Teddy Morellec woont in Parijs, maar vertoeft de helft van het jaar in de Franse Alpen. Tussen opdrachten door van klanten als Red Bull, een merk waar hij sinds 2010 voor werkt, kun je hem vinden op de fiets, op ski's of leert hij paragliden in de bergen.
REIZEN
Naar grotere hoogten met de Canon EOS R6 Mark II
Teddy's passie voor snelle actie op grote hoogte betekent dat de alleskunner uit de EOS R System-serie, deCanon EOS R6 Mark II, de ideale partner was om op zijn vierdaagse trip naar Lac de Montriond sensationele beelden te schieten van speedflyers Ugo Gerola en Gaëtan Porté, en mountainbiker Louise-Anna Ferguson.
Doordat Teddy bekend is met de locatie en de kunsten van de sporters, kon hij snel aan de slag. Hij voelde zich ook meteen vertrouwd met de EOS R6 Mark II, een camera die veel gelijkenissen vertoont met de EOS R5 en de EOS R3, waarmee hij dagelijks werkt.
Heb je Canon-apparatuur?
Toonaangevende burst-snelheid: elke beweging wordt gevolgd
De shoot begon met een uitdaging, aangezien Teddy wilde vastleggen hoe de speedflyers over het wateroppervlak van het meer zouden scheren. Het plan was dat Ugo en Gaëtan zichzelf van een klif zouden lanceren en snel langs de berg omlaag zouden zweven om vervolgens aan de boomgrens bij het meer weer tevoorschijn te komen. Teddy zou ze maar enkele seconden kunnen zien en omdat ze door de wind werden meegevoerd, was er geen garantie dat ze steeds hetzelfde pad zouden nemen.
Spotters hielpen bepalen waar de speedflyers vandaan kwamen, zodat Teddy zijn Canon EOS R6 Mark II in elk geval in de juiste richting kon plaatsen. De geüpgradede Dual Pixel CMOS AF II-autofocus van de camera reageerde meteen, detecteerde de wing van de speedflyer en volgde deze gedurende de hele reeks.
"We dachten eigenlijk dat we helemaal niets in beeld zouden krijgen, maar ik ben heel blij met de opnamen", vertelt Teddy enthousiast. "Toen we vroeg ter plaatse aankwamen, waren de weersomstandigheden verre van ideaal. Het was bewolkt, af en toe regende het en er stond wat wind op de landingsplaats, wat niet gunstig is voor de piloten. Na een aantal mislukte pogingen dreven de wolken eindelijk uiteen en konden we de opnamen maken.
"Ik vind de sfeer die we hebben vastgelegd heel mooi. Er hingen nog wat wolken boven de bomen, maar de zon scheen prachtig op de speedflyer. Het meer was ook heel kalm, waardoor de weerspiegeling op het water bijna perfect was. Alles klopte op het moment dat de piloot het water raakte en de spetters in het rond vlogen. Dat ik de reeks kon schieten met 40 fps was perfect, omdat ik daardoor later meer opnamen had om uit te kiezen."
Pre-shooting: een uniek voordeel
Naast opnamen met 40 fps biedt de Canon EOS R6 Mark II 30 fps RAW-burst met pre-shooting. Als deze functie is ingeschakeld, begint de camera beelden te bufferen wanneer de sluiterknop half wordt ingedrukt en wordt de inhoud van de buffer (maximaal een halve seconde aan opnamen) opgeslagen wanneer de sluiterknop helemaal wordt ingedrukt. Dit werkt perfect bij onvoorspelbare onderwerpen en situaties waarin je het onderwerp pas op het laatste moment ziet.
Teddy heeft zijn voordeel gedaan met deze functie toen hij Louise-Anna Ferguson in een bikepark fotografeerde. Om een dynamisch shot van haar midden in een sprong te krijgen, positioneerde Teddy zich op de grond onder een houten schans. Hij kon de fiets de schans horen naderen, maar Louise-Anna zag hij pas toen ze op zijn scherm verscheen.
"Ze reed behoorlijk hard en ik fotografeerde blind, dus pre-shooting was heel handig", vertelt hij. "Hoewel deze opname ook zonder deze functie was gelukt, is het fijn om te weten dat ik altijd een halve seconde terug had kunnen gaan als ik niet op het juiste moment op de sluiterknop had gedrukt.”
Dankzij pre-shooting plus de verbeterde Dual Pixel CMOS AF II-onderwerpdetectie en -tracking had Teddy meer flexibiliteit bij het kadreren van het shot. Hij wilde vastleggen hoe Louise-Anna midden tussen de bomen boven hem te voorschijn zou komen, wat met de nieuwe camerafunctie Flexible Zone AF nog makkelijker werd.
Deze functie maakt het mogelijk om de grootte en vorm van het AF-gebied aan te passen. Zodoende kon Teddy een autofocusgebied creëren gelijk aan het gebied waar Louise-Anna in zou springen en zo kon hij voorkomen dat de camera zich op andere delen van de scène zou richten. De EOS R6 Mark II detecteerde en volgde het hoofd van Louise-Anna, ook al droeg ze een helm met vizier.
Filmen met de EOS R6 Mark II: makkelijk van modus wisselen
Video wordt een steeds belangrijker onderdeel van Teddy's werk en voor hem is het cruciaal om soepel van foto naar video te kunnen overschakelen. In de videomodus gebruikt de EOS R6 Mark II de volle breedte van de camerasensor, waardoor je je opnamen niet opnieuw hoeft te kadreren wanneer je van foto naar video gaat. Er is ook een nieuwe foto/videoknop links op de body waarmee je snel van de ene modus naar de andere kunt gaan.
"Op mijn EOS R5 zit op die plek de aan/uit-knop, waardoor ik in het begin naar de andere modus ging als ik de camera wilde uitschakelen", zegt Teddy. "Maar toen ik er eenmaal aan gewend raakte, was het veel makkelijker om van foto naar video te gaan en terug.
"Ik had een aantal beelden in gedachten waarvan ik in ieder geval foto's wilde, maar ik besloot ook een paar videoclips op te nemen. Dus fotografeerde ik portretten van de sporters en toen ik naar de videomodus ging, kon ik dezelfde kadrering en belichting gebruiken. Bij andere scènes wist ik dat ik die eerst als video moest opnemen, omdat die het beste zouden uitkomen als bewegende beelden, bijvoorbeeld toen de speedflyers renden om op te stijgen. Maar daarna kon ik snel van de gelegenheid gebruikmaken om nog wat foto's te maken."
Canon EOS R6 Mark II: functies die je niet mag missen
Hoor meer van het gesprek in deze aflevering van de Shutter Stories-podcast van Canon:
De Canon EOS R6 Mark II is uitgerust met dezelfde geavanceerde In-Body Image Stabilizer (IBIS) als de EOS R6, waardoor je nu nog vloeiendere video's én foto's kunt maken. "Ik had vroeger een spiegelreflexcamera zonder IBIS en dan moest ik vaak stabilisatie toevoegen in de nabewerking", verklaart Teddy. "Maar nu kun je met de EOS R System-camera's zoveel al vanuit de hand doen. Je kunt zelfs pannen met de Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM of de RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM en gewoon beginnen met filmen zonder dat de video schokkerig wordt."
De IBIS-functie gaf Teddy de mogelijkheid om met de EOS R6 Mark II opnamen te maken 'on the fly' – soms letterlijk. Toen hij een tandemvlucht met de speedflyers maakte, moest hij lichtbepakt zijn en kon hij geen gimbal met zich meedragen. Dankzij IBIS kon hij vloeiende clips maken met de camera in de hand.
"Als ik in mijn begintijd een camera als de EOS R6 Mark II had gehad, hadden mijn werkprocessen er heel anders uitgezien", zegt hij. "Door IBIS, video met 4K 60p, de waanzinnige autofocus en 40 fps burst weet ik dat ik met deze ene camera bijna alles kan doen.”
Teddy Morellec's uitrusting
De essentiële uitrusting waarmee actiefotografen hun foto's en video's maken
Camera
Canon EOS R6 Mark II
Een high-speed EOS R System-camera met een geüpgradede DIGIC X-processor en een 24,2 Megapixel full-frame sensor die gegevens supersnel uitleest. "Deze camera ligt echt fijn in de hand", zegt Teddy. "Hij is robuust gebouwd en lichtgewicht. De resolutie van 24,2 Megapixel is in alle situaties genoeg en het is wat ik ook op mijn EOS R3 heb. Wat snelheid aangaat, wist ik niet eens dat 40 fps mogelijk was; ik was al blij met 7!"
Lenzen
Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM
Teddy gebruikte dit objectief voor opnamen in het bikepark. Het is een veelzijdig, compact zoomobjectief uit de L-serie, dat is uitgerust met een 5-stops Image Stabilizer en Dual Nano USM-motoren voor responsieve continue scherpstelling bij zowel video- als foto-opnamen.
Canon RF 24-105mm F4L IS USM
Een geavanceerd multifunctioneel zoomobjectief met een handig brandpuntsafstandbereik voor video. "Ik gebruik gewoonlijk de RF 24-70mm F2.8L IS USM", legt Teddy uit, "maar koos de RF 24-105mm F4L IS USM, omdat deze een groter bereik heeft voor fotografie aan het meer."
Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM
Een snel ultragroothoekobjectief met drie asferische en twee UD-elementen voor haarscherpe resultaten en een 5-stops Image Stabilizer. "Als ik een opdracht snel en efficiënt wil uitvoeren, neem ik drie zoomobjectieven mee: de RF 15-35mm F2.8L IS USM, de RF 24-70mm F2.8L IS USM en de RF 70-200mm F2.8L IS USM. Met deze kun je bijna alles doen."
Accessoires
Canon Directional Stereo Microphone DM-E1D
Krijg audio van professionele kwaliteit met deze microfoon, die in de multifunctionele flitsschoen past van camera's als de Canon EOS R6 Mark II, de EOS R3 en de EOS R7.
Canon-vattingadapter EF-EOS R
Met de EF-EOS R-vattingadapter kun je EF- en EF-S-objectieven gebruiken op EOS R System-camera's zonder in te leveren op snelheid of kwaliteit.
Gerelateerde artikelen
-
SPORT EN ACTIE
Leg de sportwereld vast met een groothoekobjectief
Professioneel sportfotograaf Jakub Frey onthult de creatieve technieken die hij gebruikt om zijn actiesportfoto’s een nieuw perspectief te geven.
-
FILMMAKING
Veel lucht, compacte camera: avontuurlijke sporten met de EOS R5 C
Hoe de meest compacte Cinema EOS-camera Keith Ladzinski heeft geholpen om mountainbiken en paragliden op spannende nieuwe manieren te filmen.
-
ARTIKEL
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand: het verhaal achter deze ongelofelijke foto
Ontdek hoe fotograaf van extreme sporten Jb Liautard deze spannende actiefoto heeft gemaakt met Speedlites, een spiegel en een Canon EOS R5.
-
SPORT EN ACTIE
Razendsnelle actie: foto's maken van streetball met de Canon EOS R5
Fotograaf en filmmaker Raisa Abal vertelt hoe ze dankzij de high-speed functies van de Canon EOS R5 de onuitputtelijke energie van deze populaire straatsport kon vastleggen.