Canon EOS 5DS R
Ontwikkeld voor optimale DSLR-beeldkwaliteit, met een resolutie van 50,6 Megapixel en een low-pass cancellation filter waarmee de scherpte van de camerasensor wordt geoptimaliseerd.
ARTIKEL
Succesvolle productfotografen kunnen zich aanpassen aan de heersende trends en toch hun krachtige persoonlijke stijl behouden waarmee ze zich onderscheiden van de rest. De afgelopen 35 jaar heeft Eberhard Schuy precies dat gedaan. Hij is niet alleen ambassadeur van Canon, maar heeft onder andere ook voor Ford, Yves Saint Laurent, Linde AG, Arri en Atlas Copco Energas gewerkt om van alles te fotograferen - van stillevens tot voedsel, van werken met modellen tot de gewaagde stap naar videografie.
Hij staat bekend om het perfectioneren van de opname met de camera in plaats van nabewerkingssoftware te gebruiken, wat betekent dat hij veel tijd besteedt aan het voorbereiden van de producten en de belichting op de set om de beste resultaten te behalen. Eberhard legt zijn proces uit voor fotografen die zich willen bezighouden met productfotografie, van de eerste instructies tot het vastleggen van het beeld.
Hoe werk je tijdens de briefing met een klant om ervoor te zorgen dat je een goed eindresultaat krijgt?
"Het proces is vrijwel altijd hetzelfde, ongeacht wie de klant is. Eerst bespreken we het idee voor de foto, waarbij ik aantekeningen maak. Vervolgens maak ik een checklist met alle kleine details op de opname van toepassing zijn. Ik heb gemerkt dat als ik dit niet doe en er miscommunicatie ontstaat, dat het vaak deze kleine details zijn die veel tijd en e-mails vergen om onduidelijkheid weg te nemen. Dat kun je het beste vermijden, tenzij je de klant wilt irriteren.
"Deze checklists bestaan uit triviale maar bedrieglijk belangrijke dingen. Wat zijn de gewenste formaten? Kleur of zwart-wit? Worden de afbeeldingen geprint of gebruikt op internet? Zijn er bepaalde perspectieven/hoeken gewenst? Zijn er specifieke lettertypen die moeten worden gebruikt? Komt de tekst later in het proces en zo ja, waar komt de tekst dan? De laatste vraag is wanneer de factuur wordt betaald. Het klinkt misschien raar, maar ik zeg dat in alle ernst. Dat is een bijzonder belangrijke vraag in commerciële fotografie."
Welke Canon-camera's vind je het beste voor productfotografie?
"Ik gebruik meestal de Canon EOS 5DS R, omdat mijn klanten foto's in grotere formaten nodig hebben en de sensor met 50,6 Megapixel me de resolutie geeft die ik nodig heb. Ik gebruik de kleinere Canon EOS M50 graag voor opnamen waarvoor niet dezelfde resolutie nodig is. Ik moest onlangs mijn spullen naar 2.500 meter hoogte in de bergen dragen om ideeën te ontwikkelen voor een fashionlabel. Op dat moment was ik erg blij met het kleine, lichte ontwerp van de EOS M50."
Macro-objectieven helpen bij het fotograferen van kleinere producten, maar welke brandpuntsafstand werkt volgens jou het beste?
"Ik maak opnamen met het langere Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief, omdat ik de grotere werkafstand tot mijn onderwerpen nodig heb, vooral als ze klein zijn. Dit betekent dat ik de producten eenvoudig kan belichten zonder dat de camera of het objectief in de weg zit en er schaduwen ontstaan. Bij kortere objectieven met een kleinere werkafstand is belichting moeilijker. Ik heb gemerkt dat de camera dichter bij het product moet staan met objectieven met een kortere brandpuntsafstand, en in glanzende producten is de reflectie van de camera eerder zichtbaar."
Wat vind je handig aan zoomobjectieven bij het fotograferen van producten?
"Veel van mijn werk op locatie vindt plaats in industriële ruimten en fabrieken. Ik werk vaak in zeer krappe ruimtes, zodat de posities van waaruit ik kan fotograferen beperkt zijn. Daarom gebruik ik hiervoor een zoomobjectief. Mijn favoriete zoomobjectief is de Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM, die perfect is voor het maken van industriële opnamen. Dit objectief geeft me altijd de perfecte brandpuntsafstand, omdat ik de 24 mm brede brandpuntsafstand kan gebruiken als ik een uitgebreide opname nodig heb, of kan inzoomen tot 105 mm voor meer details. Dat hangt af van wat ik in het kader wil hebben."
Hoe verandert een tilt-shift-objectief de manier waarop je met producten werkt?
"Ik fotografeer met camerabody's die me een maximaal dynamisch bereik bieden, dus heb ik een objectief nodig dat een dergelijk kwaliteitsniveau ondersteunt. Een goede tilt-shift maakt elke hoek mogelijk - perfecte zijaanzichten, opnamen zonder optische vertekening - en zorgt voor scherpte in gebieden, precies zoals ik dat wil. Net als met mijn Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief maak ik opnamen met de langere Canon TS-E 135mm f/4L Macro-tilt-shift. Daarnaast kijken mijn klanten, als ik commercieel werk, ook naar de apparatuur waarmee ik werk (hoewel uiteindelijk alleen de foto belangrijk is). Klanten willen zien dat ik de beste apparatuur gebruik."
Wat is de beste manier om belichting in productfotografie te meten en te af te stellen?
"Ongeveer 95% van alle situaties kan goed worden gemeten met de lichtmeter in de camera. In moeilijke of extreme lichtomstandigheden, die ik vaak tegenkom bij het fotograferen van producten, moet ik met mijn Gossen-lichtmeter afzonderlijke delen van de omgeving meten om de dramatische effecten te bereiken die ik nastreef. Dit geldt met name voor werk op locatie."
Wat zijn enkele van je favoriete technieken voor de belichting van producten?
"Ik gebruik steeds vaker continue belichting. Met een goede LED-technologie met echt constante kleurwaarden kun je het licht perfect in realtime beoordelen. Ik werk met Arri LED L5-C- en L7-C-lampen en de Arri Skypanels S30-C en S60-C. Ik fotografeer meestal met maar één of twee lampen. Eerst moet ik het hoofdlicht in balans brengen om mijn onderwerp te belichten en daarna voeg ik het vullicht toe.
"Ik denk dat continu licht iets meer nuance geeft, zelfs bij relatief directe belichting. Ik vind dat de subtiele details van de kleuren van het licht duidelijker zichtbaar zijn bij continu licht. Misschien komt dat doordat de iets langere belichtingstijden ervoor zorgen dat er wat omgevingslicht doorsijpelt naar het uiteindelijke beeld? Hoe dan ook, het is goed voor mijn stijl van fotograferen. Ik vind die subtiele nuances in de foto's geweldig."
Hoe zorg je voor een nauwkeurige kleurweergave bij het fotograferen? Doe je dat met de camera of tijdens de nabewerking?
"Ik zorg ervoor dat er allereerst rekening wordt gehouden met alle kleurwaarden van de belichting. Dat komt omdat alles wat op de set mogelijk is, ook op de set wordt gedaan. Een zin die in mijn studio absoluut verboden is, is 'Dat doen we later in Photoshop'. Om ervoor te zorgen dat de productkleuren consistent zijn, gebruik ik SpyderCube. Dat geeft mij niet alleen hulpmiddelen om de grijswaarde aan te passen, maar ook de maximale wit- en zwartwaarden. Dankzij de kubusvorm biedt het kleurinformatie van alle kanten. Dat is iets wat met platte grijze kaarten moeilijker is, omdat die slechts twee dimensies hebben."
De doorlooptijd van productfotografie is vaak kort. Hoeveel tijd besteed je aan één fotoshoot?
"Dat is afhankelijk van het type presentatie. Zonder voorbereiding kan een eenvoudige verpakkingsfoto in twee uur worden gemaakt. Het voorbereiden van de objecten duurt soms vijf tot zes uur. Bij de shoot van een stilleven is dit afhankelijk van de opstelling. Wat er op de foto heel vanzelfsprekend uitziet, heeft vaak erg veel tijd gekost."
Welke trends hebben zich voorgedaan in de productfotografie in de 35 jaar dat je fotografeert?
"Ik heb in de loop der jaren veel stijlveranderingen gezien, van feitelijke weergaven tot blauwachtige beelden. Er werd een tijdje intensief gebruik gemaakt van lage kleurverzadiging en lifestyle-modellen, en zelfs het nabootsen van cinematografie om tot een filmische kwaliteit te komen. Uiteindelijk gaat het om je eigen stijl. Kijk niet naar andere foto's om die te kopiëren, maar alleen om je vaardigheden te oefenen. Omdat digitale technologie het voor fotografen gemakkelijker heeft gemaakt om de technieken van de productfotografie onder de knie te krijgen, draait het nu vooral om je eigen creativiteit.
"Het beste advies dat ik heb voor andere fotografen die productfoto's willen maken, is om vooral foto's te blijven maken, steeds opnieuw. Het is in de productfotografie bijzonder belangrijk om de technologie onder de knie te krijgen en te leren werken met licht. Zelfs na 35 jaar als productfotograaf vind ik bepaalde producten nog steeds een uitdaging. Je moet een relatie opbouwen met de objecten. Soms praat ik met ze - dat klinkt gek, maar het helpt om dingen in je hoofd te ordenen tijdens het fotograferen. Je moet respect hebben voor de opdracht, het product en de mensen erachter."
Geschreven door
De kit waarmee professionals productfoto's maken
Ontwikkeld voor optimale DSLR-beeldkwaliteit, met een resolutie van 50,6 Megapixel en een low-pass cancellation filter waarmee de scherpte van de camerasensor wordt geoptimaliseerd.
Deze moderne klassieker is compact en verrassend licht. Het stijlvolle ontwerp bevat de nieuwste technologie op het gebied van foto en video en past goed in je hand. "Ik gebruik de kleinere EOS M50 graag voor opnamen die niet dezelfde resolutie vereisen," aldus Eberhard.
Bekijk de wereld op een nieuwe manier met een 135mm tilt-and-shift studio-objectief met controle over het perspectief en telefotocompressie. “Een goede tilt-shift maakt elke hoek mogelijk - perfecte zijaanzichten, opnamen zonder optische vertekening - en zorgt voor scherpte in gebieden precies zoals ik dat wil,” zegt Eberhard.
Een objectief met een ware macrovergrotingsratio van 1:1, wat betekent dat je onderwerp op je camerasensor even groot is als in het echt. "Ik heb de grotere werkafstand tot mijn onderwerpen nodig, vooral als ze klein zijn," aldus Eberhard.
Ideaal voor fotografen die een enkel objectief willen meenemen op locatie. Dit objectief levert verbluffende beeldkwaliteit met geavanceerde beeldstabilisatie. "Het geeft me altijd de perfecte brandpuntsafstand, omdat ik de 24 mm brede brandpuntsafstand kan gebruiken als ik een uitgebreide opname nodig heb, of kan inzoomen op 105 mm voor meer details," vertelt Eberhard.
ARTIKEL
Bioloog en fotograaf Christian Ziegler legt uit hoe hij de fantastische wilde dieren in het regenwoud fotografeert met een macro-objectief.
LENS
Van het eerste Canon-objectief met fluoriet in 1969 tot de nieuwste technologische ontwikkelingen voor objectieven: deze tijdlijn geeft een interessant overzicht van de geschiedenis van de L-serie.
ARTIKEL
Canon Ambassadors delen hun favoriete foto's die ze hebben gemaakt met objectieven uit de L-serie – en de verhalen achter de foto's
ARTIKEL
Actiefotograaf en Canon-ambassadeur Richard Walch vergelijkt de twee soorten full-frame camera's en laat zien wanneer hij voor de een of voor de ander zou kiezen.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro