Hoewel het ontwerp duidelijk verschilt, hebben de Canon EOS C70 en Canon EOS C300 Mark III veel dezelfde functies en specificaties. Beide camera’s maken gebruik van een identieke door Canon ontwikkelde 4K Super 35mm DGO-sensor, en beide zijn compact genoeg voor gebruikers die filmen met een enkele camera. Maar er zijn ook een aantal duidelijke verschillen.
De EOS C70 is Canon's eerste Cinema EOS-camera met RF-vatting, met bediening vergelijkbaar met die van spiegelreflexcamera’s, geavanceerde beeldstabilisatie en twee SD-kaarten, waardoor meerdere opnameopties mogelijk worden. De EOS C300 Mark III is zwaarder, en door het meer modulaire ontwerp kan deze worden uitgerust om aan verschillende opnamevereisten te voldoen. Anders dan bij de EOS C70, maakt deze camera gebruik van de veelgebruikte EF- of PL-objectiefvatting en biedt deze de mogelijkheid tot opname in Cinema RAW Light voor maximale flexibiliteit bij de nabewerking.
Maar welke camera past nu bij jou? We bekijken hier de functies van beide camera’s, met het deskundige commentaar van Paul Atkinson, Pro Video Product Specialist bij Canon Europe.
ARTIKEL
EOS C70 en EOS C300 Mark III: Canon's 4K DGO-camera’s met elkaar vergeleken
1. 4K Super 35mm Dual Gain Output-sensor
De kern van beide camera’s is een 4K Super 35mm DGO-sensor, ontwikkeld door Canon. De innovatieve DGO-technologie (Dual Gain Output) leest het beeld uit met twee verschillende versterkingsniveaus – één geoptimaliseerd voor schaduwdetails, het andere geoptimaliseerd voor details in lichte gebieden – om een hoger dynamisch bereik van meer dan 16 stops te kunnen leveren.
Omdat ze precies dezelfde beeldverwerkingstechnologie gebruiken, vullen deze camera’s elkaar perfect aan. "Er zijn mogelijk enkele nauwelijks meetbare verschillen in beeldkwaliteit, alleen omdat de RF-objectieven die worden gebruikt door de Canon EOS C70 een iets moderner ontwerp hebben," vertelt Paul. "Pas bij Cinema RAW Light merk je een verschil, omdat de EOS C70 geen RAW-opnamen maakt. Maar dan nog kun je de EOS C70 gebruiken als een tweede camera in een productie met de EOS C300 Mark III als hoofdcamera, omdat als RAW-opnamen niet nodig zijn, dit waarschijnlijk hetzelfde materiaal oplevert."
2. Codecs en ondersteunde bestandstypen
Wat betreft ondersteunde bestandstypen, bieden beide camera’s 4K 4:2:2 10-bits interne opname met gebruik van de XF-AVC-codec van Canon, hoewel de EOS C300 Mark III tot 810 Mbps ondersteunt vergeleken met de maximale bitsnelheid van 410 Mbps op de EOS C70. De EOS C70 maakt geen RAW-opnamen, maar biedt wel de optie voor opname in MP4.
"Het feit dat je kunt opnemen in MP4 op de EOS C70 betekent dat je de HEVC H.265-codec kunt gebruiken voor het hogere databereik, en dat geeft je 4:2:2 10-bits of 4:2:0 10-bits," zegt Paul. "Ook kun je, als je H.264-compressie wilt, teruggaan naar 4:2:0 8-bits, wat de EOS C300 Mark III niet kan.
"MP4 is natuurlijk perfect voor online gebruik, en je kunt de codec eenvoudig importeren op de meeste platforms. Wat betreft de andere codecs die door beide camera’s worden geboden: ook deze zijn algemeen gangbaar en kunnen doorgaans rekenen op ingebouwde NLE-ondersteuning."
Heb je Canon-apparatuur?
3. Camerakwaliteit en bedieningselementen
Deze beide Super 35mm Cinema EOS-camera’s zijn even compact, maar de EOS C70 biedt daarnaast draagbaarheid van een geheel nieuw niveau. "Het hele concept is om de mogelijkheden van een EOS-camera te combineren met de mobiliteit en het gebruiksgemak van Canon’s systeem- of spiegelreflexcamera’s," zegt Paul. "Dat heeft geleid tot de tot nu toe compactste en lichtste cinema-camera in de serie. De EOS C300 Mark III is ongeveer een halve kilo zwaarder.
"De EOS C70 is ontwikkeld voor iemand die alleen werkt, en ik zie dat deze camera veel wordt gebruikt voor het maken van documentaires. Bij ‘run & gun’-opnamen in bepaalde omgevingen, gebruik je misschien liever niet iets dat direct te herkennen is als videocamera. Een grote, opvallende videocamera kan de aandacht trekken en dat kan ook de aandacht van de verkeerde personen zijn."
Door het modulaire ontwerp van de EOS C300 Mark III kan de camera flexibel worden afgestemd op een breed scala aan opnamescenario’s. "De camera is ontworpen voor gebruik in zijn basisvorm, zonder extra uitbreidingseenheden, door individuele gebruikers of kleine opnamecrews," zegt Paul. "Maar als je project veeleisend is, kun je doordat je uitbreidingseenheden kunt gebruiken, de camera op een installatie monteren om zo aan je specifieke behoeften te voldoen."
4. Audio-aansluitingen
Wat betreft audio-aansluitingen, beschikken beide camera’s over professionele XLR-ingangsaansluitingen voor vierkanaals audio-opnamen. De EOS C70 heeft twee mini-XLR-connectoren, terwijl de EOS C300 Mark III over twee XLR-connectoren van normale grootte beschikt. Door de Canon EU-V2 Expansion Unit 2 toe te voegen aan de EOS C300 Mark III beschik je over een extra paar XLR-ingangsaansluitingen.
De Canon EOS C70 heeft ook een aantal audiofuncties geërfd van zijn systeem- en spiegelreflexcamera-collega’s – een 3,5-mm mini-stereo-aansluiting en ingebouwde microfoons. "Dit zijn stereomicrofoons, geen monomicrofoons," zegt Paul. "Ze bevinden zich aan weerszijden van de objectiefvatting en zijn perfect voor het cueën en afstemmen van audio. Ze kunnen worden gebruik voor achtergrond- en vierkanaals audio-opname. Er bestaat het risico dat je wat mechanische ruis oppikt, maar bij RF-objectieven is die ruis aanzienlijk minder dan bij EF-objectieven."
EOS C70: maak kennis met de nieuwe Cinema EOS-camera met RF-vatting
5. Dual Pixel CMOS AF
Beide camera’s maken gebruik van de snelle en accurate Dual Pixel CMOS AF van Canon. "Elke camera heeft de mogelijkheid om handmatige scherpstelling na te bootsen," legt Paul uit. "Het begint snel en vertraagt vlak voordat scherpstelling is bereikt, zodat je een scherpstelling krijgt die er natuurlijker uitziet."
Het belangrijkste verschil hier is de toevoeging van het EOS iTR AFX-systeem op de EOS C70. Deze intelligente volgtechnologie kan mensen in focus houden, zelfs als ze niet direct naar de camera kijken. "Dit is ontzettend nuttig voor iemand die alleen of zonder team werkt," zegt Paul. "Wanneer een camera het gezicht dat hij volgt kwijtraakt, zoekt hij normaal gesproken naar iets anders om op scherp te stellen, of doet hij pas weer iets als hij het gezicht weer vindt. Dankzij de deep learning-technologie zal iTR AFX zich realiseren dat het niet alleen een gezicht is, maar een hoofd, dat hij volgt, zodat als de persoon zich omdraait en wegloopt, hij de persoon gewoon blijft volgen."
6. Media-opname
Er zijn verschillen in hoe deze camera’s zijn ingesteld voor interne opname. De Canon EOS C70 heeft twee sleuven voor eenvoudig uitneembare SD-kaarten, terwijl de EOS C300 Mark III twee CFExpress-kaarten heeft om RAW-opname te ondersteunen, plus een SD-kaartsleuf voor XF-AVC Proxy-opname, firmware-updates en de mogelijkheid tot het overzetten van camera-instellingen naar een andere body.
De EOS C70 biedt uitgebreide opnamecombinaties, legt Paul uit. "Je kunt het traditionele relay recording gebruiken, waarbij kaart B automatisch opnamen begint te maken zodra kaart A vol is, en je kunt dubbele opnamen maken voor een back-up op de camera. Maar je kunt ook gelijktijdig met verschillende codecs en verschillende datasnelheden opnemen.
"Je kunt dat ook doen op de EOS C300 Mark III, waarbij je Cinema RAW Light kunt opnemen op de CFExpress-kaarten, en vervolgens Proxy-bestanden op de SD-kaart. Wat nieuw is aan de EOS C70 zijn de uitgebreide mogelijkheden aan extra opname-opties." Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om UHD op te nemen op kaart A en Full HD op kaart B, XF-AVC op kaart A en MP4 op kaart B, of zelfs HEVC 4:2:2 10-bits op kaart A en 4:2:0 10-bits op kaart B.
7. De perfecte combinatie van een hoofd- en tweede camera?
Terwijl de twee camera’s zijn ontworpen om aan de behoeften van verschillende gebruikers te voldoen, bieden beide, zoals Paul hier aangeeft, beeldkwaliteit die mooi op elkaar aansluit. "Als je de Canon EOS C70 gebruikt als tweede camera of als tweede eenheid bij de EOS C300 Mark III, kan het opnamemateriaal heel eenvoudig en effectief worden samengevoegd," zegt hij.
De EOS C70 is de eerste Cinema EOS-camera die gebruikmaakt van Canon’s toonaangevende RF-objectiefvatting, maar is ook compatibel met EF-objectieven via Canon’s EF-naar-RF-vattingadapters. Op deze manier kan de EOS C70 moeiteloos worden gebruikt met de objectieven van je huidige uitrusting. "Je kunt elke van de EF-naar-EOS R-vattingadapters gebruiken," zegt Paul. "Maar de nieuwe vattingadapter EF-EOS R 0.71x behoudt de zichthoek van een full-frame EF-objectief op de Super 35mm-sensor, en geeft je een effectieve 1-stops toename in lichttransmissie."
De Canon EOS C70 biedt tevens een naadloze upgrade van een Canon EOS R System-camera naar de Cinema EOS-serie. "Als mensen een Canon EOS R5 of een EOS R6 hebben, betekent dit dat ze een full-frame systeemcamera hebben en een Cinema EOS-camera die kan worden ingesteld op vrijwel dezelfde wijze. Ze vullen elkaar perfect aan. Op deze manier kun je de Canon EOS C70 als je hoofdcamera gebruiken en de Canon EOS R5 of EOS R6 als back-up."