ARTIKEL

Het erfgoed van de baanbrekende Canon EOS C300-serie

Cinematographer Steve Holleran holds a Canon EOS C300 Mark III on his shoulder.
Filmmaker Steve Holleran nam de Canon EOS C300 Mark III mee naar zijn eerste opname. "Elke camera is een natuurlijk verloop en een ontwikkeling van het vorige model, vaak gebaseerd op feedback," zegt Paul Atkinson van Canon Europe. "De mensen die het beste kunnen vertellen wat ze willen, zijn de mensen die ze daadwerkelijk gebruiken."

Dankzij de introductie van de originele Canon EOS C300 kregen DSLR-filmmakers een opstapje naar een echte filmcamera. Deze werd ook al snel gebruikt voor uitzendingen en zelfs voor speelfilms. De nieuwere generatie Canon EOS C300 Mark II, waar 4K-opname en een geavanceerd autofocussysteem aan zijn toegevoegd, heeft ervoor gezorgd dat de serie favoriet werd bij zelfstandige filmmakers, kleine teams en feitelijke producties.

Met de introductie van de Canon EOS C300 Mark III kijkt Paul Atkinson, Europese Product Specialist, Professional Video van Canon Europe terug op de Canon EOS C300 en brengt hij de ontwikkeling van de serie filmcamera's en de nieuwste innovaties in kaart.

Cinematographer Zed Nelson filming with a Canon EOS C300 in Hackney Marshes. Photo by Pinny Grylls.
De eerste speelfilm van documentairemaker en fotograaf Zed Nelson, The Street, is een actuele en aangrijpende evaluatie van de botsing tussen kapitalisme en gemeenschap, waarbij thema's als gentrificatie en sociale tweedeling in het moderne Groot-Brittannië worden verkend. De film werd gedurende vier jaar gefilmd met Canon Cinema EOS-camera's, met name de trouwe EOS C300 van Zed. Zed werd gefotografeerd tijdens het filmen in de nabijgelegen Hackney Marshes door Pinny Grylls. © Zed Nelson/The Street
Hoxton Street, Hackney, a film still from Zed Nelson's The Street, filmed primarily on a Canon EOS C300 camera.
The Street onderzoekt de transformatie van een Britse straat – Hoxton Street, in de Oost-Londense wijk Hackney – en de hechte gemeenschap. "Vijftien jaar geleden was de skyline aan het eind van Hoxton Street alleen de straat en de lucht," zegt Zed, die opgroeide in Hackney. "Nu is er een soort gruwelijke skyline van staal en glas van de City of London. Het is een zeer duidelijk beeld van rijkdom en verandering die deze kant op komt." © Zed Nelson/The Street

2011 – de Canon EOS C300

De Canon EOS C300 biedt een ongeëvenaarde beeldkwaliteit in een body waar DSLR-gebruikers vertrouwd mee zouden zijn en was een aantrekkelijk vooruitzicht voor allerlei filmmakers, met name voor degenen die werkzaam waren in de documentaire- en uitzendbranche.

"De Canon EOS C300 presteerde ontzettend goed," zegt Paul. "De camera bouwde al snel een uitstekende reputatie op vanwege de scherpe beelden, de relatief lage ruisniveaus en de geweldige prestaties bij weinig licht."

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Met de introductie ervan ontstond ook het Cinema EOS System, met destijds innovatieve technologieën, van een Super 35mm CMOS-sensor met 8,3 Megapixel tot Full HD-opnamen. De Canon EOS C300 lag al snel in de handen van bekroonde DoP's, doordat de camera werd gebruikt om de veelgeprezen Sundance-film met Jeremy Saulnier Blue Ruin op te nemen.

"Het was gewoon een zeer veelzijdig hulpmiddel voor het vastleggen van beelden," zegt Paul. "Doordat alle EF-lenzen konden worden gebruikt – er zijn er ongeveer 90 – kon je de camera gewoon in verschillende workflows gebruiken. Het was een 4:2:2 8-bits camera die 50 Mbps opnam, wat toevallig paste bij wat veel omroepen toen wilden terwijl ze naar een solid-state opnamemedium verhuisden. Er worden dagelijks nog steeds veel van deze camera's gebruikt."

Dat was zeker het geval voor documentairemaker en fotograaf Zed Nelson, die een Canon EOS C300 gebruikte om zijn speelfilm The Street uit 2019 te filmen, waarin de transformatie van een straat in Oost-Londen en de hechte gemeenschap daar tijdens golven van gentrificatie wordt vastgelegd. De Canon EOS C300 bleek gedurende vier jaar een betrouwbare partner te zijn tijdens honderden uren filmen, van straatreportages tot interviews voor de camera.

"Als het gaat om het hebben van een camera die ontworpen is om onderweg te worden gebruikt, met de hand, maar die wel beelden kan produceren die op een bioscoopscherm terechtkomen, dan is de Canon EOS C300 de beste optie die ik heb gevonden," zegt Zed. "Deze heeft een iets meer ergonomische body dan een DSLR en de sensor geeft je goed beeld, in combinatie met de mogelijkheid om geluid direct vast te kunnen leggen."

Dankzij de EF-vatting van de camera kon Zed zijn fotografische EF-lenzen gebruiken met zijn filmcamera. De verbeterde gevoeligheid tot ISO80000 voldeed aan de uiteenlopende productie-eisen bij weinig licht, en een neutraal Canon Log Gamma-profiel zorgde voor een breed dynamisch bereik voor maximale vrijheid bij de kleurcorrectie.

The owner of a pie and mash shop, wearing a red apron, looks out of his shop window. A film still from Zed Nelson's The Street.
Joe Cooke is de eigenaar van een van de oudste winkels aan Hoxton Street, waar hij typische Engelse pasteitjes met puree serveert en die al 150 jaar oud is. Dergelijke traditionele ondernemingen moeten steeds vaker de strijd aangaan met opkomende startende techbedrijven, chique restaurants, de ontwikkeling van luxe vastgoed en winkels waar ze bijvoorbeeld ambachtelijk bier of zelfgemaakte fietsen verkopen, tot de verbijstering van de bewoners die er al lang wonen. © Zed Nelson/The Street
People standing on the pavement in front of a billboard advertising new luxury apartments that are being built. A film still from Zed Nelson's The Street.
Reclameborden promoten exclusieve nieuwe appartementen van meerdere miljoenen ponden, naast de gewone huidige bewoners van Hoxton Street die op een bus wachten. Omdat Zed alleen werkte en zowel straatreportages als interviews voor de camera opnam, had hij een multifunctionele camera nodig die geschikt was voor individuele run-and-gun-films. Hij vertrouwde op de Canon EOS C300, die hij al 10 jaar gebruikt. © Zed Nelson/The Street

2015 – de Canon EOS C300 Mark II

De Canon EOS C300 Mark II heeft een aantal verbeteringen gekregen, waaronder 4K-opname en het krachtige Dual Pixel CMOS AF-systeem van Canon. De EOS C300 Mark II is een onmisbare hulp geworden voor zelfstandige filmmakers, dankzij de stevige productkwaliteit, het modulaire ontwerp en de mogelijkheid om beelden van uitzendkwaliteit te produceren.

A cinematographer with a Canon EOS C300 Mark III, fully-rigged for filming on a tripod.

Canon EOS C300 Mark III: zes belangrijke functies en innovaties

Kleine body, grote nieuwe sensorinnovatie - ontdek hoe Canon's nieuwste Super 35mm Cinema EOS-camera verwachtingen overtreft…

"Na het succes van de EOS C300 hebben we de EOS C300 Mark II uitgebracht," legt Paul uit. "Bijna elke verandering in de specificaties van die camera is het resultaat van feedback van eindgebruikers." Dankzij een verbeterde Super 35mm CMOS-sensor met 8,85 Megapixel, ISO-capaciteit tot ISO102400 en 15-stops dynamisch bereik, werd de EOS C300 Mark II een veelzijdig werkpaard voor veel filmmakers.

Toen filmmaker Steve Turvey overstapte naar de Canon EOS C300 Mark II, vond hij de verbeterde functies van de nieuwe camera geweldig in vergelijking met zijn voorganger. "Je kunt opnamen met hogere framerates en een betere kwaliteit maken, maar de camera is niet groter geworden. Hij is nog steeds compact en gebruiksvriendelijk," zegt hij. "De camera heeft ingebouwde ND-filters voor extra belichtingsregeling en betere audio dan kleinere camera's. Ideaal als je snel van locatie moet wisselen of opnamen moet maken bij afnemend licht."

De Canon EOS C300 Mark II is bovendien betrouwbaar gebleken in enkele van de zwaarste omstandigheden ter wereld. Toen filmmaker Peiman Zekavat zijn zware expeditie door afgelegen jungles in Guyana documenteerde, wilde hij een hoge bitsnelheid en de mogelijkheid om in Canon Log op te nemen. "Tijdens de nabewerking kon je zien dat de 12-bits van de Canon EOS C300 Mark II geweldig was in de hooglichten," zegt hij.

In een tijd waarin opdrachtgevers zoals Netflix zeer specifiek werden en om echte 4K-beelden vroegen, bood de Canon EOS C300 Mark II een scala aan opnamemogelijkheden. "Het was belangrijk dat de camera de mogelijkheid had om intern 4K-beelden op te nemen in een indeling die niet RAW was [vanwege de enorm grote bestanden], maar die nog steeds een hoge gegevenssnelheid had om een vrij uitgebreide nabewerking aan te kunnen," aldus Paul. Met de camera kun je 4K-opnamen maken tot maximaal 410 Mbps/10-bits op twee interne geheugenkaarten, terwijl 4K RAW-opnamen kunnen worden opgenomen op externe apparaten.

Cinematographer Steve Turvey, smiling, adjusts settings on a Canon EOS C300 Mark II camera on a tripod.
Filmmaker Steve Turvey kreeg opdracht om een serie films over vloggen te maken, met behulp van een cinema-camera waarmee hij zijn eigen materiaal kon combineren met het beeldmateriaal dat door de vloggers met drie verschillende Canon-camera's werd gemaakt. De oplossing: Steve gebruikte een Canon EOS C300 Mark II en stelde deze in op Wide DR, zodat zijn opnamen het beste overeen kwamen met het beeldmateriaal van de vloggers. © Fergus Kennedy
A Canon EOS C300 Mark II sits between a man's legs in a canoe on a river through dense jungle.
Filmmaker Peiman Zekavat gebruikte een Canon EOS C300 Mark II om zijn documentaire te filmen over de eerste expeditie langs de rivier de Essequibo in Guyana. Net als alle expeditieleden moest hij het hoofd bieden aan de hitte en vochtigheid van de jungle, de gevaarlijke wilde dieren en de zware reis – en zijn uitrusting moest ook de uitdaging aangaan! © Peiman Zekavat

2020 – de Canon EOS C300 Mark III

De voortdurende ontwikkelingen en 'natuurlijke vooruitgang' van de EOS C300-serie heeft nu geleid tot de introductie van de Canon EOS C300 Mark III. "De drie belangrijkste dingen zijn beeldkwaliteit, beeldkwaliteit en beeldkwaliteit," zegt Paul. "Dit wordt gecombineerd met Canon's nalatenschap van minder ruis in schaduwgebieden, plus verbeterde prestaties bij weinig licht, waar de hele serie altijd al om bekend stond."

De Canon EOS C300 Mark III is voorzien van aanzienlijke innovaties die ruimschoots voldoen aan de eisen van opdrachtgevers, zoals 4K RAW tot maximaal 120 fps, interne ND met 10 stops en een nieuwe sensortechnologie genaamd DGO – Dual Gain Output – waardoor de camerasensor 1,5 extra stops speelruimte krijgt, wat betekent dat de camera een dynamisch bereik tot meer dan 16 stops heeft.

DGO werkt door twee signalen te creëren, één geoptimaliseerd voor lichte gebieden en de andere voor schaduwgebieden of gebieden met weinig licht, die afzonderlijk worden versterkt. Deze twee signalen worden vervolgens gecombineerd om een beeld te produceren met een dynamisch bereik van meer dan 16 stops, maar ook met lagere ruisniveaus.

Er kan ook een lager ruisniveau worden bereikt wanneer er bij weinig licht wordt opgenomen. DGO werkt met elke ISO-instelling, maar de optimale instelling is ISO800 en Canon Log 2.

"Er is steeds meer vraag naar output met een hoog dynamisch bereik," zegt Paul, "en om de best mogelijke HDR-output te krijgen, heb je een zo goed mogelijke opname nodig. Om dat te bereiken, wil je de beste kleurruimte met zo veel mogelijk kleurinformatie. Die krijg je met Canon's extreem brede Cinema Gamut kleurruimte. Zo heb je een zo groot mogelijk dynamisch bereik om ervoor te zorgen dat het volledige bereik van tonen wordt vastgelegd, in combinatie met de nieuw ontwikkelde DGO-sensortechnologie waarmee je de extra stops met Canon Log 2 krijgt.

Steve Holleran uses a Canon EOS C300 Mark III to film a dancer high up on the wing of an aircraft.
De nieuwe DGO-sensor in de Canon EOS C300 Mark III zorgt ervoor dat je met de camera nog meer details en een nog groter dynamisch bereik kunt vastleggen. Terwijl Steve Holleran een danser filmt op de vleugel van een vliegtuig, zegt hij: "Ik keek naar de wolken en de camera pikte nieuwe details in de hooglichten op en legde ze vast, terwijl die normaal verloren zouden gaan."
Steve Holleran filming with a Canon EOS C300 Mark III inside the cabin of an aircraft.
"Bij de opnamen in het vliegtuig," zegt Steve, "hadden we veel schaduwen binnen, en extreem lichte delen buiten. Dit was een geweldige plek om het dynamische bereik van de camerasensor te testen, en te kijken wat de camera in dezelfde opname kan zien in de donkere en in de lichte delen."

"Het voordeel van het opnemen in een interne RAW codec dankzij Cinema RAW Light, maar ook de verschillende opties voor non-RAW maken de EOS C300 Mark III een geweldige keuze voor bijvoorbeeld dramaproducties die je in Super 35 wilt opnemen in plaats van full frame, en voor documentaire- en nieuwsitems."

De EOS C300 Mark III bouwt ook voort op veel van de sterke punten van de Canon EOS C300 Mark II, waaronder het modulaire ontwerp, wat betekent dat de basiscamera direct uit de doos kan worden gebruikt en op een drone of gimbal kan worden bevestigd, of kan worden uitgerust met uitbreidingsmodules om een studiocamera of een camera voor op sets te maken. Als je overstapt op het gebruik van anamorfe lenzen, kun je met slechts vier schroeven in enkele minuten overschakelen van een EF-vatting naar een PL-vatting, net als bij de Canon EOS C300 Mark II.

"De Canon EOS C300 Mark III heeft ook de manier waarop de autofocus werkt overgenomen van de EOS C300 Mark II, dus hij bootst de manier waarop een handmatige focustrekker zou werken beter na," zegt Paul. "Een persoon stelt als volgt scherp: ze beginnen snel, tijdens de actie zullen ze geleidelijk langzamer gaan en net voordat ze scherpstellen, vertragen ze het.

"Hierdoor krijg je een veel natuurlijker uitziende verandering van focuspunt, wat prettiger is om te zien. Deze camera is echt heel veelzijdig."

Geschreven door Lucy Fulford


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan