A Canon EOS C300 Mark III attached to a drone, filming a ballerina in a bright fuchsia dress standing on the wing of a 747.
Cinematograaf Steve Holleran vond de Canon EOS C300 Mark III een klasse hoger dan zijn voorgangers. "DoP's en operators kunnen meteen aan de slag met de Canon EOS C300 Mark III. Alles is waar je het verwacht en waar je het nodig hebt", zegt hij.

In het midden van de Mojavewoestijn, vlak bij de stad Mojave in Californië, ligt een gigantische schroothoop. Motoren en rompsecties, relikwieën van het verleden, liggen bedekt met zand naast enorme, verlaten jumbojets en andere vliegtuigen. Voor cinematograaf Steve Holleran was dit de perfecte locatie om een jongensdroom in vervulling te laten gaan en de allereerste opnamen te maken met de Canon EOS C300 Mark III.

Door middel van een dynamische balletsequentie stelde de cinematograaf en avonturenfilmmaker uit LA de nieuwe DGO-sensor en 16+ stops dynamisch bereik van de camera op de proef in een drie minuten durende film met fel licht, actie en heldere kleuren.

"Ik had een Canon-camera bij me op bijna al mijn filmavonturen", zegt Steve, die de veelgeprezen Netflix-serie Fire Chasers filmde, Sundance-nominaties kreeg voor zijn eerste drie speelfilms en een van de weinige cinematografen is die een volledige speelfilm in één opname kan maken. "Canon speelt een cruciale rol in mijn film- en documentairewerk, van de Canon EOS C500 Mark II tot de Canon EOS C700 FF, die ik in 2019 voor The Obituary of Tunde Johnson gebruikte."

Voor zijn nieuwste avontuur nam hij de Canon EOS C300 Mark III en een assortiment Canon-glaswerk, waaronder het nieuwe Canon CN10X25 IAS S-objectief, mee aan boord van een verlaten vliegtuig om zijn creatieve visie op de proef te stellen.

Dit is wellicht ook iets voor jou:

Cinematographer Steve Holleran filming with a Canon EOS C300 Mark III from the ground, looking up at the wing of an aircraft.
"We hebben de Canon EOS C300 Mark III op verschillende platforms getest. De camera heeft vastgezeten op een auto, drone, gimbal, statief en slider", zegt Steve.
Cinematographer Steve Holleran uses a Canon EOS C300 Mark III to film a ballerina in a fuchsia silk dress, performing in the aisle of a 747.
"Bij de opnamen in het vliegtuig hadden we veel schaduwen binnen, en extreem lichte delen buiten. Dit was een geweldige plek om het dynamische bereik van de camerasensor te testen, en te kijken wat de camera in dezelfde opname kan zien in de donkere en in de lichte delen."
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Wat was je concept voor deze shoot?

"Boneyard Ballet is een magische reis in de voetstappen van een ballerina die door een verlaten 747 jumbojet op een vliegtuigkerkhof danst. Het is in wezen een visuele ode aan de kunst van het vliegen: menselijk en mechanisch. We gaan een oude 747 binnen via de cockpit en in de cabine ligt een oud reismagazine. We zien een reclamefoto van een dansende ballerina. De pagina wordt omgeslagen, scheurt af en de voet van de ballerina stapt op het gangpad. Van de pagina springt een gereïncarneerde ballerina uit het verleden, en wij volgen haar tijdens deze lyrische dans."

Waar heb je inspiratie voor deze film opgedaan?

"Als kind reisde ik met mijn vader naar de bergen en onderweg zagen we dan oude vliegtuigkerkhoven. Als piloot wees hij de vliegtuigen aan waarin hij had gevlogen. Hij noemde ze 'grote vogels' en beschreef vliegen als een 'gevleugelde dans'. Rond die tijd oefende ik Tsjaikovski op de piano en ik raakte gefascineerd door het beeld van een ballerina die op de muziek van Het Zwanenmeer over de vleugel van een jet danst. Boneyard Ballet is ontstaan uit die ervaringen."

Welke specificaties van de Canon EOS C300 Mark III sprongen er voor jou uit bij deze specifieke shoot?

"Ik wist dat de Canon EOS C300 Mark III een goede keuze zou zijn voor het maken van opnamen in een vliegtuig. De specificaties die me direct enthousiast maakten, waren 4K RAW tot 120 fps, interne ND met 10 stops, dynamisch bereik van meer dan 16 stops op de sensor, en interne stabilisatie. Deze vier items samen in een compacte body maakten van de Canon EOS C300 Mark III een cinematografische parel van magische proporties."

Hoe voelde de Canon EOS C300 Mark III in je handen?

"Voor een Canon-gebruiker is het alsof je thuiskomt. Als je ooit een Canon EOS C300 Mark II of een Canon EOS C500 Mark II hebt gebruikt, voelt het vertrouwd aan, want de body, de menu's en de knoppen zijn allemaal vrijwel identiek. Ik vond dat geweldig, want het betekent dat je minder tijd hoeft te besteden aan nadenken over hoe je de apparatuur bedient en meer tijd hebt om te creëren. De knoppen voor het verhogen en verlagen van interne ND zijn mijn favoriete functie, omdat ik er met mijn linkerhand tussen kan schakelen."

Hoe vond je de nieuwe DGO-sensor en het dynamische bereik dat je hiermee kon vastleggen?

"DGO ofwel Digital Gain Output zorgt voor een uitbreiding van wat de sensor kan zien qua lichtstops. Hierdoor krijgt de camerasensor 1,5 extra stops speelruimte. Waar ik echt wild enthousiast over ben, zijn de meer dan 16 stops van het dynamische bereik. Ik zag het in het vliegtuig toen ik uit de raampjes keek. Ik zag het op de vleugel toen ik naar de wolken keek. Nieuwe details in de hooglichten, die normaal gesproken verloren zouden gaan, werden door dit bereik opgepikt en vastgelegd. Dat was waanzinnig, en bovendien wist ik dat wat ik zag nog beter zou worden na kleurcorrectie. Ik zou zeggen dat deze camera meer kan zien - vooral in de lichte delen - dan een hoop andere filmcamera's die ik heb gebruikt."

A ballerina dancing on the wing of an aircraft being filmed by a cameraman on a forklift.
"Er is een shot waar onze ballerina tijdens een spagaatsprong met 120 fps in de lucht hangt. Ik wist dat het een dynamische opname in de camera was, maar toen ik het bij nabewerking zag, moest ik het een paar keer bekijken om te accepteren dat de in-camera opname er veel beter uit zag", zegt Steve. "Het beeld was subtiel gebalanceerd, niet te scherp, niet te zacht. Het was precies wat ik voor ogen had toen ik de film conceptualiseerde. Dat is voor mij cinematografisch - en daarom houd ik van Canon-glas."
A cameraman with a Canon EOS C300 Mark III sat on the wing of an aircraft filming a ballerina dancing next to him.
"Ik was nieuwsgierig hoe de jurk er in slow motion zou uitzien. Er is een enigszins subjectieve relatie tussen de textuur en de kleur van stoffen op elke camera. Zou de jurk rimpelen en het licht breken zoals in werkelijkheid gebeurde, of pikt de camera dat effect niet op? Ik was erg tevreden met de resultaten."

Hoe werkte de camera bij weinig licht?

"Het interieur van het vliegtuig bestond uit veel gebieden met weinig licht, in het lage bereik van de middentonen en schaduwen. Voor mij was het een enorme test van het dynamische bereik en de belichting van de sensor, zowel bij 24 fps als bij 120 fps. Ik was verrast door wat de camera in het vliegtuig zag. Lichte delen in de ramen bleven behouden, drie tot vier stops meer dan wat ik als overbelicht zou beschouwen. Vaak kon ik de rest van het kerkhof letterlijk door de ramen zien en de ballerina toch goed belichten. Ik heb het interieur van het vliegtuig ontworpen met deze test in gedachten en van wat ik heb gezien, heeft de Canon EOS C300 Mark III zijn voorgangers overtroffen. Deze camera legde door de schaduwen heen een genuanceerd beeld vast en pikte subtiele gradaties op."

Heb je de Dual Pixel CMOS AF gebruikt?

"We hebben de automatische scherpstelling en beeldstabilisatie in de cabine getest op een aantal tracking shots van onze dansende ballerina. Dit was een geweldige plek om de Dual Pixel CMOS AF te testen, omdat er veel beweging en voorgrond is waardoor een AF-systeem in de war kan raken. De prestaties waren geweldig. Deze functie komt volgens mij heel erg goed van pas in ENG-situaties met één operator, actiesporten en grote filmstunts."

Met welke installaties en accessoires heb je de camera gecombineerd?

"We hebben de Canon EOS C300 Mark III op een auto, drone, gimbal, statief en slider gezet. Onze shoot had deze flexibiliteit nodig en bij het uitwerken van onze opnamestijl ben ik hier ook van uitgegaan. Ik wilde iets met een premium look, maar gemaakt met tools die de makers van indiefilms en documentaires tot hun beschikking hebben, dus we hebben kranen, jibs en dolly's met opzet vermeden."

A Canon EOS C300 Mark III fully rigged for filming.

Canon EOS C300 Mark III: zes belangrijke functies en innovaties

Kleine body, grote nieuwe sensorinnovatie - ontdek hoe Canon's nieuwste Super 35mm Cinema EOS-camera verwachtingen overtreft…

Welke objectieven heb je gekozen en waarom?

"Ik heb alleen gewerkt met de Canon-objectieven, dus PL en EF, film en foto, prime en zoom. Canon opende haar enorme inventaris en stelde me in staat om een specifieke set objectieven te gebruiken voor deze shoot. Mijn mogelijkheden veranderen hiermee radicaal.

"Voor mij heeft Canon-glas altijd beelden gemaakt die de verwachtingen overtreffen, zelfs in extreme omstandigheden. Canon-glas heeft een magische warmte. De manier waarop de objectieven licht reproduceren, zorgt voor een superrealistisch effect.

"Het Canon CN10X25 IAS S-objectief stak er voor mij bovenuit. Dat heb ik gekoppeld aan de Canon Sumire Prime-set, met name het Canon CN-E14mm T3.1 FP X- en Canon CN-E35mm T1.5 FP X-objectief om optimaal gebruik te maken van de scope van de 747 en het enorme kerkhof."

Cinematographer Steve Holleran uses a Canon EOS C300 Mark III to film a ballerina dancing in the aisle of a 747.
"Als je een Canon-objectief plaatst, weet je dat het een goede dag wordt, maar wat je vaak in redactioneel werk ziet, is verrassend fantasierijk."

Waarom springt het Canon CN10X25 IAS S-objectief er voor jou uit?

"Het Canon CN10X25 IAS S-objectief is ongelooflijk veelzijdig dankzij de kleine vormgeving, het lichte gewicht, het brandpuntbereik, de beeldkwaliteit, de 1,5x-extender en het lage T-getal van T/2.95. Ik ben altijd op zoek naar de 'sweet spot'-zoom die het gewenste bereik kan bestrijken, de lage T-stop kan raken en resolutie geeft zonder dat beelden superscherp worden. De Canon CN10X25 IAS S voldoet makkelijk aan deze drie eisen - hij doet meer dan praktisch elk ander zoomobjectief op de markt.

"Deze camera heeft ook een waanzinnig brandpuntbereik. Als DoP moet je voor zo'n bereik meestal twee zoomobjectieven meezeulen, en voor één daarvan heb je in de regel een eigen build-out nodig met een specifieke matte box en steunstaven. De CN10X25 IAS S paste als een handschoen, alsof het gewoon een prime was. Ik vond dat aspect geweldig."

A cinematographer on a forklift films a dancer on the wing of a 747 in the desert.
"Veel zonlicht scheen tussen de wolken op de vleugel en we hadden een ballerina in een fuchsia jurk. De test was om te zien of de camera de zon, de heldere wolken en het witte vliegtuig kon vastleggen en tegelijkertijd de ballerina en haar jurk kon oppikken", aldus Steve.
Cinematographer Steve Holleran stands on the wing of an aircraft holding a Canon EOS C300 Mark III on a gimbal and films through the window.
"De kwaliteit van de constructie is essentieel, vooral op locatie, waar je te maken hebt met realtime beperkingen en een voortdurend veranderende omgeving", aldus Steve. "Hoe zwaarder de camera, hoe moeilijker het is om te bewegen, en dat betekent dat je tijd verliest. Tijdverlies is de nachtmerrie van elke filmmaker."

Hoe vond je de slow motion-opname?

"Ik heb 4K slow motion met 120 fps door de film heen veel gebruikt, maar je ziet dit effect vooral op de vleugel. De laatste sprong van de ballerina is helemaal in 120 fps. Ze is een tijd lang uitgestrekt met haar jurk wapperend in de wind en je ziet echt het rimpeleffect. Ik vond het geweldig om opnamen te maken met 120 fps in RAW. Je moet continu inboeten op resolutie of bitdiepte wanneer je high-speed opnamen maakt met veel camera's, maar met deze camera heb je opties voor hoge snelheid en hoge resolutie."

Welke opname-indeling heb je gebruikt en waarom?

"We hebben in Canon Cinema RAW Light opgenomen vanwege de speelruimte en flexibiliteit bij nabewerking. Ik heb ook in de camera zelf proxybestanden opgenomen met 2K ProRes 422, die ik voor bewerking heb gebruikt. De mogelijkheid om intern proxies op te nemen is een enorm voordeel. Het betekent dat je RAW- en 2K-proxies direct uit de camera kunt halen. En dat is echt een uitkomst in dailies op de set en alle fasen van de nabewerking."

Hoe zou je de Canon EOS C300 Mark III samenvatten op basis van je ervaringen in de praktijk?

"Deze camera is voor heel veel mensen ideaal. Hij zit boordevol geavanceerde functies in een kleine ergonomische body. De sensorkwaliteit is ongelofelijk, denk aan de kwaliteit van de Canon EOS C300 Mark II. Daarnaast zijn de kleurdiepte, het dynamische bereik en de speelruimte echt indrukwekkend.

"Ik zou hem zonder meer gebruiken voor Super 35mm-producties, van indiefilms tot documentaireseries. Dit is volgens mij dé camera voor allerlei actiesportproducties en live-evenementen en een geweldige aanwinst voor een heleboel shooters."

Geschreven door Lucy Fulford


De uitrusting van Steve Holleran

De essentiële kit waarmee professionals video-opnamen maken

Steve Holleran using a Canon EOS C300 Mark III

Camera

Canon EOS C300 Mark III

De volgende generatie Cinema EOS-beeldkwaliteit met Canon's nieuwe Super 35mm CMOS-sensor, tot 120 fps bij 4K Cinema RAW Light, met een lichtgewicht, modulair ontwerp. "Deze camera zit boordevol geavanceerde functies in een kleine ergonomische body. De sensorkwaliteit is ongelofelijk", zegt Steve.

Objectieven

Canon CN10X25 IAS S

Een nieuw Cine Servo-teleobjectief met optiek van bioscoopkwaliteit, dankzij de iris met 11 lamellen en een groot brandpuntsafstandbereik, maar toch compact en licht. "Dit objectief is ongelooflijk veelzijdig dankzij de kleine vormgeving, het lichte gewicht, het brandpuntbereik, de beeldkwaliteit, de 1,5x-extender en het lage f-getal van f/2.95", aldus Steve.

Canon Sumire Prime

Een reeks full-frame cinema prime-objectieven met een speciaal ontworpen 'cinematografisch uiterlijk' en verwisselbare PL-vatting. "Canon-objectieven maken altijd beelden die de verwachtingen overtreffen, zelfs in extreme omstandigheden", aldus Steve.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan