Canon EOS R
Full-frame systeemcamera die nieuwe creatieve mogelijkheden brengt voor fotografen en filmmakers.
ARTIKEL
Rondsnuffelen: tussen spullen zoeken. "Ik vind rondsnuffelen een leuk woord", bekent de Italiaanse fotografe en Canon Ambassador Guia Besana. "Ik zie mezelf altijd rondsnuffelen." Guia is dan zoek naar de juiste afbeeldingen om haar verhaal te vertellen.
Binnen de fotojournalistiek is het vaak lastig om je draai te vinden. Je moet een plek zien te verwerven binnen een nichemarkt om jezelf te kunnen onderscheiden van de rest. Maar na als fotojournalist de wereld te hebben rondgereisd, heeft Guia haar ‘raison d'etre’ veel dichter bij huis gevonden: ze begon steeds vaker verhalen over vrouwen te vertellen.
"Ik voelde me verwant met de onderwerpen, omdat ik ze begreep", legt de voormalige fotojournaliste uit. "Je herkent in anderen wat je in jezelf ziet."
Guia begon haar fotografiecarrière als onderzoeker voor fotoagentschappen als Magnum Photos, waarbij ze de wereld rondreisde op jacht naar verhalen. Het succes liet niet lang op zich wachten. En samen met haar camera versloeg Guia wereldwijd nieuwsonderwerpen voor internationale bladen.
Maar achteraf gezien voelde Guia zich niet goed bij het verslaan van onderwerpen die zo ver verwijderd waren van haar eigen belevingswereld. "Ik begon me af te vragen of ik wel degene was die kon beslissen hoe een verhaal verteld moest worden, als het over een cultuur ging die niet de mijne was", zegt ze.
Vroeger kregen fotojournalisten weken, maanden of zelfs jaren de tijd om zich in een verhaal te verdiepen, maar "nu moet alles snel en krijg je een week om het verhaal te vertellen."
Haar portfolio begon zich ongemerkt te vullen met verhalen waarin vrouwen de hoofdrol speelden. En daarmee trok ze de aandacht van redacteuren van onder andere The New York Times, Marie Claire en Le Monde. "Le Monde zag dat veel van mijn werk over vrouwen ging, en ze begonnen me te bellen voor soortgelijke opdrachten.
Er zijn zo veel fotografen. Door [duidelijk te maken dat je] specifieke belangstelling voor iets hebt, zorg je ervoor dat redacteuren – die zo veel namen, zo veel e-mails in hun hoofd hebben – eerst aan jou zullen denken."
Maar het zou nog tot 2006 duren voordat Guia's carrière zich definitief zou richten op het onderwerp waar ze nu het meest bekend om staat. "Ik was zwanger en woonde alleen in Parijs zonder familie om me heen. Ik had wel een partner, maar hij was vaak op reis... En toen bedacht ik me dat mijn gemoedstoestand fotograferen wel eens de oplossing zou kunnen zijn. En daarmee begon ik verhalen over mezelf te vertellen, die weliswaar werkelijkheid waren, maar waarbij ik fictie gebruikte.
"Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar voor mij ligt fictie dichter bij de waarheid dan verslaggeving", zegt Guia. Met fictie kan ze zorgvuldig visuele reacties op haar eigen leven construeren in tegenstelling tot de haastig getrokken conclusies tijdens opdrachten. "Ik besloot te gaan werken met mijn persoonlijke ervaringen met het moederschap. Ik probeer het conflict van het moeder zijn in foto's te vangen."
Met de daaropvolgende reeks projecten, waaronder Baby Blues, Under Pressure en Poison, kreeg Guia's werk wereldwijd bekendheid. Een bekendheid die haar prijzen en de status van Canon Ambassador opleverde en die haar de vrijheid gaf om haar ervaringen als vrouw te onderzoeken en te delen.
Haar kunstfoto's staan bekend om hun levendige kleuren, retro glamour en de nieuwsgierigheid die ze losmaken bij het publiek. "Eén foto kan een heel verhaal vertellen. Je kunt je een voorstelling maken van wat er daarvoor en daarna gebeurd zou kunnen zijn... Het lijkt op film, omdat er een verhaallijn in zit", legt ze uit. "Maar in ethisch opzicht was het voor mij beter te verantwoorden. Op dit moment, waarin alles zo onecht kan zijn, is deze fictie werkelijkheid."
Guia voert deze aanpak nu door in haar redactionele werk, waarbij ze fictieve scènes gebruikt om levensechte verhalen af te beelden in glossy's als Marie Claire, Femme Majuscule en Burn Magazine.
Haar portfolio is een lust voor het oog, met zorgvuldig gekozen kleuren, structuren, composities en details als make-up en kleding. De diepte en aantrekkelijkheid komen niet alleen uit haar verhaallijnen voort, maar ook uit haar casting: haar modellen zijn vaak “van de straat geplukt”. "Ik gebruik geen professionele modellen, omdat die weten hoe ze moeten poseren. En dat vind ik minder verrassend. Professionele modellen kennen geen gene, terwijl modellen van de straat gewone vrouwen zijn die niet gewend zijn om voor de camera te staan. Dat maakt hen soms ongemakkelijk, en dat zorgt ervoor dat mijn werk interessanter wordt", vertelt ze ons.
En dat komt tot uiting in de uitstraling van haar modellen die verfrissend herkenbaar is. Hoewel de vrouwen fashion uitstralen, zijn het geen seksuele objecten. De vrouwen zijn mooi, maar ze worden niet geobjectiveerd; ze zijn een beetje verlegen, maar komen wel ‘echt’ over.
In haar recente project ‘A Rummage of Flowers’ speelde Guia met thema's als kwetsbaarheid, kracht en besluiteloosheid. "Wanneer een vrouw haar kwetsbaarheid overwint, wordt ze krachtig", beweert Guia. "En hoe vaker ik bloemen zie, hoe meer ik waardeer wat de natuur mij te bieden heeft."
Guia ziet ook besluiteloosheid als een typisch vrouwelijke eigenschap. "Vrouwen kunnen sterk zijn én onzeker zijn over wat ze willen. Ik wilde dat in beeld proberen te vangen", legt ze uit, verwijzend naar de krachtige, maar soms overpeinzende uitdrukkingen van haar vier modellen.
Dit leidt tot dynamische afbeeldingen waarin met licht, kleur en emoties wordt gespeeld. Tijdens haar werk in de studio was het voor Guia belangrijk om te kunnen rondlopen en om te kunnen stoppen en haar concept tijdens het project verder te ontwikkelen. "Ik houd van lichte camera's", vertelt Guia, die tijdens het project met de full-frame Canon EOS R-systeemcamera werkte. "Deze camera's geven mij het gevoel dat er niets tussen mij en het onderwerp in staat."
Guia gaat altijd volledig op in haar fotosessies. Daarom werkt ze graag met de kleinste professionele camera binnen het Canon-assortiment. "Fotografie kan erg ‘nerdy’ zijn. Ik ben geen nerd, maar ik ben wel dol op deze camera", geeft Guia toe. "Dat komt omdat hij me niet afleidt tijdens het werk. Deze vorm en afmetingen hinderen me niet bij wat ik probeer te doen: een connectie met het onderwerp van mijn foto maken. [Als je modellen] een groot apparaat op zich gericht krijgen, kan zelfs het meest ervaren model geïntimideerd raken."
Guia is altijd op zoek naar snellere manieren van werken waarmee ze haar visie kan realiseren zonder de creatieve flow van haar fotosessies te onderbreken. "Ik heb het papier verscheurd, de bloemen zijn rommelig ... ik speel graag", legt ze uit. Dit is ook de reden dat ze continue verlichting gebruikt om vooraf te bekijken hoe het tafereel er op haar foto's zal uitzien. "Dankzij de EVF-simulatie van de belichting [in de Canon EOS R] hoef ik niet meer te wachten en testfoto's te maken. Met de multifunctionele balk verander ik de ISO. Bij het scherpstellen via de zoeker maak ik geen gebruik van het variangle scherm, maar wel van het touchscreen.
"Als je de stille modus gebruikt, verschijnt er een wit kader [om aan te geven dat de foto is genomen]. Deze modus is echt volledig stil. Ik vind het fijn dat je bij het scherpstellen geen piep hoort, maar ik wil in de studio wel de klik van de sluiter horen. Dan weet ik namelijk zeker dat de foto is gemaakt."
Guia gebruikt meestal een Canon EOS 5DS R waarbij de resolutie, met een gedetailleerde structuur en realistische kleurweergave, voor haar centraal staat. "Voor deze shoot heb ik een aantal lenzen gecombineerd. De Canon RF 50mm f/1.2L USM is een ongelofelijk scherp objectief. Maar ik wil ook graag de details die ik kreeg met de Canon Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, een van mijn favoriete objectieven die ik zeven maanden geleden heb ontdekt. De EOS R is uitgerust met een adapter die fantastisch én niet al te groot is. Je kunt al je EF-lenzen gebruiken. En voor een fotograaf is het erg belangrijk dat je bij een nieuw systeem ook niet al je apparatuur hoeft te vernieuwen."
Bij haar eigen projecten maakt Guia prints van haar werk die gemiddeld 120 cm hoog zijn. Terwijl ze met de EOS R in Dual Pixel Raw fotografeert, denkt ze alvast vooruit aan het eindresultaat. "Ik heb nog nooit zulke RAW-bestanden gehad", zegt ze. "De kleuren zijn nu al prachtig. Alles moet scherp zijn, net als in het echte leven. De ogen moeten scherp zijn."
Dankzij een autofocus met oogdetectie en de combinatie van een full-frame 30 Megapixel-sensor en de ongekend heldere objectieven van het EOS R System had Guia veel materiaal waar ze maar weinig aan hoefde na te bewerken. "Echt heel indrukwekkend!"
Guia is helemaal enthousiast over de nieuwste aanwinst in haar kit: "Het systeem is klein en eenvoudig van buiten, maar complex van binnen."
Geschreven door
De essentiële kit waarmee professionals fotograferen
Full-frame systeemcamera die nieuwe creatieve mogelijkheden brengt voor fotografen en filmmakers.
50 mm f/1.2 prime lens voor superieure scherpte en opmerkelijke prestaties bij weinig licht.
Lichtgewicht 24-105 mm f/4-zoomlens uit de L-serie, met een groot zoombereik en een indrukwekkende veelzijdigheid.
Supersnelle en heldere 28-70 mm f/2-lens uit de L-serie voor adembenemende opnamen, zelfs bij weinig licht.
Een prime lens van de hoogste kwaliteit, met beeldstabilisatie, macrofuncties tot levensgroot (1.0x) en de mogelijkheid een geringe scherptediepte te krijgen met een prachtige bokeh.
Met de Control Ring-vattingadapter EF-EOS R-objectiefadapter kunnen EF-S- en EF-objectieven naadloos op EOS R-camera's worden gebruikt in combinatie met een instelring (Lens Control Ring).
ARTIKEL
De Deense videograaf en fotojournalist Nicolai Brix is de eerste filmmaker die het Canon EOS R System heeft uitgeprobeerd. Dit is wat hij ervan vindt.
ARTIKEL
Fotojournalist Daniel Etter fotografeerde de donkere en archaïsche omstandigheden in Roemeense kolenmijnen met het full-frame Canon EOS R-systeem.
ARTIKEL
Canon Ambassador Guia Besana deelt het verhaal achter haar reisfoto's van het Noorse Longyearbyen, waar de temperatuur in de winter daalt tot -15 °C.
ARTIKEL
Getty-fotografe Mimi Haddon vertelt hoe haar helden – en een kostuumverhuurder – de inspiratie vormden voor artistieke foto's in levendige kleuren.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro