REIZEN

Naar grotere hoogten met de Canon EOS R6 Mark II

Actiesportfotograaf en filmmaker Teddy Morellec stelt de krachtige hybride zwaar op de proef tijdens een snelle actieshoot in de Franse Alpen.
Een mountainbiker te midden van rode en blauwe lichtsporen voert een sprong uit tegen een donkere lucht. Canon EOS R6 Mark II op een statief langs een zandweg.

De Canon EOS R6 Mark II kan RAW-bestanden vastleggen met volledige AF-tracking bij 40 fps en is daarmee op dit moment de snelste EOS-camera met volledige AF en AE. Hij is ook vernuftig wanneer het op filmen aankomt, met 4K 60p video over de volledige sensorbreedte met oversampling van 6K om buitengewone kwaliteit te verkrijgen.

Teddy Morellec woont in Parijs, maar vertoeft de helft van het jaar in de Franse Alpen. Tussen opdrachten door van klanten als Red Bull, een merk waar hij sinds 2010 voor werkt, kun je hem vinden op de fiets, op ski's of leert hij paragliden in de bergen.

Teddy's passie voor snelle actie op grote hoogte betekent dat de alleskunner uit de EOS R System-serie, deCanon EOS R6 Mark II, de ideale partner was om op zijn vierdaagse trip naar Lac de Montriond sensationele beelden te schieten van speedflyers Ugo Gerola en Gaëtan Porté, en mountainbiker Louise-Anna Ferguson.

Doordat Teddy bekend is met de locatie en de kunsten van de sporters, kon hij snel aan de slag. Hij voelde zich ook meteen vertrouwd met de EOS R6 Mark II, een camera die veel gelijkenissen vertoont met de EOS R5 en de EOS R3, waarmee hij dagelijks werkt.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Sportfotograaf Teddy Morellec zit op zijn hurken bij een meer met een Canon EOS R6 Mark II om een speedflyer te fotograferen die over het wateroppervlak scheert.

De extra precisie van de autofocus en de onderwerptracking van de geüpgradede Dual Pixel CMOS AF II op de Canon EOS R6 Mark II bleken onmisbaar bij het fotograferen van een sport als speedflying, dat een combinatie is van paragliding en parachutespringen.

Toonaangevende burst-snelheid: elke beweging wordt gevolgd

De shoot begon met een uitdaging, aangezien Teddy wilde vastleggen hoe de speedflyers over het wateroppervlak van het meer zouden scheren. Het plan was dat Ugo en Gaëtan zichzelf van een klif zouden lanceren en snel langs de berg omlaag zouden zweven om vervolgens aan de boomgrens bij het meer weer tevoorschijn te komen. Teddy zou ze maar enkele seconden kunnen zien en omdat ze door de wind werden meegevoerd, was er geen garantie dat ze steeds hetzelfde pad zouden nemen.

Spotters hielpen bepalen waar de speedflyers vandaan kwamen, zodat Teddy zijn Canon EOS R6 Mark II in elk geval in de juiste richting kon plaatsen. De geüpgradede Dual Pixel CMOS AF II-autofocus van de camera reageerde meteen, detecteerde de wing van de speedflyer en volgde deze gedurende de hele reeks.

Opname van een speedflyer die al spetterend een landing maakt op een meer terwijl het beeld wordt weerspiegeld op het wateroppervlak, gefotografeerd met een Canon EOS R6 Mark II.

"Toen de speedflyers aankwamen, stonden we in een enorme vallei", vertelt Teddy. "Ze kwamen heel dichtbij, dus hield ik de sluiterknop gewoon ingedrukt en de AF heeft ze de hele tijd gevolgd." Gefotografeerd met een Canon EOS R6 Mark II en een Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objectief, ingesteld op 33mm, 1/4000 sec, f/7.1 en ISO640. © Teddy Morellec

"We dachten eigenlijk dat we helemaal niets in beeld zouden krijgen, maar ik ben heel blij met de opnamen", vertelt Teddy enthousiast. "Toen we vroeg ter plaatse aankwamen, waren de weersomstandigheden verre van ideaal. Het was bewolkt, af en toe regende het en er stond wat wind op de landingsplaats, wat niet gunstig is voor de piloten. Na een aantal mislukte pogingen dreven de wolken eindelijk uiteen en konden we de opnamen maken.

"Ik vind de sfeer die we hebben vastgelegd heel mooi. Er hingen nog wat wolken boven de bomen, maar de zon scheen prachtig op de speedflyer. Het meer was ook heel kalm, waardoor de weerspiegeling op het water bijna perfect was. Alles klopte op het moment dat de piloot het water raakte en de spetters in het rond vlogen. Dat ik de reeks kon schieten met 40 fps was perfect, omdat ik daardoor later meer opnamen had om uit te kiezen."

Sportfotograaf Teddy Morellec zit op zijn hurken in een bos en richt zijn Canon EOS R6 Mark II op een mountainbiker die net van een schans af springt.

"De Eye AF werkt echt geweldig, of het nu gaat om een portret of een sporter in beweging", zegt Teddy. "Ik maak er veel gebruik van, omdat ik me dan kan concentreren op de kadrering en compositie, en ik erop kan vertrouwen dat er op de ogen wordt scherpgesteld. Zelfs als ik mijn favoriete objectief, de Canon EF 50mm f/1.2L USM, openzet op f/1.2 is het belangrijk om de scherpstelling perfect te krijgen – en het werkt."

Silhouet van een mountainbiker die omringd door bomen een sprong maakt met een blauwe lucht op de achtergrond, van beneden gefotografeerd met een Canon EOS R6 Mark II.

Pre-shooting: een uniek voordeel

Naast opnamen met 40 fps biedt de Canon EOS R6 Mark II 30 fps RAW-burst met pre-shooting. Als deze functie is ingeschakeld, begint de camera beelden te bufferen wanneer de sluiterknop half wordt ingedrukt en wordt de inhoud van de buffer (maximaal een halve seconde aan opnamen) opgeslagen wanneer de sluiterknop helemaal wordt ingedrukt. Dit werkt perfect bij onvoorspelbare onderwerpen en situaties waarin je het onderwerp pas op het laatste moment ziet.

Teddy heeft zijn voordeel gedaan met deze functie toen hij Louise-Anna Ferguson in een bikepark fotografeerde. Om een dynamisch shot van haar midden in een sprong te krijgen, positioneerde Teddy zich op de grond onder een houten schans. Hij kon de fiets de schans horen naderen, maar Louise-Anna zag hij pas toen ze op zijn scherm verscheen.

"Ze reed behoorlijk hard en ik fotografeerde blind, dus pre-shooting was heel handig", vertelt hij. "Hoewel deze opname ook zonder deze functie was gelukt, is het fijn om te weten dat ik altijd een halve seconde terug had kunnen gaan als ik niet op het juiste moment op de sluiterknop had gedrukt.”

Dankzij pre-shooting plus de verbeterde Dual Pixel CMOS AF II-onderwerpdetectie en -tracking had Teddy meer flexibiliteit bij het kadreren van het shot. Hij wilde vastleggen hoe Louise-Anna midden tussen de bomen boven hem te voorschijn zou komen, wat met de nieuwe camerafunctie Flexible Zone AF nog makkelijker werd.

Deze functie maakt het mogelijk om de grootte en vorm van het AF-gebied aan te passen. Zodoende kon Teddy een autofocusgebied creëren gelijk aan het gebied waar Louise-Anna in zou springen en zo kon hij voorkomen dat de camera zich op andere delen van de scène zou richten. De EOS R6 Mark II detecteerde en volgde het hoofd van Louise-Anna, ook al droeg ze een helm met vizier.

Filmen met de EOS R6 Mark II: makkelijk van modus wisselen

Video wordt een steeds belangrijker onderdeel van Teddy's werk en voor hem is het cruciaal om soepel van foto naar video te kunnen overschakelen. In de videomodus gebruikt de EOS R6 Mark II de volle breedte van de camerasensor, waardoor je je opnamen niet opnieuw hoeft te kadreren wanneer je van foto naar video gaat. Er is ook een nieuwe foto/videoknop links op de body waarmee je snel van de ene modus naar de andere kunt gaan.

"Op mijn EOS R5 zit op die plek de aan/uit-knop, waardoor ik in het begin naar de andere modus ging als ik de camera wilde uitschakelen", zegt Teddy. "Maar toen ik er eenmaal aan gewend raakte, was het veel makkelijker om van foto naar video te gaan en terug.

"Ik had een aantal beelden in gedachten waarvan ik in ieder geval foto's wilde, maar ik besloot ook een paar videoclips op te nemen. Dus fotografeerde ik portretten van de sporters en toen ik naar de videomodus ging, kon ik dezelfde kadrering en belichting gebruiken. Bij andere scènes wist ik dat ik die eerst als video moest opnemen, omdat die het beste zouden uitkomen als bewegende beelden, bijvoorbeeld toen de speedflyers renden om op te stijgen. Maar daarna kon ik snel van de gelegenheid gebruikmaken om nog wat foto's te maken."

De voor- en achterzijde van een Canon EOS R6 Mark II tegen een donkere achtergrond.

Canon EOS R6 Mark II: functies die je niet mag missen

De EOS R6 Mark II legt de lat nog hoger voor het EOS R System-assortiment, met een baanbrekende 40fps-burstmodus en 6K RAW-opnamen bij 60p.

Hoor meer van het gesprek in deze aflevering van de Shutter Stories-podcast van Canon:

Sportfotograaf Teddy Morellec staat voor beboste bergen te filmen met een Canon EOS R6 Mark II.

De IBIS-functie van de EOS R6 Mark II maakte het makkelijker voor Teddy om vloeiende en stabiele B-roll-video-opnamen te maken. "Ik liep ergens en zag koeien in het gras met bergen op de achtergrond. Dat is niet een situatie waarin je een statief neerzet; je pakt gewoon de camera die je nog in de hand hebt, drukt op 'Opnemen' en maakt het shot."

De Canon EOS R6 Mark II is uitgerust met dezelfde geavanceerde In-Body Image Stabilizer (IBIS) als de EOS R6, waardoor je nu nog vloeiendere video's én foto's kunt maken. "Ik had vroeger een spiegelreflexcamera zonder IBIS en dan moest ik vaak stabilisatie toevoegen in de nabewerking", verklaart Teddy. "Maar nu kun je met de EOS R System-camera's zoveel al vanuit de hand doen. Je kunt zelfs pannen met de Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM of de RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM en gewoon beginnen met filmen zonder dat de video schokkerig wordt."

De IBIS-functie gaf Teddy de mogelijkheid om met de EOS R6 Mark II opnamen te maken 'on the fly' – soms letterlijk. Toen hij een tandemvlucht met de speedflyers maakte, moest hij lichtbepakt zijn en kon hij geen gimbal met zich meedragen. Dankzij IBIS kon hij vloeiende clips maken met de camera in de hand.

"Als ik in mijn begintijd een camera als de EOS R6 Mark II had gehad, hadden mijn werkprocessen er heel anders uitgezien", zegt hij. "Door IBIS, video met 4K 60p, de waanzinnige autofocus en 40 fps burst weet ik dat ik met deze ene camera bijna alles kan doen.”

Marcus Hawkins

Teddy Morellec's uitrusting

De essentiële uitrusting waarmee actiefotografen hun foto's en video's maken

Een Canon EOS R6 Mark II op een houten oppervlak, van boven gefotografeerd met eromheen een aantal Canon-objectieven, zonnebrillen, een plattegrond, een sleutelbos en een waterfles.

Camera

Canon EOS R6 Mark II

Een high-speed EOS R System-camera met een geüpgradede DIGIC X-processor en een 24,2 Megapixel full-frame sensor die gegevens supersnel uitleest. "Deze camera ligt echt fijn in de hand", zegt Teddy. "Hij is robuust gebouwd en lichtgewicht. De resolutie van 24,2 Megapixel is in alle situaties genoeg en het is wat ik ook op mijn EOS R3 heb. Wat snelheid aangaat, wist ik niet eens dat 40 fps mogelijk was; ik was al blij met 7!"

Lenzen

Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM

Teddy gebruikte dit objectief voor opnamen in het bikepark. Het is een veelzijdig, compact zoomobjectief uit de L-serie, dat is uitgerust met een 5-stops Image Stabilizer en Dual Nano USM-motoren voor responsieve continue scherpstelling bij zowel video- als foto-opnamen.

Canon RF 24-105mm F4L IS USM

Een geavanceerd multifunctioneel zoomobjectief met een handig brandpuntsafstandbereik voor video. "Ik gebruik gewoonlijk de RF 24-70mm F2.8L IS USM", legt Teddy uit, "maar koos de RF 24-105mm F4L IS USM, omdat deze een groter bereik heeft voor fotografie aan het meer."

Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM

Een snel ultragroothoekobjectief met drie asferische en twee UD-elementen voor haarscherpe resultaten en een 5-stops Image Stabilizer. "Als ik een opdracht snel en efficiënt wil uitvoeren, neem ik drie zoomobjectieven mee: de RF 15-35mm F2.8L IS USM, de RF 24-70mm F2.8L IS USM en de RF 70-200mm F2.8L IS USM. Met deze kun je bijna alles doen."

Accessoires

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro