ARTIKEL
Eerste shoot met Canon EOS C300 Mark III
Cinematograaf Steve Holleran heeft de nieuwe DGO-sensor en het dynamische bereik van 16+ stops op de proef gesteld door een ballerina te filmen in een verlaten 747.
ARTIKEL
Dankzij de introductie van de originele Canon EOS C300 kregen DSLR-filmmakers een opstapje naar een echte filmcamera. Deze werd ook al snel gebruikt voor uitzendingen en zelfs voor speelfilms. De nieuwere generatie Canon EOS C300 Mark II, waar 4K-opname en een geavanceerd autofocussysteem aan zijn toegevoegd, heeft ervoor gezorgd dat de serie favoriet werd bij zelfstandige filmmakers, kleine teams en feitelijke producties.
Met de introductie van de Canon EOS C300 Mark III kijkt Paul Atkinson, Europese Product Specialist, Professional Video van Canon Europe terug op de Canon EOS C300 en brengt hij de ontwikkeling van de serie filmcamera's en de nieuwste innovaties in kaart.
De Canon EOS C300 biedt een ongeëvenaarde beeldkwaliteit in een body waar DSLR-gebruikers vertrouwd mee zouden zijn en was een aantrekkelijk vooruitzicht voor allerlei filmmakers, met name voor degenen die werkzaam waren in de documentaire- en uitzendbranche.
"De Canon EOS C300 presteerde ontzettend goed," zegt Paul. "De camera bouwde al snel een uitstekende reputatie op vanwege de scherpe beelden, de relatief lage ruisniveaus en de geweldige prestaties bij weinig licht."
Met de introductie ervan ontstond ook het Cinema EOS System, met destijds innovatieve technologieën, van een Super 35mm CMOS-sensor met 8,3 Megapixel tot Full HD-opnamen. De Canon EOS C300 lag al snel in de handen van bekroonde DoP's, doordat de camera werd gebruikt om de veelgeprezen Sundance-film met Jeremy Saulnier Blue Ruin op te nemen.
"Het was gewoon een zeer veelzijdig hulpmiddel voor het vastleggen van beelden," zegt Paul. "Doordat alle EF-lenzen konden worden gebruikt – er zijn er ongeveer 90 – kon je de camera gewoon in verschillende workflows gebruiken. Het was een 4:2:2 8-bits camera die 50 Mbps opnam, wat toevallig paste bij wat veel omroepen toen wilden terwijl ze naar een solid-state opnamemedium verhuisden. Er worden dagelijks nog steeds veel van deze camera's gebruikt."
Dat was zeker het geval voor documentairemaker en fotograaf Zed Nelson, die een Canon EOS C300 gebruikte om zijn speelfilm The Street uit 2019 te filmen, waarin de transformatie van een straat in Oost-Londen en de hechte gemeenschap daar tijdens golven van gentrificatie wordt vastgelegd. De Canon EOS C300 bleek gedurende vier jaar een betrouwbare partner te zijn tijdens honderden uren filmen, van straatreportages tot interviews voor de camera.
"Als het gaat om het hebben van een camera die ontworpen is om onderweg te worden gebruikt, met de hand, maar die wel beelden kan produceren die op een bioscoopscherm terechtkomen, dan is de Canon EOS C300 de beste optie die ik heb gevonden," zegt Zed. "Deze heeft een iets meer ergonomische body dan een DSLR en de sensor geeft je goed beeld, in combinatie met de mogelijkheid om geluid direct vast te kunnen leggen."
Dankzij de EF-vatting van de camera kon Zed zijn fotografische EF-lenzen gebruiken met zijn filmcamera. De verbeterde gevoeligheid tot ISO80000 voldeed aan de uiteenlopende productie-eisen bij weinig licht, en een neutraal Canon Log Gamma-profiel zorgde voor een breed dynamisch bereik voor maximale vrijheid bij de kleurcorrectie.
De Canon EOS C300 Mark II heeft een aantal verbeteringen gekregen, waaronder 4K-opname en het krachtige Dual Pixel CMOS AF-systeem van Canon. De EOS C300 Mark II is een onmisbare hulp geworden voor zelfstandige filmmakers, dankzij de stevige productkwaliteit, het modulaire ontwerp en de mogelijkheid om beelden van uitzendkwaliteit te produceren.
"Na het succes van de EOS C300 hebben we de EOS C300 Mark II uitgebracht," legt Paul uit. "Bijna elke verandering in de specificaties van die camera is het resultaat van feedback van eindgebruikers." Dankzij een verbeterde Super 35mm CMOS-sensor met 8,85 Megapixel, ISO-capaciteit tot ISO102400 en 15-stops dynamisch bereik, werd de EOS C300 Mark II een veelzijdig werkpaard voor veel filmmakers.
Toen filmmaker Steve Turvey overstapte naar de Canon EOS C300 Mark II, vond hij de verbeterde functies van de nieuwe camera geweldig in vergelijking met zijn voorganger. "Je kunt opnamen met hogere framerates en een betere kwaliteit maken, maar de camera is niet groter geworden. Hij is nog steeds compact en gebruiksvriendelijk," zegt hij. "De camera heeft ingebouwde ND-filters voor extra belichtingsregeling en betere audio dan kleinere camera's. Ideaal als je snel van locatie moet wisselen of opnamen moet maken bij afnemend licht."
De Canon EOS C300 Mark II is bovendien betrouwbaar gebleken in enkele van de zwaarste omstandigheden ter wereld. Toen filmmaker Peiman Zekavat zijn zware expeditie door afgelegen jungles in Guyana documenteerde, wilde hij een hoge bitsnelheid en de mogelijkheid om in Canon Log op te nemen. "Tijdens de nabewerking kon je zien dat de 12-bits van de Canon EOS C300 Mark II geweldig was in de hooglichten," zegt hij.
In een tijd waarin opdrachtgevers zoals Netflix zeer specifiek werden en om echte 4K-beelden vroegen, bood de Canon EOS C300 Mark II een scala aan opnamemogelijkheden. "Het was belangrijk dat de camera de mogelijkheid had om intern 4K-beelden op te nemen in een indeling die niet RAW was [vanwege de enorm grote bestanden], maar die nog steeds een hoge gegevenssnelheid had om een vrij uitgebreide nabewerking aan te kunnen," aldus Paul. Met de camera kun je 4K-opnamen maken tot maximaal 410 Mbps/10-bits op twee interne geheugenkaarten, terwijl 4K RAW-opnamen kunnen worden opgenomen op externe apparaten.
De voortdurende ontwikkelingen en 'natuurlijke vooruitgang' van de EOS C300-serie heeft nu geleid tot de introductie van de Canon EOS C300 Mark III. "De drie belangrijkste dingen zijn beeldkwaliteit, beeldkwaliteit en beeldkwaliteit," zegt Paul. "Dit wordt gecombineerd met Canon's nalatenschap van minder ruis in schaduwgebieden, plus verbeterde prestaties bij weinig licht, waar de hele serie altijd al om bekend stond."
De Canon EOS C300 Mark III is voorzien van aanzienlijke innovaties die ruimschoots voldoen aan de eisen van opdrachtgevers, zoals 4K RAW tot maximaal 120 fps, interne ND met 10 stops en een nieuwe sensortechnologie genaamd DGO – Dual Gain Output – waardoor de camerasensor 1,5 extra stops speelruimte krijgt, wat betekent dat de camera een dynamisch bereik tot meer dan 16 stops heeft.
DGO werkt door twee signalen te creëren, één geoptimaliseerd voor lichte gebieden en de andere voor schaduwgebieden of gebieden met weinig licht, die afzonderlijk worden versterkt. Deze twee signalen worden vervolgens gecombineerd om een beeld te produceren met een dynamisch bereik van meer dan 16 stops, maar ook met lagere ruisniveaus.
Er kan ook een lager ruisniveau worden bereikt wanneer er bij weinig licht wordt opgenomen. DGO werkt met elke ISO-instelling, maar de optimale instelling is ISO800 en Canon Log 2.
"Er is steeds meer vraag naar output met een hoog dynamisch bereik," zegt Paul, "en om de best mogelijke HDR-output te krijgen, heb je een zo goed mogelijke opname nodig. Om dat te bereiken, wil je de beste kleurruimte met zo veel mogelijk kleurinformatie. Die krijg je met Canon's extreem brede Cinema Gamut kleurruimte. Zo heb je een zo groot mogelijk dynamisch bereik om ervoor te zorgen dat het volledige bereik van tonen wordt vastgelegd, in combinatie met de nieuw ontwikkelde DGO-sensortechnologie waarmee je de extra stops met Canon Log 2 krijgt.
"Het voordeel van het opnemen in een interne RAW codec dankzij Cinema RAW Light, maar ook de verschillende opties voor non-RAW maken de EOS C300 Mark III een geweldige keuze voor bijvoorbeeld dramaproducties die je in Super 35 wilt opnemen in plaats van full frame, en voor documentaire- en nieuwsitems."
De EOS C300 Mark III bouwt ook voort op veel van de sterke punten van de Canon EOS C300 Mark II, waaronder het modulaire ontwerp, wat betekent dat de basiscamera direct uit de doos kan worden gebruikt en op een drone of gimbal kan worden bevestigd, of kan worden uitgerust met uitbreidingsmodules om een studiocamera of een camera voor op sets te maken. Als je overstapt op het gebruik van anamorfe lenzen, kun je met slechts vier schroeven in enkele minuten overschakelen van een EF-vatting naar een PL-vatting, net als bij de Canon EOS C300 Mark II.
"De Canon EOS C300 Mark III heeft ook de manier waarop de autofocus werkt overgenomen van de EOS C300 Mark II, dus hij bootst de manier waarop een handmatige focustrekker zou werken beter na," zegt Paul. "Een persoon stelt als volgt scherp: ze beginnen snel, tijdens de actie zullen ze geleidelijk langzamer gaan en net voordat ze scherpstellen, vertragen ze het.
"Hierdoor krijg je een veel natuurlijker uitziende verandering van focuspunt, wat prettiger is om te zien. Deze camera is echt heel veelzijdig."
Geschreven door
ARTIKEL
Cinematograaf Steve Holleran heeft de nieuwe DGO-sensor en het dynamische bereik van 16+ stops op de proef gesteld door een ballerina te filmen in een verlaten 747.
ARTIKEL
De filmmakers van Lance, La Leyenda Negra, Mucho Mucho Amor en No, I Don't Want to Dance! leggen uit waarom ze voor Canon-apparatuur hebben gekozen en hoe ze deze hebben gebruikt.
ARTIKEL
De filmmakers van Made in Japan praten over het filmen van de Japanse ambachtslieden die 's werelds beste denim maken. Ze deden dat met de Canon EOS C300 Mark II.
ARTIKEL
Ontdek hoe de technologie van Canon filmmaken steeds toegankelijker maakt en de uitdaging aangaat met de oude beperkingen van kosten, complexiteit en benodigde tijd.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro