E-commercebedrijven zijn actief op een terrein dat voortdurend verandert, van snelle technologische ontwikkelingen tot steeds veranderende consumentenvoorkeuren. In de afgelopen jaren is dit echter nog uitdagender geworden.
Het volume van de online verkopen is drastisch toegenomen, waardoor e-commerce is veranderd van een eenvoudig verkoopkanaal naar het primaire domein waar merken elkaar sterker dan ooit beconcurreren.
Ondertussen is de grens tussen merk en klant vervaagd, waarbij social influencers experts zijn geworden in het bewerken en stylen van fotografie. Consumenten hebben op hun beurt meer inzicht gekregen in wat het betekent om een merk op de markt te brengen.
Te midden van de toenemende ruis en de overvolle digitale markt krijgen productafbeeldingen meer betekenis: het zijn niet zomaar plaatjes, het zijn krachtige communicatiemiddelen die moderne e-commercemerken tot hun beschikking hebben. In de uitgestrekte virtuele winkels en tussen de digitale schappen zijn het juist afbeeldingen die de aandacht van de klant trekken.
Als gevolg hiervan investeren organisaties in de productie van hun e-commerce-afbeeldingen en verkennen ze innovatieve manieren om de consument aan te spreken, te inspireren en uiteindelijk over te halen tot aankoop.
Je succes op het gebied van e-commerce vergroten - de kracht van afbeeldingen van hoge kwaliteit
De stijgende standaard in fotografie
De standaard voor fotokwaliteit was nog nooit zo hoog. Dankzij de vooruitgang op het gebied van de smartphonetechnologie zijn consumenten nu beter in staat om foto's vast te leggen en te bewerken via hun smartphone. Zo krijgen ze meer inzicht in de manier waarop merken dit op professioneel niveau doen.
De aandacht voor innovatie van telefooncamera's is slechts één symptoom van de opkomst van op afbeeldingen gerichte sociale-mediaplatforms. Invloedrijke content creators hebben een carrière opgebouwd met het cureren en bewerken van foto's, waarbij ze vaak tips en aanwijzingen geven aan hun volgers over hoe ze hun beelden tot stand hebben gebracht. Daardoor heeft de gemiddelde consument nu meer inzicht en hogere verwachtingen als het gaat om digitale beelden. Deze verwachtingen kunnen concrete invloed hebben op het succes van een merk - bedrijven die achterlopen met e-commercefotografie lopen steeds meer risico op reputatieschade of winstderving.
Maar zijn afbeeldingen met een hoge resolutie voldoende? Het Baymard Institute (een instantie die zich toelegt op het onderzoeken van e-commerce user interfaces) legt uit dat online shoppers nog steeds de behoefte hebben om een product op dezelfde manier te bekijken en te evalueren als zij zouden doen wanneer ze een product in de winkel zouden kopen1 . Om die ervaring na te bootsen, zijn merken begonnen met het verkennen van technologieën zoals 360-graden beelden en augmented reality (AR). Als je merk AR al niet overweegt, het kan een geweldige manier zijn om klanten tijdens het online shoppen zo dicht mogelijk bij een 'try before you buy'-ervaring te brengen.
IKEA wordt vaak genoemd als een van de eerste merken die een e-commerce-ervaring via AR lanceerde met hun app IKEA in 2017. Hiermee konden gebruikers meubels in hun eigen huis bekijken, inclusief levensechte structuur, stoffen en verlichting. Iets wat de e-commerce nog verder deed gaan dan zelfs de ervaring in de winkel zou kunnen bieden. Het werd al snel de op één na vaakst gedownloade gratis app die is gebouwd op ARKit3 . Het jaar daarop had het een kettingreactie in gang gezet, waardoor veel topmerken AR-technologie gingen gebruiken, van Cadbury's tot Converse (dat klanten in staat stelde om virtueel schoenen te passen)4.
De inzet van AR op deze wijze, is afhankelijk van het fotograferen van producten vanuit het volledige bereik van 360 graden, met een hoge resolutie om het product in een andere omgeving na te bootsen of te modelleren - en zo de kloof tussen online en persoonlijke ervaring te overbruggen. Deze werkwijze kan ook worden gebruikt om aanpassingen te ondersteunen, waarbij elementen van het product online digitaal door de klant worden aangepast. waardoorer er virtueel veel meer opties tot leven dan zelfs een ervaring in de winkel mogelijk zou maken. Deze vooruitgang is een teken van een bredere verschuiving naar een meer betrokken en interactieve online winkelervaring die afhankelijk is van geavanceerde fotografie.
De invloed van beelden op de prestaties van e-commerce
Verbeteren merken hun e-commercefotografie alleen maar omdat iedereen dat doet? Of hebben deze innovaties een concrete invloed op het succes van e-commerce?
De realiteit is dat de kwaliteit van afbeeldingen een directe invloed heeft op conversiepercentages, retourpercentages verlaagt en de algehele klanttevredenheid verhoogt. Kwaliteit kan voor verschillende consumenten heel verschillende dingen betekenen. Het is meer dan alleen een resolutie van hoge kwaliteit; het is de nauwkeurige communicatie van een product naar de consument. Zo kan bijvoorbeeld worden bevestigd dat een stoel de juiste roodschakering heeft om bij de esthetiek van een bestaande kamer te passen. Of kan het een ouder geruststellen dat de textuur van een kledingstuk geschikt is voor het kind.
Maak je workflow compleet met CPS
Elk ondersteuningspakket omvat gratis onderhoud, kortere reparatietijd met indien nodig een leenapparaat als back-up, en standaard ledenkortingen.
Bijna alle consumenten (90%) geloven dat de kwaliteit van productfoto's uiterst belangrijk is bij het doen van een aankoop5, dit is een hoger percentage dan de aanschafprijs van het artikel of de beoordelingen. Desondanks heeft het Baymard-instituut vastgesteld dat 25% van de e-commercesites productafbeeldingen bevat die niet van voldoende kwaliteit zijn om de gebruikers in staat te stellen een product goed te bekijken en te beoordelen6. Dit is zorgelijk omdat uit het onderzoek ook bleek dat afbeeldingen met een lage resolutie het beeld dat gebruikers van producten hebben naar beneden halen7, wat betekent dat slechte afbeeldingen een directe invloed hebben op de merkreputatie.
Het is niet alleen zo dat slechte afbeeldingen klanten ontmoedigen om überhaupt tot aankoop over te gaan: maar liefst 22% van de online retourzendingen ontstaat doordat producten niet overeenkomen met de getoonde afbeeldingen. Sterker nog, retourzendingen worden al snel het grootste probleem van merken. Vorig jaar rapporteerde Boohoo een winstverlies van 92%, dat het bedrijf weet aan het volume van retourzendingen8. Het was nog nooit zo belangrijk om met e-commerceafbeeldingen nauwkeurig aan een klant te laten zien wat deze koopt - van kleur tot textuur tot kwaliteit.
360-gradenfotografie wordt zo al snel onmisbaar, aangezien het consumenten een meer meeslepende en accurate weergave biedt van producten voordat ze een aankoopbeslissing nemen. Verder zegt 66% van de online shoppers dat de opname van 3D- en augmented reality-beelden op productpagina's hun vertrouwen in het doen van een aankoop aanzienlijk verhoogt9. We kunnen dit in de praktijk zien: nadat Wayfair zijn AR-app introduceerde, zag het bedrijf een stijging in de verkoop waardoor de aandelenkoers van het bedrijf in een jaar tijd met meer dan 36% steeg10.
In beeld: fotograferen om te verkopen
Het is belangrijk om te erkennen dat niet elke organisatie dezelfde prioriteiten heeft in het diverse e-commercelandschap. Een luxe boetiek kan belang hechten aan creatieve fotografie en streven naar visueel aantrekkelijke beelden die aanslaan bij een publiek dat wil worden geïnspireerd. Omgekeerd kan een schoenenmerk met grote volumes bijvoorbeeld prioriteit geven aan consistentie en een gestroomlijnde, snelle workflow om te voldoen aan de eisen van een breder consumentenbestand en een grotere voorraad. Ondanks deze verschillende invalshoeken wordt de rode draad die succesvolle merken verbindt, gevormd door de beelden die een overtuigende online aanwezigheid creëren en vasthouden.
Vanuit dit oogpunt kan het belang van het kiezen van de juiste partner voor e-commercefotografie niet voldoende worden benadrukt. Organisaties hebben niet alleen behoefte aan afbeeldingen met een hoge resolutie nodig, maar ook een fotografieoplossing die naadloos aansluit op hun unieke prioriteiten.
Foto-, video- en softwareoplossingen om je producten te verbeteren
Maak kostenbewust hoogwaardige content om je producten tot leven te brengen en je merken te laten groeien.
- Baymard Instituut: 25% of E-Commerce Sites Don't Have Product Images With Sufficient Resolution or Level of Zoom
- Practical Ecommerce: 12 Augmented Reality Apps from merchants
- LinkedIn: Is the IKEA Place Augmetned Reality App a Success?
- Inc.com: 10 Brands Already Leveraging the Power of Augmented Reality
- Etsy.com: Why Product Photography is Important
- Baymard Instituut: 25% of E-Commerce Sites Don't Have Product Images With Sufficient Resolution or Level of Zoom
- Baymard Instituut: 25% of E-Commerce Sites Don't Have Product Images With Sufficient Resolution or Level of Zoom
- The Drum: Returns are killing retailers and the planet: can ad industry strategists find a solution?
- ThreeKit.com
- Elizabeth Landry: Wayfair's "Try-Before-You-Buy" Augmented Reality Experience
Gerelateerde artikelen
Drie routes voor succesvolle e-commercefotografie
Hoe kan je bijblijven met je productfotografie nu consumenten steeds meer online winkelen?
Need for Speed: e-commerce op schaal
Hoe kan je bijblijven met je productfotografie nu consumenten steeds meer online winkelen?
Cloudworkflow voor foto en video met image.canon
Leer je foto's in de cloud te beheren met image.canon en vereenvoudig je workflow.
Een eerbetoon aan het Canon EOS R System (tot nu toe!)
Ontdek de mijlpalen van het systeem en ontdek hoe fotografen in de praktijk de grenzen verleggen met technologie.