De Canon EOS R8 in de handen van professionals

Achter de schermen van Aline Deschamps' straatfoto's en -video's, Ian Hippolyte's fashionshoot en Marisa Martins' gezinsreportages met de full-frame systeemcamera EOS R8.
Een vrouw in een gele jurk poseert voor een deur met aan weerszijden vervallen muren op een foto van Ian Hippolyte, gemaakt met een Canon EOS R8.

Fashionfotograaf Ian Hippolyte maakte voor sommige foto's gebruik van stemmige zijverlichting, en bij andere foto's gebruikte hij beweging, rook en gekleurde gels. Daarnaast combineerde hij flitslicht met natuurlijke belichting om de beweging van de kleding te bevriezen, waarbij hij optimaal gebruikmaakte van de full-frame eigenschappen van de EOS R8. Gefotografeerd met een Canon EOS R8 en een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-lens ingesteld op 70mm, 1/30 sec, f/4.5 en ISO 1600. © Ian Hippolyte

Van zonnige videomontages tot stemmige fashionshoots en van straatportretten tot gezinsreizen vol actie: de Canon EOS R8 is een uitstekende en veelzijdige camera voor foto en video die van alle markten thuis is. Het is een ongelofelijk lichte systeemcamera (Canon's lichtste full-frame camera ten tijde van release), maar bevat desondanks de indrukwekkende functies die je van een full-frame camera kunt verwachten.

Drie fotografen namen vlak voor de release van de EOS R8 de proef op de som: de Frans-Thaise documentairemaker en Canon Ambassador Aline Deschamps, die video's en straatfoto's maakte aan de kust in Tripoli in Libanon; de Britse modefotograaf Ian Hippolyte, die de grenzen opzocht van de snelle burstsnelheid en mogelijkheden bij weinig licht tijdens een ruige fashionshoot; en de Portugese documentaire familiefotograaf Marisa Martins, die door het lichte gewicht en gebruiksgemak van de camera in een handomdraai spelende kinderen en hun gezichtsuitdrukkingen kon vastleggen. We onthullen de verhalen achter de shoots en de cameraeigenschappen die hun opnamen tot leven brachten.

Een vrouw zit buiten aan een tafel onder een parasol op een foto van Aline Deschamps, gemaakt met een Canon EOS R8.

Aline wilde met haar foto's en video's de stereotypen van Tripoli in Libanon aan de kaak stellen, aangezien veel mensen bij Tripoli nog altijd aan armoede en geweld denken. 'Mijn foto's moesten zeggen, "Hé, onze levens verschillen niet zoveel van elkaar", om zo een visuele brug te slaan,' legt ze uit. Gefotografeerd met een Canon EOS R8 en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-lens en de vattingadapter EF-EOS R, ingesteld op 1/4000 sec, f/2.8 en ISO 400. © Aline Deschamps

Een lege tafel met stoelen en een grote parasol die is bevestigd aan een tafelpoot staan aan het water op een foto van Aline Deschamps, gemaakt met een Canon EOS R8.

Aline vond de EOS R8 meer dan geschikt voor haar foto- en videoshoot in Tripoli, die een hele dag duurde. 'De camera is veelzijdig en snel, en dat is een groot pluspunt,' zegt ze. Gefotografeerd met een Canon EOS R8 en een Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-lens ingesteld op 40mm, 1/640 sec, f/5.6 en ISO 400. © Aline Deschamps

Aline Deschamps: straatportretten en -video's

Documentairefotograaf Aline stelt graag stereotypen aan de kaak. Ze belicht het liefst de verschillende kanten van een verhaal, plek of persoon, en daarom nam ze de EOS R8 mee naar de kust in Tripoli, waar ze prachtige video's en foto's maakte van alledaagse gebeurtenissen en interacties. Ze legde mensen vast die met vrienden bij elkaar kwamen, kinderen die genoten van kermisritjes en straatverkopers tussen de klassieke architectuur.

Een straatfoto die 's nachts is gemaakt, waarbij gebouwen van binnenuit verlicht worden en auto's aan weerszijden van de weg geparkeerd staan, gemaakt door Aline Deschamps met een Canon EOS R8.

Aline zegt dat de full-frame EOS R8 een groot dynamisch bereik biedt, haarscherpe details, uitstekende prestaties bij weinig licht en minder ruis. 'Zelfs toen ik foto's maakte met een hoge ISO kreeg ik mooie foto's zonder ruis,' zegt ze. Gefotografeerd met een Canon EOS R8 met een Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-lens ingesteld op 24mm, 0.3 sec, f/4 en ISO 1250. © Aline Deschamps

De zon duikt onder de horizon en schildert de hemel boven de zee oranje op een foto van Aline Deschamps, gemaakt met een Canon EOS R8.

Aline is dol op het lichte gewicht van de EOS R8, wat een uitkomst was tijdens de fotoshoot die een hele dag duurde. Ze vindt de camera perfect voor onderweg en om mee te nemen in een handtas om alledaagse dingen vast te leggen. Daarnaast gebruikt ze hem ook voor vlogs, als aanvulling op de EOS R5 die ze voor professionele opdrachten gebruikt. Gefotografeerd met een Canon EOS R8 en een Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-lens ingesteld op 105mm, 1/320 sec, f/7.1 en ISO 400. © Aline Deschamps

Om het volledige verhaal vast te leggen, gebruikte Aline diepte en levendige kleuren in haar portretfoto's om zo een videomontage te krijgen van spelende kinderen, verkopers die heerlijke gerechten bereiden en meer. Ze maakte vaak foto's en video's van hetzelfde onderwerp en gebruikte de schakelaar boven op de EOS R8 om snel te wisselen tussen de twee modi: sneller dan met de EOS R5 waar ze meestal mee werkt. 'De kracht van camera's zoals de EOS R5 en de EOS R8 is dat ze allebei meer dan geschikt zijn om zowel foto's als video's te maken, en dat het heel makkelijk is om tussen die twee modi te wisselen,' legt ze uit. 'Hierdoor zijn het zeer veelzijdige camera's. Je kunt een foto maken om vervolgens meteen een video van drie minuten op te nemen.'

Bij haar reportage in een drukke straat vond Aline het belangrijk om haar onderwerpen te fotograferen en te filmen terwijl ze zich op hun gemak voelden. Door het compacte formaat van de camera en de manier waarop hij in de hand ligt, gecombineerd met de beeldstabilisatie in haar RF-lens, kon ze een video opnemen zonder externe stabilisator. Hierdoor was ze niet zo 'aanwezig' als met haar oude spiegelreflexcamera. 'Met een grote lens of camera kom je al snel over als een "professionele fotograaf", dus dan kunnen mensen gaan twijfelen aan zichzelf en zich heel zelfbewust voelen,' zegt ze. 'Maar met de EOS R8 blijf je discreet, zodat je beter een band kunt opbouwen met mensen. Ik kon zonder problemen willekeurige mensen benaderen.'

Bij het maken van foto's was ze vooral onder de indruk van de full-frame kwaliteit en de geavanceerde autofocus van de EOS R8. 'Met de snelle tracking van de camera kun je niet alleen de gezichten van mensen volgen, maar ook dieren. Er waren paarden, honden, enzovoorts. Ik was onder de indruk van de ontwikkeling van de kunstmatige intelligentie die Canon gebruikt om het leven van een fotograaf makkelijker te maken,' zegt Aline. 'Je bent minder druk met het fotograferen zelf. Daardoor heb je meer tijd om te discussiëren, om aansluiting te vinden en om verhalen te vertellen.'

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).
Een figuur is midden in de beweging vastgelegd, het haar en de gele jurk eromheen uitwaaierend op een foto gemaakt door Ian Hippolyte met een Canon EOS R8.

'Ik speelde met een idee dat eigenaardig en gewaagd was,' zegt Ian, 'waarbij de rauwe sfeer van de locatie in schril contrast stond met onze styling. We gebruikten poses met veel beweging om een goed beeld te krijgen van de ruimte.' Gefotografeerd met een Canon EOS R8 en een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-lens ingesteld op 34mm, 1/200 sec, f/4.5 en ISO 1600. © Ian Hippolyte

Ian Hippolyte: fashion vol beweging en een attitude

Ian, die meestal een Canon EOS R5 gebruikt, testte de EOS R8 tijdens een fashionshoot op een locatie waar hij al een tijdje graag wilde werken: een vervallen voormalige kapel, met verweerd metselwerk en glas-in-loodvensters, voor een stemmige sfeer met weinig licht. Hij combineerde de rauwe locatie met vrouwelijke jurken in combinatie met stevige laarzen en accessoires als weerspiegeling van de ongepolijste achtergrond, die vervolgens de poses van de modellen beïnvloedden.

De sfeer van Ians laatste opnamen werd medebepaald door de uitstraling van zijn twee modellen, die hij tijdens de fotoshoot beter leerde kennen. 'Ik zag dat ze verschillende stijlen en een verschillende uitstraling hadden. We hadden de twee jurken en ik wees elke jurk zijn eigen karakter toe,' zegt hij. 'Ik maakte een paar foto's van het model in de gele jurk die een stoere uitstraling hadden, maar toen besloten we toch voor veel meer beweging te gaan. Ze bewoog en draaide rond, en we hadden rook, en dat was toen de zon door het venster kwam. Bij het tweede model werd het allemaal wat gewaagder. Ze had handschoenen aan en schoenen met zebraprint, en het was wat meer haute couture met wat meer spanning.'

Een medium close-up van een persoon in een roze jurk en lange, zwarte handschoenen die tegen een muur leunt op een foto van Ian Hippolyte, gemaakt met een Canon EOS R8.

'Als je een fashionshoot hebt, zie je het model bijna als een personage,' zegt Ian. 'Ik stel me voor wie die persoon is via de kleding die hij of zij draagt. Dat zie je terug in de poses, de belichting en al het andere.' Gefotografeerd met een Canon EOS R8 en een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-lens ingesteld op 70mm, 1/30 sec, f/2.8 en ISO 1000. © Ian Hippolyte

Een persoon in een roze jurk, lange, zwarte handschoenen en laarzen met een zebraprint leunt achterover tegen stenen treden op een foto van Ian Hippolyte, gefotografeerd met een Canon EOS R8.

'Ik word graag betrokken bij de styling en de algemene creatieve richting van de fotoshoot om de ideeën tot leven te brengen en om het beeld in mijn hoofd werkelijkheid te maken,' zegt Ian. Bij deze fotoshoot koos hij zelf de accessoires en schoenen. Gefotografeerd met een Canon EOS R8 en een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-lens ingesteld op 38mm, 1/30 sec, f/4 en ISO 1000. © Ian Hippolyte

Beide delen van de fotoshoot brachten creatieve en technische uitdagingen met zich mee, die de EOS R8 hielp oplossen. Om beweging te bevriezen en de perfecte foto te maken van het draaiende eerste model, maakte Ian volop gebruik van de snelle burstsnelheid van de EOS R8, die dankzij de elektronische sluiter tot maar liefst 40 fps kan vastleggen. In combinatie met de AI-autofocus met oogdetectie kon hij hierdoor veel scherpe opnamen maken met de full-frame sensor. 'Het betekende dat ik me kon concentreren op het aansturen van het model en op het zien hoe de beweging eruit zag, een serie opnamen kon maken en dan terug kon kijken om te zien of alles gelukt was,' zegt hij. 'Dat zorgde voor een gestroomlijnde workflow. Alles verliep heel soepel.'

Ian maakte ook gebruik van de resolutie van 24,2 Megapixel door breed te fotograferen en tijdens de nabewerking bij te snijden. Zo kon hij flexibel te werk gaan door achteraf composities te bepalen. Hij verhoogde ook de ISO om zich aan te passen aan het dalende lichtniveau terwijl hij foto's maakte van zijn tweede model, met weinig ruis.

Hij was over het algemeen blij verrast met de mogelijkheden van de EOS R8 in combinatie met het compacte formaat en lichte gewicht. Hierdoor kon hij de hele dag foto's uit de hand maken. Hij beschouwt de camera als een aanvulling op zijn EOS R5 voor het maken van video's achter de schermen of onderweg.

Alexandra Andreeva houdt al staande een Canon EOS R8 in haar handen, met achter haar een groot onscherp gebouw.

Canon EOS R8: full-frame uitdaging in Parijs

Ontdek hoe de EOS R8 contentcreator Alexandra Andreeva in staat stelde de overstap te maken naar full-frame en een aantal foto- en video-opdrachten uit te voeren.
Een kind duwt een ander kind vooruit op een plank met wieltjes naast een hek, met op de achtergrond het strand, op een foto van Marisa Martins, gemaakt met een Canon EOS R8.

Fotograaf Marisa Martins werkt graag met gezinnen die van spontane foto's houden, in tegenstelling tot formele poses. 'Nu hoeven ze eigenlijk niets te doen,' zegt ze. 'Ze kunnen gewoon gaan spelen en doen wat ze willen, terwijl ik al het werk doe.' Gefotografeerd met een Canon EOS R8 en een Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-lens, ingesteld op 1/1000 sec, f/6.3 en ISO 400. © Marisa Martins

Een kind wordt door een ander kind voortgetrokken op een plank met wieltjes, met op de achtergrond het strand en de oceaan en een regenboog in de lucht, op een foto gemaakt door Marisa Martins met een Canon EOS R8.

Marisa legt graag de individuele persoonlijkheden en de gezinsdynamiek vast, van de 'diva' tot het stille kind. Ze kent het gezin van deze foto al jaren. 'Hoe meer ik het gezin en elk van hun persoonlijkheden leer kennen, hoe interessanter het wordt om hun groei en unieke persoonlijkheden vast te leggen.' Gemaakt met een Canon EOS R8 en een Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-lens ingesteld op 1/1000 sec, f/4.5 en ISO 100. © Marisa Martins

Marisa Martins: het vastleggen van het gezinsleven

Waar Ians fotoshoots gebaseerd zijn op creatieve ideeën en aanwijzingen, draaien Marisa's gezinsfoto's in documentairestijl om de hoofdrolspelers – de kinderen – en wat zij allemaal doen. Ze heeft de EOS R8 kunnen testen tijdens meerdere fotoshoots, onder andere tijdens een dag met een van haar vaste cliënten in Lissabon. Ze volgde hetzelfde gezin vervolgens tijdens hun vakantie naar Marrakesh en nam de camera zelfs mee tijdens haar eigen familiereis naar Italië. Door haar manier van werken volgt ze gezinnen van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat, waarbij zijzelf en haar apparatuur zo onopvallend mogelijk moeten zijn om zo de band tussen de gezinsleden te kunnen vastleggen, in plaats van geposeerde foto's met 'onrealistisch' perfect haar en onberispelijke kleding.

Net als Aline en Ian vond Marisa het compacte formaat en het lichte gewicht van de camera ideaal voor haar werk. Hierdoor kon ze de hele dag door foto's blijven maken, waar het gezin die dag ook naartoe ging. 'Stel, ik ga naar een supermarkt en ik fotografeer het gezin tijdens het boodschappen doen. Ik wil dan niet dat mensen naar me toe komen en zeggen: "O, je kunt hier geen foto's maken want je bent een professioneel fotograaf." De EOS R8 is kleiner en discreter, maar met dezelfde kwaliteit die ik gewend ben van mijn EOS R6.'

Twee figuren rennen over het zand terwijl een derde toekijkt, op een foto van Marisa Martins, gemaakt met een Canon EOS R8.

Marisa fotografeerde dit gezin tijdens hun vakantie in Marrakesh en legde daarbij levendige kleuren en een breed kleurenbereik vast in een omgeving vol contrasten. 'Deze camera heeft zo'n goed dynamisch bereik dat je zelfs de informatie in de schaduwen naar voren kunt halen,' zegt ze. 'Ik heb foto's gemaakt waarbij de helft van het gezicht wordt verlicht door de zon terwijl je de andere kant van het gezicht, dat in de schaduw staat, nog steeds kunt zien, zodat de gezichtsuitdrukkingen niet verloren gaan.' Gefotografeerd met een Canon EOS R8 en een Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-lens ingesteld op 1/1600 sec, f/7.1 en ISO 125. © Marisa Martins

Een kind is van bovenaf gefotografeerd terwijl het de treden naar het strand afrent in een foto van Marisa Martins, gemaakt met een Canon EOS R8.

Marisa nam de EOS R8 ook mee tijdens haar eigen familievakantie. 'Ik gebruik de EOS R System-camera's al sinds het begin,' zegt ze. 'Ze openden mijn ogen. Ik begon met de EOS R, de eerste grote stap, en koos daarna voor de EOS R6. Nu vul ik die aan met de EOS R8 voor mijn professionele werk en voor mijn persoonlijke leven en mijn reizen. Hij is licht, waardoor ik hem makkelijk mee kan nemen in mijn tas, met de geweldige kwaliteit en prestaties die ik gewend ben.' Gemaakt met een Canon EOS R8 en een Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-lens, ingesteld op 1/800 sec, f/5.6 en ISO 1250. © Marisa Martins

Marisa fotografeert in documentairestijl, wat inhoudt dat ze alleen gebruik maakt van het beschikbare licht. Dat kan een bewolkte hemel zijn, onflatteuze tl-lampen of het licht van een nachtlampje, 'dus ik heb een uitstekende camera nodig om alles te kunnen vastleggen,' zegt ze. 'Ik moet er altijd vertrouwen in kunnen hebben, ongeacht het licht, ongeacht de situatie, aangezien ik nooit van tevoren weet wat er zal gebeuren.' De EOS R8 kan goed overweg met weinig licht. Marisa gebruikte een hogere ISO, maar zag geen ruis toen ze de opnamen bewerkte. Het kleurenbereik van de camera was ook de reden waarom ze voor Canon koos, en niet voor andere merken. 'Ik ben dol op de kleuren van Canon. Ik hou van echte en natuurlijk ogende foto's en die kan ik alleen maken met kleurtinten die overeenkomen met de werkelijkheid,' zegt ze.

Bij Marisa draait alles om authenticiteit., dus het vastleggen van spontane momenten is een belangrijk onderdeel van haar opdracht. Met de intelligente autofocus met gezichtsdetectie van de EOS R8 kon ze zulke momenten moeiteloos vastleggen. 'Soms is het moment zo snel voorbij dat het in het verleden niet lukte om op tijd scherp te stellen. Dat was onmogelijk, vooral bij weinig licht, zelfs na tien jaar als professioneel gezinsfotograaf. Maar de EOS R8 kan onderwerpen herkennen en volgen, waar ze ook zijn, zodat ze altijd scherp in beeld zijn. Ik vind het verbazingwekkend,' zegt ze. Marisa print haar foto's regelmatig om ze te laten zien, voor klanten en om mee te doen aan wedstrijden. Daarom hecht ze veel waarde aan scherpe opnamen met een hoge resolutie, een groot dynamisch bereik en natuurlijke huidtinten en kleuren.


Door zijn lichte gewicht is de EOS R8 veelzijdig in te zetten. Hij heeft zich bewezen in verschillende situaties waarbij je vroeger een camera met een grotere body nodig had. Gecombineerd met snelle RF-lenzen heb je nu altijd een veelzijdige en hoogwaardige camera tot je beschikking.

Ella Taylor

Master the move to mirrorless

Canon Ambassadors Pie Aerts, Samo Vidic en Ingo Leitner vertellen welke belangrijke EOS R System-functies je moet proberen wanneer je overstapt naar een Canon-systeemcamera.

Fashion en flitsen: vijf tips voor dramatische beelden

High-fashionfotograaf Ian Hippolyte laat zien hoe je met belichting drama en diepte aan je foto's kunt toevoegen.

Dubbele belichting: een verhaal over mensen en mooie locaties

Ontdek hoe documentairefotograaf Aline Deschamps portretten en een landelijke omgeving combineert om de kracht van een Italiaanse gemeenschap vast te leggen.

EOS R8 vs. EOS R6 Mark II: vergelijking tussen full-frames

Beide hebben een full-frame sensor met 24,2 Megapixel, een opnamesnelheid van 40 fps en intelligente AF-technologie. Dus wat zijn de verschillen tussen deze twee camera's?