Met de sensationele watervallen en hoog oprijzende toppen is niets te vergelijken met Glencoe in de Schotse Hooglanden, maar om de sfeer van zo'n plek te vangen is technisch meesterschap en creatieve flair onmisbaar. Toen de Britse fotograaf Guy Edwardes in 2020 in het Schotse landschap werkte, greep hij naar zijn objectieffilters om de adembenemende vergezichten en dreigende luchten vast te kunnen leggen met een belichting van een seconde of meer.
"In plaats van alleen het moment vast te leggen, brengt dit het een beetje tot leven," zegt Guy, die is gespecialiseerd in landschaps- en natuurfotografie. Met twee decennia ervaring in de fotografie en een klantenlijst die publicaties bevat in onder meer Amateur Photographer, PhotoPlus, Outdoor Photography, Country Life en BBC Countryfile Magazine, is Guy ook auteur van twee boeken over verbetering van je fotografische techniek en geeft hij workshops waarin hij zijn vaardigheden deelt met anderen.
Landschap tot leven brengen met drop-in filters
Wanneer je objectieffilters gebruikt om je landschapsfoto's te verbeteren
Al sinds hij begon te fotograferen met filmcamera's heeft Guy objectieffilters gebruikt – elementen van glas of gelatine die voor het objectief worden geplaatst en die de dynamiek veranderen van het licht dat de camera binnenkomt – om bijvoorbeeld kleuren in evenwicht te brengen, een scène donkerder te maken, wazigheid van UV-licht te verminderen of een zacht scherpstellingseffect te bereiken.
Bij opnamen met filmcamera's maakte Guy gebruik van grijsverloopfilters (ND-filters) voor scènes met een hoog contrast, zoals een heldere lucht met een donkere voorgrond. "Maar zodra ik overstapte op digitaal, begon ik belichtingsbracketing [een reeks foto's met verschillende belichtingsinstellingen] in de camera te gebruiken om een hoger dynamisch bereik te realiseren," legt hij uit. "Daarna voegde ik ze samen met software voor nabewerking om het optimale beeld te krijgen."
De kit van Guy bevat nu een polarisatiefilter, een variabel ND-filter en drie vaste ND-filters – 3-stops, 6-stops en 10-stops – voor zijn Canon EOS R5, en zijn dierbare EF-objectieven die hij gebruikt met de Canon vattingadapter EF-EOS R met drop-in filter.
"Deze filters verminderen de hoeveelheid licht die in de camera komt, daarom gebruik ik ze voor belichtingsbracketing, maar ook om een langere belichtingstijd te realiseren bij het vastleggen van bewegend water of voorbijtrekkende wolken," zegt Guy. "Ik gebruik vaste ND-filters wanneer ik met lange belichtingstijden werk – soms tot wel vijf of tien minuten – om strepen te krijgen in een bewolkte lucht. Dat kan helpen bij de compositie of geeft een iets abstracter resultaat."
Een langere belichtingstijd is ook handig bij het fotograferen van water. "Als je een snel stromende rivier fotografeert, zoals in Glencoe, krijg je met een kortere belichtingstijd fijne details en een scherp contrast in het water, waardoor de opname rommelig kan overkomen en dat leidt af. Je ziet de scheiding tussen de omringende rotsen en de plantengroei op de oever en het stromende water niet - alles vloeit in elkaar over.
"Het polarisatiefilter verwijdert de weerspiegeling van de begroeiing en maakt het contrast in de lucht donkerder of sterker. Dat is lastig, zo niet onmogelijk, om in software na te bootsen – het moet op het moment van belichting gebeuren."
Heb je Canon-apparatuur?
Drop-in objectieffilters voor het Canon EOS R-systeem: snel en precies
Guy heeft altijd een Canon gebruikt, maar hij maakte de overstap naar een systeemcamera in 2020 – vooral omdat hij zo onder de indruk was van de vattingadapter EF-EOS R met drop-in filter. Canon biedt drie typen filters – een helder filter (CL), een circulair polarisatiefilter (C-PL) en een variabel grijsfilter (V-ND). Je kunt ook filters van andere leveranciers combineren met de vatting, die een weerbestendige afdichting heeft tegen stof en vocht en perfect geschikt is voor fotograferen op locatie.
Met een V-ND-filter kun je werken met belichtingsbracketing zonder filters te hoeven vervangen. Je houdt dezelfde camera-instellingen en draait alleen het filter om elk frame een andere belichting te geven. Canon's model kan worden aangepast van ND2.5 naar een equivalent van ND500. De mogelijkheid om je ISO en belichting in te stellen en daarna het filter naar de juiste helderheid te schuiven, maakt het proces eenvoudiger en kun je 'preciezer' zijn," aldus Guy.
Op dezelfde manier biedt het drop-in filtersysteem Guy ook de mogelijkheid om verschillende filters tegelijk te gebruiken – bijvoorbeeld een polarisatiefilter en een ND-filter. Voorheen liep je het risico van elkaar kruisende filterdraden en van vignettering – verlies van helderheid aan de randen van een beeld – maar nu kun je een filter aan de voorkant van het objectief bevestigen en eentje in de drop-in adapter, zodat dit probleem zich niet voordoet.
Guy wijst er ook op dat hij dankzij het drop-in systeem in het veld aanzienlijk sneller kan werken. Werken met traditionele opschroeffilters of systeemfilterhouders kan frustrerend onhandig en omslachtig zijn. "Wanneer je met veranderend licht te maken hebt, betekent sneller werken een kleinere kans dat je de opname mist," zegt hij.
Vuur en ijs: foto's maken van extreme landschappen
Op een andere manier kijken
De adapter heeft veel voordelen, maar een van de belangrijkste voor Guy is dat hij extreme groothoekobjectieven kan gebruiken met zijn filters – waaronder zijn favoriete objectief, de Canon EF 11-24mm f/4L USM. "Dit type objectieven heeft vaak voorelementen waarop je geen normale filters kunt bevestigen. Er bestaan een paar echt omslachtige filterhouders van andere leveranciers, maar die zijn te onpraktisch in het gebruik," zegt hij.
Als hij voorheen fotografeerde met de Canon EF 11-24mm f/4L USM op zijn spiegelreflexcamera, werkte hij uiteindelijk met "een filtersysteem ter grootte van een soepbord om die groothoek te pakken. Het was enorm, zwaar om mee te nemen en erg duur." Met de Canon vattingadapter EF-EOS R met drop-in filter wordt het filter aan de achterkant van het objectief geplaatst, waardoor het veel gemakkelijker en lichter is.
Het gebruik van deze objectieven met zijn filters heeft de deur naar veel meer creatieve mogelijkheden geopend. "Het menselijk oog ziet ongeveer hetzelfde als een 40-50mm objectief. Als je naar 11mm gaat, is het een totaal andere scène," zegt Guy. "Als je bekende locaties fotografeert, of locaties die al vaak zijn gefotografeerd, kan een groothoek ervoor zorgen dat je beelden opvallen door de diepte in de foto te vergroten. Je kunt een opname maken met iets groots op de voorgrond, maar dan wordt je verre focuspunt veel kleiner. Het helpt om je oog naar de hele scène te trekken."
Aandacht trekken, daar draait landschapsfotografie om. In het beste geval leg je niet alleen een scène vast, maar roep je een gevoel van verwondering en bewondering op – en voor Guy zijn drop-in objectieffilters het geheime wapen.
De kit van Guy Edwardes
De essentiële kit waarmee professionals fotograferen
Camera's
Canon EOS R5
Een professionele full-frame systeemcamera die fotografen en filmmakers foto's met hoge resolutie en 8K-video biedt. "Het belangrijkste voordeel voor landschapsfotografie is de vattingadapter EF-EOS R met drop-in filter en het hogere dynamische bereik. Voor natuurfotografie maakt de AF-oogdetectie een enorm verschil," zegt Guy. "En het volledig kantel- en draaibare LCD-scherm aan de achterkant is een reusachtig voordeel voor het grootste deel van mijn fotografie, vooral bij opnamen vanuit een lastige hoek."
Lenzen
Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM
Een compact, hoogwaardig 100-400mm zoomobjectief. "Dit is mijn meest gebruikte objectief, en ik denk dat het een van de beste is die Canon ooit heeft geproduceerd," zegt Guy. "Alles blijft scherp en het is buitengewoon veelzijdig. Ik gebruik het net zo gemakkelijk voor wildfoto's en zelfs voor close-ups van bloemen of insecten."
Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM
Een standaardzoomlens van professionele kwaliteit met uitstekende beeldkwaliteit en een snel diafragma van f/2.8 over het gehele zoombereik. "Dit objectief geeft een zichthoek die lijkt op die van het menselijk oog en ik geef de voorkeur aan meer dramatisch effect, maar soms is het het enige objectief dat de exacte brandpuntsafstand geeft die je nodig hebt voor je compositie," zegt Guy.
Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM
Een hoogwaardig ultragroothoekobjectief met een constant grootste diafragma van f/2.8 voor de best mogelijke beeldkwaliteit, zelfs bij weinig licht. Guy zegt: "Dit is een geweldig objectief voor grote beeldhoeken: mooi en scherp. Ik gebruik het ook voor astro-landschapsfotografie."
Canon EF 11-24mm f/4L USM
Het complete assortiment ultragroothoekbrandpuntsafstanden in één hoogwaardig zoomobjectief. "Door de extreem wijde zichthoek die je met dit objectief kunt bereiken, kijk je met andere ogen naar dingen en krijg je een groter dieptegevoel bij landschapsfotografie," aldus Guy.
Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM
Een veelzijdige fisheyezoomobjectief voor een full-frame of cirkelvormig beeld. Guy zegt: "Een fisheye is niet bepaald een objectief dat mensen associëren met landschapsfotografie, maar volgens mij kan het in bepaalde situaties erg handig zijn om een net iets ander perspectief te krijgen."
Accessoires
Canon vattingadapter EF-EOS R met drop-in filter
De vattingadapter EF-EOS met drop-in filter biedt dezelfde functionaliteit als de vattingadapter EF-EOS R, maar dan met de mogelijkheid om drop-in filters te gebruiken. De voornaamste reden waarom Guy overstapte van zijn Canon spiegelreflexcamera naar zijn systeemcamera EOS R5 was deze adapter, waardoor hij moeiteloos objectieffilters kon gebruiken, maar ook zijn favoriete EF-objectieven.
Gerelateerde artikelen
De beste Canon-objectieven voor landschapsfotografie
Natuurfotografen Valtteri Hirvonen en Radomir Jakubowski praten over hun favoriete Canon-objectieven voor het maken van schitterende landschapsfoto's.
De beste camera's en objectieven voor landschappen
Natuurfotograaf en Canon Ambassador Radomir Jakubowski legt uit hoe hij zijn creatieve mogelijkheden kon uitbreiden met de Canon EOS R System.
Jonge fotograaf: landschappen met verhalen
De jonge fotografe Michaela Nagyidaiová duikt in de landschapsfotografie die een milieuverhaal vertelt, met professionele mentor Toby Smith.
Een nieuw perspectief op landschapsfotografie
Drie totaal verschillende fotografen laten zien hoe je jouw landschapsfoto's kunt laten opvallen door het inzetten van ongebruikelijke hoeken, vreemde locaties en creatieve technieken.