Canon EOS R
Full-frame systeemcamera die nieuwe creatieve mogelijkheden brengt voor fotografen en filmmakers. "Een camera waarmee zelfs de meest onervaren gebruiker gemakkelijk geweldige foto's en video kan maken," zegt Gil.
ARTIKEL
Modebewuste stadsjongeren, vastgelegd in ruige scènes met een filmesthetiek die doet denken aan een grofkorrelig verleden, en dat is niet wat je verwacht van huwelijksfotografen. Het paar op deze foto's ziet er creatief, spontaan en zorgeloos uit en in Julia Blumenthal en Gil Gropengiesser hebben ze fotografen met gelijkgestemde zielen gevonden.
Creatieve samenwerking is een dans op het slappe koord. Maar in de foto's van de uit Duitsland afkomstige fotografen en Canon Ambassadors Julia en Gil, die een indrukwekkende portfolio hebben opgebouwd van frisse en naturalistische portretten van huwelijken en stellen, is duidelijk te zien dat twee samenwerkende geesten beelden van authentieke intimiteit kunnen opleveren. Tijdens deze fotosessie in Barcelona stuwden ze spontaniteit en ongekunsteldheid naar een compleet nieuw niveau. Ze gaven zelfs de creatieve teugels uit handen en nodigden het paar uit om zichzelf een poosje te filmen, en maakten zo volop gebruik van de betrouwbare autofocusmogelijkheden van de full-frame Canon EOS R systeemcamera.
Julia en Gil zijn zelf een stel en begrijpen hoe de paren zich voelen. "We vinden het heerlijk om de emoties en de band van twee geliefden vast te leggen," zegt Gil. "Wanneer je een portret maakt van iemand, in prachtig natuurlijk licht en tegen een aantrekkelijke achtergrond, is dat natuurlijk leuk. Maar als je onder dezelfde omstandigheden een verliefd stel kunt fotograferen, gebeurt er meer. Er hangt iets in de lucht.
"Toen we een portfolio gingen opbouwen, realiseerden we ons dat er veel voor te zeggen valt om je te specialiseren in een bepaald onderwerp, en daar al je vaardigheden in te ontwikkelen. Daarom zeiden we nee tegen alle andere onderwerpen die we als fotografen best hadden kunnen aannemen. We besloten om ons volledig te richten op echte emoties van echte stellen, dat is authentiek en oprecht."
De kern van hun aanpak is dat ze voor een fotosessie de tijd nemen om het paar te leren kennen. "We proberen altijd om van tevoren vriendschap te sluiten met het stel," zegt Gil. "We maken persoonlijk kennis met hen en stellen veel vragen. We leren hen kennen en scheppen een omgeving waarin ze zich ontspannen voelen."
Wat helpt om hun fotosessies laagdrempelig te houden, is dat Julia en Gil bij voorkeur natuurlijk licht gebruiken, in plaats van uitgebreide lichtinstallaties. "Het gaat er niet zozeer om dat we een hekel hebben aan flitsen," zegt Gil. "Het is meer dat we willen dat de foto's zo oprecht en natuurlijk mogelijk zijn. We willen een waarachtig beeld geven van hoe het licht op die dag en op dat moment was. Flitsen kan soms zo onnatuurlijk aanvoelen, opdringerig zelfs. Met flitsen voel je de aanwezigheid van de fotograaf in de foto en dat kan betekenen dat de foto geënsceneerd en geposeerd overkomt.
"Ik vind bovendien dat hoe minder apparatuur je hebt, des te creatiever je kunt zijn," voegt Gil eraan toe. "Wanneer je je uitrusting tot een minimum beperkt, kun je je concentreren op de foto's, in plaats van te modderen met lampen en objectieven."
Fotosessie in Barcelona met de Canon EOS R
Julia en Gil wilden de full-frame Canon EOS R-systeemcamera testen in verschillende lichtsituaties – “’s ochtends, bij daglicht, bij zonsondergang, noem maar op. We wilden ook video opnemen. We besloten om opnamen te maken in Barcelona, want we waren daar toch al en we kennen de stad op ons duimpje." Ze nodigden een stel uit om naar de stad te komen, huurden een appartement en "deden alles in één enkele dag. Het was zenuwslopend, maar we hebben zo veel plezier gehad!"
Julia en Gil zouden normaal gesproken een Canon EOS 5D Mark IV gebruiken en zowel 24mm als 35mm objectieven (hoewel ze voor video's op sociale media hun compacte 20 Megapixel Canon PowerShot G7 X Mark II gebruiken). En wat vonden ze van de Canon EOS R?
"We wandelden even door het menu en zagen al snel dat het veel lijkt op het menu van de EOS 5D Mark IV," zegt Gil. "Al na korte tijd konden we sneller en beter met de EOS R omgaan. Het was geweldig. De knoppen zijn instelbaar, dat is een enorme bonus voor elke fotograaf. De camera is stil en, misschien wel het belangrijkste, de foto's en videobeelden die rechtstreeks uit de camera kwamen, hadden prachtige en natuurlijke kleuren, vooral ook de huidtinten."
Tijdens de fotosessie in Barcelona konden Julia en Gil probleemloos hun bestaande EF-objectieven gebruiken in combinatie met de Canon EOS R, dankzij de gebruiksvriendelijke EF-EOS R-vattingadapters. Ze testten bovendien het Canon RF 50mm f/1.2L USM-objectief. "Het objectief is fenomenaal," zegt Gil. "Het is snel en ongelofelijk scherp.
"De autofocusfunctie van de EOS R-camera en het [RF 50mm f/1.2L USM]-objectief waren eenvoudigweg verbluffend. Op een bepaald moment tijdens de sessie rende het stel bijvoorbeeld naar ons toe, met tegenlicht en terwijl het licht in het objectief stroomde. De omstandigheden konden eigenlijk niet slechter om scherp te kunnen stellen. Ik filmde uit de hand en rende achteruit, moeilijker kan niet. Maar het beeld bleef altijd scherp. De autofocus op deze camera heeft veel weg van lijm!" zegt Gil.
Kenzie en Jo, het paar dat Julia en Gil fotografeerden, waren vrienden met wie ze al eerder hadden gewerkt. Omdat ze hen kenden en met eigen ogen zagen hoe intuïtief de bediening van de Canon EOS R is, wilden ze eens iets anders proberen.
"Dit is een zelfverzekerd stel en het is gemakkelijk om foto's van hen te nemen," zegt Gil. "In feite kan elke fotograaf prachtige foto's maken van die twee. Maar we wilden een stap verder gaan. Nadat we een poosje met de EOS R hadden gespeeld, beseften we dat het waarschijnlijk een camera is waarmee zelfs de meest onervaren gebruiker gemakkelijk geweldige foto's en video kan maken. Dat was het moment waarop Julia en ik tijdelijk de regie uit handen gaven en de EOS R aan het paar gaven. Enkele foto's en video's van deze fotosessie zijn echt door hen gemaakt. Al het beeldmateriaal voelt dan ook heel natuurlijk aan.
"We gaven hen de camera, vroegen hen om ermee te spelen, zichzelf te filmen, selfies te nemen en zelfs elkaar te interviewen. Daarna verlieten Julia en ik de kamer zo'n 15 tot 20 minuten. De camera stelde zelf scherp, daar hoefden ze zich geen zorgen over te maken. Later, tijdens de bewerking, toen we al hun beeldmateriaal hadden, hebben we het samengevoegd, er muziek onder gezet en de kleuren hier en daar gecorrigeerd. Het was prachtig geworden.
"Als compleet project konden we niet gelukkiger zijn met de sessie in Barcelona. Alles kwam perfect samen."
Natuurlijk betrekken zelfs Julia en Gil normaal gesproken de mensen die ze fotograferen niet zo sterk bij het proces. Als partners verdelen ze het werk als ze romantische uitjes of huwelijken fotograferen. "Op de huwelijksdag maken we zowel foto's als video," zegt Gil. "De rest van het werk verdelen we onder elkaar. Julia bewerkt en retoucheert waar nodig. Ze selecteert ook alle uiteindelijke beelden. Ik houd me bezig met alle e-mails, sociale media en marketing. We hebben ook twee assistenten die een deel van de promotie en videobewerking voor hun rekening nemen.
"De zaak groeit. Door assistenten aan te trekken, konden we meer werk aannemen en meer foto's maken. Door ons te concentreren op specifieke rollen binnen het bedrijf, kunnen we allebei onze vaardigheden ontwikkelen en een echt hoog niveau bereiken."
Maar Julia en Gil hebben elkaar niet uitgezocht omdat ze elkaar zo goed aanvulden. De partnerrelatie ontwikkelde zich in de loop der tijd. "Zowel Julia als ik begonnen zo'n zeven jaar geleden met fotografie," zegt Gil. "We fotografeerden alles samen: vrienden, vrienden van vrienden, straatfotografie, reizen. We werkten zo veel samen dat we eraan gewend raakten om in elkaars nabijheid te zijn. Het was dus een natuurlijke stap om een team te vormen."
Ze waren niet van plan om huwelijksfotografen te worden, maar namen hun eerste trouwopdracht aan om een eenvoudige reden: ze waren het enige stel in hun vriendenkring dat een camera bezat.
"Als mensen erachter komen dat je een grote camera hebt, hoef je geen reclame te maken om je eerste huwelijk te fotograferen," zegt Gil. "De eerste vriend komt langs om te vragen of je hun huwelijk wilt fotograferen, of het huwelijk van een vriend. We waren echt niet van plan om huwelijksfotografen te worden. Maar nadat we onze eerste ceremonie achter de rug hadden, waren we verkocht. We gingen ermee door en besloten er ons beroep van te maken.
"Het kostte drie jaar planning en marketing, maar voordat we het wisten waren we professionele huwelijksfotografen die een reputatie aan het opbouwen waren. Het is geweldig, want de afgelopen jaren hebben we door heel Europa gereisd tijdens het trouwseizoen, dat voor ons van mei tot oktober loopt. Het is echt heel leuk."
Een van de dingen waaraan je fotografen herkent die nog onervaren zijn in het maken van portretopnamen – of het nu om stellen of individuen gaat – is dat ze nog de beste manier moeten vinden om degenen die ze fotograferen te helpen zich op hun gemak te voelen voor de camera. Gil geeft het volgende advies: "Als fotograaf moet je altijd werken aan je communicatievaardigheden en aan de manier waarop je een prettige relatie kunt opbouwen met degene die je fotografeert, vooral als het geen modellen zijn."
Hij voegt eraan toe: "Wanneer we opnamen maken bij een huwelijk, belanden we in een situatie waarin we te maken hebben met diverse mensen die we nooit eerder hebben ontmoet. Onze aanpak is dat we het huwelijk van binnen naar buiten benaderen. Door relaties op te bouwen, willen we zo dicht mogelijk bij de gebeurtenis betrokken raken.
"Dat gebeurt door de kracht van communicatie. Als je leert om beter te communiceren, worden je foto's aanzienlijk beter. Wanneer we workshops geven, raad ik altijd het volgende boek aan: How to Win Friends and Influence People, door Dale Carnegie. Het is een fantastisch boek als je je communicatievaardigheden wilt ontwikkelen. Je krijgt tips over hoe je ervoor kunt zorgen dat de bruid en bruidegom zich op hun gemak voelen in jouw gezelschap en voor de camera."
Sinds Julia en Gil bij deze shoot met de EOS R werkten, zijn er firmwareupdates doorgevoerd die extra functies bevatten waardoor de camera nog gebruiksvriendelijker is. De AF-oogdetectie ondersteunt nu Servo AF en is beschikbaar voor video-opnamen. De ogen van je onderwerp blijven zo altijd scherp in beeld, ongeacht of je de Movie AF-instelling gebruikt.
Geschreven door
De essentiële kit waarmee professionals fotograferen
Full-frame systeemcamera die nieuwe creatieve mogelijkheden brengt voor fotografen en filmmakers. "Een camera waarmee zelfs de meest onervaren gebruiker gemakkelijk geweldige foto's en video kan maken," zegt Gil.
50 mm f/1.2 prime lens voor superieure scherpte en opmerkelijke prestaties bij weinig licht. "Het objectief is fenomenaal," zegt Gil. "Het is snel en ongelofelijk scherp.”
Dit groothoekobjectief met snel diafragma was de eerste met Canon's Subwavelength Structure Coating die reflecties en overstraling minimaliseert, terwijl UD en asferische elementen vertekening en aberraties uitbannen voor haarscherpe resultaten.
Een reeks adapters waarmee EF-S- en EF-objectieven naadloos op EOS R-camera's kunnen worden gebruikt. Eén voegt een instelring (Lens Control Ring) toe waarmee je nog eenvoudiger nog meer profijt hebt van je bestaande objectieven.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro