Canon EOS R
Full-frame systeemcamera die nieuwe creatieve mogelijkheden brengt voor fotografen en filmmakers.
ARTIKEL
Slacklining: balanceren en wandelen over een slap hangend, 2,5 cm breed koord tussen twee punten. Dit is niets voor bangeriken. Vanwege zijn redactionele opdracht om de avontuurlijke Duitse slacklinegroep One Inch Dreams te fotograferen, belandde Canon Ambassador Richard Walch aan de noordwestkust van Ierland waar hij hangend aan een rots de beste foto's probeerde te maken.
Balancerend op een slap koord boven diepe ravijnen, gletsjers en hoge gebouwen op duizelingwekkende hoogtes, voerden de onbevreesde sporters van One Inch Dreams adembenemende stunts uit – en bezitten daarvoor diverse wereldrecords. Bijvoorbeeld voor het langste en hoogste koord in een stad (tussen twee wolkenkrabbers 247 meter boven de drukke straten van Mexico City) en het wandelen over de hoogste slackline (tussen twee heteluchtballonnen 1400 meter boven de grond).
Als fotograaf en filmer van extreme sporten omvat het werk van Richard de genres van portret-, actie- en landschapsfotografie. Toen hij de vereisten voor de shoot inventariseerde, besefte hij dat hij apparatuur nodig had die betrouwbare resultaten zou bieden bij al deze genres, stil zou werken wanneer dat nodig was en compact genoeg was om stunts vanuit lastige posities vast te leggen. Het bood hem de kans om uit te vinden of de full-frame EOS R-systeemcamera van Canon een plekje in zijn professionele uitrusting verdiende.
De EOS R-body, drie lenzen en EF-lensadapter beloofden Richard unieke mogelijkheden en stelden hem in staat om meer situaties vast te leggen dan anders denkbaar zou zijn: "Omdat het EOS R-systeem compact is en met veel technisch vernuft is ontworpen, zou het systeem garant moeten staan voor zeer snelle en effectieve fotografie", zegt Richard. "Ik hoopte dat ik na de shoot met de EOS R een beter verhaal kon vertellen, omdat ik geen momenten zou missen."
Richard ontdekte snel de voordelen. De One Inch Dreams-groep bereidt zich voor op een stunt door in een zenmeditatieve staat over te gaan en de actie te visualiseren die zal plaatsvinden. Het is essentieel dat ze niet worden gestoord bij hun mentale voorbereiding.
"Het is een kritiek moment dat ik wilde fotograferen, maar ik mocht ze niet storen want dan zou ik de foto verknallen. Nee, erger nog: ik zou de stunt verknallen en helemaal geen foto's hebben", zegt Richard. "Wat echt heel prettig is aan de EOS R, is de stille modus. En met stil bedoel ik niet dat er een stille klik is, ik bedoel dat er helemaal geen klik is."
Met de stille modus van de Canon EOS R kon Richard heel dicht bij de sporters komen zonder ze te storen. "Het betekende dat ik dit zeer speciale moment kon fotograferen, terwijl ik anders de camera weg had moeten leggen.
"En wat betekent dit voor andere fotografen? Denk maar aan een huwelijk. Je wilt de belangrijke momenten niet verstoren, dus het is een groot voordeel als je stil kunt werken. En er zijn ook allerlei andere situaties waarin het een groot oordeel is als je kunt fotograferen zonder geluid te maken. Uiteindelijk kun je daardoor veel dichter bij je onderwerp en de scène komen."
De omgeving voor de slackliningshoot, aan de kust van het eiland Arranmore ten noordwesten van Ierland, was een reusachtige V-vormige inham. Een lange slackline was opgehangen tussen pieken boven een woelige zee. Richard moest een manier vinden om zijn onderwerp van de drukke achtergrond te scheiden. Hij kwam tot de slotsom dat hij positie moest nemen onder de slackline om de sporter tegen de lucht te fotograferen.
Maar hij kon daarvoor niet eenvoudig een paar trappen naar beneden lopen. Om de gewenste positie te bereiken, moest Richard abseilen langs een spleet in de rots, 40 meter ondersteboven, voordat hij zich aan de rotswand kon zekeren. "Ik ben niet zo'n klimmer!", zegt Richard. "Ik vroeg me af of ik het kon vermijden, maar dan zou ik de foto niet kunnen maken en uiteindelijk gaat het altijd om de foto… Ik richtte me alleen op de ruimte om me heen en daardoor was het beter te doen."
Fotograferen van onder de slackline was de grootste uitdaging van de shoot, des te meer omdat Richard besloot om dit 's avonds bij weinig licht te doen, terwijl de sporter een brandende fakkel droeg.
"De vraag is, belicht je voor de fakkel of de achtergrond? Je moet het juiste evenwicht vinden, wat heel lastig is, en je kunt niet van tevoren oefenen", vertelt Richard. "Wanneer Alexander [de sporter] opstaat en de fakkel aansteekt, zijn er maar een paar seconden om het voor elkaar te krijgen. En met de EOS R kon ik de juiste compositie krijgen, die aanpassen en de uiteindelijke foto maken."
"In het algemeen ben ik altijd heel sceptisch over EVF's omdat ik vrees de verbondenheid met mijn onderwerp te verliezen", zegt Richard met betrekking tot de elektronische zoeker (EVF) met 3,69 miljoen dots van de Canon EOS R, "maar de voordelen ervan zijn veel belangrijker. Als het donker is en je het met het blote oog niet meer kunt zien, toont de EVF precies wat je vastlegt.
"Ik denk ook dat ik niet meer zoveel op het achterscherm zal kijken. En als je erover nadenkt, begon ik te fotograferen met filmrolletjes, dus dat is eigenlijk de manier waarop ik het toen ook deed. Het is een kwestie van werken met het beeld dat je in je hoofd hebt, door de zoeker kijken en de foto maken. Nu kan ik hetzelfde doen maar heb ik controle in de zoeker. Daarom denk ik dat sommige oude kwaliteiten zullen terugkeren en er meer rust zal komen in mijn manier van werken."
Doordat we niet de luxe hadden om foto's opnieuw te nemen, werden de pluspunten van de EVF en de precisie en betrouwbaarheid van de automatische scherpstelling tot het uiterste getest. "Beide partijen verwachten van elkaar dat het in één keer goed wordt gedaan… Als de stunt voorbij is, kan ik niet op ze af stappen en zeggen 'O, sorry, maar kunnen we het opnieuw doen?’ Voor One Inch Dreams zou dat dodelijke gevolgen kunnen hebben. En voor mij zou het einde oefening betekenen", zegt hij.
Richard programmeerde de multifunctionele balk van de Canon EOS R voor de ISO-instelling, zodat hij snel de ISO kon verhogen als het zonlicht afnam. Hij stelde scherp met de Touch and Drag AF-functie van de camera – met 5.655 AF-punten die verticaal 100% van het beeld bestrijken en horizontaal 88%. "Ik kon deze functie eenvoudig met mijn duim op het scherm bedienen", zegt hij, "en ik kon de sporter in de hoek van het kader plaatsen, automatisch scherpstellen en de foto maken."
Richard werkte tijdens de shoot voornamelijk met de nieuwe Canon RF 28-70MM F/2L USM-lens, ook bij het abseilen. "Het is een heel snelle lens, f/2, met een bereik van 28mm tot 70mm", zegt hij.
"Ik vind de snelheid van de lens fantastisch omdat je echt met de scherptediepte kunt spelen. Normaal is dat het voordeel van een prime lens, maar je beschikt nu over de snelheid en flexibiliteit van een zoom. Voor dit soort avontuurlijke fotografie is het een groot voordeel als één product alle mogelijkheden biedt. Het is een kleine camera, met een veelzijdige lens en ik kan er zoveel mee doen. Het is net alsof je een paar primes in je tas hebt."
Voor Richard is het een cruciale eigenschap van het EOS R-systeem dat dit compatibel met bestaande EF- en EF-S-lenzen is via een van de drie adapters: de Canon vattingadapter EF-EOS R, de Canon Control Ring-vattingadapter EF-EOS R en de Canon Drop-In Filter-vattingadapter EF-EOS R. Richard kon een van zijn favoriete EF-lenzen gebruiken, de Canon EF 11-24mm f/4L USM.
"Het is uniek dat de adapter je niet alleen in staat stelt om de EF-lens op het EOS R-systeem te gebruiken, maar het ook bepaalde slimmigheden van het systeem beschikbaar maakt in de EF-lens", zegt hij. "Je kunt de Control Ring op de adapter instellen om bijvoorbeeld de f-stop aan te passen en daarmee kun je je oude EF-lenzen op een nieuwe manier gebruiken."
Omdat hij een kleinere camera dan gebruikelijk meenam naar een shoot, baarde het Richard zorgen dat hij er misschien niet comfortabel mee kon werken. "Je bent bang dat hij niet goed in de hand ligt. Maar de EOS R heeft een grip van volledige grootte, dus hij voelt echt goed in de hand en is toch kleiner dan een DSLR."
Na het EOS R-systeem in een professioneel scenario te hebben getest, was Richard niet teleurgesteld. "Het biedt een combinatie van vertrouwde kenmerken en innovatie. De bediening van de lenzen is bijvoorbeeld een vertrouwd kenmerk omdat het zo werkte toen ik begon met fotograferen. Maar als je naar de multifunctionele balk kijkt, dat is pure innovatie. Hetzelfde geldt voor Touch and Drag AF, waarbij je het gewenste scherpstelpunt selecteert met je duim.
"Ik weet zeker dat de EOS R vanaf nu kan rekenen op een plekje in mijn foto-uitrusting. Soms zal het mijn belangrijkste body zijn. Uniek aan deze camera is de veelzijdigheid. Ik raad iedereen aan om hem uit te proberen en de camera aan te passen aan zijn of haar behoeften, want dan zal het een alleskunner worden voor je fotografie."
1. De elektronische zoeker
"Voor ultieme controle kun je de weergavefunctie gebruiken en de foto bekijken zonder de camera van het oog te nemen. Dat is een groot voordeel, omdat je sneller kunt werken zonder dat je steeds je onderwerp opnieuw moet kadreren. Ik heb deze functie diverse malen gebruikt tijdens de shoot.
"Het is ook mogelijk om de effecten van verschillende scherptedieptes te bekijken met de EVF. Hierdoor kon ik op f/1.2 schieten – heel snel – maar toch uitstekende controle houden."
2. De multifunctionele balk
"Ik had hem zodanig ingesteld dat ik de ISO kon wijzigen. Toen het zonlicht snel afnam, kon ik de ISO dus heel makkelijk stapsgewijs verhogen. Maar de balk kan op elke manier worden ingesteld om je workflow te versnellen."
3. Automatisch scherpstellen
"De Touch and Drag AF-functie biedt je meer dan 5000 opties voor het plaatsen van het automatische scherpstelpunt en je kunt dat eenvoudig doen door je duim over het scherm te slepen."
Sinds Richard bij deze shoot met de EOS R werkte, zijn er firmwareupdates doorgevoerd die extra functies bevatten waar actiefotografen hun voordeel mee kunnen doen. De functies bevatten AF-oogdetectie die Servo AF ondersteunt, waarmee de ogen van het onderwerp altijd scherp in beeld blijven bij beweging. Ook kun je een kleine autofocusgrootte te kiezen die Servo AF ondersteunt en continu-opnamen maken als je de stille sluiter gebruikt.
Geschreven door
De essentiële kit waarmee professionals fotograferen
Full-frame systeemcamera die nieuwe creatieve mogelijkheden brengt voor fotografen en filmmakers.
50 mm f/1.2 prime lens voor superieure scherpte en opmerkelijke prestaties bij weinig licht.
Lichtgewicht 24-105 mm f/4-zoomlens uit de L-serie, met een groot zoombereik en een indrukwekkende veelzijdigheid.
Supersnelle en heldere 28-70 mm f/2-lens uit de L-serie voor adembenemende opnamen, zelfs bij weinig licht.
Deze zoom biedt niet alleen een ultra-groothoekbereik met minimale vertekening op alle brandpuntsafstanden, maar is ook voorzien van UD- en Super UD-lenselementen en grote geslepen asferische elementen voor uitstekende optische prestaties. Met de ringvormige USM kun je snel en vrijwel geruisloos scherpstellen, terwijl je hem ook handmatig kunt aanpassen.
Met de vattingadapter EF-EOS R-lensadapter kunnen EF-S- en EF-lenzen probleemloos op EOS R-camera's worden gebruikt.
De Control Ring-vattingadapter EF-EOS R-lensadapter biedt dezelfde lensvattingconversie als de EF-EOS R-vattingadapter, maar beschikt ook over een Lens Control Ring.
ARTIKEL
De voormalige fotojournaliste legt uit hoe Canon's kleinste professionele camera haar 'Rummage of Flowers' tot leven bracht.
ARTIKEL
De Deense videograaf en fotojournalist Nicolai Brix is de eerste filmmaker die het Canon EOS R System heeft uitgeprobeerd. Dit is wat hij ervan vindt.
ARTIKEL
Vier atleten, vier technieken, twee camera's, acht opnamen: de verhalen achter de krachtige portretten van Samo Vidic.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro