Een idyllisch eiland: de magie van Madeira vereeuwigen met de Canon EOS R5 C

Ontdek hoe filmmaker Kevin Clerc met de krachtige hybride camera de essentie van deze schilderachtige regio van Portugal wist vast te leggen.
Een man met een wintermuts op en een Canon EOS R5 C in zijn hand kijkt uit over een baai terwijl de zon door de wolken breekt.

Voor zijn eerste shoot met de EOS R5 C, Canon's volledig uitgeruste hybride cinemacamera, reisde de Franse filmmaker Kevin Clerc naar het prachtige Madeira, de Portugese eilandengroep in de Noord-Atlantische Oceaan.

Kevin Clerc is befaamd om zijn voortreffelijk uitgevoerde reisfilms die gekenmerkt worden door een verhalende stijl, rijke beelden en expressieve audio. Kevin, oorspronkelijk afkomstig uit de Haute-Savoie in de Alpen van Oost-Frankrijk, had als kind al een passie voor geografie en reizen. Na een jaar lang rondtrekken door Azië, Zuid-Amerika en Afrika ontdekte hij de kracht van video.

De filmmaker heeft van reizen zijn beroep gemaakt en legt de wonderen van de wereld vast voor grote namen zoals Discovery Channel Asia en Beautiful Destinations. Een trip om een film te maken over de bevolking en cultuur op Madeira, bood Kevin de perfecte gelegenheid om alle creatieve mogelijkheden van de hybride Canon EOS R5 C uit te proberen.

Met een druk op de knop schakelt de EOS R5 C over van een professionele 45 Megapixel fotocamera naar een professioneel 8K-videosysteem, compleet met de bijbehorende interface, functies en knoppen die alle pro's op het gebied van filmmaken nodig hebben. De camera heeft een indrukwekkende lijst met specificaties waaronder het opnemen van films in 8K 30p, 4K 120p slow motion en zelfs 8K 60p. Je kunt kiezen uit meerdere professionele opname-indelingen, zoals drie nieuwe 12-bits Cinema RAW Light-opties, maar ook de veelgebruikte XF-AVC- en MP4-indelingen. Verder ondersteunt de camera opties voor simultaan opnemen, waarmee gebruikers gelijktijdig RAW-opnamen en proxybestanden van hoge kwaliteit kunnen maken die onderweg gemakkelijk kunnen worden bewerkt.

Geen wonder dus dat de compacte EOS R5 C boordevol functies de belangstelling heeft gewekt van makers van reisfilms zoals Kevin.

 EOS R5 C_The_Soul_of_Madeira_KevinClerc_ENGLISH_MASTER_H264_4K_MP4_2mins_EM_v2

Professionele videomogelijkheden

In zijn film richtte Kevin zich op verschillende aspecten van de Madeirese cultuur die hij aan elkaar verbond met een poëtisch verhaal, verteld door een plaatselijke luthier, iemand die op ambachtelijke wijze snaarinstrumenten maakt.

"Mijn eerste indruk was dat de camera erg licht aanvoelde, maar ontzettend veel functies had", zegt Kevin. "Om lange video-opnamen van 8K in zo'n compacte body te krijgen, is echt indrukwekkend."

Kevin wilde de luthier filmen terwijl hij aan het werk was en gebruikte daarvoor de 4K 120p-opnamefunctie van de EOS R5 C. "Het was interessant om te ontdekken dat ik slow motion-beelden en realtime audio tegelijkertijd kon vastleggen", zegt hij. "Dat kwam heel goed van pas, want het geluid dat de luthier maakte met zijn traditionele gereedschap terwijl hij het hout bewerkte was ongelofelijk."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Een Canon EOS R5 C en een Canon EOS C70 op statieven in een ambachtelijke werkplaats. Naast de statieven zitten twee mannen, kijkend naar iets dat zich links van de camera bevindt.

Voor het opnemen van de voice-over met meerdere camera's maakte Kevin een opstelling met de Canon EOS R5 C en EOS C70 en synchroniseerde hij ze via hun tijdcode-aansluitingen.

De onderste helft van het gezicht van een man op het scherm aan de achterkant van een Canon EOS R5 C.

Kevin sloot de microfoon aan op de EOS R5 C via een TASCAM CA-XLR2D-C XLR-microfoonadapter die hij had bevestigd aan de multifuctionele accessoireschoen van de camera.

Een van de speciaal ontworpen functies waarmee de Canon EOS R5 C zich onderscheidt van de EOS R5 die qua specificaties op de EOS R5 C lijkt, is het ingebouwde koelingssysteem dat de interne temperatuur van de camera regelt tijdens langdurige en intensieve opnamen. De voordelen van het nieuwe warmteafvoersysteem waren vooral merkbaar toen Kevin bezig was met het opnemen van de voice-over.

"Ik filmde de luthier, Henrique, die het verhaal telkens opnieuw vertelde zodat ik het stemgeluid precies zo kreeg zoals ik dat wilde. Ik vroeg hem om bij de ene opname langzaam te praten, bij de volgende iets sneller, bij een andere iets harder, enzovoort. We hebben dit 20 tot 30 keer gedaan zonder te stoppen - dat was misschien een uur continu filmen in 8K bij 25 fps - en de camera deed het perfect."

De EOS R5 C heeft Canon's innovatieve RF-vatting die Kevin de keuze gaf uit een groot aantal professionele RF-objectieven, maar hij kon ook gebruikmaken van de CN-E24mm T1.5 L F en CN-E50mm T1.3 L F Cine Prime-objectieven van Canon via de Canon-vattingadapter EF-EOS R.

"Het handmatig scherpstellen met deze objectieven gaat heel soepel en het beeld dat je krijgt is gewoonweg verbluffend", zegt hij. "Ik ben geen fan van focus peaking omdat de kleur soms zo veel van het beeld kan bedekken. Maar de EOS R5 C-indicator voor handmatig scherpstellen, die maar een klein deel van het scherm beslaat, was heel handig."

Een man in een blauwe jas filmend met een EOS R5 C-camera vanuit een boot op een woelige zee.

De EOS R5 C gebruikt in videomodus hetzelfde effectieve 5-assige beeldstabilisatiesysteem als de Canon EOS C70, waardoor de beelden vloeiend en stabiel bleven, zelfs bij het filmen vanuit een kleine vissersboot die tegen de sterke oceaangolven in vaart. "Alleen al rechtop blijven staan was een hele opgave", herinnert Kevin zich. "De vissers waren er wel aan gewend, maar voor de filmploeg was het behoorlijk zwaar."

Hoor meer over de EOS R5 C in deze aflevering van de Shutter Stories-podcast van Canon:

Nauwkeurige en betrouwbare automatische scherpstelling

Tijdens de shoot waren er een paar situaties waarin de EOS iTR AF X autofocus-technologie van de EOS R5 C onmisbaar bleek, zoals bij een vistocht in de vroege ochtend.

"We vaarden rond 6 uur 's ochtends de haven uit omdat we bij het eerste ochtendgloren op volle zee wilden zijn", herinnert Kevin zich. "Ik begon met het Canon CN-E24mm T1.5 L F-objectief om een paar B-roll-opnamen te maken van de vissers die bezig waren, maar het was erg lastig om ze scherp in beeld te houden omdat er zoveel golven waren waardoor ik veel bewoog. Ik zette vervolgens de Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM erop en schakelde over op autofocus. Toen werd het veel gemakkelijker om het beeld scherp te houden, zelfs terwijl ik bewoog."

Een man filmt met een Canon EOS R5 C-camera een triatlete die over een pad langs de kliffen naar hem toe rent.

Kevin monteerde de lichte EOS R5 C op een gimbal, een FPV-drone (first-person view) en een gewone drone om triatlete Filipa vast te leggen tijdens het hardlooponderdeel van haar race.

Een Canon EOS R5 C hybride camera die aan een drone is bevestigd.

"We gebruikten het Canon RF 16mm F2.8 STM-objectief bij de opnamen met de FPV-drone en de RF 35mm F1.8 Macro IS STM met de standaard drone", zegt hij.

De reeksopnamen met triatlete Filipa in de hoofdrol boden ook een uitgelezen kans om de AF-trackingfuncties van de EOS R5 C uit te testen. "Het onderdeel wielrennen filmde ik vanuit de kofferbak van een auto terwijl Filipa ons volgde op haar fiets. Het was behoorlijk lastig om het beeld stil te houden, zelfs met een gimbal, maar de tracking van de camera was erg stabiel en betrouwbaar terwijl ik opnamen maakte in zowel 4K 120p als 8K.

"Op een ochtend waren we al vroeg op het strand om de zwemscènes te filmen. Ik stopte de EOS R5 C in een waterdichte zak zodat ik een paar opnamen van Filipa in het water kon maken. Daarvoor gebruikte ik 4K 120p omdat ik het slaan van de golven tegen de camera in slow motion wilde vastleggen. Toen ik later thuis de beelden bekeek, bleek de scherpstelling bijzonder goed te zijn. Die is echt betrouwbaar en blijft het hoofd en zelfs de ogen van iemand volgen. In de uiteindelijke film heb ik een beetje speed ramping toegepast, dus de beelden langzamer en dan weer sneller laten weergeven. En het resultaat is zo mooi, heel zuiver en scherp."

Een man, waarvan alleen zijn middel en hand zichtbaar zijn, houdt een Canon EOS R5C met een 15-35mm-objectief vast.

Maak kennis met de Canon EOS R5 C

Alles wat je moet weten over de professionele full-frame hybride 8K-camera van Canon.

Het compacte en lichte ontwerp van de EOS R5 C bleek een enorm voordeel te zijn bij het maken van opnamen in de golven en gaf Kevin ook meer flexibiliteit bij het filmen van Filipa tijdens het hardlopen. "Hierdoor kon ik haar niet alleen volgen met de camera op een gimbal, maar ook de camera en het Canon RF 16mm F2.8 STM-objectief op een FPV-drone monteren zodat ik een snel lopende Filipa van heel dichtbij in 8K kon filmen. Het was werkelijk indrukwekkend om uit zo'n compacte body op een FPV-drone beelden van zulke hoge kwaliteit te krijgen."

Een Canon EOS R5 C hybride camera met daarop een RF 5.2mm F2.8L Dual Fisheye-objectief, gemonteerd op een statief en uitkijkend over de zee.

Kevin combineerde de EOS R5 C tijdens de shoot met een reeks Canon RF-, EF- en Cine Prime-objectieven, waaronder de Canon RF 5.2mm F2.8L Dual Fisheye (afgebeeld), de RF 15-35mm F2.8L IS USM en de RF 85mm F2 Macro IS STM.

Veelzijdige creatieve mogelijkheden

Zoals het een echte hybride camera betaamt, gaf de full-frame EOS R5 C Kevin nog veel meer creatieve opties. "Ik ben niet echt een fotograaf, maar de mogelijkheid om van het filmen in 8K RAW te switchen naar het maken van 45 Megapixel foto's geeft je het gevoel dat je niet alleen een speciale videocamera maar ook een speciale fotocamera in je hand hebt.

"Ik wandelde naar de top van een berg om een reeks timelapse-opnamen te maken. Met de 45 Megapixel-sensor kun je het shot in postproductie bijsnijden, zoomen en pannen, wat geweldig is voor timelapse-beelden. Ik gebruikte de ingebouwde intervaltimer om de reeks op te nemen, maar vanwege de snel bewegende wolken filmde ik ook wat beelden in 8K met 60 fps en paste ik wat speed ramping toe tijdens de nabewerking."

Andere creatieve opnameopties van de EOS R5 C zijn onder meer een modus voor verticaal filmen, die Kevin gebruikte om clips voor TikTok op te nemen, en de mogelijkheid om stereoscopische 180° VR-content te maken met het Canon RF 5.2mm F2.8L Dual Fisheye-objectief.

"We bevestigden gewoon het objectief op de body, maakten de opnamen en deden daarna het VR-gedeelte in de postproductiefase", legt Kevin uit. "Omdat je een full-frame sensor met hoge resolutie hebt, is het niet nodig om twee verschillende camera's te hebben bij shoots als deze."

Handen die een Canon EOS R5 C hybride camera vasthouden, waarbij één vinger een kaart in een van de twee kaartsleuven duwt.

Met de twee kaartsleuven op de EOS R5 C – een voor CFexpress type B-kaarten en een voor UHS-II SD-kaarten – kun je gelijktijdig op elke kaart opnemen in een andere indeling, resolutie en bitdiepte.

Flexibiliteit in de postproductie

Dankzij de EOS R5 C full-frame CMOS-sensor met hoge resolutie en geavanceerde opties voor video-opname beschikte Kevin over veel meer flexibiliteit bij het graden en monteren van zijn film. "Ik wil altijd het liefste een plat opnameprofiel, dus heb ik zo veel mogelijk in RAW gefilmd", zegt hij. "En als ik geen RAW gebruikte, koos ik voor 4:2:2 10-bits in Canon Log 3."

Je kunt het opnemen via de twee kaartsleuven van de EOS R5 C op veel manieren configureren. "Ik legde alle beelden vast op CFexpress en de proxy's op SD", zegt Kevin. "Dit had als voordeel dat ik bij thuiskomst alle proxy's al klaar had, wat mij tijd bespaarde tijdens het monteren.

"Ik exporteer altijd in 4K, maar met 8K-opnamen van de EOS R5 C kun je een oversampled 4K-output krijgen die er altijd beter uitziet dan beelden die oorspronkelijk in 4K zijn opgenomen. Of je kunt de 8K-opnamen bijsnijden om iets in het frame te verwijderen dat je niet in beeld wilde hebben of tijdens het filmen over het hoofd hebt gezien.

"Maar voor mij is de audio de helft van het monteren", legt Kevin uit. "Voordat ik begon met opnemen, had ik al een indeling bepaald voor de muziek en de voice-over die ik had geschreven. Het is in feite een gedicht waarin het eiland zijn verhaal vertelt. Dat is de boodschap die hopelijk aan het einde van de film bij de kijker is overgekomen."

Marcus Hawkins

De uitrusting van Kevin Clerc

De essentiële uitrusting waarmee professionele filmmakers hun video-opnamen maken

Een foto van bovenaf van camera's, objectieven en accessoires van Canon, gerangschikt op een gestreepte ondergrond.

Camera's

Lenzen

Accessoires

Canon-vattingadapter EF-EOS R

Met de EF EOS R-vattingadapter kunnen EF-S- en EF-lenzen probleemloos op EOS R-camera's worden gebruikt.

TASCAM CA-XLR2D-C XLR-microfoonadapter

Een tweekanaals microfoonadapter en voorversterker om externe microfonen te kunnen aansluiten voor het opnemen van professioneel stereogeluid van hoge kwaliteit.

Gerelateerde artikelen

Canon EOS R5 C versus de Canon EOS R5

Twee hoogwaardige 8K-camera's, maar wat zijn de verschillen ertussen? We hebbeneen expert gevraagd welke camera je het beste kunt gebruiken om jouw opnamen te maken.

Filmen in 8K en oversampled 4K met de Canon EOS R5

Bij de eerste video-opnamen met de Canon EOS R5 ontdekten Martin Bissig en Ivan D'Antonio hoe de 8K-mogelijkheden de opnametijd verkorten en de creatieve opties uitbreiden.

Reisfotografie: dit is de beste Canon-apparatuur

Wat zijn de beste camera's en objectieven voor reisfotografie? Canon Ambassadors Ulla Lohmann en Jérôme Gence vertellen over hun onmisbare apparatuur.

Maak kennis met de Canon RF 5.2mm F2.8L Dual Fisheye

Leg de wereld in virtual reality vast met dit baanbrekende stereoscopische objectief uit de L-serie.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro