaren aan een documentaireproject, maar hoe weten ze zeker of hun film een zo groot mogelijk publiek bereikt? Canon Ambassador Marcel Mettelsiefen deelt wat hij heeft geleerd in zijn onderzoek naar het festivalcircuit met Watani: My Homeland, zijn voor een Oscar genomineerde korte film.

Zo maak je een korte film

Indie-filmmaker Tania Freimuth vertelt over haar ideeën, hoe je een project goed opzet en de Canon EOS C70.

Video's en foto's maken: 5 mythen ontkracht

Canon-ambassadeur Javier Cortés vertelt waarom het maken van video's en foto's gemakkelijker is dan je denkt, en deelt tips voor beginnende filmmakers.

De beste RF-objectieven van Canon voor video-opnamen

Welke prime- en zoomobjectieven met RF-vatting moeten filmmakers en videografen kiezen bij het maken van video's?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro