Opnamen maken met Canon Log is meer dan alleen een maximaal dynamisch bereik realiseren. Hoewel al Canon's Cinema EOS-camera's, de meeste XA- en XF-videocamera's en sommige systeem- en spiegelreflexcamera's een verscheidenheid bieden aan Log-gebaseerde gammacurves, ontwikkeld om de details te behouden in zowel de donkerste als de lichtste delen van het beeldmateriaal, heeft Canon Log veel meer mogelijkheden. Het biedt ook flexibiliteit bij het aanpassen van kleurgradaties, zodat een creative editor echt aan de slag kan gaan met het kleurenpalet van een video. Zo kan een stijlvolle, filmische look worden geproduceerd die de visuele handtekening van de filmmaker kan worden.
"Met het graden van mijn beeldmateriaal ga ik op zoek naar mijn eigen interpretatie van de werkelijkheid", vertelt de Italiaanse filmmaker Ivan D'Antonio. "Ik wil iets maken dat vertrouwd en natuurlijk overkomt, maar tegelijkertijd moet het niet alleen maar een perfecte weergave van de natuur zijn. Het moet de schoonheid van de natuur weerspiegelen zoals iemand die ziet, door de ogen van een schilder."
Met zijn eigen achtergrond als schilder omschrijft Ivan zichzelf als 'meer een Macchiaiolo' – een van de Italiaanse impressionistische schilders. Ik wil graag de waarheid vinden van hoe ik dingen zie en niet hoe ze eruit 'zouden moeten' zien." Sinds het begin van zijn carrière maakt hij al opnamen met Canon, eerst met een Canon XH A1-videorecorder en daarna met een Canon EOS 5D Mark II (nu opgevolgd door de EOS 5D Mark IV). "Ik geef altijd de voorkeur aan Canon, naar mijn gevoel zijn de kleuren echt die van een schilder," zegt hij.
Ivan begon Canon Log te gebruiken in de Canon EOS C100 en daarna in diverse Cinema EOS-camera's. "Het gebruik van Canon Log heeft mijn manier van werken daadwerkelijk verbeterd," vertelt hij. "Ik werd steeds vrijer en begon echt te experimenteren en mijn stijl te ontwikkelen."
Creatief met kleur: hoe je met Canon Log sterker beeldmateriaal maakt
De geschiedenis van Canon Log
Een logaritmische gammacurve met de naam Canon Log werd in november 2011 geïntroduceerd voor de oorspronkelijke Canon EOS C300 (nu opgevolgd door de Canon EOS C300 Mark III). Al snel werd het beschouwd als een fantastische tool voor het maximaliseren van het dynamisch bereik, zonder een grotere bestandsgrootte.
Canon Log past een logaritmische tooncurve en bewerkingsparameters toe op het moment van opname om een hanteerbare bestandsgrootte mogelijk te maken en tegelijkertijd het grootst mogelijke dynamisch bereik uit de sensor te persen - bij gebruik van Canon Log 2 kan een dynamisch bereik van meer dan 16 stops worden bereikt op de EOS C300 Mark III en de EOS C70. Het resulterende beeldmateriaal moet wel worden bewerkt, want rechtstreeks uit de camera zijn het contrast en de verzadiging laag, maar het bevat meer kleurinformatie die bij de nabewerking kan worden gebruikt voor een veel groter dynamisch bereik tussen de donkerste en de lichtste gebieden.
"Canon Log geeft je veel meer speelruimte en vrijheid, zodat je de hooglichten kunt uitrekken en dieper in de schaduwen kunt duiken," vertelt Paul Atkinson, Pro Video Product Specialist bij Canon Europe. "Door dat te doen, kun je het tonale bereik vergroten en daarmee de hoeveelheid informatie die uiteindelijk op een scherm kan worden geprojecteerd.
"Naarmate sensoren gevoeliger werden, kon Canon een nog groter dynamisch bereik produceren, waardoor de eerste Canon Log-curve evolueerde naar Log 2 en daarna naar Log 3," voegt hij eraan toe. "Met de oorspronkelijke Canon Log kon je van een dynamisch bereik van 12 stops op de originele EOS C300 naar 15 stops op de EOS C300 Mark II gaan met Canon Log 2.
"En met de EOS C70 en de EOS C300 Mark III breidt Canon Log 2 het dynamisch bereik uit naar meer dan 16 stops, dankzij de DGO-sensortechnologie (Dual Gain Output). En hoe meer informatie om mee te spelen, hoe beter," zegt Paul.
Heb je Canon-apparatuur?
Opnamen maken in Canon Log
Als je beeldmateriaal direct vanaf je camera wilt uitzenden of bewerken, zijn normale kleurprofielen of Canon Wide DR ideaal. Maar met een klein beetje meer tijd in de nabewerking kunnen opnamen in Canon Log betere beeldkwaliteit opleveren en je de ultieme controle bieden over de look van je beeldmateriaal. Het biedt je ook de flexibiliteit om de content aan te passen aan diverse verschillende uitvoerformaten, zoals BT.709, BT.2020, HLG of PQ HDR.
Opnamen in Log zijn laag in verzadiging en contrast, daarom moet je ervoor zorgen dat de belichting in orde is. Bij alle recente camera's met Canon Log kun je een LUT toepassen, op de monitor van de camera of op een externe monitor, waardoor je een veel beter idee krijgt van hoe het uiteindelijke beeldmateriaal eruit gaat zien.
"Je moet de juiste belichting kiezen," zegt Ivan, "hoewel ik een slechte opname heb kunnen redden dankzij Canon Log! Ik heb de neiging om 'naar rechts te belichten' om de hooglichten te behouden en dan in de nabewerking de belichting terug te brengen. De opnamen zijn ongelofelijk schoon en ik gebruik een externe monitor met LUT's, zodat ik kan bekijken hoe ze eruitzien. Ik gebruik altijd de waveform, in plaats van alleen naar de monitor te kijken."
Het gaat er niet alleen om dat de belichting technisch in orde is, maar je moet ook begrijpen hoe de camera werkt in Log om de juiste sfeer in de scène te krijgen. "Ga experimenteren met Canon Log voordat je aan je eerste project begint," adviseert Ivan. "Probeer te begrijpen welke belichting je moet kiezen en hoe de nabewerking in zijn werk gaat. Het klinkt misschien moeilijk, maar als je er eenmaal aan gewend bent, kun je alles snel doen om de beelden te creëren die je in je hoofd hebt."
Hoe Cinema RAW Light het maken van films revolutionair verandert
Canon Log, Log 2 of Log 3: welke moet je kiezen?
Bij sommige Canon-camera's kun je kiezen uit Canon Log-, Log 2- of Log 3-curves. "De originele Canon Log is een goede all-round instelling, terwijl Canon Log 2 veel meer details geeft in de schaduwen," legt Paul uit. "Als je te veel naar de hooglichten gaat en ze worden afgesneden, krijg je ze niet terug. Als je te veel in de schaduwen duikt of te veel onderbelicht en je wilt dat corrigeren, krijg je ruis. Canon Log 3 is ontwikkeld om je een iets minder groot dynamisch bereik te geven dan met Canon Log 2, maar nog steeds veel meer dan bij filmen zonder een Canon Log-curve. Het betekent gewoon dat je iets minder detaillering in de schaduwpartijen hebt, en daardoor naderhand ook niet zoveel ruis hoeft weg te werken."
Welke variant de juiste keuze is, is vaak afhankelijk van de scène die je opneemt en hoeveel tijd er beschikbaar is voor grading. Als er heel heldere hooglichten en diepe schaduwen zijn, is Canon Log 2 waarschijnlijk de beste keuze, met wat extra tijd in de nabewerking om ruis in de schaduwgebieden op te ruimen. Als je niet zo'n groot dynamisch bereik nodig hebt in de schaduwen, maar toch een uitgebreid bereik wilt, is Canon Log 3 beter. Canon Log 2 en Canon Log 3 presteren gelijk bij hooglichten - het verschil zit in de hoeveelheid details in de schaduw die worden behouden.
Aron Randhawa, Pro Video Product Specialist bij Canon Europe, legt uit: "Een van de nadelen van Canon Log 2 is dat er door die vele details in de schaduwen meer ruis aanwezig is, wat betekent dat je clip bij de nabewerking meer zorgvuldig werk nodig heeft om tot het gewenste eindresultaat te komen. Veel mensen hechten niet zoveel waarde aan zoveel details in de schaduwen en zijn meer geïnteresseerd in het behouden van de hooglichten en weinig werk met nabewerken. Met Canon Log 3 vermijd je dat je de ruis in elke clip tijdens het graden moet verminderen, waardoor je veel tijd bespaart."
Als gevolg hiervan is Canon Log 3 de meestgebruikte Canon Log-curve, omdat daarmee minder tijd voor nabewerking nodig is en het toch heel veel controle biedt over contrast en kleur van de uiteindelijke film.
Hierbij dient echter te worden opgemerkt dat de revolutionaire DGO-sensor in de EOS C300 Mark III en de EOS C70 ruis in de schaduwpartijen aanzienlijk vermindert, waardoor voor die camera's Canon Log 2 even praktisch is als Canon Log 3.
Het is ook goed om in gedachten te houden dat veel mensen bij het filmen in Log iets overbelichten om een wat helderder beeld te krijgen dan wat ze uiteindelijk willen. Vervolgens brengen ze de helderheid van het beeld tijdens de nabewerking weer iets terug, waardoor de schaduwen donkerder worden in plaats van meer detail te geven.
Aron vervolgt: "Canon Log 2 is echt het meest geschikt voor professionals die alles uit hun camera willen halen en die bovendien de tijd en het geld hebben om tot een zo rijk mogelijk beeld te komen. Canon Log 3 is ideaal voor gewone gebruikers die met regelmaat producties maken. Ook hiermee krijg je nog steeds een ongelooflijk gedetailleerd beeld voor zowel SDR- als HDR-beeldmateriaal, maar de workflow is veel eenvoudiger."
Canon Log-curves passen ook goed bij een 10-bits nabewerkingsproces omdat, legt Aron uit, "je met de extra subtiele kleurovergangen en het grotere dynamisch bereik van de Log-curve veel meer creatieve vrijheid hebt in het manipuleren van helderheid en kleur."
De verschillende Log-instellingen bieden een filmmaker meer opties tijdens de shoot. In de nabewerking kun je dan een specifieke LUT toepassen op je beelden, of je eigen kleurcorrectie kiezen om ze een bepaalde esthetiek te geven.
"Op dit moment is Canon Log 2 mijn favoriet," zegt Ivan. "Ik gebruik het voor grotere projecten. Het is gewoonweg perfect, met een groot dynamisch bereik en superfletse kleuren - vooral voor scènes met veel licht. Je kunt zowel in de hooglichten als in de schaduwen kijken. Natuurlijk heb je meer tijd nodig voor de kleurcorrectie, maar je kunt ongelimiteerde schoonheid bereiken.
"Voor kleinere projecten of in situaties met weinig licht, geef ik de voorkeur aan Canon Log 3, want dan krijg ik schonere beelden bij hoge ISO-waarden. Het dynamisch bereik is in de schaduwen iets kleiner, maar de kleuren zijn levendiger, waardoor je minder tijd nodig hebt voor de nabewerking. En de resultaten zijn geweldig."
Of je nu op zoek bent naar 'ongelimiteerde schoonheid' of eenvoudigweg je eigen visie wilt realiseren, Canon Log biedt je meer creatieve ruimte.
Welke camera's hebben Canon Log?
Canon Log werd in 2011 geïntroduceerd op de Canon EOS C300 en is nu beschikbaar op alle huidige professionele cinecamera's uit de Cinema EOS-serie en tevens op bepaalde spiegelreflexcamera's en EOS R System-systeemcamera's.
Welke camera's hebben Canon Log 3?
Canon EOS C700 FF
Canon EOS C700
Canon EOS C500 Mark II
Canon EOS C300 Mark III
Canon EOS C300 Mark II
Canon EOS C200
Canon EOS C70
Canon EOS R5 C
Canon EOS-1D X Mark III
Canon EOS R3
Canon EOS R5
Canon EOS R6 Mark II
Canon EOS R6
Canon EOS R8
Canon EOS R7
Welke camera's hebben Canon Log 2?
Canon EOS C700 FF
Canon EOS C700
Canon EOS C500 Mark II
Canon EOS C300 Mark III
Canon EOS C300 Mark II
Canon EOS C70
Welke camera's hebben de originele Canon Log?
Canon EOS C700 FF
Canon EOS C700
Canon EOS C300 Mark II
Canon EOS C200
Canon EOS C100 Mark II
Canon EOS 5D Mark IV (via een betaalde upgrade)
Canon EOS-1D X Mark III
Canon EOS R6
Canon EOS R5
Canon EOS R
Gerelateerde artikelen
Hoogwaardige hybrideprestaties voor video en foto's
Alles wat je moet weten over de EOS R5 C: Canon's 8K full-frame body die de brug slaat tussen EOS R- en Cinema EOS-systemen.
Zo fotografeer je een van de schuwste katachtigen ter wereld
Ontdek hoe wildlifefotograaf Dani Connor met de Canon EOS R7 de bedreigde Iberische lynx vastlegde in zijn natuurlijke omgeving.
De voordelen van filmen in Cinema RAW Light
Ontdek waarom toonaangevende filmmakers kiezen voor Cinema RAW Light: een bestandsindeling met alle voordelen van RAW, maar die kleiner, sneller en toegankelijker is.
Filmen en kleurcorrecties voor HDR-video
Filmen voor een HDR-product? Experts onthullen wat de beste Canon-camera's voor HDR-video zijn, waarom goede belichting essentieel is en hoe je een HDR-workflow plant.