Fotojournalist Emirkan Cörüt mag dan pas 20 jaar oud zijn, maar zijn carrière als fotograaf heeft een ware stormvlucht doorgemaakt. De in Turkije geboren Canon Ambassador kreeg zijn eerste betaalde opdracht van het tijdschrift Beyond Istanbul toen hij nog maar 18 jaar was en hij is het jongste lid van het fotobureau Middle East Images (MEI). Zijn foto van een demonstratie die voorafgaand aan de burgemeestersverkiezingen van 2019 werd georganiseerd door toekomstig burgemeester van Istanbul Ekrem İmamoğlu, werd bekroond met een Ara Güler Encouragement Award door de Turkse vereniging van fotojournalisten.
Ondanks zijn indrukwekkende prestaties als werkend fotograaf, zet Emirkan zijn studie Fotografie aan de Mimar Sinan Universiteit voor Schone Kunsten in Istanbul voort. Hij beschouwt zijn universiteitsdiploma als een onmisbare stap in zijn traject als professioneel fotograaf. "Mijn beslissing om fotografie te studeren aan de universiteit is een van de belangrijkste die ik ooit heb genomen. Door me te concentreren op fotografie, zet ik een belangrijke stap op weg om er mijn leven aan te wijden", vertelt hij. "Het stelt me in staat om vanuit verschillende invalshoeken en benaderingen te werken en om kritisch te blijven."
De combinatie van zijn ruwe talent en het vermogen om kritische vragen te blijven stellen, heeft ertoe geleid dat Emirkan verschillende gebeurtenissen in Istanbul heeft gefotografeerd voor MEI, van natuurrampen en politieke demonstraties tot de COVID-19-pandemie. Hier vertelt hij hoe het hem is gelukt om zo jong al zo veel te bereiken en geeft hij advies aan ambitieuze fotojournalisten waarmee ze net zo succesvol kunnen worden.
Leren in de praktijk: Emirkan Cörüt vertelt over het combineren van werk en studie
Hoe is het je gelukt om al zo vroeg in je carrière je eerste betaalde opdracht binnen te slepen en lid van MEI te worden?
"Ik deed mijn eerste werk voor MEI tijdens de COVID-19-pandemie, en fotografeerde het dagelijkse leven tijdens deze wereldwijde crisis en de desinfectie van Istanbul. Daarvoor werkte ik als freelance fotojournalist. Ik volgde de sociaal-politieke agenda van mijn land, fotografeerde gebeurtenissen en deelde mijn foto's daarna op social media. Op een gegeven moment werd mijn socialmedia-account een plek waar ik mijn professionele vaardigheden kon laten zien. Dit leidde tot mijn eerste gesprek met Hossein Fatemi, de huidige directeur van MEI. Ik werd al snel het jongste lid van MEI."
Heb je Canon-apparatuur?
"Mijn advies is om actuele gebeurtenissen in de buurt te volgen en daar foto's van te maken. Deel de foto's die je maakt, dat kun je doen via je eigen socialmedia-account, en wees niet bang om te praten met andere fotojournalisten in de regio waar je werkt. Dankzij MEI heb ik heel veel geleerd, bijvoorbeeld hoe je bijschriften maakt, hoe foto's worden bewerkt en gepresenteerd, en hoe een professioneel fotoagentschap werk."
Hoe ben je Canon Ambassador geworden?
"Ik won een wedstrijd op social media. We bleven contact houden en toen kreeg ik heel onverwacht een telefoontje dat ik genomineerd was. Ik kon het niet geloven, het was zo'n eer om bij een programma te horen waar veel fotografen van wie ik het werk volg ook lid zijn. Ik ben heel dankbaar voor het vertrouwen en de steun die ik op zo'n jonge leeftijd van Canon heb gekregen."
Waaraan ligt het volgens jou dat je zo'n succesvol begin van je carrière hebt gehad?
"Ik heb me echt gericht op waar ik van hou en wat ik wilde doen, en mijn ambitie was mijn motivatie om steeds beter te worden. Ik had van begin af aan vertrouwen in mijn eigen fotografie. Ik denk dat je succes kunt boeken door passie te hebben en te werken met een sterke focus. Ik sta aan het begin van mijn carrière, en ik ben ervan overtuigd dat ik meer kan bereiken zolang ik kritisch blijf, hard werk en fotografie op een oprechte manier blijf benaderen, en daarbij trouw blijf aan mijn stijl en ethische waarden."
Wat heb je op de universiteit geleerd dat je heeft geholpen bij je werk? Hoe vind je een balans tussen theorie en praktijk?
"Op de universiteit kon ik mijn techniek verbeteren, maar ik realiseerde me ook dat het niet alleen om techniek gaat. In de eerste twee jaar van de studie komt vooral de theorie aan de orde, terwijl het in de laatste twee jaar juist om de praktijk gaat. Maar het is belangrijk om te beseffen dat deze twee dingen in het echt altijd met elkaar verbonden zijn. Als fotograaf vertel je een verhaal met behulp van techniek, maar als je de verkeerde techniek gebruikt, komt het verhaal misschien niet goed over. De twee kunnen dus niet los van elkaar bestaan."
"De studie bereidt ons voor op scenario's die in de verschillende takken van fotografie mogelijk zijn, terwijl opdrachten ons helpen om een uitgebreide portfolio te maken. De combinatie van onze portfolio's en onze communicatievaardigheden zorgt ervoor dat we betaald werk krijgen."
Wat heb je als student gedaan om je carrière een duw in de goede richting te geven en je eigen stijl te vinden?
"In het begin wilde ik meteen mijn eigen stijl ontwikkelen. Ik wilde zoveel mogelijk dingen uitproberen en analyseerde elk aspect van mijn foto's. Nu begrijp ik dat mijn stijl afhankelijk is van mijn eigen karakter. De manier waarop ik fotografie benader en mijn karakter zijn bepalend voor de foto's die ik maak, en zo heb ik in de loop van de tijd op een natuurlijke manier mijn eigen stijl ontwikkeld."
"Ik vind dat je fotografie op een eerlijke manier moet benaderen en dat je je aan je eigen ethische waarden moet houden. Op die manier heb ik ruimte en vrijheid omdat ik altijd werk kan leveren dat laat zien wie ik ben, zelfs wanneer ik aan het experimenteren ben."
Pitchen aan fotoredacteuren – tips van insiders
Welke uitrusting gebruik je en hoe breid je je uitrusting uit?
"Ik ben pas overgestapt op de Canon EOS R5-systeemcamera, die indrukwekkende helderheid heeft en geschikt is voor allerlei verschillende situaties. Dankzij de scherpte-instellingen kan ik veel veiliger en makkelijker fotograferen in situaties waarin dingen zich snel en plotseling voordoen, zoals bij demonstraties en festiviteiten. En met de snelle 20fps mis je gewoon niks."
"Verder gebruik ik de Canon EOS 6D Mark II en omdat ik daarmee een full-frame sensor én een variangle scherm heb, kan ik heel gemakkelijk foto's maken vanuit verschillende perspectieven. Dankzij de full-frame sensor van de EOS 6D Mark II en de prestaties bij hoge ISO-waarden, stelt deze camera me nooit teleur, of het nu gaat om studieprojecten of professioneel werk. Ik werk meestal bij licht waarover ik geen controle heb, en de ISO-gevoeligheid van de camera is daarom belangrijk als ik probeer om een grote scherptediepte aan te houden. In situaties waarin ik urenlang achter elkaar werk, bijvoorbeeld bij natuurrampen, heeft de lichte body als voordeel dat ik mijn energie efficiënter kan gebruiken."
"Mijn uitrusting is afhankelijk van de afstand die ik moet afleggen en de tijd die ik op de locatie doorbreng. De Canon RF 24-70mm f/2.8L IS USM-, Canon RF 35mm f/1.8 Macro IS STM- en Canon EF 40mm f/2.8 STM-objectieven maken ook deel uit van mijn uitrusting."
"Ik heb meestal de Canon RF 24-70mm f/2.8L IS USM bij me op plekken waar het moeilijk is om te voorspellen wat er gaat gebeuren, zoals bij demonstraties. In meer voorspelbare situaties laat ik de Canon RF 35mm f/1.8 Macro IS STM de hele tijd op mijn camera zitten. Ik gebruik handmatige scherpstelling op een vast punt in alle situaties waarin ik min of meer weet wat er gaat gebeuren en gemakkelijk kan werken. Vergeleken met een zoomobjectief, kan ik gemakkelijker werken als ik altijd weet wat de afstand tot het onderwerp is."
Hoe vind je een balans tussen je studie en je werk?
"Die balans vind je in de loop van de tijd steeds gemakkelijker. In het eerste jaar aan de universiteit was de studie het belangrijkst, maar na verloop van tijd ontstond er een balans met het werk dat ik deed, en beide ontwikkelden zich samen verder. Soms wordt mijn werk zelfs mijn huiswerk, en op andere momenten kunnen ze elkaar overlappen. Ik probeer een traject uit te stippelen waarbij ik zo weinig mogelijk compromissen voor beide hoef te maken en houd me daar dan aan."
Wat is het beste advies dat je aan andere ambitieuze fotojournalisten zou willen geven?
"Je hoeft niet te wachten op een opdracht. Ga er zoveel mogelijk op uit om foto's te maken, zodat je beter kunt worden. Zorg ervoor dat je een gebeurtenis begrijpt en leer hoe je kritisch kunt zijn. Zo wordt je band met de situatie waarin je je bevindt sterker, en ga je betere foto's maken."
Gerelateerde artikelen
Van student tot Canon Ambassador
Documentairefotograaf Ksenia Kuleshova bespreekt haar carrière en geeft advies over hoe je verder komt in de fotojournalistiek.
Succes na het studentenleven: Otis Tree
De jonge filmmaker Otis Tree deelt zijn inzichten over hoe je na de universiteit meteen professioneel aan de slag kunt.
Experts vertellen hoe je indruk kunt maken met je fotoportfolio
Drie professionals uit de branche delen hun tips over het samenstellen van de perfecte fotoportfolio, van het kiezen van de juiste foto's tot de presentatie.
Vijf fotoverhalen die 2020 perfect samenvatten
Als er iets zeker is, is het wel dat iedere fotograaf in 2020 een uniek verhaal te vertellen had.