Omdat de wereldwijde e-commerce verkopen blijven groeien, wordt het voor merken steeds belangrijker om te investeren in de digitale ervaringen die ze bieden. Van SEO tot web user journeys, bedrijven zijn voortdurend op zoek naar manieren om de klantervaring met hun online winkel te verbeteren.
Productfotografie voor e-commerce is een cruciaal onderdeel van de ervaring die je biedt en is veel meer dan alleen een online etalage. Succesvolle merken gebruiken digitale beelden als hoeksteen van hun marketingstrategie. Ze bootsen het fysiek bekijken van een product tot in detail na door de kenmerken, kleuren en texturen van het product vast te leggen, maar maken ook van de gelegenheid gebruik om een overtuigend visueel verhaal te vertellen.
Effectieve e-commercefotografie moet je klanten inspireren om te kopen én voldoende informatie bieden zodat ze een duidelijk beeld hebben van wat ze kopen. Natuurlijk is hoogwaardig en gedetailleerd beeldmateriaal belangrijk voor elk merk, maar je strategie voor e-commercefotografie moet uniek zijn voor jouw organisatie.
Verkoop je auto's of fashion, boutique of volume, luxe of massaproducten? Om de juiste oplossing voor jou te vinden, moet je begrijpen hoe al deze factoren (en meer) jouw prioriteiten beïnvloeden.
Drie routes voor e-commercefotografie om commercieel succes te vergroten
Het evoluerende landschap van e-commercefotografie
De afgelopen twintig jaar is er een geleidelijke verschuiving geweest van fysieke winkels naar online shoppen, waardoor e-commercewinkels zijn uitgegroeid tot de plek waar meer omzet wordt gecreëerd. Het merendeel (61%) van de aankopen in winkels begon in 2023 online, een stijging van 25% ten opzichte van 20221, waaruit blijkt hoe ervaringen met e-commerce zelfs van invloed zijn op aankopen die uiteindelijk in levende lijve worden gedaan.
Onderzoek heeft uitgewezen dat e-commercefotografie een van de belangrijkste factoren is in de online aanwezigheid van een merk. Deze beïnvloedt of een consument ervoor kiest om een aankoop te doen of een pagina te verlaten. Sterker nog, 90% van de consumenten vindt de kwaliteit van productfoto's extreem belangrijk bij het doen van een aankoop. 2
In dit sterk concurrerende landschap is de aanpak van productfotografie snel geëvolueerd, aangejaagd door de meest innovatieve merken op de markt. Klanten die door e-commercewinkels surfen, mogen nu verwachten dat ze high-resolutie afbeeldingen kunnen zien, vanuit verschillende hoeken. Ook moeten ze producteigenschappen zoals kleur en textuur kunnen bekijken. Daarnaast moeten ze producten kunnen aanpassen en uitproberen. En dat allemaal op het scherm van hun apparaat.
Maak je workflow compleet met CPS
Elk ondersteuningspakket omvat gratis onderhoud, kortere reparatietijd met indien nodig een leenapparaat als back-up, en standaard ledenkortingen.
Het is niet eenvoudig om deze rijke ervaringen te bieden. Het proces van voorraad tot verkoop bestaat uit meerdere complexe, snel bewegende fasen: transport, creatieve vormgeving, productshoots en integratie van backend technologie. In deze uitdagende omstandigheden is het belangrijk voor aanbieders om te weten hoe hun fotografie-oplossingen van invloed kunnen zijn op hun succes.
"Sites die consistent gebruik maken van productafbeeldingen met een hoge resolutie, worden door gebruikers veel positiever gewaardeerd. De site oogt verzorgder en professioneler en gebruikers kopen met meer vertrouwen producten." - Baymard Institute3
E-commercetrends zijn bepalend voor fotografie-behoeften
Elk bedrijf wil verkopen, maar factoren zoals het type product en de omvang van de organisatie beïnvloeden de prioriteiten op het gebied van e-commercefotografie. In nauwe samenwerking met onze klanten zijn er drie merkstrategieën geïdentificeerd voor e-commercefotografie. Begrip van de unieke strategie van een organisatie kan helpen om de juiste oplossing voor hen te vinden.
De gestroomlijnde benadering van e-commercefotografie voor meer uitgebreide klantreizen
Online klanten willen op de hoogte blijven van de laatste trends en hechten waarde aan afwisseling en keuze. Daarom kiezen sommige merken ervoor om klanten een groot aantal producten aan te bieden waaruit ze kunnen kiezen. Dat is echter niet eenvoudig. Achter de schermen investeren deze organisaties meestal enorm veel tijd en geld in het beheren van uitgebreid en gevarieerd productaanbod. Om dit continue aanbod van producten mogelijk te maken, stellen deze merken de volgende prioriteiten:
- Een snelle workflow voor e-commercefotografie
- Efficiënte verwerking van grote volumes
- Consistentie in afbeeldingen waardoor noodzaak tot nabewerking beperkt is.
- Om aan deze prioriteiten te voldoen, zijn geautomatiseerde fotografieoplossingen onmisbaar geworden voor innovatieve organisaties. Omdat het een relatief nieuwe technologie is, ken je wellicht de voordelen niet die geautomatiseerde interne studio's hebben ten opzichte van traditioneel ingerichte fotostudio's.
Geautomatiseerde oplossingen bestaan doorgaans uit in rigs opgestelde digitale camera's aangestuurd door specifieke software waarmee producten geautomatiseerd kunnen worden vastgelegd. Zonder de inzet van een compleet studio-team.
Merken kunnen een set voorbereiden en honderden foto's per minuut van een product maken, waardoor er minder personeel en tijd nodig zijn om professionele resultaten te krijgen.
Bovendien kunnen instellingen van tevoren worden vastgelegd en bij herhaling worden gebruikt, waardoor bedrijven de zekerheid hebben dat de output – inclusief beeldhoek, diafragma, zoom, achtergronden en belichting, maar ook bijsnijdopties en resolutie – consistent is voor meerdere producten, waardoor de hoeveelheid nabewerking die nodig is tot een minimum wordt beperkt. Dankzij deze beheersbaarheid kunnen merken een consistente online aanwezigheid creëren, zelfs als ze een groot productaanbod snel moeten verwerken.
Merken kunnen ook profiteren van automatisering tussen opeenvolgende workflows, bijvoorbeeld door productfoto's automatisch naar bestemmingen te uploaden en te taggen, zonder tussenkomst van mensen. Belangrijk om te overwegen: heb je behoefte aan creatieve shoots op maat? Of gaat het je vooral om consistentie op grote schaal? In het laatste geval is een geautomatiseerde oplossing waarschijnlijk de juiste oplossing.
De kunstzinnige benadering van e-commercefotografie
Voor veel merken speelt creativiteit een belangrijke rol in hun identiteit, van fashionshoots buiten tot beautycampagnes met influencers. Bij hun opnamestijl ligt de nadruk vaak meer op modellen, ze gebruiken speciale achtergronden of ze laten zich sturen door de creatieve visie van een regisseur, redacteur of klant met een specifieke wens.
Voor deze merken is volledige creatieve vrijheid essentieel om hun doelgroep te inspireren en met frisse ideeën te enthousiasmeren. Tegelijkertijd moeten ze de regie in handen hebben om een visie nauwkeurig in beeld om te zetten. Dit lukt het beste met fotograferen vanuit de hand en een professioneel team, omdat er geen grenzen zijn aan de creativiteit. Het is wel goed om te beseffen dat sommige geautomatiseerde oplossingen enige flexibiliteit bieden waardoor creativiteit, het inschakelen van echte modellen en specifieke verlichting tot de mogelijkheden behoren.
Klanten van deze merken zoeken inspiratie tijdens het shoppen en waarderen de creatieve uitvoering bij shoots, zoals het ontwerp, de kadrering en de stemming die ze kunnen oproepen als onderdeel van het verhaal van het merk. Creatieve afbeeldingen van hoge kwaliteit zijn essentieel bij:
- Het trekken van aandacht
- Het benadrukken van de productwaarde
- Het stimuleren van de verkoop
- Het verminderen van retourzendeningen
- Kleuren nauwkeurig en getrouw weergeven
- Natuurgetrouwe huidtinten van modellen waarborgen
- Voorwerpen en stoffen natuurgetrouw reproduceren, zodat klanten een authentiek beeld van hun aankoop krijgen.
De toekomst van e-commerce
Niet elke organisatie hoeft een mooi gecureerde achtergrond als prioriteit te hebben of klanten enorm veel keuze te bieden. Is het jouw prioriteit om je klanten een uitzonderlijk meeslepende online ervaring te bieden? Er zijn meerdere redenen waarom je voor deze aanpak zou kunnen kiezen.
Luxemerken die prestigeproducten met een extreem hoge waarde verkopen, weten dat hun klanten niets minder dan een eersteklas ervaring verwachten, of ze nu een fysieke vestiging binnenlopen of online shoppen.
Voor deze klanten is het tonen van innovatie van groot belang om het merkimago te waarborgen en aan de verwachtingen van klanten te voldoen.
Voor anderen zijn details de motivatie voor innovatie. Een auto is een moeilijke en dure aankoop en een klant die dit online wil doen, heeft een veel diepgaandere ervaring nodig om tot conversie over te gaan dan iemand die woonaccessoires koopt. Ondertussen zijn er merken die innovatie onderdeel maken van hun unieke strategie, zoals schoenenmerken die hun online tools voor maatwerk aanprijzen.
De kracht achter deze online ervaringen is geavanceerde fotografietechnologie. Hiervoor zijn geautomatiseerde oplossingen essentieel. Om klantenelke hoek te laten kijken, een product te laten 'passen' of het online aan te laten passen, moeten merken 360-graden foto's maken van elk productom een virtuele versie te kunnen tonen. Als je het fotograferen handmatig zou doen, dan is dat tijdrovend en ingewikkeld, terwijl een geautomatiseerde oplossing dat ineen paar minuten voor elkaar krijgt. Voor merken die hiervoor kiezen, zorgen geautomatiseerde oplossingen voor enorme tijd- en kostenbesparingen én technische mogelijkheden.
De juiste oplossing vinden voor jouw merk
Ieder merk heeft zijn eigen prioriteiten als het gaat om het e-commercelandschap. De te kiezen aanpak moet op die prioriteiten zijn afgestemd.
Waar een luxe boutique waarde hecht aan creatieve, inspirerende fotografie, willen fashionmerken met een hoge doorloopsnelheid consistente, accurate en efficiënte foto's die snel worden geproduceerd, gezien hun bredere doelgroep en grotere voorraad. Ondanks deze verschillende accenten wordt de rode draad die succesvolle merken verbindt, gevormd door kwalitatieve beelden die een overtuigende online aanwezigheid creëren en vasthouden.
De juiste partner kiezen voor e-commercefotografie is cruciaal. Bedrijven hebben meer nodig dan beelden met een hoge resolutie. Ze hebben een fotografieoplossing nodig die naadloos aansluit op hun unieke prioriteiten en workflows.
Canon, een vertrouwd begrip op het gebied van fotografie, biedt baanbrekende beeldoplossingen voor e-commerce. Canon levert de schaal en flexibiliteit om elke omgeving te ondersteunen, van handmatige, creatieve shoots tot geautomatiseerde oplossingen. Dit doen wij zelfstandig, in samenwerking met partners of op een hybride wijze. Dankzij beeldverwerkingstechnologie kunnen onze klanten concurreren in het snelle e-commercelandschap, door de aandacht te trekken, te enthousiasmeren en snelheid te brengen in het proces van beelden vastleggen naar verkopen.
Foto-, video- en softwareoplossingen om je producten te verbeteren
Maak kostenbewust hoogwaardige content om je producten tot leven te brengen en je merken te laten groeien.
- WorldSync
- Etsy
- Baymard Institute
Gerelateerde artikelen
E-commerce stimuleren met afbeeldingen van hoge kwaliteit
Investeren in fotografie om aan de hoge verwachtingen van klanten te voldoen.
Need for Speed: e-commerce op schaal
Hoe kan je bijblijven met je productfotografie nu consumenten steeds meer online winkelen?
Cloudworkflow voor foto en video met image.canon
Leer je foto's in de cloud te beheren met image.canon en vereenvoudig je workflow.
Een eerbetoon aan het Canon EOS R System (tot nu toe!)
Ontdek de mijlpalen van het systeem en ontdek hoe fotografen in de praktijk de grenzen verleggen met technologie.