Hoe leg je de essentie van het werk van een dichter vast in een originele korte film? Filmmaker en fotograaf Jolade Olusanya had hier al enige tijd over nagedacht. Dus toen hij als eerste filmmaker opnamen kon maken met Canon's baanbrekende Cinema EOS-camera, de EOS C70, liet hij zijn fantasie de vrije loop.
De compacte grootte, beeldstabilisatie, 4K DGO-sensor (Dual Gain Output) en RF-vatting van de camera boden hem bij het filmen een vrijheid die hij nooit eerder had ervaren. Als lid van het in Londen gevestigde creatieve collectief SXWKS en Barbican Young Poets, is Jolade, een parkour-atleet en jeugdmentor die met Red Bull, YouTube en The Guardian heeft samengewerkt, niet onbekend met innovatie.
Jolade houdt van experimenten en wilde een visueel portret van performance-dichteres Sophia Thakur maken met de titel van haar debuutbundel, Somebody Give This Heart a Pen, als inspiratie. De tweedaagse opname bestond uiteindelijk uit diverse elementen: parkour, de inzet van een drone, een studiolocatie en een nachtopname in de straten van Londen, allemaal als achtergrond voor de poëzie als kern van het verhaal.
VERHAAL VAN DE OPNAMEN
Aan de slag met de Canon EOS C70: eerste video-opname
Kleine camera, grote ideeën
Het is de kleinste camera in de Cinema EOS-serie maar wanneer je opnamen met de Canon EOS C70 maakt, ontvouwen zich tal van nieuwe mogelijkheden, met name wanneer je alleen opnamen maakt. De tweedaagse opname omvatte studioreeksen, parkour en nachtopnamen in Londen, en vervolgens een dag buiten filmen in Brighton, VK.
Heb je Canon-apparatuur?
"Ik had een duidelijke opnamelijst, maar ik kon meer doen", zegt Jolade. "Terwijl ik bezig was, was ik in mijn hoofd al aan het bewerken. Doordat de camera compact is, had ik meer mogelijkheden, zoals verschillende hoeken, en maakte ik opnamen waar ik eerder niet aan had gedacht."
Doordat er bij de Canon EOS C70 een krachtige Combination IS aan het RF-vattingssysteem is toegevoegd, is snellere communicatie tussen het objectief en de body mogelijk. Met de compacte grootte en slow-motion-mogelijkheden van de camera kon Jolade ambitieus zijn op andere gebieden van de productie. "We maakten gebruik van een parkour-element en ik vroeg me af hoe we dat met de navigatie moesten doen", zegt hij. "Na een paar pogingen waren we er aan gewend, maar ik denk dat we zelfs bij de eerste twee keer al hadden wat we wilden."
Prestaties van DGO-sensor
De Canon EOS C70 heeft dezelfde sensor en processor als de Canon EOS C300 Mark III. Je beschikt hiermee over een dynamisch bereik van meer dan 16 stops terwijl de ruisniveaus laag blijven. Jolade vond dat de 4K DGO-sensor echt uitstekend werk deed bij de nachtopnamen in Londen.
Maak kennis met de Canon EOS C70
"We waren Sophia in een tunnel in Shoreditch [in Oost-Londen] aan het filmen en we konden met de waveform-monitor en DGO alle instellingen zo aanpassen dat we precies de gewenste opnamen kregen. Vervolgens konden we bij de nabewerking alles zonder vrijwel enige ruis laten uitkomen.
"Ik werk veel voor documentaires, dus ben ik regelmatig op reis en moet ik vaak opnamen bij weinig licht maken. Dat betekent dat ik altijd moet nadenken over extra lichtbronnen. Maar met DGO hoef je je geen zorgen over het ondergaan van de zon te maken en hoef je geen lichtbron mee te nemen. Dat is belangrijk als je zoals ik alleen opnamen maakt."
RF-objectiefvatting voor video
Hoewel Jolade over diverse objectieven beschikte, gebruikte hij vooral de Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM, samen met de Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM en de Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM.
"De RF 15-35mm F2.8L IS USM was fantastisch voor het bereik, omdat je breed kunt gaan en veel medium close-ups kunt doen. Ik kon met de Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM dynamische foto's van het gezicht of close-ups maken", zegt hij. "Ik vond het geweldig hoe snel de RF-objectieven waren en hoe robuust ze aanvoelden, en ik vond het heel prettig dat de instelring kon worden aangepast."
Jolade kon door de combinatie van de Canon EOS C70 met een nieuwe objectiefvattingsadapter ook EF-objectieven en cinelenzen met EF-vatting gebruiken. De Canon MOUNT ADAPTER EF-EOS R 0.71x heeft een 0.71x brede optische converter, zodat de full-frame beeldhoek van het objectief behouden blijft bij de Super 35mm-sensor van de Canon EOS C70.
"Dat vergroot het bereik echt", zegt Jolade. "We hebben het Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief een paar keer uitgeprobeerd om te kijken hoe het objectief bij de adapter werkte. Dat je hiermee over een extra stop helderheid beschikt, bleek handig te zijn toen we op de eerste dag met weinig licht moesten werken."
Intuïtieve camerabediening
Ook kon Jolade met de verfijnde directe-aanrakingsinterface van de Canon EOS C70 efficiënter werken en snel de beeldsnelheid van zijn voorkeursinstelling 30p wijzigen in120p voor de parkour-reeksen en de buitenopnamen in Brighton wat betekende dat hij bij het filmen het tempo erin kon houden. "Wanneer je alleen opnamen maakt, wil je gewoon door kunnen blijven gaan", zegt hij. "In plaats van allerlei instellingen te wijzigen kon ik alles doen met een paar tikken op het touchscreen."
Het ingebouwde ND-filter van de camera, dat toegankelijk was door op een knop te drukken, bleek nuttig te zijn in zowel externe locaties als in de studio. "Ik hoefde geen lichtinstellingen te veranderen: ik drukte gewoon op een knop om de filterdichtheid aan te passen.”
"We gebruikten de automatische ISO-functie voor een opname waarbij we Sophia volgden van het heldere licht in de openlucht naar de studio. De belichtingsaanpassing was vloeiend en er was geen duidelijke overgang tussen instellingen. De ISO-waarde werd zo nodig door de camera verhoogd of verlaagd; het leek of er een beeldmixer aan het werk was."
Deep learning autofocus
Zoals veel filmmakers gebruikt Jolade vaak handmatige scherpstelling voor z'n dagelijks werk, maar met de nieuwste generatie Dual Pixel CMOS AF en de EOS iTR AF X artificial intelligence of gezichts- en hoofdtracering van de Canon EOS C70 kan hij op straat en in de studio sneller werken. "Ik doe de focus-pulls graag zelf, maar de autofocus van de Canon EOS C70 was echt goed", zegt hij.
"Ik kon de bewegingen van Sophia heel goed volgen met de verbeterde gezichtsdetectie. Voor de scènes waarbij ze op het strand van Brighton liep, maakte ik vanaf redelijk grote afstand opnamen met het Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief. Ik wilde het beeld bijna stil houden zodat Sophia zich er door heen kon bewegen en de EOS C70 volgde haar gezicht continu.
"De EOS C70 kan heel snel scherpstellen, vooral in combinatie met een RF-objectief. Zelfs zo snel dat ik de reactietijd in de instellingen moest vertragen om het gewenste effect te krijgen. Deze camera geeft je die flexibiliteit."
De uitrusting van Jolade Olusanya
De essentiële kit waarmee filmmakers video-opnamen maken
Camera
Canon EOS C70
De Canon EOS C70 is de nieuwe Cinema EOS-camera met Canon's RF-vatting, speciaal voor mensen die een lichte en compacte camera willen.
Lenzen
Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM
Met een ultragroothoek en buitengewone scherpte dankzij de optische kwaliteit van de L-serie en de 5-stops beeldstabilisatie voor dynamische hoeken, zelfs in kleine ruimten.
Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM
De RF 85mm F2 MACRO IS STM biedt veelzijdigheid voor close-ups met een subtiele telefotocompressie en 5-stops beeldstabilisatie in een compacte lichtgewicht body.
Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM
De RF 70-200mm F2.8L IS USM is onderdeel van het trio onmisbare zoomlenzen voor professionals, en is de perfecte companion voor nieuws, sport en reizen.
Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM
De klassieke brede zoom is de favoriet van velen. De nieuwe versie biedt geweldige scherpte over het gehele zoombereik.
Gerelateerde artikelen
-
ARTIKEL
Alleen met Canon's professionele video-uitrusting werken
Ontdek hoe de Cinema EOS-, DSLR en full-frame systeemcamera's van Canon ervoor zorgen dat videografen met één camera zich kunnen concentreren op hun visie.
-
UITRUSTING
De voordelen van het gebruik van Canon RF-objectieven voor video
Van de prachtige bioscoopkwaliteit van de RF Cine Prime-objectieven tot de voordelen van high-speed metadata: ontdek waarom RF-objectieven zo ideaal zijn voor filmmakers.
-
ARTIKEL
De ontwikkeling van de EOS C300 Mark III
Hoe Canon's nieuwste Cinema EOS-camera voortbouwt op het erfgoed van haar baanbrekende voorlopers, de EOS C300 en EOS C300 Mark II.
-
ARTIKEL
Hoe Neville Kidd de populairste DoP in televisieland werd
Aan de vooravond van het tweede seizoen van de Netflix-hit The Umbrella Academy vertelt de Schotse cinematograaf Neville Kidd hoe hij in de filmwereld terecht is gekomen.