Het Canon EOS R System is sinds de introductie in september 2018 enorm gegroeid. Wat begon als één systeemcamera en paar RF-objectieven en vattingadapters, bestaat nu uit 13 camera's, 35 objectieven en meerdere accessoires, en omvat zowel systeem- als APS-C-camera's.
Bij de ontwikkeling van het EOS R System zijn al verschillende grote mijlpalen bereikt. Het is altijd toonaangevend op het gebied van technologie en is uitgebreid met 's werelds eerste 8K hybride systeemcamera, de EOS R5; het heeft grenzen verlegd met AI-ondersteunde autofocus, en het maken van meeslepende content met het Canon RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE VR-objectief mogelijk gemaakt.
Ook nu de volgende generatie producten op de markt wordt gebracht blijft Canon fotografen, filmmakers en contentcreators die werken met EOS R System ondersteunen met belangrijke firmware-updates. Tot de innovatieve functies die op deze manier zijn uitgebracht behoren een optie voor aangepast continu opnemen op hoge snelheid voor de EOS R3 – waarmee de RAW-burst-snelheid toeneemt tot een verbluffende 195 fps – en de IBIS High Resolution-functie van de EOS R5, die gebruikmaakt van de In-Body Image Stabilizer van de camera voor het maken van opnamen met zeer hoge resolutie met zo'n 400 Megapixel.
In de relatief korte tijd sinds de introductie van Canon's innovatieve EOS R System heeft dit al geweldige dingen mogelijk gemaakt. Hier horen we van een aantal professionele fotografen die de technologie gebruiken om beelden te maken die voorheen alleen met veel moeite of helemaal niet mogelijk waren. Daarnaast komen de belangrijke doorbraken van het EOS R System (tot nu toe) aan de orde.
Mijlpalen op het gebied van systeemcamera's: een eerbetoon aan het Canon EOS R System tot nu toe
De evolutie van een gamechanger
Introductie EOS R System
Canon's innovatieve EOS R System maakte zijn debuut in 2018. Met de baanbrekende RF-vatting en het full-frame spiegelloze ontwerp maakte de 30,3 Megapixel EOS R-camera nieuwe manieren van fotograferen mogelijk. Bij de introductie bood de camera ondersteuning voor vier speciale RF-objectieven en drie vattingadapters, waarmee fotografen konden profiteren van de geavanceerde prestaties van de EOS R met hun eigen EF- en EF-S-objectieven. De vier objectieven waren de RF 35mm F1.8 Macro IS STM, de RF 50mm F1.2L USM, de RF 24-105mm F4L IS USM en de RF 28-70mm F2L USM.
Het EOS R System werd ontwikkeld op basis van de RF-vatting, een nieuwe generatie objectiefvatting waarmee een compleet nieuw objectiefontwerp mogelijk werd. Dankzij de grote vatting, korte flens-afstand en snelle communicatie ontstonden een nieuw type objectief dat betere resultaten opleverde en sneller was dan gelijksoortige EF-objectieven, en unieke prime- en zoomobjectieven die eerder niet mogelijk waren, zoals het eerste standaardzoomobjectief met een constant diafragma van f/2. RF-objectieven konden compacter zijn, betere optische prestaties leveren of nieuwe functies bevatten – en sommige hiervan konden dat zelfs allemaal.
Trio RF-objectieven maakt hun debuut
"Ik vond het geweldig om de omgeving erbij te betrekken, en het volgende moment in te zoomen voor intiemere beelden" – Matthew Joseph
Roeiers fotograferen met Canon's trio f/2.8 RF-zoomobjectieven
Professionele fotograferen vertrouwden tientallen jaren lang op Canon's trio professionele f/2.8 zoomobjectieven met EF-vatting voor uitzonderlijke resultaten onder zware omstandigheden. Met de lancering van het trio RF-objectieven, met ultragroothoek-, standaard- en telezoombereik brak echter een nieuw tijdperk aan op het gebied van superieure prestaties.
Voor de optica van elk van de drie RF-objectieven werden de kenmerken van de krachtige, klassieke, professionele objectieven – de kwaliteit van de L-serie, de beeldkwaliteit en een snel grootste diafragma dat in het volledige zoombereik consistent is – gebruikt en naar een hoger niveau getild.
Het formaat van de RF 24-70mm F2.8L IS USM was bijvoorbeeld vergelijkbaar met dat van de EF-versie, maar dit objectief had 5-stops beeldstabillisatie, verbeterde beeldkwaliteit en een bedieningsring voor verbeterd gebruik. De RF 15-35mm F2.8L IS USM had een Image Stabilizer en beschikte over snellere, stillere autofocus en een grotere beeldhoek dan de EF-uitvoering.
Maar het was de introductie van de compacte, lichte RF 70-200mm F2.8L IS USM waarbij de formaatvoordelen van de RF-vatting voor systeemcamera's echt tot hun recht kwamen. Met zijn ruimtebesparende ontwerp, 5-stops Image Stabilizer en de snelste AF ooit is dit multifunctionele telezoomobjectief een ongeëvenaarde keuze voor het maken van foto's en video's vanuit de hand.
Introductie van de eerste Canon EOS-camera's met IBIS
De EOS R toonde dus wat er mogelijk was met de EOS R System-technologie, maar de Canon EOS R5 en de EOS R6 lieten een aantal indrukwekkende manieren zien waarop de technologie kon worden gebruikt. Dit waren de eerste Canon-camera's met een In-Body Image Stabilizer (IBIS), waarmee tot 8-stops beeldstabilisatie mogelijk was met IS- of niet-IS-objectieven, en die werkte in combinatie met objectieven met optische IS.
Dit was ook de eerste keer dat autofocus die was geprogrammeerd met deep-learning AI werd gebruikt in een systeemcamera van Canon. De AF-technologie was oorspronkelijk ontwikkeld voor de Canon EOS-1D X Mark III, en was geavanceerder in de EOS R5 en EOS R6, die beide in staat waren om honden, katten, vogels en mensen automatisch te volgen.
Als de eerste 8K-systeemcamera ter wereld zette de EOS R5 een nieuwe standaard op het gebied van hybride prestaties. De uiterst geavanceerde sensor kon geruisloos foto's met een resolutie van 45 Megapixel maken met een snelheid van 20 fps, en full-frame 12-bits 8K RAW-video. De prestaties van de EOS R6 waren vrijwel hetzelfde, maar werden bereikt met een meer bescheiden 20,1 Megapixel en 4K 60p-video.
Debuut van 's werelds eerste full-frame AF- macro-objectief met 1,4x vergroting
De introductie van de RF 100mm F2.8L MACRO IS USM
Dit professionele close-upobjectief was baanbrekend op het gebied van macrofotografie. De Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM tilde al de beste functies van het vergelijkbare EF-objectief naar een hoger plan, en beschikte daarnaast over Dual Nano USM-focusmotoren voor snellere, soepelere autofocus, en een verbeterde Hybrid Image Stabilizer met tot maar liefst 5-stops beeldstabilisatie.
Maar de grote verrassing van het RF-objectief was de maximale vergroting. Terwijl de meeste macro-objectieven een maximale vergroting van 1x hadden, ging de RF 100mm F2.8L MACRO IS USM verder dan levensgroot en kon dit objectief onderwerpen 40% groter weergeven en details laten zien die met andere macro-objectieven alleen zichtbaar werden met extra accessoires.
Meer veelzijdigheid werd bereikt dankzij de variabele bedieningsring voor sferische aberratie. Hiermee was creatieve controle over de look van de bokeh op de voor- en achtergrond mogelijk, terwijl een subtiel soft-focus-effect op het onderwerp werd toegepast. Terwijl andere macro-objectieven meedogenloos waren wanneer het aankomt op het maken van portretfoto's, bood de RF 100mm F2.8L MACRO IS USM de optimale combinatie van scherpte en vervaging.
Het paradepaardje onder de full-frame systeemcamera's voor actiefotografen
Canon's toonaangevende full-frame systeemcamera tilde sport-, wildlife- en nieuwsfotografie naar een hoger plan. De Canon EOS R3 bood uitzonderlijke prestaties en innovatie, met geavanceerde stacked sensor-technologie waarmee 6K 60p RAW-video's intern konden worden vastgelegd, en een continue fotografeersnelheid tot 30 fps met volledige AF/AE-tracking. Met een latere firmware-update werd een optie voor high-speed bursts met een framerate van maar liefst 195 fps aan de camera toegevoegd.
De verfijnde prestaties werden aangevuld met een AF-systeem met verbeterde deep-learning-technologie. De EOS R3 kon niet alleen mensen en dieren detecteren, maar ook motorsportvoertuigen herkennen en volgen. De camera was bovendien voorzien van Eye Control AF, waarmee de gebruiker op onderwerpen kon scherpstellen door er gewoon naar te kijken in de zoeker.
De introductie van de EOS R3 was ook het debuut van Canon's multifunctieschoen – de nieuwe generatie vatting die de conventionele flitsschoen op camera's verving. De multifunctieschoen is niet alleen compatibel met bestaande Speedlites en triggers, maar kan ook voeding leveren en snelle communicatie voor nieuwe accessoires ondersteunen.
Introductie van innovatief virtual reality-objectief
De 8K-sensortechnologie voor beelden met hoge resolutie die werd ontwikkeld voor de EOS R5 en de EOS R5 C biedt tal van creatieve mogelijkheden voor fotografen en filmmakers, bijvoorbeeld voor het maken van meeslepende content. Met de introductie van de Canon RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE en het Canon EOS VR System, beschikten professionele contentcreators over een complete input-tot-output-oplossing voor het creëren van stereoscopische 180° VR-ervaringen.
Met Canon's innovatieve design met dubbel objectief werd het mogelijk om twee fisheye-beelden naast elkaar vast te leggen op één full-frame sensor. Hierdoor werd het gemakkelijker om stereoscopische beelden in te stellen en vast te leggen, zodat problemen met objectiefuitlijning en beeldsynchronisatie werden voorkomen en bij de postproductie tijd werd bespaard.
VR-workflows zijn verder gestroomlijnd door de toevoeging van de EOS VR Utility-software en de EOS VR-plug-in voor Adobe Premiere Pro, waarmee Canon's cirkelvormige fisheye-beelden en -foto's kunnen worden omgezet in gelijkrechthoekige beelden voor VR-weergave en verdere bewerking.
Canon's eerste op video gerichte hybride camera
De Canon EOS R5 C bouwde voort op de succesvolle Canon EOS R5 en had een op video gericht ontwerp dat was afgestemd op de vereisten van filmmakers en videografen. De kleinste Cinema EOS-camera combineerde de kernfuncties en -mogelijkheden van de EOS R5, waaronder de full-frame sensor, RF-vatting, 8K video en foto's met een resolutie van 45 Megapixel, met een uitgebreide reeks video-indelingen en tools voor professionele filmproductie. Het was ook de eerste camera met een dubbele interface, die met een handige schakelaar kon worden veranderd van EOS in Cinema EOS.
Een nieuwe actieve koelventilator maakte langdurige 8K-opnames mogelijk, terwijl een golfvormmonitor, onechte kleuren, tijdcode en de mogelijkheid om op te nemen in drie Cinema RAW Light-indelingen ervoor zorgden dat de EOS R5 C zonder problemen kon worden opgenomen in een bestaande cinemacamera-opstelling.
De EOS R5 C is al onmisbaar gebleken voor uiteenlopende producties - als hoofdcamera, als B-camera of bevestigd aan een drone voor adembenemende 8K-luchtopnamen. Met de unieke combinatie van een compact formaat, opnamen met hoge resolutie en Cinema EOS-bediening is hij echt van alle markten thuis.
Introductie van de eerste EOS R System APS-C-camera's en objectieven
De introductie van de Canon EOS R7, de EOS R10 en de RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM- en RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM-objectieven vormde een mijlpaal in de geschiedenis van het EOS R System. De eerste APS-C-camera's en objectieven met RF-vatting lieten de doorslaggevende voordelen van de combinatie van EOS R-technologie en het APS-C- sensorformaat duidelijk zien: kleinere, lichtere camera's en objectieven met ongekende prestaties.
De 32,5 Megapixel EOS R7 bouwde voort op de semi-professionele EOS 7D-serie spiegelreflexcamera's, met ultrasnelle continu-opnamen tot 30 fps, intuïtieve bediening en uitzonderlijke beeldkwaliteit. Met nieuwe ontwerpelementen, zoals de combinatie van AF-puntselectie en een keuzewiel aan de achterkant, konden gebruikers instinctiever reageren bij het maken van opnamen vanuit de hand. De camera beschikte eveneens over dezelfde Dual Pixel CMOS AF II-technologie met deep-learning AI en onderwerpherkenning als de toonaangevende EOS R3 en EOS R5, en had daarnaast een in-body Image Stabilizer voor trillingsvrije beelden bij het maken van opnamen vanuit de hand.
Voor fotografen en contentcreators die op zoek waren naar een nog draagbaardere optie, bood de EOS R10 een fantastische mix van functies. Ook deze camera kon mensen, dieren en voertuigen automatisch herkennen en deze scherp in beeld houden, en dat alles met een maximale opnamesnelheid van 23 fps. In combinatie met het RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM-objectief was hij ideaal voor contentcreators die licht wilden reizen met een veelzijdige en dynamische uitrusting.
Burstopnamen met een snelheid van 40fps worden mogelijk
"Dat ik de reeks kon schieten met 40 fps, betekende dat ik later meer opnamen had om uit te kiezen" – Teddy Morellec
Naar grotere hoogten met de Canon EOS R6 Mark II
De Canon EOS R6 Mark II, die voortbouwde op de sensationele snelheid, geweldige prestaties bij weinig licht en uitzonderlijke beeldkwaliteit van de Canon EOS R6, bood snellere continue opnamen, intelligentere autofocus en geavanceerde videomogelijkheden.
Met een opnamesnelheid van 20 fps was de EOS R6 een snelle camera, maar de EOS R6 Mark II kon snelheid van maar liefst 40 fps bereiken met de elektronische sluiter. Met een optie voor het maken van opnamen als onderdeel van de 30 fps RAW-burstmodus kun je het beslissende moment vastleggen nog voordat je de sluiterknop volledig hebt ingedrukt.
De autofocussnelheden zijn 80% hoger dan die van de originele EOS R6, en preciezer, dankzij de nieuwe generatie deep-learning AI-autofocus. De EOS R6 Mark II kan meer onderwerpen dan ooit detecteren en volgen, zoals vliegtuigen, treinen en paarden.
De veelzijdigheid van deze hoogwaardige hybride camera wordt aangevuld met professionele videofuncties die je normaal gesproken zou verwachten op een Cinema EOS-camera. Tot de hoogtepunten behoren de mogelijkheid om 6K ProRes RAW op te nemen op een externe recorder, waarschuwingen over false kleuren die een duidelijke indicatie van het belichtingsniveau geven, en een warmtebesparend ontwerp voor langere shoots.
Guia Besana
Als een van de eerste gebruikers van de Canon EOS R, moest fotografe Guia Besana zich de voor haar onbekende functies snel eigen maken - in meer dan één opzicht. "Ik had tot dat moment reportagefoto's gemaakt, maar ik begon voor mijn persoonlijke werk meer geënsceneerde foto's te maken", vertelt ze. "Ik had nog nooit een studio gebruikt, dus deze shoot gaf me de kans om iets nieuws uit te proberen."
Guia vertelt dat de ervaring die ze had bij het fotograferen van A Rummage of Flowers een keerpunt voor haar was. "Als iemand me had gevraagd om een fotoreportage te maken met deze camera, had ik de grenzen van de technologie waarschijnlijk niet opgezocht", vertelt ze. "In plaats daarvan bevond ik me in een situatie waarin ik normaal gesproken een middenformaatcamera zou gebruiken, maar waarin ik nu kon zien dat de beeldkwaliteit die ik nodig had voor mijn persoonlijke werk, mogelijk was met deze compacte en gemakkelijk mee te nemen camera."
Met deze shoot wilde Guia praten over vrouwen, over hun kwetsbaarheid en hun sterke kanten. In het uiteindelijke werk worden modellen, bloemen en levendige kleuren gecombineerd, met heel boeiend resultaten. Guia had de props voor haar foto's vooraf gepland, maar bepaalde de compositie van de foto's ter plekke. "Ik wilde mezelf uitdagen net zoals Canon mij uitdaagde met een camera die ik niet eerder had gebruikt", zegt ze. "De EOS stond op een statief, zodat ik de tijd had om over de foto na te denken en veranderingen te maken. Ik zag direct dat de autofocustechnologie veel beter was dan ik gewend was. Ik kon elke plek op het scherm aanraken om het scherpstelpunt in te stellen, iets wat eerder niet mogelijk was.
"De speciale RF-objectieven zijn ook van heel hoge kwaliteit", voegt Guia toe. Ze gebruikte voornamelijk de Canon RF 50mm F1.2L USM, maar werkte ook met de Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM via de Control Ring-vattingadapter EF-EOS R. "Toen ik de foto's downloadde, zag ik meteen dat de resolutie en de kleuren fantastisch waren", zegt ze. "Dit was een camera met ondersteuning voor grote prints, en ik wist dat de kwaliteit van de bestanden goed genoeg zou zijn om de middenformaatcamera te vervangen door de nieuwe systeemcamera."
Daniel Etter
"Het was geen kwestie van fotograferen bij weinig licht – er was helemaal geen licht", vertelt de Duitse documentairemaker Daniel Etter over een van de technisch meest veeleisende shoots die hij ooit heeft gedaan. Bij het fotograferen van de werkers in de Lupeni- en Lonea-steenkoolmijnen in de Jiuvallei in Roemenië testte hij de baanbrekende Canon EOS R tot zijn donkerste limiet diep onder de grond.
"Het deel van de mijn waar de mijnwerkers werkten, lag heel ver van de ingang", herinnert hij zich. "Ze noemden het het front en om er te komen moesten ze 45 minuten door de steeds kleiner wordende tunnels lopen. Soms moest je op handen en voeten onder lopende banden door kruipen en door de koollagen. Het was pikkedonker en de enige lichtbron was de hoofdlampen van de mijnwerkers, die geen moment stil stonden. Daardoor was het ontzettend moeilijk om ook maar op iets scherp te stellen, omdat je steeds aan het wachten was op een moment waarop het licht op de juiste plek scheen. Het was er natuurlijk ook heel erg vuil, met heel veel kolenstof dat op de camera en in je ogen terechtkomt."
Een andere uitdaging waar Daniel mee te maken kreeg, waren de beperkingen voor de apparatuur die hij bij zich mocht hebben. "Er ontstaat gas in de mijnen en er waren dus zorgen dat, als je elektronische apparatuur mee de mijn in neemt, de heleboel kan ontploffen", legt hij uit. "Ze nemen je camera dus mee naar een laboratorium om hem te controleren. Je kunt ook niet elk soort apparatuur meenemen in de mijn. Ik gebruik normaal gesproken geen flitser, maar dit was zeker een plek waar het goed zou zijn geweest om een Speedlite bij me te hebben."
Uiteindelijk hoefde Daniel geen hogere waarde dan ISO 12800 voor de camera te gebruiken omdat de hoofdlampen van de mijnwerkers relatief felle lichtbronnen bleken te zijn.
Daniel zegt dat hij, sinds zijn ervaring met werken met minimalistische systeemcamera's onder moeilijke omstandigheden, nog steeds licht reist. "Tegenwoordig heb ik alleen maar een Canon EOS R5, een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief, accu's en een back-upcamera en -objectief bij me", zegt hij. "Daarmee heb ik alles wat ik nodig heb, en dankzij de manier waarop de autofocus is verbeterd, kan ik me meer richten op de inhoud dan op de technische aspecten van fotografie."
Fabio Mirulla
Trouwfotograaf Fabio Mirulla heeft een reputatie opgebouwd als iemand die zijn Canon EOS R System-camera's en -objectieven gebruikt om het onverwachte vast te leggen. "Soms denken trouwfotografen dat je alleen maar mooie foto's kunt maken op prachtige locaties, maar dat is helemaal niet zo", zegt hij.
Fabio's foto met 'geforceerd perspectief', waarin hij op ingenieuze manier een verstelbare lamp combineert met een bruid die zich klaarmaakt voor haar grote dag, werd in 2021 uitgeroepen tot Grand Winner van de International Wedding Photographer of the Year, de vijfde editie van deze wedstrijd. "Toen ik dit idee had, dacht ik dat het wel een goed idee was, maar de mensen waren er helemaal weg van, en toch is het gewoon een normale situatie, met een normale lamp in een normaal huis", zegt hij. "Ik moest f/22 gebruiken voor de scherptediepte die ik nodig had, en ik moest een heel hoge ISO instellen om een bruikbare sluitersnelheid te krijgen. Maar de IBIS van de Canon EOS R5 was de held van de dag."
De hoge burst-snelheid van de EOS R5 maakte ook een enorm verschil bij een andere favoriete trouwfoto van Fabio, die hij kort voor een naderende onweersbui maakte. "We begonnen met de huwelijksceremonie buiten, maar de eerste regendruppels vielen al snel, dus ik zette de camera op de instelling voor hoge snelheid en hield daarna gewoon de sluiterknop ingedrukt, want ik wist dat we niet lang buiten zouden zijn", vertelt hij. "En ja hoor, na een paar minuten begon het te stortregenen! Ik heb misschien wel 400-500 bruiloften gefotografeerd, maar zoveel regen had ik nog niet eerder gezien."
Toen Fabio een paar dagen later de foto's op een computer bekeek, bleek dat hij in één foto een bliksemschicht had vastgelegd. "Van dit soort foto droomde ik al jaren!", zegt hij. "De compositie van de foto en de positie van de bruid en bruidegom waren perfect."
Met de unieke serie RF-objectieven heeft Fabio ook nieuwe creatieve mogelijkheden. Hij is weg van de weidse beelden die met het Canon RF 16mm F2.8 STM-objectief mogelijk zijn en heeft die bijvoorbeeld gebruikt voor opvallende foto's van feesten. "Met zo'n objectief ben je niet gewoon een fotograaf die van buitenaf foto's maakt, maar sta je er echt middenin", zegt hij. "Ik fotografeer vanuit een lage hoek of houd de camera juist heel hoog, en gebruik dan het variangle scherm van de camera om de compositie van de foto te bepalen."
Marina Cano
Laat je niet misleiden door de serene sfeer van Marina Cano's magische foto met weinig licht van een poemamoeder met haar welpen; de omstandigheden waarin de foto is gemaakt, waren veel moeilijker dan het lijkt. Op het moment dat de foto werd genomen, waaide er een gierende wind en lag de temperatuur rond het vriespunt. "Maar het was een van die ervaringen dat je zo opgaat in waar je mee bezig bent, dat je er helemaal geen erg in hebt", vertelt ze. "Pas later realiseer je je dat je vingers pijn doen van de kou."
Marina maakte de foto met een Canon EOS R3 tijdens haar eerste bezoek aan Patagonië. Het is nu een van haar favoriete foto's, een kunstzinnige herinnering aan een van de onvergetelijkste ontmoetingen die ze ooit in de wildernis heeft gehad. "Ik hoopte dat ik geluk zou hebben en misschien één of twee poema's zou zien. Maar toen we op de eerste dag het terrein aan het verkennen waren, zagen we iets wat echt heel zelden voorkomt: 11 poema's op één plek", herinnert ze zich. "Dit zijn normaal gesproken solitaire dieren, dus het was echt iets unieks. De medewerkers aan het beschermingsprogramma zijn experts op het gebied van poema's, en ze weten nog steeds niet waarom we al die poema's op één plek zagen."
Marina volgde de roofdieren te voet en maakte deze 'oog in oog'-foto liggend op de grond, op zo'n 18 meter afstand van de dieren. "Ik fotografeer vooral wildlife in Afrika, en daar ben je eigenlijk altijd in een auto", zegt ze. "Maar bij poema's had ik dat gevoel van bang zijn niet dat je zou hebben als je in de buurt van leeuwen loopt – iets wat ik trouwens nog nooit heb gedaan."
Dankzij een combinatie van camerafuncties kon ze haar visie snel realiseren. "Een van de dingen die ik echt geweldig vind aan het EOS R System is dat je het beeld in de zoeker precies zo kunt zien zoals de camera het ziet", vertelt ze. "Ik onderbelicht mijn foto's meestal voor een dramatischer effect en ik kan het effect precies op het moment dat ik de foto maak zien.
"De autofocus is ook fantastisch. Als je werkt met lange objectieven bij weinig licht, kunnen snelheid en nauwkeurigheid cruciaal zijn. Maar zelfs in dit geval vond de camera de ogen van de dieren en kon hij er zo snel op scherpstellen. Ik kon echt helemaal op de camera vertrouwen."
Jonas Classon
Toen vogelfotograaf Jonas Classon het beeld van twee vechtende alken op het scherm van zijn Canon EOS R3 zag, schreeuwde hij het uit. "Ik was zo verrast omdat het allemaal zo snel ging", vertelt hij. "Ik hoorde alleen maar het geluid van de sluiter van mijn camera, met een snelheid van 30 fps, terwijl hij de vogels in een duikvlucht richting de zee volgde."
Jonas legde dit schitterende moment van de vogels in de lucht vast tijdens een bezoek aan Bempton Cliffs, een hoog gelegen natuurgebied aan de kust in het VK waar in de lente en zomer enorme aantallen vogels te zien zijn. "Toen ik zag dat de twee vogels van de rotsen wegvlogen heb ik meteen mijn camera omhoog gericht, de sluiterknop ingedrukt en erop los gefotografeerd", zegt hij. "De supersnelle autofocus van de EOS R3 is een enorm voordeel voor vogelfotografen. Tussen het moment dat ik zag wat de vogels deden en de eerste foto zaten maar een of twee seconden, maar de scherpstelling van de camera was meteen perfect.
"Van de reeks van 80-100 foto's die ik heb gemaakt, was er één foto waarin alles perfect samenkwam. De vleugels waren perfect gespreid en de achtergrond bestond uit de donkerblauw zee in plaats van de lichtgrijze rotsen. Dat was omdat je met de EOS R3 dit soort momenten razendsnel kunt vastleggen, en daardoor kon ik echt de foto uitkiezen die het hele verhaal het beste vertelt.
"Met deze camera kan ik mijn grenzen als fotograaf verleggen en mijn allerbeste werk leveren, en kan ik me concentreren op de dingen die het belangrijkst zijn: het gedrag van de vogels en alles daar omheen."
Een ander hoogtepunt voor Jonas tijdens dezelfde reis was een foto van een vliegende jan-van-gent. "We hadden vijf dagen lang heel bewolkt weer en harde wind gehad, maar er was eindelijk een zonsopgang te zien met prachtig licht", vertelt hij. "Ik had dit kleurrijke fenomeen een paar keer eerder gezien, maar nog nooit met mijn camera in mijn hand – en al helemaal niet met een prachtig vliegende jan-van-gent boven de oceaan. Als je aan een 'wow-gevoel' denkt, dan was dit voor mij een van de meest gedenkwaardige momenten."
Martin Bissig
Actie- en sportfotograaf Martin Bissig reist de hele wereld over om grootse verhalen vast te leggen in foto's en video's voor commerciële en redactionele klanten. Expedities en mountainbiking zijn Martins specialiteit, en dit zijn de gebieden waarop zijn compacte en lichte EOS R System-uitrusting het leven op de weg (en in de bergen) makkelijker maakt.
Hoewel je bij het plannen van een expeditie niets aan het toeval kunt overlaten, greep Martin onlangs de kans om een spontane shoot te doen met zijn Canon EOS R5 nadat hij bij toeval een inspirerende locatie had ontdekt.
"Ik werkte samen met een vriend [mountain- en trialbiker] Tom Öhler aan een mountainbikeshoot, en we waren daarvoor in het skioord Chongli in China", vertelt Martin. "Die dag wilden we wat foto's maken van de mountainbike op straat. Daarbij zagen we heel onverwacht iets intrigerends in ons hotel. Aan de buitenkant leek het precies op een Europees skioord, maar toe we op de roltrap omlaag gingen, kwamen we terecht op een plek die eruitzag als een futuristische nachtclub.
"Ik begon een paar foto's te maken en was meteen verrast door de avant-garde inrichting, die we helemaal niet hadden verwacht. De verlichting in de ondergrondse nachtclub was alleen wel slecht. Maar met de EOS R5 kon ik vol vertrouwen mijn ISO verhogen tot zo'n 6400, zelfs onder deze uitdagende omstandigheden."
Om optimaal gebruik te maken van de locatie, zette Martin een van zijn favoriete objectieven voor het fotograferen van mountainbiking op zijn camera: de Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM. "Hiermee kon ik niet alleen de actie fotograferen maar ook de reflecties op de vloer en de gloeilampen aan het plafond", vertelt hij. "Toen ik de beelden bekeek op het scherm van de camera, was ik meteen overdonderd door de levendige kleuren, de reflectie en de symmetrie die ik had vastgelegd. Ik wist direct dat deze foto's heel anders waren dan de foto's die ik normaal gesproken maak.
"Voor mij als outdoorfotograaf was deze spontane foto die ik binnen had gemaakt iets wat ik niet gepland had, maar die me verrassend genoeg wel in een artistieke richting stuurde die ik eigenlijk nooit kies."
Of je nu foto's, video's of een combinatie van beide maakt, met het Canon EOS R System heb je de technische, optische en sensorprestaties waarmee je je werk in een fantastische nieuwe richting kunt ontwikkelen. En dit is nog maar het begin van het verhaal van het EOS R System - er volgen nog veel meer inspirerende hoofdstukken.
Gerelateerde artikelen
Master the move to mirrorless
Canon Ambassadors Pie Aerts, Samo Vidic en Ingo Leitner vertellen welke belangrijke EOS R System-functies je moet proberen wanneer je overstapt naar een Canon-systeemcamera.
De 4 keer dat EOS R System redding bood
Fotograaf en filmmaker Teddy Morellec vertelt over de momenten waarop zijn EOS R System-apparatuur hem heeft geholpen om topfoto's te maken in moeilijke omstandigheden.
Twaalf veelgestelde vragen over het Canon EOS R-systeem beantwoord
Is een full-frame systeemcamera geschikt voor jou? Mike Burnhill van Canon beantwoordt 10 veelgestelde vragen over de EOS R, de EOS RP en RF-objectieven.
8 Canon EOS R-functies waarvan je niet wist dat ze er waren
Eye-tracking AF, Fv-modus, focusbracketing en meer - ontdek 6 briljante maar minder bekende functies van de Canon EOS R en EOS RP.